Dressuur rijden na springles?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Dressuur rijden na springles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 20:24

Ik ben nu 3 maandjes bezig met het doorrijden van een 3jarig paardje, vooral dressuurmatig dan .. We zijn echt heel goed op weg, maar nu begint de 12jarige zoon van de eigenaar van het paard ook met hem te springen.
Dat mannetje kan op zich wel redelijk springen enzo, maar hecht geen belang aan de basis: hij wil alleen maar crossen en over de hindernissen vliegen .. Nu heeft hij het geluk dat het paard erg braaf is en dat allemaal doet, maar ik zit wel met de gebakken peren nadien ..
Telkens ze met hem gesprongen hebben (d.i 1x per week, mijns inziens al veel te veel voor zo'n jong dier, maar daar heb ik nu eenmaal niets over te beslissen) kan ik de eerste keer dat ik hem rijd na die les (een dag of 2 dagen later) helemaal niets met hem doen.
Dan wil dat beestje alleen maar galopperen en naar de hindernissen toetrekken .. Op zich wel leuk dat hij zo graag springt, maar ik vind de basisdressuur ook nog steeds belangrijk! Het is dus nogal frustrerend om hem 2x goed te kunnen rijden en de keer na de springles is alles weer vergeten en kan ik opnieuw beginnen

Heeft iemand tips hoe ik hiermee kan omgaan? Moet ik hem dan maar laten lopen, of moet ik streng zijn en hem toch aan het dressuren zetten? Hoe doe ik dat dan? Zijn er oefeningen die hem terug fijner maken na een vlieg- en springles? .. Veel vragen dus, ik hoop dat jullie ervaringen me een beetje kunnen helpen!

Roodvos

Re: Dressuur rijden na springles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:18

Wat kan helpen het paardje sneller bij de les te krijgen is veel tempowisselingen (terug) te rijden. Het mooiste zou zijn als je kan halthouden zodra het paardje begint te trekken. Aangezien het dier nog maar kort onder het zadel is, is waarschijnlijk stappen verstandiger. Zodra er ontspanning komt draaf je weer aan etc.

Een betere oplossing is je probleem eerlijk bespreken met de eigenaar. Paard en zoontje krijgen in de toekomst veel meer plezier van elkaar als ze nu allebei leren dat springen niet hetzelfde is als vliegen. Ze hebben nu allebei de leeftijd waarbij het belangrijk is een goede basis te leggen voor het toekomstige rijden.

Kom je er echt niet uit, dan is het misschien verstandiger ermee te stoppen en ze het lekker zelf uit te laten zoeken. Als er dan ongelukken gebeuren krijg jij het niet op je brood.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 19:52

Ik probeer inderdaad tempowisselingen te rijden en zoveel mogelijk te schakelen, maar dat geeft niet echt heel veel resultaat..

Nog iemand tips?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:34

Lastig zeg, vooral omdat het nog zo'n jong ding is!
Ik ben het met roodvos eens, praat er eens over met de eigenaar, misschien hebben ze zelf niet door wat voor een inpact het springen heeft op het paard en op jou dressuurbasis. Waarschijnlijk zien ze zelf ook wel in dat het zo niet goed gaat werken.

Probeer met het dressuren anders eens langs de hindernissen te stappen/voltes te maken en daarna er langs te draven, zodat het paard ook leert dat het niet altijd over de hindernissen hoeft te gaan. Dat is iets wat hij vroeg of laat zal moeten leren en hij zal er ongetwijfeld heet van worden, maar probeer zelf de rust te blijven vinden en pak hem dan weer terug naar stap. Als hij weer rustig is, draaf je weer aan, etc.

Succes!