Hoe pony leren dat ze moet stoppen als de ruiter valt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Hoe pony leren dat ze moet stoppen als de ruiter valt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 17:48

Noujah de titel zegt het eigenlijk al.
Nadat mijn moeder gister van de haflinger is gevallen waar ik normaal gesproken op rijd vind ik dat ze dat weglopen toch echt moet afleren. Het ging gister namelijk maar net goed, ze sprong over mijn moeder heen..
Felicia (de haflinger) heeft de gewoonte om weg te rennen als je er af bent gevallen. De teugels vast houden heeft niet zoveel zin want ze rent gewoon door.
Ik val er eigenlijk nooit af en als ik val let ik er altijd goed op hoe, maar in de vakanties rijden er kleine kinderen op tijdens de ruiterkampen en dan wil het nog wel eens gebeuren dat er iemand af valt en dan is het dus best gevaarlijk.
Het lijkt of ze schrikt als je er afvalt en er daarom voor weg rent..

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

isverwijderd

Re: Hoe pony leren dat ze moet stoppen als de ruiter valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:34

Uuhm, ik heb geen iedee hoe je het je haflinger aanleerd... Misschien dat je haar aan de longe neemt en er iemand (die weet hoe ze moet vallen) er op gaat, en er dan (zachtjes!!) afvalt. En dat je dan de teugels vasthoud.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:36

Ik weet niet of je een paard dat wel kan leren (sommigen doen het al vanzelf). Meestal schikken paarden ook als je eraf valt. En als paarden schrikken rennen ze 9 van de 10x weg.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:41

Je let altijd goed op hoe je valt?
Mag je me even uitleggen hoe je dat doet, wil ik ook wel eens leren. Haha!
Ik pleur altijd gewoon op de grond vanuit de houding waarmee ik door de lucht vlieg. Clown

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:42

Ja ik merk pas dat ik eraf lig als ik al geland ben. Hoewel mijn fjord wel altijd gelijk stil staat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:43

asjemenou schreef:
Ik pleur altijd gewoon op de grond vanuit de houding waarmee ik door de lucht vlieg. Clown

Het is ook voornamelijk een reflex, vooral doorrollen is erg belangrijk als je spierpijn wilt voorkomen. Lachen

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:44

Henkjan schreef:
Uuhm, ik heb geen iedee hoe je het je haflinger aanleerd... Misschien dat je haar aan de longe neemt en er iemand (die weet hoe ze moet vallen) er op gaat, en er dan (zachtjes!!) afvalt. En dat je dan de teugels vasthoud.

Zo iets had ik ook in gedachten. alleen misschien ipv een persoon een zak met zand nemen ofzo. Aangezien ik weet dat niet elke bak zacht valt.( hele zware bak soms bij ons en valt lekker zachtjes Clown ) Je laat die zak eraf vallen en dan het paard stil laten staan. doet zij dat?! goed belonen. Knipoog

eventuweel ook het woord HO goed leren, hier reageerd die van mij goed op. Knipoog

veel suces met oplossen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:45

Ik let er liever goed op dat ik er op blijf zitten Tong uitsteken
Maar geen idee hoe je dit een paard aanleerd...gelukkig heb ik door anderen ervaren dat de paarden die ik rij dit wel gewoon doen Knipoog

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 19:14

Als ik val is altijd het eerste wat ik doe kijken waar het paard is en dan van het paard afrollen, voor zo ver mogelijk.
Het is natuurlijk altijd handiger om te blijven zitten, maar met de ponykampen wil er nog wel eens iemand vallen, en dan zou het wel handig zijn als ze durft te blijven staan..

edit: ze is trouwens vlak voordat ik haar ging rijden al een keer op iemands schouder gaan staan toen die eraf viel op buitenrit..

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:57

Een paard is een vluchtdier, als er dus iets engs gebeurt gaat het paard vluchten = rennen. Dit is dus heel moeilijk af te leren.

Kwestie van zorgen dat je boven blijft.. Knipoog Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:04

Je kunt oefeningen doen, dus naast je pony springen etc. Dan kun je als hij stil staat van je pony afspringen, dáárna in stap eraf springen en zorgen dat hij daarna stopt, desnoods geef je 'm wat lekkers etc etc etc

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:45

asjemenou schreef:

haha hier ook, nooit tijd gehad om op te letten, zou wel handig zijn haha. maar meestal is t klaats ow gevallen haha

maar TS als je tips hebt Tong uitsteken val niet zo vaak dus misschien heb ik te weinig ervaring daarin hihi

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:47

geen idee eigenlijk. tot nu toe stonden al mijn eigen pony's direct stil en stonden ze me heel raar aan het kijken als ik eraf viel.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:37

Ik denk inderdaad dat het moeilijk is om dit af te leren Lachen.

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:04

Volgens mij kan het niet ; .. Gewoon goed vast houden

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:20

ik denk dat het gwn vooral aan het karakter van het paard ligt..Ik weet wel dat mijn pony altijd stopt! IK heb zelfs is geprobeert schuin te gaan hangen om te kijken wat ze zou doen... en ze stopte meteen toen ze voelde dat ik onstabiel in het zadel zat !

Herman52

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:44

Volgens mij kun je dit paarden echter niet leren.
ik weet wel pony's die het doen maar sommigen rennen ook weg!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:53

asjemenou schreef:

Tja, valt niet echt duidelijk uit te leggen omdat je meestal minder dan een seconde hebt om er over na te denken. Het moet gewoon een reflex worden. Er zijn volgens mij ook speciale val curssusen waar je dus leert hoe je moet vallen. Uiteraard met een houten paard en een zeer dik kussen Haha!
Maar, draaien in de lucht zodat je niet op je eigen gebogen armen valt waardoor ze breken en verder, blijven kijken naar je paard zodat je na je landing meteen de andere kant op kan rollen. Liever helemaal onder het zand dan een paard op een lichaamsdeel laten staan. En dan natuurlijk ook hopen dat het paard rechtdoor loopt en niet achter jou aankomt Haha!

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:01

Ik denk niet dat dat aan te leren is, zoals je al zegt vallen ze eraf als ze schrikt en dan gaan ze er autmoatisch van weg Haha!
Ik had 1x les, viel eraf, maakte een koprol.. pony stond gelijk stil, ik klom erop en pony sprong gelijk weer in galop en gallopeerde weer mee.. mn instructeur heeft niks gezien Clown

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:34

Tuurlijk kan het wel...als een paard het eng vindt wanneer je eraf valt, dan moet je zorgen dat het normaal wordt Lachen

Ik heb vroeger val-les gehad, van je paard afvallen en doorrollen...dit soort dingen kun je goed gebruiken bij het ik-pleur-er-af-en-ik-maak-meteen-mijn-paard-mak trainen Lachen

Mooiste is als je in een longeercirkel gaat rijden, jezelf eraf laat vallen en vervolgens je paard stilzetten en belonen. Dan behandeling herhalen Lachen Hij zal het in het begin wat spannend vinden, maar als je er gewoonte van maakt dat je je paard iets lekkers geeft als je eraf valt, zal het voor hem gewoonte worden op iets lekkers te wachten als je eraf valt Lachen

Paarden zijn gewoontedieren, daar moet je gebruik van maken Ja

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:42

Ik ben al zo vaak gevallen en bijna elk paard reageert anders. Op een of andere manier weet ik vaak de teugel vast te houden als ik val, waardoor ze een ophouding krijgen en gelijk stil staan en je zo weer op kunt stappen (hoe blij ben je als daarmee als je in het bos eraf valt!). Maar het is ook wel eens gebeurd dat het met zo'n vaart ging dat ik alleen maar los kon laten en doorrolde. Doorrollen is inderdaad erg handig om jezelf aan te leren (ik heb op judo gezeten, dus voor mij was het al een soort van reflex) en er bestaat inderdaad speciale training om te leren vallen (bijv. bij PTC+ in Barneveld). Ik denk dat je een paard moeilijk kan leren om stil te staan na een val als hij er zelf heel erg van schrikt. Succes in iedergeval!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 22:51

Een training om te leren vallen heb ik niet nodig. De teugels vast houden werkt ook niet, toen mijn moeder er zondag af viel hield ze ook de teugels vast maar ze trok gewoon door waardoor de teugels uiteindelijk braken.
Het is ook zo dat als je op haar hals beland, bijvoorbeeld na het springen ofzo ze niet stopt o.i.d maar juist haar hoofd nog verder naar beneden doet en begint te bokken.
Dat oefenen door er expres af te vallen kan ik wel eens proberen..

IngridMennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:34

Ik denk ook dat het moeilijk is om dit af te leren, wel zijn bovengenoemde suggesties met "af-val-trainingen" wel een goed idee. Maar misschien is het ook handig om met ponykampen een geschiktere ruiter te zoeken (Als dit mogelijk is!!).. Verder oefenen, zorgen dat ze minder bang wordt voor rare bewegingen etc.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:35

zoals met alles kan je dit ook oefenen, ik zou zeggen begin rustig aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:37

Een paard schrikt zich in de meeste gevallen ook de rambam als de ruiter eraf vliegt, ik vind het niet zo gek dat ze dan wegrennen.
Ik kan me niet voorstellen dat je zonder aanleiding van een paard mietert, meestal is dit al het gevolg van een heftige schrikreactie van het paard....
Zitles nemen lijkt mij het beste zodat je de kans op een valpartij verkleint.