1e wedstrijd met frids(fries)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

1e wedstrijd met frids(fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:43

hoi,
zaterdag had ik mijn 1e wedstrijd met frids.
hij is nu een jaar onder het zadel. we hebben nog geen startkaart mar misschien komt die er wel in januari. we hebben de wedstrijd in de oefen B gestart.
moet vooral letten op mijn houding, zijn stelling en buiging
hij was met het losrijden best wel wat dribbelig/zenuwachtig maarjah dat is typisch frids. omdat ik zelf een peesbuisontsteking heb aan mijn rechterring vinger rijd het dus minder fijn dan anders en maakt meneer buidelijk gebruik van! maar ook dat komt wel een x goed.
ik zou tervreden zijn met 170 punten en ben met 184 thuis gekomen dus ik ben blij!
middendraf en middenstap waren we nog niet echt mee bezig, gaat me meer om de rust, ontspanning en basis. omdat hij zo opgefokt was ging de middendraf wel lekker door ff me handen iets naar voren te zetten. middenstap was toch nog een 6 waard met commentaar, mag meer. tja ik weet het. rechtergalop vind hij heel moeilijk. sprong verkeerd aan, terug, en weer opnieuw,goed(gelukkig)
nou genoeg geklets hier de fotos...Lachen

losrijden
Afbeelding
ergens in de proef
Afbeelding
Afbeelding
vind ik persoonlijk weleen mooie foto
Afbeelding
net voor de middenstap. hij heeft al een hele ruime stap dus voor mij extra moeilijk
Afbeelding
afgroeten, netjes 4kant
Afbeelding
middendraf, even voorbeeld. wee dat ik hem ronder moet houden maar zie mijn tekst bovenaan
Afbeelding

na het zien van deze fotos word het wel duidelijk dat ik flink aan me houding moet werken!!!
schrok er zelf best wel van. het zijn echt moment opnamens, kreeg namelijk wel een 7 ervoor!
verder, benen niet afsteken, handen hoog, rechtopzitten, buiging en stelling kan beter
iemand anders nog tips....

Pebbs

Re: 1e wedstrijd met frids(fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:54

ik vind je houding niet slecht hoor ! Lachen
probeer alleen netjes rechtop te zitten en niet je onderbenen naar voren te steken maar ze gewoon op 1 rechte lijn met je heup en schouder te houden ! Lachen
je paard loopt erg leuk, succes, jullie komen er wel ! Lachen

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:04

Je hebt een beetje een stoelzit, maar voor de rest ziet het er netjes uit en 184 punten is absoluut niet slecht, een winstpunt is goed. Leuk paard!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:13

Voor je houding zou je een paar keer zonder zadel kunnen rijden, daar ga je meestal wat steviger van zitten. Probeer je handen echt bóven de schoft te houden, zo ga je onafhankelijk zitten, en verbeterd je zit ook bijna vanzelf.
Verder vind ik jullie een leuke combinatie, blijf wel trots op je paard zitten, dus mooi naar voren kijken, en kijken waar je heengaat, dat is ook goed voor je houding Lachen

Verder helpt rechtrichten misschien wel voor je galop, hoe rechter je paard, hoe beter het op beide handen gaat. Maar ik weet niet of je daar al mee bezig bent.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:38

Wat een leukerd Ja, en je punten zijn ook goed!
Wat aandachtspuntjes
-Vooruit kijken
-Rechtop zitten
-Hakken uitdrukken
-Ik vind hem op sommige foto's wat te opgekropt lopen (3&4). Probeer hem goed voorwaarts te houden, en veel wisselingen te maken bijv. gewoon teugels op maat, dan halsstrekken, dan ietsjes opnemen, dan nog iets meer, dan weer wat langer. Zo leert hij ook je hand te volgen!

Veel succes nog!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 13:29

missevil: zonder zadel gaat hem denk ik niet worden. als ik nu iets verschuif in het zadel is dat al super eng. als ik het doe niet met hem..Tong uitsteken met rechtrichten zijn we al bezig. gaat al een stuk beter dan eerder. misschien komt het ook wel omdat hij voor de kar loopt. als hun dan galopperen maakt het niet uit hoe hij zit en bij mij moet hij opeens netjes lopen en dat zou ik ook lastig vinden als ik paard was. bij de ene doe je het 'verkeerd' en bij de ander maakt het niet uit.

gipsylover: jah dat opkroppen is een tik van hem. hij was daar best heet en dan moet ik hem van voren inhouden. hou ik me benen er al iets bij om hem weer te laten zakken rent hij zo weg. en dat vond ik ook zonde in me proef. hij moet nog om leren gaan met stress/andere paarden (was 1e wedstrijd) maar je hebt gelijk, word aan gewerkt..Lachen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:55

Haha, okee dat kan ook Lachen
Ja, toch kan het veel schelen, goed dat je er al mee bezig bent, dat rechtrichten.

Nog iets, probeer eens wat dieper te gaan zitten als hij heet wordt, ipv van voren in te houden. Als je hem leert op je zit terug te rijden, dan kropt hij zich waarschijnlijk ook minder snel op, omdat je niet aan die voorkant hoeft te zitten Lachen
Maar dat is een proces dat veel tijd kost.
Zo te zien ging het wel netjes voor een 1ste wedstrijd hoor

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 16:31

missevil: proberen kan altijd. we gaan het gewoon doen. dankje voor je tip!