Beginnen met opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fere16

Beginnen met opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:24

Hallo,

ik verzorg nu sinds februari een fries, hij is voor 4 maanden geleden gecastreerd.
hij heeft een jaar lang niks gedaan ivm hoefbevangen en hoefkanteling, hij is dus totaal onbespierd en heeft op het moment een zwake achterhand, ik en de eigenaaresse zijn sinds februari dus druk bezig om hem weer op gewicht te krijgen enz. hij staat ook op speciaal beslag voor de hoefkanteling en heeft hier geen last van.
nu krijgen we volgende week ons zadel, maar nu is mijn vraag aan jullie hebben jullie misschien handige tips om zijn conditie en spieren rustig aan weer op tebouwen .
hij mag niet op de volte lopen dus longeren is geen optie.

Groetjes jessica

Replay

Re: Beginnen met opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:29

Als je de mogelijkheid hebt om buiten te rijden, bos of weiland, zou ik lekkere rechte stukken gaan rijden.
Beginnen met veel stappen en af en toe een stukje draven, dit langzaam uitbouwen. Later veel overgangen rijden en hem rijden zoals je hem in de bak ook zou rijden, lekker over de rug en van achter naar voren. Als je in deze houding veel stap-draf overgangen rijd, zul je al gauw verschil zien!

Succes

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:34

de mogelijkheid is er wel maar hij is 6 jaar lang hengst geweest en niet van het erf afgeweest, en deze liefe man is nou niet bepaald een kleine fries stokmaat is 1.73 ik loop af en toe met hem langs de weg maar dit gaat niet altijd even goed hij is er al een aantal keer van door gegaan dus wil van het zomer weer beginnen wanneer het minder hard waait enz, om het nu te doen is geen optie want hij is heel heet en wil geen ongelukken hebben. maar idd overgangen rijden en lekker over de rug zijn wel goede tips, hoorde dat je van balkjes lopen ook een sterke achterhand kan maken.

Groetjes

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:36

Longeren met een pessoa en veel overgangen stap draf zoals replay ook al zei.. Ik ben zelf bezig met een 12 jarige ruin die geen bespiering in de rug heeft en dit werkt hardstikke goed.
EDIT balkjes lopen is goed maar niet te vaak want daar kunnen ze nogal lui van worden

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:38

oke maar zoals ik al zij longeren mag niet omdat hij niet te lang op de volte mag lopen bijde voorbenen zijn licht gekanteld dus dit mag niet in 1 keer erg belast worden dit moet ook weer op gebouwd worden dus als ik nu begin met longeren belast ik hem te veel in 1 keer.
bedankt voor je tip over de balkjes

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:46

Dan kan je met hem aan de hand gaan lopen en draven met een pessoa loop gewoon met hem aan een longeerlijn op de hoefslag...

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:49

dat zou idd een oplossing zijn, ik en de eigenaaresse laten hem nu vrij lopen door de bak we staan dan bijde aan een kant en dan loopt hij netjes over de hoefslag 1 geeft comando en de ander zorgt er voor dat hij niet afsnijd we longeren heb dus als het ware los en gebruiken een groot deel van de bak, ik zal het er even met haar over hebben.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:54

maar dan moet je wel goed oppassen dat hij niet gek gaat doen terwijl hij de pessoa omheeft... Aan een longeerlijn kun je dat nl beter controleren dan dat hij los loopt. Let er wel op dat je de pessoa laag insteld en hij bijna met zijn neus op de grond loopt dan gebruikt hij zijn rugspieren

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:11

Als je je paard aan het opbouwen bent, rij dan in het begin 20 minuutjes, een keer of 5 per week. De regelmaat is belangrijker dan de duur van de training. Inderdaad balkjes lopen, overgangen en schijnovergangen rijden, ook kun je proberen veel te schakelen bijv. arbeidsdraf, middendraf, arbeidsdraf, middendraf, arbeidsdraf, verzamelde draf, middendraf, enz. In het begin natuurlijk niet te veel.

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 08:25

is 5 keer per week niet in eens heel er veel ? wij dachten namelijk 2 keer in de week beginnen met 20 minuten, of is dat te wijnig om mee te beginnen ?

Groetjes

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:31

wijnig schrijf je zo weinig
en ik denk dat 5 x rijden te veel is in 1x maar als hij echt zo weinig bespiering heeft kun je hem beter longeren in jou geval laten loslopen balkjes overgangen en pessoa. De fysio heeft ons aangeraden eerst de bespiering enigzins op orde te krijgen en dan weer te gaan rijden

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:33

Heb zelf een paard met dezelfde problemen gehad, langzaamaan beginnen, zou geen hulpteugels gebruiken. gewoon lekker ontspannen beginnen met stappen, als hij ontspant, zoket hij vanzelf de aanleuning wel op. Stap hele ruime wendingen, let op regelmatig stappen, en lekker buigen. Hou dit een week 25 minuten vol, en begin dan met arbeidsdrafje, en dezelfde oefeningen, en bouw het zo rustig uit. Het nadeel van een hulpteugel, is dat je zo verschrikkelijk moet opletten voor 'valse' aanspanning (spierpijn), en wanneer is het eventueel toch pijn aan zijn hoeven?

Succes!

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 08:35

sorry dislectie.

ik denk dat 5 x idd ook te veel is ik zal binnen kort wanneer ik thuis ben wel foto's plaatsen van hem zodat jullie een beetje een idee hebben van hoe zijn bouw is enz. en hoe hij was in februari en nu misschien dat dat beter is ? hij heeft opzich wel weer wat meer spieropbouw gekregen het is niet dat hij totaal ongespierd is hij staat nu hele ochtende buiten, en laten hem ongeveer 3 keer in de week eventjes los lopen dus dat hij op comando doet wat wij vragen (los longeren).
ik zal vandaag of morgen even foto's plaatsen.

Groetjes

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:37

Met de pessoa zou ik nog even wachten, dat is nog veel te belastend! Zeker ook met het oog op zn hoefprobelemen en het ontbreken van bespiering.
Ik kan me wel vinden in de tips van luve_rozes. Lekker relaxt doen, geen verwachtingen, rust en ontspanning!

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:39

Laat een fysio naar hem kijken dat hebben wij ook gedaan en die kan je precies vertellen wat er aan de hand is en advies geven wat te doen.

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 08:49

ja ik denk idd ook dat dat het beste is gewoon lekker rustig aan.
maar hoevaak zou ik hem dan moeter rijden in de week ik zelf heb de mogelijk heid om het hem 6 keer te rijden als dat nodig is. wat zal het beste zijn denken jullie ?

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:51

Wanneer je het alleen bij stapwerk houdt kun je best 5x per week 20 minuutjes rijden.

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 08:52

Krissie0 schreef:
Laat een fysio naar hem kijken dat hebben wij ook gedaan en die kan je precies vertellen wat er aan de hand is en advies geven wat te doen.

hij heeft niet problemen met zijn spieren oid, ik wil rustig aan beginnen met het opbouwen van conditie spieren en achterhand, ik wil het niet te overhaast doen en daarvoor vraag ik nu tips aan mensen die misschien het zelfde hebben mee gemaakt of hier meer evaring mee hebben.
ik wil geen dingen te overhaast doen want dat werkt alleen maar tegen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:55

Als je maar 1 keer per week wat doet, is de spierbouw ook 0. Met rustig en ontspannen stappen forceer je niets, zeker niet als je luistert en kritisch kijkt naar je opdrachtgever, het paard zelf.

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 08:57

luve_rozes bedankt voor je tip ik zal het er even over hebben en idd met rustig ontspannen stappen en lekker over de rug laten lopen kan idd erg helpen.

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 16:23

Hallo, hier heb ik de foto´s van fere van toen ik net met hem begon en hoe hij nu is (dit is de meest recente foto die ik van hem heb op deze computer.)

LET OP : ik wil geen commetaar hebben van oh wat sneu hoe kun je hem dat aan doen of wat dan ook, hij was zo toen ik met hem begon, en ik vind het al goed hoe ver we nu zijn gekomen met hem. ik weet dat het sneu is hoe hij er bij stond, hier kon ik echter niks aan doen en ben nu druk bezig samen met de eigenaaresse om hem weer de oude te maken en we zijn op de goede weg dacht ik.

Afbeelding
hier deed ik hem net was hij net gecastreerd en moesten we 2 keer per dag met hem lopen vandaar dat hij het hoofdstel in heeft, met het bit in is hij rustiger en halster met hengstenketting.

Afbeelding
en dit is de meest recente foto van hem, zal morgen of vrijdag nieuwe foto´s maken.

Groetjes

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:26

het is wel een mooi beessie moet ik je nageven

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 08:08

het is een zeker mooi beest heeft ook een hele goede afstamming. hellaas was er niks meer van hem over na die bevangenheid maar dat begint nu wel terug te komen.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:45

Mooie Fries zeg!
Veel overgangen rijden en veel wendingen maken, en regelmatig van hand veranderen.

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 09:39

bedankt:)