Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kris_bobby schreef:Kun je geen ander bit proberen? Sommige paarden vinden het bit gewoon niet fijn en zodra ze buiten in een andere omgevig zijn hebben ze andere dingen om naar te kijken. Mijn vorige ruin die sloeg met zijn hoofd en probeerde ook het bit vast te pakken en toen hebben we er een kunstof bit in gehangen en hij heeft het nooit weer gedaan.
Je hebt er ook speciale bitten voor met koperen ringetjes maar sommige paarden pakken dat nog vast maar het is t proberen waard. Veel succes
Miss_Maya schreef:Ik maak eruit op dat ze gewoon vast zit op rechts.
Meestal is dit een gevolg van verkeerd gereden te zijn
dit kan bv zijn door iemand wat beter was op links dan op rechts.
Hoe oud is het paard ?
Ik zou veel voltes op rechts rijden zodat ze daar toch goed loskomt.
En stellen op rechts, dit kan heel vermoeiend voor de ruiter zijn maar probeer het rustig op te bouwen.
Het is dus zeker niet de bedoeling dat je gaat trekken en sleuren op rechts want dat maakt het alleen maar erger.
Hou contact met je buitenteugel en speel met je binnenteugel (2x knijpen, dan weer eventjes los , naar voor dus, dan weer 2x knijpen en zo verder..)
En eventueel longeren met bijzet zodat ze die spieren toch juist leert gebruiken.
*edit* wat ook wel wilt helpen is op de volte wisselen van stelling.
Dus een paar passen de jusite stelling dan omwisselen en een paar passen buitenstelling.
Miss_Maya schreef:Dus ze pakt eigenlijk alleen maar in een hoek het bit vast ?
Dan zou ik eens ergens anders met haar gaan rijden en kijken of ze het daar nog doet.. Zo niet is het gewoon een tik ofzo van haar .. Wss omdat ze aan de omgeving gewend is en het zo gewoon is.