Paard 'valt'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Paard 'valt'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 10:31

Hey,

na lang twijfelen en doen heb ik eindelijk een bijrijder gezocht voor Amore. En heb ondertussen een geweldige meid gevonden die met haar aan de slag wilt gaan Haha!

Amore had vroeger al het probleem dat ze regelmatig 'viel' tijdens haar draf, maar omdat ik dacht dat ze nooit meer gereden ging mogen worden heb ik haar op de wei gezet en het probleem genegeerd.

Nu de DA echter heeft gezegd dat ze moet gereden worden om alles soepel te houden (lang verhaal Knipoog ) wordt ze nu stilletjes aan terug intensief gereden en komt het probleem terug.

In draf gaat het goed zolang ze aan de teugel verzameld loopt, maar dan gaat haar zelfvertrouwen precies naar beneden, komt ze met haar nek lang een laag naar voor en dan gaan die beentjes alle kanten opzwaaien...

Als je haar dan gewoon terugneemt is het geen probleem, maar na een tijdje doet ze dit weer.

Iemand ervaring in hoe dit op te lossen? Lesgever zegt doorrijden, maar dan begint ze echt wel te strunkelen.

Vladie

Re: Paard 'valt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:44

Heeft ze beslag?
Want ik ken een paard die dat ook heel erg had en die hebben ze speciaal beslag gegeven en nu is het eigenlijk voor 99% weg.
Misschien dus even het probleem met je hoefsmid bespreken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 09:20

Ze heeft geen ijzers, donderdag komt de hoefsmid en zal er eens naar horen.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:34

Heb idd ook eens van iemand gehoord dat ze dit had verholpen met ander beslag. Hopen dat het werkt!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 01:23

Bezig houden, steeds overgangen en schijnovergangen maken mischien een idee? Steeds korte stukjes laten draven. En goed aan de conditie werken, rustig het trainen opbouwen. Het paard vertrouwen geven. Voorzichtig balkjes lopen of zo is mischien ook een oplossing? Ik ben geen "natural" of zo, maar ben in principe geen voorstander van beslag zolang het paard niet vrijwel constant op de verharde weg loopt of andere ondergrond waarbij ijzers noodzakelijk zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 06:07

Laat zowiezo ataxi uitlsluiten, een paard met flinke ataxi is levensgevaarlijk voor zichzelf en voor de ruiter.

Verder is bij een dergelijk paard belangrijk om veel rechtuit te rijden, probeer dagelijks een flinke stapsessie op het harde te houden, door vaak rechtuit op het harde (nageeflijk!) te stappen, worden de knieen sterker en word de balans veel beter. Een paard met ataxi heeft idd geen controle over zijn achterbenen, een paard met ataxi in de halswervels ook niet over de voorbenen. Nogal logisch dat hij of zij daar onzeker van word.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 07:53

Ga rechtrichten, daar maak je de spieren sterk mee en het lichaam soepel.
En neem een andere instrutrice , want een paard met zo`n verhaal hoort wel met respect gereden te worden en niet doorgereden, daar maak je meer kapot mee,
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl op deze manier zijn er al heel wat paardjes met problemen weer lekker aan het werk.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:02

Het kan goed zijn dat de 'tenen' (toon) van de hoeven te lang zijn,laat de smid daar eens goed naar kijken..
Daardoor gaan ze over hun eigen voeten struikelen en zeker met ontspannen laag lopen,want dan gaan ze nogal 'sloffen'.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:42

IK denk niet dat dit een probleem van de heoven is , daar zet je een paard toch niet voor op de wei en valt hij ook niet in de draf, denk dat dit paard op eigen benen moet leren lopen en dat is toch een kwaestie van rechtrichten en lekker veel buiten gaan stappen, sterk maken .