Lana @ Oilily, weer een geslaagd kamp achter de rug.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lana_te

Lana @ Oilily, weer een geslaagd kamp achter de rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 18:53

Hallo,
Dit jaar ben ik eind juli op kamp geweest in Hof Ter Zeedycke paardenmelkerij diksmuide.
Deze foto's zijn genomen de voorlaatste dag van het kamp en de dagen ervoor had ik redelijk intensieve lessen zowat 3uur/dag achter de rug dus de alertheid en de concentratie is ver te zoeken Sigaar (de vermoeidheid was dicht bij).

Nu, dit is Oilily een paardje dat 1jaartje aanwezig is op de manege, zij trekt het hooft heel erg naar links (vermoeddelijk iets met de tanden of dergelijke als het bit in zit). Dus als je een uurtje hebt gereden doen je armspieren pijn van het op z'n plaats houden van het hoofd. Nu ja dit is geen excuus voor fouten, maar dit zullen jullie mss opmerken uit de foto's.

De laatste weken probeer ik me te richten op aan de teugel rijden, en mijn houding. Ook wil ik na vele angsten weer beginnen met springen. in 3 weken tijd zit ik op 80cm waar ik erg trots op ben voor mijzelf! Dit niet met Oilily maar een ander paard uit de manege waar ik regelmatig mee rijd. Op kampen rijd je met veel verschillende paarden weliswaar Knipoog . Hiervan volgen vast nog wel eens foto's. Het aan de teugel rijden begint een beetje te lukken, alle begin is moeilijk. (eindelijk begin ik de trukjes te vinden!)

Laten we dan maar beginnen:
1. Proberen beetje meer krul in te stoppen.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Poging tot bokje?
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Volte halve baan, hier was ik nog niet aan het draaien op de middellijn maar weer dat hoofd die naar links gaat.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. de camera man die mijn aandacht trok. (weer dat hoofd die links neemt)
Afbeelding

8. Ongeveer "vierkant" staan.
Afbeelding

9. camera man had aandacht nodig (sorry voor houding op dit moment)
Afbeelding

10. De draai (die best moeilijk gaat) ze draaid niet rond je been zeg maar maar loopt met haar schouder voor de bocht in (als je begrijpt wat ik bedoel) hier word aan gewerkt.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. hoofd...
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. volte
Afbeelding

- armen! Clown (normaal gezien als ik oplet en op een ander paard gaat dit beter, dit is ook door het trekken van het hoofd)
- hakken uitdrukken
- teen kapstokvoeten

Dit was een pure FUNLES. Toch wil ik eens weten hoe ik rij als ik helemaal er niet netjes probeer te rijden. Goeie foto's van echt (proberen) werken zal ik in de toekomst nog plaatsen. Knipoog

beetje vriendelijke commentaar gezien de situatie dank Vork

opgeheven

Re: Oilily, eens een fundagje rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:01

ok... je probeert haar rond te rijden maar het paard is absoluut niet nageeflijk op je handen. Probeer eerst wat meer rust in je handen en de druk te creeren en hem dan rustig steeds meer te vragen. Nu ziet het eruit alsof je in " gevecht" bent met het paard en de druk constant uitoefend om maar die nageeflijkheid te eisen. Laat je teugel wat langer en probeer hem wat meer actief voorwaarts te rijden. As hij goed voor het been is kun je langzaam de zachte druk iets aannemen bij je handen. Het ziet er zo allemaal wat gespannen uit. Daarnaast vind ik dat je altijd netjes moet rijden ookal is het een funles.Je neusriem ziet ietwat scheef en iets te hoog. Ook lijkt het mij dat als de verdenking van tandproblemen bestaat de manege zijn verantwoordelijkheid dient te nemen en dat op te lossen. Tijdens het rijden je paard zijn hoofd te andere kant op trekken lijkt mij geen oplossing. Ik wil graag foto's zien van " het echte werk"...

LisaW

Re: Lana @ Oilily, weer een geslaagd kamp achter de rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:04

Leuk paardje zeg! Je moet idd wat meer nog je hakken uitdrukken, misschien volgende keer iets van laarzen aandoen?
En wat zachter met je handen, dit is echt een heel scherp bit (vooral op foto 7, 9 en 12 ziet het er niet echt vriendelijk uit)
Zeker ook omdat je zegt dat ze haar hoofd erg naar links trekt en dat ze misschien last heeft van haar tanden, dat kan er ook aan liggen dat ze gewoon pijn heeft in haar mond door het bit.
Misschien kan je een keer vragen aan de eigenaars of je het met ander bit mag proberen of evt bitloos? Lachen
Eerst maar naar de ontspanning toewerken.
Veel succes en vooral plezier natuurlijk Haha!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:10

Leuk beestje is het Ja!
Ik ga mee met het commentaar van hierboven.
Inderdaad je hakken uitdrukken, tenen naar binnen, armen goed aangesloten aan je lijf en vooruit kijken (Daar moeten we dus allebei op letten, haha Clown )

Jullie zijn een leuke combi! Veel succes nog!

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 19:12

@montignac: ik versta je reactie, en aanvaard je commentaar volkomen. Het ziet er niet helemaal netjes uit.
wat het rondrijden betreft; daar werk ik op op dit moment Lachen ik rij om te beginen veel hoefslagfiguren
(om onstpanning en losrijden van de rug te krijgen) en rij eerst zacht en laat het hoofd zakken om het op
te nemen. Lachen dit deed ik niet op die moment. is dit wel de juiste methode?
@lisa: bedankt voor de reactie, aan het bit kan ik niet veel doen, het is een paard die moeilijk tegen te
houden is mss vandaar dat bit? Ik kan het natuurlijk steeds eens vragen. en de hakken daar ben ik me al een tijdje van bewust Ja .

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:17

Ik vraag me bij deze foto's heel erg af of dit een erkende manege is? Ik zie gevaarlijk schoeisel, losse kapotte onderdelen (sperriemlus bv) kapotte hindernisbomen en een veel te scherp bit voor een manegepaardje.

Maar vooruit. Opbouwend commentaar. Probeer 'je' paard eerst goed aan de hulpen te krijgen voordat je haar in de krul gaat trekken. Je bent echt veeeel en veeeeel te veel bezig met je handen! Op bijna elke foto zie je het bit kantelen wat betekent dat jij er erg veel druk op zet. Je ziet zelf ook dat het weinig helpt. Vragen met je handen is goed, maar trekken of vasthouden niet. Probeer zachtjes vanuit je vingers te werken en ook toe te staan wanneer ze ook maar een centimeter meegeeft.
Probeer ook goed voor je uit te kijken en je handen wat meer te dragen.

Verder wel ik je de tip geven om het paard als een levend dier te zien. Het heeft ook gevoelens en doet niet voor niets zijn mond open, of zijn hoofd naar links. Een paard met pijn moet je niet berijden.

Lachen

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 19:21

@annetje: zover ik weet is er gekeken wat het kan zijn met dat bit, maar ze wil gewoon heel graag naar binnen lopen en verder weet ik er niet veel van Lachen ze doet dit ook niet steeds maar gewoon regelmatig. en ja hoor goeie manege Knipoog hier ga ik niet over discusieren, iedere manege is anders en alle paarden ook je weet nooit hoe het is zonder meegemaakt te hebben Lachen

Vraag ik echt teveel met mijn handen? Hoe ga ik dan beter te werk meer benen minder handen of ongeveer hetzelfde? Lachen

Mijn hakken en armen en schoenen ben ik bewust van, dat weet ik van mijn vorig topic wat terug te vinden is in profiel.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 19:37

Er is duidelijk iets mis gegaan met de foto's? Nagelbijten / Gniffelen

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:38

Ik kan de foto's niet zien..

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:38

je hebt de foto's verwijderd?

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:39

Ik zou je heeel erg graag van een goede tip voorzien meid maar ik ben bang dat ik dat lastig vindt omdat we hier van momentopnames uitgaan. Wellicht dat een filmpje meer duidelijkheid zal geven.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:39

Ik vind het ronduit schandalig dat die manege dat paard met zo'n bit laat rijden. Het bit op zich is al gruwelijk scherp, maar hier staat hij nog eens ingesteld op het scherpste. Dat is natuurlijk niet jouw schuld, maar je zit hem (haar?) ook nog eens te veel in de mond, waardoor dit voor het paard echt allesbehalve fijn kan zijn.

Je op aan de teugel focussen heeft absoluut geen zin op dit moment. Je moet van achteren beginnen: probeer eerst de achterhand goed te laten ondertreden, dat het paard zichzelf met zijn achterbenen draagt. Wanneer dat in orde is, zal je aan die voorhand bijna niets moeten prutsen; dan loopt je paard vanzelf goed.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:42

Ik zie niets hoor?

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 19:43

@fleur/sowhat: neen ik weet zelf ook niet wat er mis is gegaan. er zijn nog foto's van mijn bucket af die ik net heb opgeslaan..
@monti: toch bedankt! ik neem woensdag een fotografe mee (als dat lukt) en zal dan nieuwe foto's plaatsen.
@mien: bedankt voor de tips Lachen

ik ga dus werken op het minder vastnemen in de mond dat is duidelijk bedankt alemaal Knipoog

(als de foto's niet meer te zien izjn ik heb een mod ingeschakeld Knipoog )
ik zet deze week nog een nieuw topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:39

Foto's doen het meer --> slotje Lachen