Itam (3jr) met mij @ work in de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Jody_

Itam (3jr) met mij @ work in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:32

Gisterochtend les gehad met Itam, een 3jarige (pik)zwarte reinlander merrie.

Ze is erg slim, en met zadelmak maken is ze een tijdje weggeweest naar een stal waar ze is zadelmak gemaakt. Omdat ze erg moeilijk was, en het is toch belangrijk dat het goed gebeurd en dat zou ons zelf niet lukken.
Ze is pas net terug, en toen ik er op ging ben ik ook direct begonnen met les. Een paard kan je immers snel verknallen en ben zelf niet zo ervaren met jonge paarden dat ik gewoon de juiste begeleiding wil hebben.

We zijn nu bezig met lekker ontspanen lopen en als ze rustiger is, proberen we haar lekker laag en lang te laten lopen, zodat zij zich nog beter ontspant. Verder rijden we figuren en overgangen.

Tja verder is er niet veel over te zeggen.
Owja het zadel ligt inderdaad niet goed, maar iemand nog hier tips voor?

Want mijn instructrice had het erover dat je het zadel aan de voorkant of achterkant kunt opvullen, mij lijkt de achterkant dan beter, omdat die aan de acherkant kleppert en als ik het aan de voorkant opvul dat die daar niet goed ligt, want zij is best groot/breed Knipoog

Of denk ik nu heel dom? Bloos

Dat mijn houding verslechterd is ben ik van bewust en hier werken we ook aan, echter zou ik daar graag ook tips over willen. Nou kijk, geniet en reageer! Haha!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zie alleen net dat de foto's allemaal dezelfde kant op zijn,,
uiteraard hebben we de andere kant ook opgereden alleen die foto's zijn helaas niet goed gelukt...

Jody
Laatst bijgewerkt door _Jody_ op 21-09-08 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

deniece

Re: Itam (3jr) met mij @ work in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:36

Tip voor je niet passend zadel; laat een zadelmaker komen en koop een passend zadel Clown

Voor de rest vind ik het goed dat je begeleiding hebt, foto 2 vind ik er niet fijn uit zien, daar vind ik haar te kort en opgericht in de hals. Wel een mooi achterbeen Lachen De andere draf foto
's vind ik er fijner uit zien Lachen

Veel succes nog met haar!

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:37

Als je les neemt om het niet te verpesten zou ik eerst een zadelmaker erbij laten komen.

Die kan precies zien of het zadel doormiddel van opvullen goed ligt, deze kans is niet heel groot.

Met het zoeken van een passend zadel, zorg ook dat je een goede zadelmaker erbij hebt voor het passen

Ik raad je aan om eerst een goed passend zadel te hebben en daarna pas verder te gaan.

Verder vind ik het goed eruitzien, goed dat je 'm laten inrijden heb als je onervaren bent met jonge paarden en uiteraard goede begeleiding.

Heel veel succes met het vinden van een passend zadel en met jullie lessen!

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:49

Bij foto 2 loopt ze indd niet mooi, in het begin is ze nog gespannen en dan moet ik haar hoofd omhoog houden van mijn instructrice en als ze dan rustiger is, begin is lichtjes te spelen mijn handen en dan zakt ze lekker en ontspand ze zich beter. En die achterbeen, ze is springgefokt, kun je denk ik ook wel zien? Tong uitsteken

Ik zal straks de eigenaar bellen om te overleggen over het zadel, kan ik meteen vragen naar een singel met elastiek Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:51

Wat een leuk beestje om te zien! Ze glimt mooi, jullie zijn een mooie combinatie, mooi groot paard!
Dat je naar voren zit komt waarschijnlijk door de spanning, hebben heel veel ruiters. Dit gaat later vast wel beter! Probeer je zoveel mogelijk te ontspannen, ook trek je je kuiten wat omhoog, probeer je hakken goed uit te drukken en blijf voor je uit kijken! Is veel interessanter voor je en zo kun je je paard ook beter besturen als je kijkt waar je heen gaat.
Ze zwiept wel veel met de staart of niet? Of is dat nou elke keer toevallig Schijnheilig?

Verder kan ik alleen maar zeggen dat jullie de goede kant op gaan, je bent tenslotte nog maar net begonnen dus in het begin kan alles nooit perfect zijn, helemaal niet als je nog onervaren bent met een jong paard en je paard ook nog niet zo ervaren is!
Succes de komende tijd en erg leuk dat je dit mag doen!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:00

Leuk paard!
Wat je zadel betreft, ik weet niet of je die speciaal voor haar nieuw hebt gekocht? Ik zou hem namelijk bij een goede zadelmaker proberen om te ruilen voor een beter, eventueel tweedehands zadel. Het zadel ligt namelijk niet alleen slecht op je paard maar is ook slecht voor jou houding. Kijk bijvoorbeeld eens naar de laatste foto, daar heb je echt een enorme stoelzit. En volgensmij word dat veroorzaakt door je zadel.
Wat voor type zadel is het eigenlijk? Het lijkt een springzadel.. maar vind t een raar model.
Verder denk ik dat je prima met haar bezig bent op deze manier Lachen

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 17:07

Dank je wel Henrieke Haha!
Dat zwiepen is denk ik toevallig?

Nee het zadel is niet nieuw gekocht, lag op het paard dat die eerst had Knipoog
Dat zadel is indd wel een beetje apart, het is volgens mij een veelzijdigheidszadel KnipoogMaar vraag mij me god niet waar hij het vandaan heeft, want het rijd indd niet echt lekker. Was in het begin ook wel wennen, maar als je er eenmaal aan gewend bent, rijd je er wel mee, kon toen ook niet anders Knipoog Ow jah ik heb moeite om mijn bekken te kantelen op het paard, daardoor zit ik ook wel een beetje in de stoelzit denk ik?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:16

Ik denk dus dat je daar moeite mee hebt door de bouw van het zadel, maar laat gewoon eens een zadelmaker langskomen met wat zadels en probeer gewoon eens wat.
Er moet in elk geval zoiezo iets aan dit zadel gebeuren..

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 17:24

Op andere paarden heb ik dit probleeem helaas ook hoor Knipoog
Maar het is niet mijn eigen paard, maar zoals ik al zij ik zal het overleggen met de eigenaar Knipoog

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:27

Zo nee dit zadel ligt echt niet goed maar dat had je al gehoord goed dat je er wat aan probeerd te doen!
Ik vind het er wel erg leuk uit zien en zou zeggen ga zo door!
Mijn zadel op mijn welsh ligt ook niet helemaal perfect maar komt omdat ze nu tonnetje rond ligt maar zo erg klapperen als jou doet dat niet Bloos! wist niet dat het zo erg kon *LOL*
Vind het wel een erg gaaf paard met mooi beengebruik!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:13

Wat een mooi paard is het toch Jody Haha! Vind je dr leuk op staan hoor! En ziet er best netjes uit...voor een 3 jarige!

Ik denk dat opvullen van zadel eerlijk gezegd niet de beste oplossing is...dit zadel verkopen en passend zadel kopen zal denk ik beter werken? Maarja komt vast wel goed, waren jullie al mee bezig Haha!

Succes nog verder!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:28

Het ziet er al erg braaf uit! Je merrie is dus wel wat liever geworden begrijp ik. Mooi paard hoor!
Wat de anderen ook al zeggen: Zorg alsjeblieft voor een goed passend zadel! Los van jouw zit: Je merrie kan haar rug vast gaan zetten, wat weer gevolgen heeft voor haar beweging!
Het zadel ligt zo ie zo te ver naar voren en achterover. Hierdoor krijg je een "Brug" effect en het paard krijgt te veel druk achter op haar rug, doordat het zadel niet volledig draagt.
Dus gelijk iets aan gaan doen is mijn (dringende) advies!
Succes met je mooie paard!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:34

Fijn dat je goede begeleiding heb bij het rijden van een jong paard, erg belangrijk.
Je bent goed bezig en blijf idd die ontspanning zoeken. Probeer je schouders naar achter te houden en je handen niet vast te zetten op 1 punt.
Als je weet dat je zadel niet goed ligt rij er dan ook niet mee, dit kan ook een hele hoop verpesten.
Mijn nieuwe zadel klapperde ook met aanmeten.
Die moest aan de voorkant wat leeg gehaald worden, dus wat jij zegt klopt niet altijd.
Elk paard is verschillend in bouw en bij elk paard kan het klapperen een andere oorzaak hebben.
Dus rij even niet en haal er een vakbekwaam zadelmaker bij!
Ik kan je Ninon Schutte adviseren. Wil je info stuur je maar even een pm!
Succes

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:47

Leuk paard Jody Lachen