Ik heb een E-pony staan, die al heel wat meegemaakt heeft en moeite heeft met z'n balans.
Zo kan ze opeens onder je vandaan schieten en haar rug vastzetten doordat ze spanning opbouwt.
Opzich is dit geen probleem, ik pak het vaak rustig op en rijd zo ontspannen mogelijk verder. Alleen nu is ze 2 jaar geleden geopereerd aan haar achterbenen, dr pezen zijn doorgeknipt en ze vertelden dat dit geen probleem zou zijn, als ze de spieren daarom heen ontwikkelde. We hebben haar deze operatie laten ondergaan omdat haar achterbenen steeds weer op slot sloegen en dit veel pijn voor haar opleverde.
Maar nou komt het probleem, deze pony is erg ''stuwend'' naar de voorhand, wat voor mij erg moeilijk te rijden is. Ontspannen hand en met been er naar toe rijden, dat is het eerste wat in me opkomt. Maar elke keer als ik dat doe valt ze des te meer op de voorhand, ook geen probleem; ik maak schijnovergangen zodat ze het gewicht wel op de achterhand moet zetten. Maar het is net of ze, na de operatie, het gewicht niet op haar achterhand dúrft te dragen en daardoor gaat ze van alles proberen om het gewicht ergens anders naartoe te brengen. Ze valt dan opeens door m'n binnenbeen heen of gaat gebogen lopen. Dit los ik dan weer op door haar met twee benen voorwaarts te rijden, want het is me geleerd dat een voorwaarts paard zich vaak rechter richt, maar dan begint het probleem zich weer opnieuw, ze valt weer op de voorhand, schrikt weg, gooit haar gewicht overal naartoe en daarbij wordt ze erg sterk in de hand.
Dit alles is voor mij een gevoel dat ze niet 100% in balans is, dat ze haar gewicht nog niet op haar achterbenen durft te zetten.
Hebben jullie tips om haar weer 100% in balans te krijgen? Dit hoeft niet alleen maar met rijden te zijn, maar bijv ook met longeren oid.
Ik heb 1 a 2x in de week les van een instructeur, maar op het moment is ze kreupel (hoefsweer) en ben ik benieuwd naar jullie visie erop.
Alvast bedankt voor het lezen van het verhaal