Zonder beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shetje14

Zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 08:59

Gisteren ging ik proberen om zonder beugels te rijden op onze 6-jarige fries. Maar in draf donderde ik er steeds bijna af, vooral in de hoeken.Boos! Galop ging wel gewoon goed. Heeft iemand tips om mijn zit te verbeteren zodat ik minder afhankelijk wordt van de beugels in draf?
Alvast bedankt,
Lisette

daantje99

Re: Zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:01

ik lees ook even mee,

Ik heb wel eens van iemand gehoord dat die gene altijd naar boven keek. Nu weet ik niet of dit wel correct is.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:02

misschien in een iets rustiger tempo draven
gooit hij misschien hoog op?
je zou ook eerst kunnen proberen met beugels doorzitten

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:02

Laat haar aan de longe pakken door iemand, een paar bijzetteugels eraan en jij hoeft alleen maar te zitten en je ergens anders druk over te maken..

Succes!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:04

Heel veel oefenen! Probeer in draf je benen lang te maken, laat ze als het ware gewoon hangen. Op die manier komt je zitvlak al een heel stuk dieper in het zadel dan wanneer je ze optrekt.
Verander niets aan je houding. Gewoon netjes rechtop zitten, benen lang. Vooral niet gaan klemmen met je bovenbenen want dan buts je eraf.
Probeer eens een heel rondje bewust je beide zitbeenknobbels te voelen. Dan zit je namelijk recht en zal je er in de bochten dus ook minder last van hebben dat je en dan eerder af valt.

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 09:10

@Friezenfan2: Dat probeerde ik ook wel, maar doordat ik in de bochten eigenlijk zo ongeveer aan de teugels ging hangen om er niet af te vallen ging ze alleen maar sneller.:S En ik was voordat ik zonder beugels ging al de hele tijd aan het doorzitten, maar dat ging verder wel goed...

@Maartje_M: Thnx, ik zal het eens proberen.Lachen

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:10

Probeer als je zit niet aan je hielen te denken 'ze moeten naar beneden'. Laat ze maar hangen, dat kan later nog. Probeer goed in het zadel te zitten. Check of je je hand op zijn kont kan leggen. Zorg dat je rug en je bekken soepel zijn, zij moeten de schokken opvangen. Hang niet aan de teugels als je je evenwicht verliest. Als ik mijn evenwicht verlies leg ik mijn handen (linkerhand met de vingers aan de linkerkant en duim aan de rechter, idem bij rechterhand.) op zijn nek en leun ik daar even op.
Als het niet lukt, steek dan je duim onder je kont en probeer deze tegen het zadel te drukken.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:00

Ik denk dat het beste is om zitlessen te nemen Ja Aan de longe en bijzet, zodat jij niet op je paard hoeft te letten alleen op je zelf. Zorg dat je allebei de benen lang hebt en ga lekker in het zaddel zitten, je onderbenen moet je helemaal slapen hangen en je voeten dus ook, desnoods doe je je laarzen uit zodat de gene die je longeer kan zien of je je voeten hebt hangen. Als je er bijna vanaf valt probeer zelf echt te gaan zitten en houd je dan even vast aan het zadel of de manen. Probeer zelf ontspannen te zijn en goed aan je zelf blijven denken. ALs je zo goed dooroefent lukt het vanzelf wel!

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 14:03

Bedankt allemaal!
Ik d8 gisteren ook al: misschien moet ik me maar aan de manen vasthouden ofzow ipv zo aan de teugels te trekkken om te blijven zitten, maar ze heeft zomerexeem en ze heeft al dr manen dr af geschuurd.Tong uitsteken
Weten jullie nog boeken over hoe je je zit kunt verbeteren btw?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:05

Shetje14 schreef:
Bedankt allemaal!
Ik d8 gisteren ook al: misschien moet ik me maar aan de manen vasthouden ofzow ipv zo aan de teugels te trekkken om te blijven zitten, maar ze heeft zomerexeem en ze heeft al dr manen dr af geschuurd.Tong uitsteken
Weten jullie nog boeken over hoe je je zit kunt verbeteren btw?

Je kan ook een riempje aan het zadel doen waar je je aan vast kan houden Knipoog

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:09

Ontspannen Ja