hoofd omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlyy

hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 19:03

sinds 2 maanden heb ik een nieuwe e pony, arabier
de eerste paar weken liep ze perfect, mooi naar beneden goed voorwaarts.
maar naardat ik een week geleden bij een andere paarden in de bak heb gereden, gooit ze steeds weer haar hoofd omhoog als ik wat van haar vraag.
telkens gaat ze wel weer een tijdje naar beneden maar als ze wat ziet gooit ze um zo weer omhoog.
nu dacht ik dat het aan mij lag maar die eerst paar weken liep ze ook heel mooi, gewoon van achter naar voor gereden.
rug al nagekeken en tanden maar daar ligt het ook niet aan.
iemand enig idee of tips?

Anoniem

Re: hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:27

Nee, dit is dusdanig vaag dat er écht niks van te zeggen valt zo. Mogelijk heb je nog het positieve effect van het rijden van de vorige eigenaar ervaren die eerste weken. Of heeft ze een spiertje verrekt met die andere paarden in de bak. Of.... Of.... Of.... ga zo maar door.
Wat zegt je instructeur ervan? En wat doet ze met een andere ruiter?

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 10:36

ik heb haar zelf helemaal doorgereden, toen ik haar voor het eerst reed had ze der ook last van naar een tijdje ging het over, en onspannde ze zich meer en ging ze naar beneden. Denk dat ze me nu aan uitproberen is ofso, bij een andere ruiter percies het zelfde, behalve bij mijn zusje maar die vraagt niet echt iets van haar en rijd gewoon met lange teugel

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:38

Tsjaa.. wat moe tik hier nou eens van zeggen.. Ik denk dat ze je gewoon uitprobeert..?

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 10:40

iemand ook nog tips hoe ik haar weer wat naar beneden kan krijgen en houden?

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:10

er niet veel op focussen!! Gewoon lekker figuren rijden en zorgen dat ze zich ontspant. Dan komt het naar beneden vanzelf. Het wordt veel gezegd op bokt en ik sluit me hier bij aan: nagevelijkheid is een beloning als de ruiter goed rijdt. Dus er is toch iets wat niet goed gaat.

Ik zou je graag tips willen geven, maar de omschrijving is niet zo duidelijk..

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:21

ik herken hier wel iets in ( bij mijn NRPS).
Let op dat je niet te veel druk op je binnenhand hebt.
Arabieren zijn gevoelige paarden en kunnen hier soms wat heftiger op reageren dan andere paarden.
Let ook op dat je van je buitenhand naar je binnenbeen rijd.
Dus je houd druk/contact op je buitenhand, binnenhand hou je op contact maar ontspan je.
Je drijft met je binnenbeen naar je buitenhand toe zodat ze laag blijven in het hoofd.
Verder altijd terug rijden op je zit en buitenhand.
Probeer ook te voelen wanneer het hoofd naar boven komt.
Let op dat je dan je buitenhand er goed aan hebt, je binnenbeen er aan houd en dat je eventueel je buitenhand een beetje naar beneden duwt...........
Succes!

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 12:28

okee ga het proberen bedankt Lachen

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:08

Als ze het doet, been er aan en een ophouding maken, bij mij gaat dat bij veel paarden goed. Verder is mijn pony met nageeflijk rijden echt een dieseltje! Na een half uur loopt ze echt lekker ontspannen. Ik rij het eerste halfuur altijd in met een langere teugel, veel voltes maken, stelling naar links en rechts vragen op de volte, achtjes maken, en het neusje eruit rijden maar wel nageeflijk.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:42

Herkenbaar wel!
Mijn bijrijdpaard is een erg fijn paard om mee samen te werken/rijden. In de stap gaat het helemaal prima en als ze iets om haar heen ziet is het allemaal niet zo interessant, ze kijkt wel.. tuurlijk zou ik ook doen, moet het toch allemaal in de gaten houden. Maar als ik haar vraag bij mij te blijven doet ze dat wel en let ze weer op.
echter in de draf is alles nog veel en veel interessanter! Ze maakt zich erg sterk in de hals en reageerd op de dingen om haar heen.
Ik denk dat je het beste dit kan oefenen met je instructrice of instructeur, hij of zij kan je vanaf het begin al aan begeleiden hierin.

Succes!