Santé (Democraat x Inspekteur) @ training (M1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miramare

Santé (Democraat x Inspekteur) @ training (M1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 16:56

Santé is sinds november vorig jaar mijn bijrijdpaard. Het is een 9 jarige ruin van Democraat van 1m72 hoog. We hebben nu pas 3x les gehad ivm omstandigheden en ik merk dat het nu eindelijk weer wat beter gaat. Je hebt toch die les nodig en voor mij was het al 7 jaar geleden dat ik echt les heb gehad met mijn pony. Kun je nagaan wat voor foutjes erin waren geslopen! We starten M1 dressuur. Maar in de training gaan we nu voorlopig alleen maar bezig met de basis omdat de oefeningen allemaal wel gaan maar we op wedstrijden tegen steeds dezelfde punten aan lopen zoals impuls verlies, hij gaat op de handrem, de aanleuning is weg en ik kan niet goed doorzitten. Daarnaast ben ik eindelijk (sinds de 14 jaar dat ik nu paardrijd) bezig met zitlessen omdat ik absoluut niet door kan zitten en merk dat ik gewoon niet goed zit. We doen na elke les 15 min aan de longeerlijn.

Mijn eigen punten:
- Ik zit voorover maar daar zijn we dus mee bezig
- Mijn handen mogen soms nog wat hoger en bij elkaar (al ben ik al wel tevreden met vergelijkingen waar ik mijn handen breder houd)
- kantelen van mijn polsen
- Santé mag bij middengangen beter in de aanleuning blijven, hier drukt hij soms zijn rug bij weg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kwaliteit foto's zijn soms wazig omdat ik ze in de camera 'getrimmed' heb waardoor je dus kan inzoomen...

Nano05

Re: Santé (Democraat x Inspekteur) @ training (M1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:57

kijk door de oren van je paard heen, niet naar beneden. Ik vind de meeste foto's er gespannen uitzien en je paard wil nogal op de voorhand gaan lopen.

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 18:15

Bedankt voor je commentaar.
Zou je misschien kunnen aangeven waarom en waar je het er gespannen vind uitzien? En dan bij mij of het paard etc. en welke foto's vind je m op de voorhand lopen?

Dat ik idd door de oren moet kijken weet ik maar ja is altijd moeilijk om aan te denken...

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:36

Erg jammer dat je constant naar beneden kijkt, het bederft de plaatjes! Jullie zijn verder een mooie combi
Hij mag van mij wel iets actiever achter, meer van achter naar voren. Op de laatste foto lijkt hij idd wat op de voorhand te vallen, maar op de andere foto's vind ik het wel meevallen hoor!! Rijd heel veel overgangen zodat hij net wat beter op de achterhand komt.

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 19:00

Ja die laatste klopt dat hij behoorlijk op de voorhand valt. Dat vind hij en ik ook, in de galop nog moeilijk. Dat actiever worden werken we dus in de les ook vooral aan... Bedankt voor je commentaar!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:47

wat bij mij goed helpt is op de volte schakelen in galop. Dus twee passen gas, twee passen opvangen enz enz en de volte vergroten en verkleinen. Daarbij wel ontspannen blijven zitten en je paard het werk laten doen (ik zelf duwde nogal met mn zit, maar dat heeft mn instructrice me wel afgeleerd)

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:52

hheeee een Democraat X Inspeckteur..
lijkt giga op de Sollenburger Valiant exact z'n koppie en excat dezelfde aftsamming.
mooi paard!!
kwa zit oog je erg kramachtig, probeer meer ontstpannen te gaan zitten..meer Go whit the Flow zoals mijn juffie dan zo mooi roept(maar probeer dat maar eens)één na laatste foto jammer dat ie onscherp is, verder een mooi fijn beeld, hij loopt mooi gesloten, bergop en boven in!
succes!!! verder en wie weet komen we elkaar nog eens tegen op wedstrijd starten dezelfde klasse en je komt ook uit Almere zien ik Knipoog

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:59

Nou, ik vind je paard niet gespannen lopen hoor Tong uitsteken Op sommige foto's kantel jij je hoofd voglens mij een beetje waarschijnlijk omdat je zo mooi geconsentreerd bezig bent;) ik vind ook nietdat hij op zijn achterhand loopt, juist mooi zoals eerder al is gezegd 'bergop en boven in' het lijkt ook mooi door de rug. En een klein slordigheids foutje, je laat je handen zakken, probeer ze te dragen.
Echt een heel mooi paard, lijkt ook fijne gangen en een fijn rijpaad. Leuke comi;)!

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 19:59

Ja dat ik krampachtig zit klopt! Dat is ook de reden dus dat ik zitles neem, ik kan gewoon niet doorzitten. Heb ook een rugprobleem al een jaar en ga nu naar de manueel therapeut dus dat word allemaal nog los gemaakt... Maar zit dus de hele tijd te denken aan mijn zitles en probeer dan mijn benen lang te maken, niet teveel achterover zitten, handen naar voren en ga zo maar door... teveel dus haha.

Klopt ja dat hij op Valiant lijkt... We (eigenaar Paul vd Berg en ik) hebben Patricia een keer gesproken op een wedstrijd in Almere Haven... Is wel grappig idd. Heb ook wel eens topics van haar bekeken en lijkt idd heel erg. Misschien idd komen we elkaar nog een x tegen. Bedankt voor je commentaar!

MOney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:06

Goed dat je zitles neemt, maar wat mij opvalt is dat je zadel een erg diepe zit heeft en wat aan de kleine kant is. Onmogelijk om dat juist te gaan zitten. Als ik jou was zou ik een 1/2 - 1 inch groter nemen en wellicht een wat minder diepe zit (maar dat is eigen keus).

Je zwaartepunt ligt erg naar voren bij het lichtrijden wat duidelijk te zien is op foto 1. Dat zou je door zitlessen te nemen inderdaad goed op kunnen lossen, maar wat mij opvalt is dat je allerlei dingen opsomt hoe je moet zitten. Terwijl al die dingen vaak vanzelf worden opgelost als je ontspannen op je paard kan zitten, dus begin daar eerst mee.

En wat al eerder is genoemd, kijk voor je uit (in mijn ogen nog veel belangrijker dan je handen)!

Succes ermee, je hebt een leuk paard.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:06

Wat een leuk paard zeg Haha!.
Ik vind het algemene beeld er nog iets te gespannen uitzien, vooral op de foto's: 2,4,7,8 & 9.
Ik vind dat hij daarin net wat meer mag loslaten in de kaaklijn, zoals op foto 6! Probeer veel overgangen te rijden en vooral die ontspanning van foto 6 erin te houden. Houd je hand goed voor in de overgangen en blijf hem goed ondersteunen met je been. Voor dit paard is het ook niet verkeerd om veel lang en laag te rijden zodat hij zich achter het zadel lang maakt en loslaat. Dan kun jij ook wat meer ontspannen zitten Lachen. Heel veel succes! Jullie zijn een leuke combi Haha!

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 13:56

Met het zadel kan ik niets veranderen. Het zadel is niet te klein maar door de diepe zit, hoge voorkant en hoge lepel achter lijkt hij erg klein. Het is namelijk al een 18inch. Dit zadel heeft het paard ook echt nodig, het was al moeiljik om een goed passend zadel te vinden voor hem. Daarnaast is het niet mijn paard dus dat wordt lastig. DUs wil ik zo goed mogelijk leren zitten in dit zadel...

@wiseguy: Grappig, foto 6 was met cooling down, dan rijd ik hem altijd laag en rond. Moet idd proberen om hem tijdens de hele training zo te rijden! Maar dat is nog lastig.

In ieder geval bedankt voor jullie commentaar!