Bandida schreef:VisibreTeam schreef:Verder niet bewust 'flooding' toegepast ofzo hoor, heb er tot nu ook nog nooit iets over gehoord
Dat kan heel verkeerd uitpakken als het paard echt in doodsangst gaat, en er het allaatste gebeurt wat plaats vindt voor zo'n grazer opgegeten wordt, stoppen met terugvechten en in een soort back-out modus voor dood op de grond gaat liggen.
Ik herinner me overigens nog zo'n overspoeld paard van de Sint dat enige jaren geleden met Sint en al midden in de stoet als verlamd op de grond viel..
Het net-voor-allerlaatste is ook riskant (dat is terugvechten of je leven er vanaf hangt).
Met name jonge paarden worden niet zelden onbewust door flooding overbluft.
Verschillenden gaan als ze wat ouder zijn alsnog in verzet juist wanneer/omdat het dan niet meer zo is.
Dat is dan direct veroorzaakt door onbekendheid ermee.
Kikkuli schrijft daarom strikt één nieuw ding tegelijk voor in combinatie met een stap terug in training, dus verlaging van stress waardoor ruimte ontstaan voor verhoging door iets nieuws.

ik zie al allemaal paarden vol in het tuig aan de kar staan, en dan geen hoofdstel om en maar mensen die schreeuwen dat ze de andere kant op moeten...
in een veldslag misschien iets minder handig inderdaad. Mijn pony kan het compliment op het commando "bidden!', telt dat ook?