Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:45

Bandida schreef:
VisibreTeam schreef:
Verder niet bewust 'flooding' toegepast ofzo hoor, heb er tot nu ook nog nooit iets over gehoord :)

Dat kan heel verkeerd uitpakken als het paard echt in doodsangst gaat, en er het allaatste gebeurt wat plaats vindt voor zo'n grazer opgegeten wordt, stoppen met terugvechten en in een soort back-out modus voor dood op de grond gaat liggen.
Ik herinner me overigens nog zo'n overspoeld paard van de Sint dat enige jaren geleden met Sint en al midden in de stoet als verlamd op de grond viel..

Het net-voor-allerlaatste is ook riskant (dat is terugvechten of je leven er vanaf hangt).

Met name jonge paarden worden niet zelden onbewust door flooding overbluft.
Verschillenden gaan als ze wat ouder zijn alsnog in verzet juist wanneer/omdat het dan niet meer zo is.
Dat is dan direct veroorzaakt door onbekendheid ermee.
Kikkuli schrijft daarom strikt één nieuw ding tegelijk voor in combinatie met een stap terug in training, dus verlaging van stress waardoor ruimte ontstaan voor verhoging door iets nieuws.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:48

Huertecilla schreef:
Hermelientje schreef:
Geeft paardenmeester Kikkuli daar ook tips over? ;)

Denk je dat de slag van Kadesh rustiger was dan dat ene helicoptertje?

Ik vermoed dat bij die veldslag wel een flink aantal paarden en mensen zijn omgekomen. Dan kan ik in ieder geval niet meer van een goede afloop spreken, dus dat is een voorbeeld van niks. Was die veldslag maar optomingsloos geweest in plaats van dat buitenritje laatst, dan weet ik 100% zeker dat alle paarden wel iets beters te doen hadden gehad dan strijdwagens trekken. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:07

Hermelientje schreef:
Was die veldslag maar optomingsloos geweest in plaats van dat buitenritje laatst, dan weet ik 100% zeker dat alle paarden wel iets beters te doen hadden gehad dan strijdwagens trekken. :+

Inderdaad P+. Het bit is uitgevonden om het paard ingespannen te kunnen sturen. Het is overgestoken naar onder het zadel.
Wij mennen zelf trouwens met Cook optoming.

De optomingsloos rijdende numidisch lichte cavallerie is 600 jaar onverslaanbaar gebleven. Eerst voor de carthagers, later in dienst van de romeinen.
Zij reden met halskóórd, maar niet helemáál slap, van dikke geslagen wol.
Ze waren een speciale elite die door grote mobiliteit en extreme wendbaarheid zowel dodelijk was als buiten schot bleef.
Een elite ruitereenheid die optomingsloos 600 jaar effectief bleef in enórme velslagen tegen de meest uiteenlopende legers.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:07

:= ik zie al allemaal paarden vol in het tuig aan de kar staan, en dan geen hoofdstel om en maar mensen die schreeuwen dat ze de andere kant op moeten...

NikkivanOlst

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:11

Husky's voor een slede hebben ook geen bit of stuur....
Ik denk dat het met paarden ook te bereiken is :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:21

VisibreTeam schreef:
Husky's voor een slede hebben ook geen bit of stuur....
Ik denk dat het met paarden ook te bereiken is :)

Met sledehonden is het manouveren verre van exact en ook hebben die een grondanker om te remmen.

Je kan inderdaad met een paard ook een héél eind komen; dat kan je ook bij vrijheidsdressuur zien, doch op stem alleen van drie-vier meter erachter kan je niet zo exact werken. De wíl is er wel bij de juiste dresuur, doch je mist gewoon een heel scala aan signaalmogelijkheden.
De teugels zijn dan met de zweepaanraking je enige direct contact.

Bandida doet omdat haar paard dat gewoon leuk vindt af en toe wat boomslepen met Cook optoming.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:28

Appelmoes_11 schreef:
:= ik zie al allemaal paarden vol in het tuig aan de kar staan, en dan geen hoofdstel om en maar mensen die schreeuwen dat ze de andere kant op moeten...

Hoort een paard dus nooit alleen de ruiter in het strijdgewoel, dus was meer nodig en ook weet je gelijk waarom bij ringdressuur de stem verboden is.
Dat is namelijk een geformileerde verwording onder gecontroleerde omstadigheden van de militaire rijproef.

De numische ruiters zaten op hun zelfgetrainde eigen paard. Spraken bovendien tamazight wat niemand verder begreep dan alleen hun paarden.
Ik heb dat hier met Nederlands als ik met een groepje spaanse ruiters ben. Geen paard van hun wat door een woord van mij íets begrijpt en v.v. :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:35

Ik vind stemcommando's die verder niemand gebruikt eigenlijk wel handig :') in een veldslag misschien iets minder handig inderdaad. Mijn pony kan het compliment op het commando "bidden!', telt dat ook? :=

Maar goed, we dwalen af... ahja, zonder hoofdstel buitenrijden. Moet gewoon kunnen! :j

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:48

de shetlander van mijn vriendin staat bitloos voor de kar, mag dat dan ook niet?" :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 17:49

amyyy55 schreef:
de shetlander van mijn vriendin staat bitloos voor de kar, mag dat dan ook niet?" :+

Bitloos en geen hoofdstel is iets anders.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:52

Mijn jonge Spaanse paard spreekt ook Engels. "No" begreep hij meteen prima. Slim hè? ;)
Van die veldslag zijn geen beelden op YouTube. Misschien waren die optomingsloze paarden wel zo slim om het hazenpad te kiezen. Dat vergroot de overlevingskans enorm. En we weten allemaal dat historische claims over veldslagen een soort sprookje zijn. Om te beginnen werd de overwinning van die veldslag al door beide partijen geclaimd, terwijl er in mijn optiek alleen maar verliezers zijn bij veldslagen.

Bitloos voor de kar is nog iets anders dan helemaal zonder optoming. Cook hoofdstel is gewoon vergelijkbaar met een Bit. Ik bedoelde helemaal zonder iets. Gewoon los voor de kar met bijvoorbeeld een touw om de strijdkar te trekken. Nou dat kan je een paard wel leren maar hij gaat echt geen veldslag voor je doen. Wat dat betreft zijn paarden een stuk verstandiger dan mensen.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:53

Da's waar, maar misschien omdat het voor de kar is word het als even gevaarlijk zien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:02

Hermelientje schreef:
Cook hoofdstel is gewoon vergelijkbaar met een Bit.

Volgens de KNHS niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:09

Hermelientje schreef:
Bitloos voor de kar is nog iets anders dan helemaal zonder optoming. Cook hoofdstel is gewoon vergelijkbaar met een Bit. Ik bedoelde helemaal zonder iets. Gewoon los voor de kar met bijvoorbeeld een touw om de strijdkar te trekken. Nou dat kan je een paard wel leren maar hij gaat echt geen veldslag voor je doen. Wat dat betreft zijn paarden een stuk verstandiger dan mensen.

Dat is dan weer een mening op basis van een referentiekader van onvrije paarden en dan nog meest merries en ruinen.

Hengsten zijn risiconemers en ´expendable´ voor de natuur omdat er dáárvan tweederde ´over´ is.
Hengsten van haremhengstkaliber zijn bepaald niet verstandiger dan mensen wat risicos betreft.
Vecht of vlucht loopt minstens zo vaak op vecht uit.
Die zijn ook verrassend eenvoudig te trainen om een veldslag voor/met je te vechten. Dat lieten de numidiërs zien maar ook de destriers.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:12

Huertecilla schreef:
Hermelientje schreef:
Cook hoofdstel is gewoon vergelijkbaar met een Bit.

Volgens de KNHS niet.

Dat komt nog wel. Maar vooralsnog zijn er ook niet veel mensen die hun paard dressuurmatig goed voor elkaar hebben met bitloze optoming. Al gaf die Française laatst op het Global Dressage Forum wel een prachtig voorbeeld, waar iedereen ook erg van genoten had. Maar ja wel eerst met bit beleerd dat paard. Maar ik kan je verzekeren dat als er iemand laat zien hoe het van jong paard tot Grand Prix moet zonder bit dan zal die persoon wereldberoemd worden. Tot nu toe blijft het bij korte filmpjes en veel geheimzinnigheid.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:19

Reken maar dat paarden het nog wel eens enorm leuk kunnen vinden inderdaad om mee te 'vechten' :=

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:33

Ach die beroemde veldheren zijn gewoon hetzelfde als de Saddam Hoessein en Assad van vroeger. Alleen hebben ze tegenwoordig andere speeltjes dan paarden en zwaarden. En ik mis inderdaad compleet het referentiekader om dat te verheerlijken of het nu wel of geen optoming om heeft.

En waarom denken jullie dat er bij soldaten de doodstraf op desertie stond? Dat noem ik ook niet bepaald een R+ systeem. Graag willen vechten laat me niet lachen. Elk normaal dier wil overleven of zich voortplanten. Gevechten bij paarden gaan uitsluitend daarom, ze gaan echt onze bizarre veldslagen niet voor ons vechten als ze niet hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:33

Ik heb het topic toen ook langs zien komen.
Ik ben er tegen. Je paard kan altijd nog ergens van schrikken, en dan zo in paniek raken dat de rem het niet meer doet. Het is voor andere mensen op de weg ook gevaarlijk. :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:52

Huertecilla schreef:
Hengsten zijn risiconemers en ´expendable´ voor de natuur omdat er dáárvan tweederde ´over´ is.

Ik snap wat je wilt zeggen hier. Ik ben er sinds kort achter dat bij mannen tweederde eigenlijk ook 'expendable' is. Dat is namelijk het gedeelte dat lijdt aan evolutionaire inertie. :)*

jadirahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:03

Het ligt puur aan jezelf, als jij je paard vertrouwd en je paard onder controle hebt is er niks aan de hand.
Alles kan wel "gevaarlijk" zijn, fietsen, auto rijden, en paardrijden ook
maar doe je het dan ook niet?
Ik doe zelfs ook niet zonder hoofdstel rijden maar doe wel stapje voor stapje met minder hulpmiddelen.
Ik rijd al zonder bit, en ook vaak zonder zadel buiten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:22

Wat gaat het hard hier zeg. :=

Ik zag ergens een paar pagina's terug een stukje over de minder vriendelijke optomingen, met kruislinge systemen die aangetrokken worden.
Dat staat natuurlijk los van de neckrope, die de beste release heeft die je maar kunt indenken, maar toch wou ik er wat over zeggen.
Er bestaan ook minder vriendelijke bitten, maar om die reden keuren we enig metaal in de mond toch ook niet meteen af?

Het zou imo al een stuk prettiger zijn als mensen niet meer in bitloos, bit en neckrope dachten, maar gewoon in verschillende manieren om met je paard te communiceren, allemaal met hun eigen voor en nadelen. :)

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:26

Licht aan het paard.
Sommige paarden zijn 'makker' zonder bit

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:41

brownhorse schreef:
Licht aan het paard.

Zoiets denk ik: :)* /3

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:49

Hermelientje schreef:
brownhorse schreef:
Licht aan het paard.

Zoiets denk ik: :)* /3

Dimlicht? :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:53

Gypsy schreef:
Het zou imo al een stuk prettiger zijn als mensen niet meer in bitloos, bit en neckrope dachten, maar gewoon in verschillende manieren om met je paard te communiceren, allemaal met hun eigen voor en nadelen. :)

Dat schreef ik al:
Met P+
Zonder P+
Het is alleen het onderwerp niet.

Het onderwerp is wel/niet verantwoord zonder hoofdstel.
Het antwoord is heel eenvoudig:
In geval van een betrouwbaar veilig paard op basis van P+ loze dressuur onder een in deze dressuurvorm kundige ruiter is het veilig.
Bij alle anderen niet.

Indien over wel/niet verboden gepraat wordt vanwege risicos door mogelijke ondeskundigheid/onvoldoende dressuur, dan betreft dat ALLE paarden onder ALLE ruiters.
Een strenge praktijkgerichte rijproef voor het eggie is de enige scherprechter, onafhankelijk van de optoming.
Die mag van míj gisteren verplicht ingevoerd worden in de hele EG. Onveilige combinaties horen niet in de openbare ruimte; onafhankelijk van de optoming.