Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:09

Ja, laten we vooral van alles een spelletje maken voor mijn paard. Uit veiligheidsoverwegingen laat ik mijn paarden liever met elkaar spelen, dan met mij. Ik maak wl eens een dolletje met ze hoor, maar spelen?

Hoe wil je in vredesnaam een paard spelenderwijs leren op de grond te blijven?

Je hebt geen antwoord omdat er maar 1 antwoord is... Op een andere manier maak je ze het niet duidelijk, echt niet. De negeermethode werkt misschien, maar voordat ze het spelletje zat zijn heb je al een aantal keer in de lucht gehangen. En het is gewoon gevaarlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:12

Daan_Ordeal schreef:
Pharagirlke jij denkt dus dat je kunt voorkomen dat een paard achterover valt door het tussen de oren te slaan? Een paard valt echt niet zomaar achterover hoor. En als je dat bij mijn paard zou doen kun je er juist op wachten dat er ongelukken gebeuren, die zou in blinde paniek raken. Ik heb het een aantal pagina's geleden al gezegd, je moet iedere situatie op zich beoordelen.

ik ben daar zelfs zeker van, paard duikt uit reflex weg en dus naar beneden (immers de klap komt vanboven) waardoor hij dus niet meer om kan klappen. Een paard dat shrikt, duikt naar beneden, geeft een paar bokken of gaat er vandoor, steigeren is misschien makkelijker uit te zitten maar wel veeeeel gevaarlijker dan bokken. Als ze schrikken, weet je zeker dat ze het begrepen hebben Ach gut

Liever een paard dat er blind vandoor gaat (en ja, ik heb zo'n madam die dat geinig vind dus weet hoe het voelt) dan eentje die steigert.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:13

Hoe zou jij dat dan doen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:16

hoe zou ik wat doen?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:18

Utixo schreef:
Ja, laten we vooral van alles een spelletje maken voor mijn paard. Uit veiligheidsoverwegingen laat ik mijn paarden liever met elkaar spelen, dan met mij. Ik maak wl eens een dolletje met ze hoor, maar spelen?

Hoe wil je in vredesnaam een paard spelenderwijs leren op de grond te blijven?

Je hebt geen antwoord omdat er maar 1 antwoord is... Op een andere manier maak je ze het niet duidelijk, echt niet. De negeermethode werkt misschien, maar voordat ze het spelletje zat zijn heb je al een aantal keer in de lucht gehangen. En het is gewoon gevaarlijk.

als je nou een worteltje aan een hengeltje bindt... kan je hem spelenderwijs leren dat hij naar voren moet lopen en met de hengel tussen zijn oren slaan als hij het niet doet Clown

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:19

Maar dan kan zijn kin niet meer op zijn borst! Haha!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:20

Bloos! rollkur sielugh!!!! Haha!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:23

Jup. Maar wij mishandelen de paarden toch al, dan kan dit er ook nog wel bij hoor Ja .

Als hij echt in een rotbui is ben ik niet te beroerd om hem een heel rondje te diep te laten lopen, gemeen he!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:25

*raap me op*

Ik zit me hier weer helemaal te bescheuren van de lach....

Jullie zijn echt gestoord... maar ik kies voor dat peentje aan dat hengeltjes... leuk spelletje.... vooral dat 2e gedeelte.... Clown

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:28

Ik kan natuurlijk ook de wortel aan de singel vastmaken, dan loopt hij met z'n neus tussen z'n voorbenen, aan de wortel een touwtje dat tussen z'n oren loopt, met daaraan de stok!

Goed idee!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:32

Neeee juist niet want dan moeten we weer een discussie gaan starten over hoe krijgen we zijn hoofd weer omhoog als hij gaat bokken.....

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:35

Naar achter gaan hangen en heul hard trekken Ja .

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 19:41

Utixo schreef:
Ik kan natuurlijk ook de wortel aan de singel vastmaken, dan loopt hij met z'n neus tussen z'n voorbenen, aan de wortel een touwtje dat tussen z'n oren loopt, met daaraan de stok!

Goed idee!

Huilen van het lachen moet ik hier wijzer van worden?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:57

pharagirlke schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Pharagirlke jij denkt dus dat je kunt voorkomen dat een paard achterover valt door het tussen de oren te slaan? Een paard valt echt niet zomaar achterover hoor. En als je dat bij mijn paard zou doen kun je er juist op wachten dat er ongelukken gebeuren, die zou in blinde paniek raken. Ik heb het een aantal pagina's geleden al gezegd, je moet iedere situatie op zich beoordelen.

ik ben daar zelfs zeker van, paard duikt uit reflex weg en dus naar beneden (immers de klap komt vanboven) waardoor hij dus niet meer om kan klappen. Een paard dat shrikt, duikt naar beneden, geeft een paar bokken of gaat er vandoor, steigeren is misschien makkelijker uit te zitten maar wel veeeeel gevaarlijker dan bokken. Als ze schrikken, weet je zeker dat ze het begrepen hebben Ach gut

Liever een paard dat er blind vandoor gaat (en ja, ik heb zo'n madam die dat geinig vind dus weet hoe het voelt) dan eentje die steigert.

Laten we even voorop stellen paard dat er blind vandoor gaat ook levensgevaarlijk is Knipoog En dan heb ik het over échte paniek.

Maar wat jij zegt gaat ook niet altijd op hoor. Mijn pony was vroeger erg moeilijk tijdens gebitsverzorging. Ze ging een keer zo ver omhoog dat ze haar hoofd tegen het plafond stootte, ze kwam neer en ging gelijk weer omhoog Knipoog Je weet nooit wat een paard in paniek doet.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:58

ROFL

mijn vzpony heeft vroeger ook veel gesteigert, toen deed ik haar nog niet maar de eigenaar heeft het afgeleerd door elke keer dat ze omhoog kwam een tik op de voorbenen te geven.
Na een keer of 5 was pony er klaar mee en is daarna bijna nooit meer omhooggekomen Lachen
Pony heeft ook geen trauma of wat hoor Knipoog kan gewoon met de zweep aan dervoorbenen zit als ik erop zit enzo Lachen

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:30

_BLOEMPOTJE schreef:
ROFL

mijn vzpony heeft vroeger ook veel gesteigert, toen deed ik haar nog niet maar de eigenaar heeft het afgeleerd door elke keer dat ze omhoog kwam een tik op de voorbenen te geven.
Na een keer of 5 was pony er klaar mee en is daarna bijna nooit meer omhooggekomen Lachen
Pony heeft ook geen trauma of wat hoor Knipoog kan gewoon met de zweep aan dervoorbenen zit als ik erop zit enzo Lachen

Dat zou misschien een oplossing zijn, als er iemand bij is als je rijdt. En deze persoon moet dan ook binnen bereik zijn om je paard op tijd een opflikker te geven.
Zelf kun je er amma-nooit-niet bij.

Utixo schreef:
Trice: (gezellig dat je er bent!)

Hey Benthe! Altijd gezellig met mij erbij. Clown Al is het topic sowieso al erg gezellig geworden ROFL

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:54

Ik snap dat er in dit topic veel commentaar gegeven is in de zin van 'nee kan absoluut niet'
maar ik vind dat dit toch wel van de situatie afhangt.
Zo zag ik 3weken geleden nog een meisje in het parcour dat haar paard 3x compleet verkeerd naar de sprong reed, paard loste het 3x op en moest zich behoorlijk rekken hiervoor. En de 4e keer dat ze hem verkeerd zet stopt het paard (logisch!) zij knijpt met haar been en paard steigert, reactie: 'slaagt tussen zijn oren, op zijn hoofd'!! er kwam toen zééér veel reactie van iedereen. En dit vind ik dus ook geheel terecht. Meestal heeft steigeren een reden, die niet te wijten valt aan het paard, maar af en toe is het ook anders! Er zijn paarden die met een tik als hij stout is verder komen dan met een beloning als hij braaf is, maar er zijn er ook heel veel waar het andersom bij is.
Je kan dit niet veralgemenen, vind ik. In normale omstandigheden kan een slag tussen de oren niet, maar ik wil het hele plaatje eerst graag weten. Verder is het idd zo dat een slag tss de oren bij paard soms lijkt als botsing van het hoofd, waardoor ze niet meer zo snel durven steigeren. Natuurlijk niet altijd, maar toen ik mijn paard geschoren had, steigerde ze ook, ze botste zich tegen het plafond en heeft daarna een uurtje braaf stilgestaan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:55

er zijn altijd foute voorbeelden.....................

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:03

KiWiKo schreef:

wil je dat eens wat verder uitleggen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:09

Karennnn schreef:
KiWiKo schreef:

wil je dat eens wat verder uitleggen...

Er zijn altijd mensen die misbruik maken van hulpmiddelen en oplossingen, dat maakt de hulpmiddelen of oplossingen niet slecht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:10

precies Lachen Lachen

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:04

Trice schreef:
Dat zou misschien een oplossing zijn, als er iemand bij is als je rijdt. En deze persoon moet dan ook binnen bereik zijn om je paard op tijd een opflikker te geven.
Zelf kun je er amma-nooit-niet bij.

Jawel hoor, voorover hangen. en niet met een springzweep rijden Lachen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:07

Maar het is makkelijker om tussen de oren te mikken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:58

_BLOEMPOTJE schreef:
ROFL

en tik tussen de oren of 5 op de voorbenen maakt ook niet zo veel uit..
want de benen zitten ook plekjes die gevoelig kunnen zijn en die je ook niet kunt ontwijken Knipoog
wellicht minder gevoelig dan tussen de oren, maar toch Knipoog!

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:01

Niet 5 keer achter elkaar ;)
elke keer dat ze omhoog kwam, en na 5 keer omhogen was het klaar :)
Tussen de oren vind ik opzich ook goed, maar daar worden de paarden sneller kopschuw als je erop zit zegmaar, als je bijvoorbeeld even aan haar oren wil zitten :+