Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_Romeo

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:04

ik vind 3 of 3,5

Maar sommige paarden zijn dan nog gewoon niet uitgegroeit dus dan zouden die 4 of 4,5 zijn

noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:28

Ik kies voor het zadelmak maken op 3 jarige leeftijd zodat ze weten wat het is. Daarna nog lekker een half jaar/jaar het land op en dan echt aan t werk Lachen dan kunnen ze een beetje groeien.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:36

3.5 jaar is een mooie leeftijd om rustig te beginnen. Het is wel slim om hem/haar als 3 jarige al wat aan te leren zodat het niet helemaal nieuw is, maar een jaar of 3.5/4 is goed om "echt" te beginnen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:56

Mijn paard is op zijn 6e ingereden. Achteraf maar goed ook, want het is een laatboeier en hij heeft al zijn energie gebruikt om in de hoogte te gaan. Mijn andere paard is wel op 3-jarige leeftijd ingereden. En we hebben er eentje op stal die een maand geleden op 9-jarige leeftijd is ingereden. Dit gaat allemaal uitstekend, ze doen alsof ze nog nooit anders hebben gedaan.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:10

Ik ben van plan om mijn knul (nu bijna 3) met 4-jarige leeftijd in te gaan rijden. Hij staat nu lekker in het land met een aardig grote groep paarden. Hij kan nu wel al goed aan de hand stappen (ook over de weg) en langere tijd vaststaan. Ik ben erg blij dat ik hem dat al heb aangeleerd! Hij heeft nu meerdere keren ongelukjes gehad in de wei, waardoor ik zijn benen moest koelen en flinke stukken met hem moest gaan stappen.
Ik denk dat dat toch wel een goede basis is voor een jong paard.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:21

Als alles goed gaat komt mijn nu jaarling met 3,5 uit de opfok. Dan ga ik langzaam eens beginnen met alles te leren rond hem, dus lekker poetsen, afspuiten, wandelen, verkeersmak etc.
We zullen wel zien hoe lang hij nodig heeft voor dit alles. Gaat het erg voorspoedig, dan ga ik er mss op, anders wordt hij eerst weggebracht om keuringsklaar gemaakt te worden en evt. beleren voor de kar.
Uiteindelijk zal het dus pas 4 zijn denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:13

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-22 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

lisjuhandty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:26

Als het paard al redelijk volgroeit is dan kun je met 2,5 wel beginnen met longeren en als het paard 3 is kun je er rustig opklimmen vind ik..
maar wel alleen als het paard een beetje volgroeit is zeg ma niet dat het paard nog helemaal geen spieren heeft en wankel op zijn benen staat

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:07

ikzelf maak meestal in de zomermaanden (juli of augustus) een paard zadelmak als ze al zeker drie jaar zijn, dit duurt meestal een paar weken waarna ze vervolgens teug op de wei gaan tot eind oktober, dan halen we ze binnen en gaan we er licht mee aan het werk, longeren, paar keer per week licht rijden dit tot ongeveer februari, omdan de training iets te verzwaren om ze klaar te maken voor de 4 jarige proeven. maar steeds met veel afwisseling, buiterit, cavaletti, enzo en dat ze het leuk vinden. heb ook wel eens eentje langer laten staan als ik merkte dat hij er gewoon nog niet aan toe was. was eveneens een grote slappe, die is dus wel zadelmak gemaakt op drie maar verder enkel gelongeerd en op de wei gestaan tot zen 5. maar heb die achterstand wel snel ingehaald en heb er nooit spijt van gehad om dit te doen. maar in de regel kan je beginnen vanaf 3. Ik weet dat jullie in Nederland ook die jonge paarden proeven voor 3 jarige hebben, maar sommige zijn pas 3als ze daar in moeten meelopen dus ben ik geen voorstander van. kende iemand die een paard had dat 3 werd in augustus, toch meegedaan aan prinsenstad en vsn. paard was kapot op 4 jarige leeftijd. laat gewoon een paard volgroeien en gebruik je verstand, dan lukt het wel

Nikkel1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 06:51

Officieel staat er 3 voor eerder zou ik echt niet beginnen ook niet met longeren wat dat is ook een grote belasting. Maar kijk vooral goed naar het paard hoe is het al ontwikkeld vaak is het beter ze nog iets langer te laten staan dan 3 jaar

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:55

mariettek schreef:
Ik ben van plan om mijn knul (nu bijna 3) met 4-jarige leeftijd in te gaan rijden. Hij staat nu lekker in het land met een aardig grote groep paarden. Hij kan nu wel al goed aan de hand stappen (ook over de weg) en langere tijd vaststaan. Ik ben erg blij dat ik hem dat al heb aangeleerd! Hij heeft nu meerdere keren ongelukjes gehad in de wei, waardoor ik zijn benen moest koelen en flinke stukken met hem moest gaan stappen.
Ik denk dat dat toch wel een goede basis is voor een jong paard.

Hier hetzeflde alleen die van mij is in April 2 jaar geworden.
Volgend jaar zomer gaat ie aan de longe, mag ie aan een zadel en hoofdstel wennen en na zijn vierde verjaardag klim ik erop.

Ik heb m hopelijk zijn hele leven nog dus genoeg tijd voor alles Haha!

Kirsten1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:47

Djulitaa schreef:
uhmm.. met 3 beginnen met zadelmak maken enzo, longere, en als er dat goed in zit, er langzaam op gaan zitten enzo, ong met de 4 jaar echt serieus gaan rijden

dat idee, heb ik over het inrijden

Ben ik met je eens..

Ik vind het nog beter om heel ietsie later te beginnen..

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:18

Om echt te beginnen met erop zitten zo ik 3,5 - 4 jaar doen Lachen

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:08

ik vind zelf 3 of tegen 3,5 aan!

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:45

ik zou zelf met 3 / 3,5 jaar beginnen met zadelmak maken en leren longeren etc. en met 4 jaar pas inrijden Lachen

Nousrufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:52

3,5 echt beginnen met rijden. daarvoor kun je wat longeren e.d.

Nousrufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:53

Sissy_Sunny schreef:

vind ik ook.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:56

Nousrufus schreef:
Sissy_Sunny schreef:

vind ik ook.

mee eens, 3 jaar vind ik nog steeds de beste leeftijd..

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:53

Ik ook Haha!

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:25

Ik denk dat er geen vaste leeftijd voor staat maar dat je helemaal naar je paard zelf moet kijken.
Als je bijvoorbeeld een wat te klein gebleven paard hebt ben ik van mening het beter is deze nog een half jaartje te laten staan zodat het al de energie kan gebruiken om te groeien.
Met een wat uit de kluiten gewassen paard precies hetzelfde verhaal maar dan om nog wat uit te kunnen dijen.

Maar over het algemeen beginnen wij met longeren voor ze 3 worden en daarna beginnen we rustig met inrijden.

edit: Typfoutje

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:38

Ik vind 3 jaar een mooie leeftijd.
dan wel rustig aan en bijvoorbeeld een weekje wat longeren en rijden en gewoon rustig aan zegmaar, en dan weer even 2 weekjes rust ofzo..
maar ligt natuurlijk ook wel aan het paard..