Friese merrie Rjimkje @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rana

Re: Friese merrie Rjimkje @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:00

liefje, als ik jou met je linker oor aan je rechter teen vast knoop ontwikkel je ook spieren maar zijn dat dan goede spieren? Spieren waar jij wat aan gaat hebben? Slof is niet de oplossing. Verdrietig

De oplossing is sterker maken van achter (trekt daar minimaal maar een half jaar voor uit) en dan pas kan je naar de nagevelijkheid toe. en als je geen tips wil/kan ontvangen? geen topic openen. Er staan héél veel goede tips in.
Jij noemt het gezeik. Prima, ik noem het kennis van zaken.

Succes met je lieve fries. Knipoog

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:09

Luister dit meisje (Josien) plaats gewoon leuk foto's omdat zij enthousiast is. Het is een beetje jammer dat er vervolgens aan alle kanten weer een discussie te starten over hulpteugels. Daar komen we toch nooit uit!!

Ik vind de foto's erg leuk! Het lijkt me een heel moeilijk paard om te rijden en volgens mij doe je hartstikke je best. Je komt er wel!! Heel veel plezier met het rijden!

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:21

Renszke schreef:
Luister dit meisje (Josien) plaats gewoon leuk foto's omdat zij enthousiast is. Het is een beetje jammer dat er vervolgens aan alle kanten weer een discussie te starten over hulpteugels. Daar komen we toch nooit uit!!

De meeste mensen geven idd als advies hulpteugel eraf, met tips om er verder mee te komen, HAW is voor rijtechnisch commentaar, als je daar niet tegen kan moet je geen foto's plaatsen.

Heb niet het idee dat er iemand wordt afgezeken in dit topic (alleen mss door de eigenaren van het paard die wel erg fel terug reageren mss).. In de meeste post staan echt goeie tips!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:22

Lekker nog veel oefenen en dan gewoon beginnen in de B, met dat commentaar kun je echt heel veel doen! Lachen Verder over touwtjes heb je al genoeg gehoord maar nog eventjes mijn mening; lekker eraf doen meis, mijn merrie komt ook nog wel eens wat omhoog maar als ik maar lekker de achterhand actief hebt gaat ze vanzelf zakken en verder op beide teugels druk. Dat niveau M zit er zeker nog in, dat raakt niet kwijt, alleen zou ik ookal kent ze de M-oefeningen..toch even tijdelijk de basis nog eens doornemen. Lekker heel veel overgangen, schijnovergangen, buigen; slangenvoltes, stellingen, voltes, kleine voltes..allemaal super belangrijk en je merkt als ze lekker actief loopt en lekker veel buigt dat ze super loopt. Je handen netjes rechtop en stil maar nageeflijk. En het allerbelangrijkst nogmaals been erbij maar wel contact met de voorkant! Gaat allemaal echt wel goed komen met jullie, jullie zijn een leuk stel op naar de B ! Lachen

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:29

Nimmy schreef:
Renszke schreef:

De meeste mensen geven idd als advies hulpteugel eraf, met tips om er verder mee te komen, HAW is voor rijtechnisch commentaar, als je daar niet tegen kan moet je geen foto's plaatsen.

Heb niet het idee dat er iemand wordt afgezeken in dit topic (alleen mss door de eigenaren van het paard die wel erg fel terug reageren mss).. In de meeste post staan echt goeie tips!

Ja tuurlijk zijn er goede tips bij!! Maar die discussie over hulpteugels heeft geen zin. Daar wordt iedereen heel fel van, omdat er zulke uiteenlopende meningen over zijn...

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:22

Ben het met Renszke eens. Als je op de grote dresuur en sprin stallen komt heb je veel hulpteugels en dan zijn ze er bij naturals en reacreatief juist vel tegen etc, is dus een onbegonnen discussie.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:48

Ik heb het hele topic niet gelezen, maar merk dat er veel reactie is op de touwtjes. Tong uitsteken

Mijn mening is: Longeer haar eerst lekker met touwtjes tot ze mooi ontspannen in de rug is. Let hierbij vooral op dat ze lekker voorwaarts loopt en de achterhand gebruikt. Rijd haar dan zonder touwtjes, met een ontspannende hand en voorwaarts-neerwaarts denk ik dat ze zich vrij snel in de rug zal ontspannen. Let erop dat je een beetje ontspant als je erop zit, ik vind je armen vrij strakstaan. @ ik vind het overigens niet storend zoals je met touwtjes rijd, staan niet strak en oefenen niet extreem veel druk uit.
Met een goede instructrice en wat geduld kom je zeker een heel eind want het is een leuk paard wat ook zeker wel wat kan!!
Veel plezier!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:45

_Josien schreef:
sorry hoor. maar aan dit gezeik over die touwtjes heb ik niks. dat heb ik nu al 1000 x gehoord. 1 keer is wel genoeg Knipoog
ik rij al met een slof. de touwtjes zijn weg Knipoog zo zijn jullie nu blij? die touwtjes waren opzich wel goed voor haar! zo ontwikkeld ze de spier in haar hals! & nu moeten jullie niet gaan dneken dat ik met de touwtjes gestopt ben wegen jullie XD want dat komt gewoon door rjimkje Knipoog

&Ashley__ ik heb nou eenmaal een holle rug. dat komt niet omdat ik gespannen ben ofzo Knipoog dat heb ik gewoon altijd al.
& dat van die armen dat zeg je goed; het LIJKT zo Lachen

Over het vetgedrukte: Je mag mij uitleggen hoe ze de spier in haar hals kan ontwikkelen op de manier hoe jij die touwtjes vast had....

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:55

_Josien schreef:
sorry hoor. maar aan dit gezeik over die touwtjes heb ik niks. dat heb ik nu al 1000 x gehoord. 1 keer is wel genoeg Knipoog
ik rij al met een slof. de touwtjes zijn weg Knipoog zo zijn jullie nu blij? die touwtjes waren opzich wel goed voor haar! zo ontwikkeld ze de spier in haar hals! & nu moeten jullie niet gaan dneken dat ik met de touwtjes gestopt ben wegen jullie XD want dat komt gewoon door rjimkje Knipoog

&Ashley__ ik heb nou eenmaal een holle rug. dat komt niet omdat ik gespannen ben ofzo Knipoog dat heb ik gewoon altijd al.
& dat van die armen dat zeg je goed; het LIJKT zo Lachen

Sorry, lees ik dit goed? Je bent 14 volgens je profiel en je rijd zonder begeleiding met slof? Goh, toen ik 14 was en ik dat in m'n hoofd durfde te halen was ik persoonlijk door mijn instructie van m'n paard afgeslagen! Mij is altijd gezegd dat je met een slofteugel je paard heel erg kan verpesten, wil je dat? Ga het probleem eerst eens rij-technisch oplossen met een goede instructie in plaats van naar hulpteugels te grijpen. Ik baal altijd als een stekker als ik een bepaald resultaat met een hulpteugel moet bereiken, want dat betekent dat ik het zelf niet kan en de hele oefening eigenlijk gewoon niet beheers.
Krijg je les? Hoe vaak krijg je les? Wat vind je instructie ervan dat je met een slof rijdt? Ga eens wat hulp vragen aan een instructie en ga het oplossen zonder hulpteugels.

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:03

Femke16 schreef:
Ben het met Renszke eens. Als je op de grote dresuur en sprin stallen komt heb je veel hulpteugels en dan zijn ze er bij naturals en reacreatief juist vel tegen etc, is dus een onbegonnen discussie.

je drukt iedereen die tegen is nu wel heel erg in een hoekje...

Maar ben opzich niet tegen t gebruik an een hulpteugel, maar denk dat het voor dit paard niet de oplossing is. Paard heeft een tijd stilgestaan en wordt nu weer opgepakt... geef hem dan ook de tijd om de spieren weer te ontwikkelen zonder m meteen in de krul te willen "trekken"... Je krijgt dan t effect van voren naar achter rijden ipv andersom.. Zonde, want met een beetje tijd en goede begeleiding kun je t ook in 1 keer goed doen..

Ben t wel met Inujojo eens, een slof vereerd gebruikt richt meer schade aan dan dat t goed doet.. Neem goed les, doe rustig aan, geef t paard de tijd om zn spieren te ontwikkelen en t komt helemaal goed

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:26

Renszke schreef:

Ik vind de foto's erg leuk! Het lijkt me een heel moeilijk paard om te rijden en volgens mij doe je hartstikke je best. Je komt er wel!! Heel veel plezier met het rijden!

Als je daar geen commentaar op wilt moet je hier geen fotos posten. Ook vind ik haar té klein voor het paard de combi oogt niet mooi maar dat had ik al eerder vermeld in dit topic

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:48

er is een groot verschil tussen tips en tussen de eeuwige discussie over hulpteugels weer aan te halen!!

de 1 is ervoor de ander er tegen. Dat weten we nu wel. Ik denk dat we er gewoon niet uit gaan komen!

Verder vind ik dat de gemoederen altijd zo hoog op lopen, heel jammer dat is wat ik bedoelde!

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:54

Ik vind dat die touwtjes absoluut geen fijn beeld geven, ik vind je paard juist heel gespannen tonen in de bovenlijn.
Probeer je paard lekker naar beneden los te werken, zodat hij dus lekker los word in de bovenlijn.
Ik zie wel op de foto's dat je absoluut je best doet, en dat is ook heel goed, maar ik ben er persoonlijk niet voor om hem te dwingen met touwtjes.

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 21:00

hee allemaal!

er staan idd hele goede tips bij waar ik idd wat aan heb! Haha!
iedereen mag zijn eigen mening hebben natuurlijk!
dat spreek voorzich.. alleen heb ik er neit zo supper veel aan Geld, geld!
ik ga binnekort een nieuwe topic plaatsen (ZONDER TOUWTJES) zodat ik tenmiste tips krijg ove rmijn rijden.. en niet alleen maar meningen over de touwetjes!

ik rij nu niet meer met touwetjes.. en slof heb ik nu 1 x mee gereden. mijn instructriece zij dat ik het beter niet kon doen omdat je daar eerst echt mee moet leren rijden..

nou oke dat doe ik dat Knipoog ik ben zo ie zo al heel veel bezig met de basis! overgagnen maken enzo!

@ Inujojo: ja ik ben 14 en ja ik rijd met een slof Lachen
JIJ vind hulpmiddelen slecht. ik niet. en ik ben toch echt de gene die rijd. hulpmiddelen zijn niet erg. als je ze maar neit als dwang middel gaat gebruiekn!

de slof heb ik met stap totaal geen druk op! dan heeft ze er ook echt geen last van. allen in draf gooit ze haar hoofd nogal opmhoog & ik wil graag dat ze haar rug onstpatn en dat gaat niet met haar hoofd in de lugt.
vandaar dat ik in de draf de slof er wel bij pak. zodat ze ook aan het gevoel kan wennen om mij te dragen op haar spieren in haar hals & niet in haar rug Knipoog

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:11

Een paard draagt de ruiter niet op de hals, maar op de rug!
Citaat:
ui onderzoek is gebleken:
Citaat:

Het paard kan dragen dankzij zijn skelet, peesweefsel en spiergroepen. De lange rugspier zorgt voor zijdelingse stabiliteit van de wervelkolom en het doorgeven van de beweging naar voren. De dieper gelegen rugspieren hebben een dragende functie, de broekspieren zorgen voor stuw- en draagkracht. Ook de buikspieren hebben een ondersteunde functie bij het dragen van de ruiter omdat ze door aanspanning zorgen dat de wervelkolom niet doorzakt en de rug kunnen laten welven.

en je zegt 2 tegenstrijdige dingen in je post, ik heb er 1 keer mee gereden en nu niet meer, en even later ik gebruik de slof om...

Laat die voorkant gewoon even zitten, been eraan, overgangen rijden totdat je dr zelf kapot van bent en dan pas weer aan de aanleuning werken (die dan vanzelf wel volgt)

Je hebt een leuk paardje onder je, neem nu even de tijd, heb geduld en dan komt t helemaal goed..

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:51

mag ik vragen waar dat verhaal van het gewicht dragen op de hals vandaan komt?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:49

_Josien schreef:
de slof heb ik met stap totaal geen druk op! dan heeft ze er ook echt geen last van. allen in draf gooit ze haar hoofd nogal opmhoog & ik wil graag dat ze haar rug onstpatn en dat gaat niet met haar hoofd in de lugt.
vandaar dat ik in de draf de slof er wel bij pak. zodat ze ook aan het gevoel kan wennen om mij te dragen op haar spieren in haar hals & niet in haar rug ;)

Je hebt al volop tips gekregen, je doet er alleen niets mee. Dat is ook jou /jullie eigen beslissing uiteraard. Ik begrijp alleen de vetgedrukte zin niet? Ik hoooop dat het een verspreking is van je, dat het niet een opmerking is van je instructrice want ook al doet ze dan Deurne (mijn instructrice ook, en die schaamt zich voor het erbarmelijke niveau, maar dat is een ander verhaal) dan zou ik toch als de sodemieter een ander zoeken. Iemand die Voest heeft, ISPH, ORUN oid maar toch niet alleen maar 1 opleiding, en ook een schat aan ervaring. En die heb je stomweg niet als je 14 of 15 bent.

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 15:45

Citaat:
Je hebt al volop tips gekregen, je doet er alleen niets mee.

whahhaha, jonge wat weet jij daar nou weer van?:S
ik rij veel overgangen, laat haar vrij srpingen, heb de touwetjes er af gehaald
rij niet meer met de slof, en ben veel met de basis bezig
dus ga geen dingen lopen banketstaaf als je het niet eens kan weten.

@ Nimmy, bedankt.. ik zal idd te tijd nemen! Het gaat al erg goed! binnekort nieuwe foto's

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:49

_Josien schreef:
hee allemaal!

er staan idd hele goede tips bij waar ik idd wat aan heb! Haha!
iedereen mag zijn eigen mening hebben natuurlijk!
dat spreek voorzich.. alleen heb ik er neit zo supper veel aan Geld, geld!
ik ga binnekort een nieuwe topic plaatsen (ZONDER TOUWTJES) zodat ik tenmiste tips krijg ove rmijn rijden.. en niet alleen maar meningen over de touwetjes!

ik rij nu niet meer met touwetjes.. en slof heb ik nu 1 x mee gereden. mijn instructriece zij dat ik het beter niet kon doen omdat je daar eerst echt mee moet leren rijden..

nou oke dat doe ik dat Knipoog ik ben zo ie zo al heel veel bezig met de basis! overgagnen maken enzo!

@ Inujojo: ja ik ben 14 en ja ik rijd met een slof Lachen
JIJ vind hulpmiddelen slecht. ik niet. en ik ben toch echt de gene die rijd. hulpmiddelen zijn niet erg. als je ze maar neit als dwang middel gaat gebruiekn!

vandaar dat ik in de draf de slof er wel bij pak. zodat ze ook aan het gevoel kan wennen om mij te dragen op haar spieren in haar hals & niet in haar rug Knipoog

Super goed dat je de reactie zo goed geeft Ja Maar wil wel even zeggen over het vetgedrukte: je vergeet erbij te vermelden, als je ze GOED gebruikt.

Over het schuine/onderlijnde: Daar ga je al de fout in. Jij wilt je paard laten 'voelen/wennen' (met de slof) dat ze jou gaat 'dragen op haar spieren in de hals en niet in haar rug'. Ten eerste is het al fout als je dat met een slof gaat doen, dan gebruik je het eigenlijk wél als een dwangmiddel. Ik lees dat je de slof er al weer af hebt, heel goed, daar moet je idd mee leren rijden en uit jouw opmerking blijkt dat je dat nog niet zo goed kan, dus issie eraf! OK dan!

Ik zie uit naar een nieuw topic van je!! Knipoog

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 16:48

@ Ashley: het is idd niet de goede manier..
ik hoop alleen dat het me op een gegeven moment wel gaat lukken! want ik wil zo graag dat ze haar rug ontspant (A):$
maarja hoop dat dat met veel geduld en getrain wel komt!

ik ben nu 2 x met haar op les gweest naar de manege.
& maandag is mijn laatste les daar..
dan gaik met haar bij een instructriece rijden:)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:25

Vind met touwtje rijden niet eens zo'n slecht idee!
Iedereen zit altijd maar te z**ken als je een Fries rijdt die niet netjes in de juiste houding loopt, of de ruiter/amazone het nu wel of niet kan wordt niet naar gekeken...
Hier wordt voor het paard een touwtje aangedaan, zodat ie leert om netjes nageefelijk te lopen bij de TS, omdat de TS dit ws zelf nog niet helemaal kan oplossen en dan krijg je wéér gezever Verward
Wanneer doe je het als ruiter dan wel goed??!! Als je meteen net als Anky rijdt??!!!
Kom op nou, dat kán toch helemaal niet!!

Lekker zo doorgaan meid!!
Probeer alleen om in de loop der tijd het touwtje weg te laten om zelf het gevoel te leren krijgen!
Goede lessen volgen en dan komt het allemaal goed!! Knipoog

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:43

_Josien schreef:
Citaat:
Je hebt al volop tips gekregen, je doet er alleen niets mee.

whahhaha, jonge wat weet jij daar nou weer van?:S
ik rij veel overgangen, laat haar vrij srpingen, heb de touwetjes er af gehaald
rij niet meer met de slof, en ben veel met de basis bezig
dus ga geen dingen lopen banketstaaf als je het niet eens kan weten.

@ Nimmy, bedankt.. ik zal idd te tijd nemen! Het gaat al erg goed! binnekort nieuwe foto's

Gezien je antwoorden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:44

_Josien schreef:
@ Ashley: het is idd niet de goede manier..
ik hoop alleen dat het me op een gegeven moment wel gaat lukken! want ik wil zo graag dat ze haar rug ontspant (A):$
maarja hoop dat dat met veel geduld en getrain wel komt!

ik ben nu 2 x met haar op les gweest naar de manege.
& maandag is mijn laatste les daar..
dan gaik met haar bij een instructriece rijden:)

Dít is idd feedback waardoor we weten dat je de tips om haar goed van achter naar voor te gaan rijden wil gaan proberen. Goed zo!! OK dan!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:46

gillian schreef:
Vind met touwtje rijden niet eens zo'n slecht idee!
Iedereen zit altijd maar te z**ken als je een Fries rijdt die niet netjes in de juiste houding loopt, of de ruiter/amazone het nu wel of niet kan wordt niet naar gekeken...
Hier wordt voor het paard een touwtje aangedaan, zodat ie leert om netjes nageefelijk te lopen bij de TS, omdat de TS dit ws zelf nog niet helemaal kan oplossen en dan krijg je wéér gezever Verward
Wanneer doe je het als ruiter dan wel goed??!! Als je meteen net als Anky rijdt??!!!
Kom op nou, dat kán toch helemaal niet!!

Lekker zo doorgaan meid!!
Probeer alleen om in de loop der tijd het touwtje weg te laten om zelf het gevoel te leren krijgen!
Goede lessen volgen en dan komt het allemaal goed!! Knipoog

Als je het als ruiter goed wilt doen, dan neem je les bij een goede instructrice. Die ervoor zorgt dat de ruiter zónder gebruik van hulpteugels het paard weer voor elkaar krijgt.

_Josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 18:30

bedankt allemaal! ik hoop dat ik het zonder de touwtejs ook helemaal ga redden Haha!
& alsnog vind IK dat ze goed geholpen hebben en dat ik haar er geen kwaad heb mee gedaan.. achja iedereen zo z'n eigen mening.. bokt is er ook om je mening te zeggen Tong uitsteken