Liins schreef:Wilawander schreef:Een pony met wat voor een vorm van bronchitis dan ook hoort niet onder het zadel. het is zo een vorm van dampigheid. Zou met zoiets alleen stappen.
Shannon heeft ook Brochitus, word ook gewoón gereden!
DA heeft als advies gegeven, rijden mag.. maar hou het beperkt
en bouw het op. Zodra ze benauwd word, gaan we stapen tot
het beter gaat en we rijden door. Of althans, de verzorgster nu.
Dus alleen stappen, hoeft niet met een Brochituspaard.
Is toch hetzelfde als een Astmamens. Mag die dan ook nooit meer Paardrijden? Hardlopen?
of iets?
TS:
Leuke pony! commentaar is gegeven, en misschien is les een idee voor jou
en je pony.
Ten eerste is Astma geen Bronchitis. Ik dacht toch ergens te hebben gelezen dat de pony hoest tijdens het rijden. Bij elke hoest kunnen er longblaasjes kapot gaan. Doe je dit te lang dan wordt de pony dampig. En dan is het rijden voorbij.
Ik kan me ook niet voorstellen dat een dierenarts zegt van ga maar rijden. Ja stappen maar niet draven en dergelijke. Wordt de pony dan benauwd dan heb je al veels te veel gedaan.
Ik heb best medelijden met deze pony. Bronchitis en dan zo gereden worden met teveel belast. Weggedrukte rug enz. Hoop dat er in een paar jaar nog iets van over is.
Jongens wees zuinig op een dier.........

) en de teugels ontspannen in een contact houden. Niet de vuisten dichtknijpen en de armpsieren spannen, maar juist ophoudingkjes maken met losse armen.Laat die armen voor je gevoel maar "vallen". Dat lost meer op dan vasthouden. Paard is toch sterker en wint het toch! En zo kijkt Tosca ook een beetje: Ik heb mijn ruiter volledig onder controle! Ipv andersom....
naast ons huis stond een pony) die had ook bronchitus, die mocht ook gewoon van de da begeging krijgen, gewoon stap+ draf+ galop en zelfs balkjes lopen/sprongetje 20 cm!