Mulan schreef:Ik ga er voor't gemak maar gewoon even vanuit dat je instructeur kundig genoeg is je zit wat bij te sleutelen (want da's idd wel nodig) dus daar verder maar niet NOG meer commentaar over.
Persoonlijk zou ik mijn einddoel bijstellen. Wanneer je paard in zo'n bui is en duidelijk frisse tegenzin heeft, mag je haar best eens aanpakken, natuurlijk. Het rottige is alleen dat ontspanning nou eenmaal niet af te dwingen is.
Dus: stel een andere eis, en als ik in jouw schoenen stond zou dat in dit geval zijn;
lekker scherp aan het been maken en de hoofd hals houding maar even laten voor wat het is (ik begrijp dat je zegt dat je paard jou in je hand trekt, maar JIJ geeft haar iets om te trekken, nietwaar?)
Goed schakelen totdat je een vlotte reactie krijgt en je haar om de paar passen terug kan nemen en (ACCUUT!) weer vooruit kan rijden, doet ze dat braaf; KLAAR. (en wedden dat ze dan stiekem ook al wat lichter wordt in je hand en een tikkeltje actiever?!)
laverite schreef:Ik heb meerdere "tips" gelezen dat ik haar eerst moet actiever krijgen & losser moet laten enzo. Ik rijd haar àltijd eerst een hele tijd met veel stelling & diep en voorwaarts neerwaarts. Altijd. Omdat ik weet dat we het ALLEBEI nodig hebben.
Maar ze begon telkens door mijn hand in galop te springen & ik kon het niet meteen oplossen. Dus toen hebben we haar eerst enkele toeren laten stappen & dan een 5 à 10tal minuutjes wat doorgereden ( zoals op de foto's dus ) omdat ze anders ging redeneren van "aaaah, als ik dus door haar hand spring, dan laat ze meer los & lang" En dan zou ik er de volgende keer nog meer moeite mee gehad hebben ...
En ik had haar graag losser gelaten & vanop de foto's te zien had ik dat ook idd meer moeten doen. Maar de mensen die hier praten over nauwelijks contact en gewoon goed vooruit rijden, bedoelen dat allemaal goed, maar kennen het paard niet, want dat is gewoon niet wat ik nu moet doen met haar. Ze wil door mn hand lopen, ze wil net lang&diep lopen en tempo maken. Ze barst van de looplust, maar vanaf ik haar dus losser laat & laat lopen, kukkelt ze ook op de voorhand en heb ik er daarbij nog eens niets van controle over ... Ik heb al verscheidene instructeurs gehad en allemaal zeggen ze dat ze altijd wil vooruitcrossen, niet naar ophoudingen wil luisteren...
Ik denk dat jij een paar begrippen verwart.
' Barsten van de looplust' is absoluut niet hetzelfde als -in dit verband- ' actiever'
' Loslaten' is geen ' losgooien'
Ze is niet aan je been en ze is niet aan je zit.
Wat jij probeert is om dit tekort op te lossen met je handen (want daar springt ze voor je gevoel doorheen) en dat werkt simpelweg NIET.
En wanneer je dat wel probeert, dan krijg je dus zulke foto's. Ik herhaal het nog maar eens (want ik verbaas me over het feit dat jij het probeert te rechtvaardigen door te zeggen dat je paard er ' doorheen' springt) je paard trekt in je handen want JIJ GEEFT iets om aan te trekken.
De kunst is om die looplust van je paard om te zetten in werklust. En dat dat heel lastig is, dat geef ik ruiterlijk toe!
Als ze over haar tempo de bak doordraaft, moet jij niet gaan hangen en vasthouden, terwijl je vergeefs probeert met de ene na de andere ophouding je paard terug te krijgen. ik kan je namelijk al wel vertellen wie er van jullie tweeen het meeste uithoudingsvermogen en kracht heeft.
Dan ga je zwaar ziiten, en geen reactie, dan zet je haar maar eens op de rem. En dan opnieuw aandraven. Je mag je paard niet toestaan dat zij het tempo bepaalt en steeds onder je vandaan loopt.
Als ze een beetje op mijn paard lijkt, zal ze hier behoorlijk heet van worden, daarom is het ontzettend belangrijk om heel goed aan te voelen wanneer je moet luchten van voren. (niet losgooien!)
Zodra dit lukt en je haar onder je kan houden, probeer dan te schakelen (niet met je handen!) en vergeet niet -uitbundig- te belonen als je paard terug komt.
Door dit actieve rijden komt je paard beter aan je been en zit. Dit levert een groot stuk tempocontrole op (dat wil je toch?), de mogelijkheid om van voren in je hand te zakken, haar rug te ontspannen, op eigen benen te gaan lopen enz enz.
Allemaal voorwaarden die je nodig hebt om te bereiken wat jij wilt.
ik hoop dat ik nu duidelijk heb gemaakt dat ik niet bedoel dat je als een zoutzak met waslijnen op je paard moet gaan zitten en haar lekker op de voorhand in hoog tempo met de neus naar voren door de bak moet laten crossen, want nee, dat werkt inderdaad niet.
Maar vasthouden -hoe verleidelijk ook- werkt ook niet.
En als jij -zoals je zegt- in het begin NWNW rijdt, dioe dat dan op de goede manier, want dan loopt (springt in dit geval) ze ook niet iedere keer onder je vandaan. Dat ze dat doet, geeft al aan dat er iets aan schort, of niet?
Als de mate van loopplust echt een belemmering vormt om er aan te kunnen rijden, longeer haar dan even vooraf, of hou eens een andere volgorde in je training aan. Begin (na uiteraard het warmrijden) eens met een lekker galopje (niet scheuren!) als je haar dan wel fijn krijgt. Kan ze even stoom afblazen en ga je daarna even aan je draf sleutelen.
Succes!