[AC] Nero @ klassieke dressuurles!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: [AC] Nero @ klassieke dressuurles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:50

Ik rijd toch echt Engels en zo rijd ik standaard de eerste 20 a 30 minuten met een paard...

Dani: moet eerlijk zeggen dat ik jullie niet altijd een supercombi vind, maar deze keer vind ik het er werkelijk super uit zien Ja Veel te weinig mensen durven echt vw-nw rijden zoals jij toont en zeggen dan het te laag is....boeghoogte is voor mij 'arbeidshoogte', vw-nw is wat jij toont, en oprichting laat ik voor als ik een keertje beter kan rijden. Velen lijken te denken dat boeghoogte vw-nw is, en opgericht de houding is waarin je het beste 45 minuten rondhobbel...

1 tip: probeer nooit langer dan 1 pas je handen wijd te zetten, dus 1 pas 'vragen' en dan weer handen bij elkaar terwijl hij zakt. Je kunt met je handen makkelijk over de teugels schuiven Ja

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 14:56

Geerke, heb geduld Lachen, na een paar lessen zal ik weer foto's plaatsen van de hopelijke vooruitgang Lachen. Ik begon met Jolijn weer helemaal vanaf vooraf aan, laag en ontspannen, die oprichting komt later wel!

Dankjewel voor je leuke berichtje Poes, al hebben ik ook wel de mazzel dat Nero vanuit zichzelf de grond lekker opzoekt, en dan ook niet gek gaat doen of wegrennen ofzo zodra je de teugels laat vieren Haha!
Dankjewel voor de tip, mijn handjes moeten inderdaad weer boven de schoft terecht komen Bloos

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:58

Zal ik je es wat verklappen? Er is geen enkel paard dat, bij correct gebruik, van deze positie misbruik maakt om gek te doen Haha! Dit is basiswerk en zou in elke training moeten voorkomen imo. Eerst oprekken en dan aanspannen.

Als je paard gaat rennen als je de teugels viert, moet je eens serieus nadenken over hoe je met je paard rijdt denk ik dan Haha! Want de paarden die ik heb mogen rijden, waren alleen maar blij met dat vertrouwen. Ze gingen net rennen wanneer je ze te strak ging vasthouden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:03

[quote="poes"]Zal ik je es wat verklappen? Er is geen enkel paard dat, bij correct gebruik, van deze positie misbruik maakt om gek te doen Haha! Dit is basiswerk en zou in elke training moeten voorkomen imo. Eerst oprekken en dan aanspannen.
[quote]

Ben ik vol-le-dig met je eens. Als je goed vwnw rijdt is er geen eentje die in verzet gaat! Toch wordt dit maar weinig gedaan hoor.
Al moet je dit niet voor altijd en eeuwig een uur lang doen, maar wel zo lang als nodig om je paard los te maken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:05

Yeps, ik heb hele goede paarden gereden, lekker los, maar zelf ben ik geen sterruiter. Dan ben je op een uur rijden algauw een half uurtje bezig met loswerken in deze houding (stap, draf en galop) voor je meer gaat oppakken. Oppakken gaat voor mij zelden hoger dan boeghoogte, omdat ik dat gewoon nog niet kan met de meeste paarden. Met een enkeling raak ik tot een stukje oprichting zeg maar.

Ik zie heel wat mensen die het straatje omgekeerd afwerken, gek vind ik dat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:06

jawel,die van mij maakt er misbruik van...als hij neerwaarts loopt neemt af en toe een hap gras...
o.k neroo,ik heb geduld,en kijk uit naar de volgende foto's!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:07

geerke: is dat jouw schuld of die van het paard? Knipoog
JIJ hebt als verantwoordleijkheid dat je paard eerst ontspant en losgemaakt wordt maar daarbij voldoende actief blijft, niet je paard toch?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:08

ik weet het,ik ben te soft...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:09

geerke schreef:
daar ben ik het mee eens,die andere foto's vond ik er helemaal niet slecht uitzien.....dit ziet er zeker ontspannen uit,maar ik heb het idee dat het paard vakantie heeft....ik houd toch meer van iets opsluiten en er wat meer druk oprijden,dan loopt hij mooi bij elkaar....maar iedereen z'n eigen methode toch?

Dat vind ik minder soft klinken anders? Pas op, ik heb niks tegen het paard meer verzamelen, maar opsluiten en met druk rijden klinkt voor mij alsof je dat vooral vanb voor uit doet? Iedereen heeft daar de neiging toe hoor, maar dan zie ik veel liever deze foto's. Geloof dat ik Nero voor het eerst echt los zie lopen Lachen

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:10

Ik vind dat je een hele leuke pony hebt, (en heel veel leuke setjes Haha!), met een hoop van bovenstaande ga ik mee.... Het enige waarop je wel moet letten is dat je hem wel 'rond' moet blijven rijden. Op sommige foto's is duidelijk te zien dat hij gaat hangen. Als hij zo gaat hangen met je op geen enkele manier je pony aan het trainen, op dat moment 'draagt' je paard niet meer, en loopt hij niet meer op zijn eigen benen. Je ben dan voor niks aan het rijden. Hier moet je instructrice ook echt opletten vind ik.
Met op deze manier rijden is niks mis, mits je het op de goede manier doet. Ik ben ook erg benieuwd naar foto's in een verder stadium.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:23

Ben ik ook wel met je eens, maar als een begin vind ik dit toch ook wel acceptabel. Vaak moeten paard en ruiter nog een beetje wennen aan het loslaten. Soms moet je niet bij 0 beginnen maar bij -1 bij wijze van spreken. Ten minste, ik zou ook graag zien dat bij het volgende topic er wat meer verbinding is, als het goed is volgt dat hierop.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 15:32

Met hangen bedoel je toch dat ie in de teugels gaat hangen en ik zo 20 kilo in mijn handen heb? Kan je vertellen dat dit niet zo is, Nero is in principe op 2 pinken te rijden, bij hem heb je helemaal geen druk oid nodig .

Ik heb komende zaterdag weer les, doe om de 10 dagen een les aangezien ik max 4 keer in de week rijd, en 2 dagen longeren, ben benieuwd!

Ook moet ik werken aan dat teugelcontact idd, wel contact houden, maar geen druk zetten. Een elastische verbinding zoals Jolijn dat zo mooi noemt Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:55

Ben benieuwd Dani worden er weer foto's gemaakt?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 15:57

Ik weet het niet, denk het niet!
Kan niet altijd een fotograaf regelen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:03

Ik vind het jammer dat je je teugels in bogen heb hangen,
hierdoor gaan de teugels mee met de beweging van het paard dat het dier elke keer een klein rukje in zijn mond krijgt:
doordat dat de teugels te zwaar zijn om hetzelfde tempo als het paard bij te houden.
Waarneer je je teugels precies op contact houd (dus dan hoef je niet te trekken of wat dan ook ..) maar dat er geen bogen in hangen en je ook niet aan de mond zit kan jij ervoor zorgen dat de teugels het tempo van het paard hebben en het bit dus stil blijft liggen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:06

bij western hangen de teugels ook door, aan een stang dan nog wel... en die teugels zijn veel zwaarder! Dat moet dan toch wel flink pijn doen? Clown

MISTRAL94

poes schreef:
bij western hangen de teugels ook door, aan een stang dan nog wel... en die teugels zijn veel zwaarder! Dat moet dan toch wel flink pijn doen? Clown

Nou dat wilde ik ook schrijven maar je was me voor Haha!

magda_90

Dani, ik heb het al eerder gezegd maar vind het echt super eruit zien.

Die is idd bij het -1 beginnen en langzaam opbouwen OK dan!

Wat mij altijd opvalt aan dit soort topics is dat men dit plaatje en niet kent en bij voorbaat maar in de verdediging schiet, erg jammer.

Ik ben benieuwd naar de volgende foto's Ja

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:10

poes schreef:

ook bij western is het de kunst de teugels zo te houden dat de scharen net niet bewegen maar de teugels wel zodanig zijn dat het bit niet beweegt, ook een verschil hierbij is de handhouding van de ruiter Knipoog waarneer jij je handen hoger houd met scharen ligt het bit stil Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:11

Ik vind het altijd maf hoe men op bokt dweept met vriendelijk rijden en ontspanning en dan dit plaatje slecht vindt...
smurffie: dat heb ik anders nog niet zo vaak gezien en ik heb toch al enkele westernruiters zien rijden?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:17

Ik zeg volgens mij nergens dat ik dit geen vriendelijke manier vind ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:19

Die eerste zin sloeg ook niet op jou Ja

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:23

smurffie schreef:
Ik vind het jammer dat je je teugels in bogen heb hangen,
hierdoor gaan de teugels mee met de beweging van het paard dat het dier elke keer een klein rukje in zijn mond krijgt:
doordat dat de teugels te zwaar zijn om hetzelfde tempo als het paard bij te houden.
Waarneer je je teugels precies op contact houd (dus dan hoef je niet te trekken of wat dan ook ..) maar dat er geen bogen in hangen en je ook niet aan de mond zit kan jij ervoor zorgen dat de teugels het tempo van het paard hebben en het bit dus stil blijft liggen.

ben het helemaal met je eens Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:55

Okey, ik ga even voor de duidelijkheid nog 1 keer duidelijk uitleggen waar Dani, Nero en ik mee bezig zijn!

1. Teugelcontact (elastische verbinding zodat Nero de hand op gaat zoeken en mee naar voren gaat nemen).
2. Daarvoor moet je hem dus van achteren naar voren rijden, en dat kan NIET andersom!
2. Als hij daarin sterkt en zijn rug beter begint te gebruiken en losser wordt, zal ie vanzelf zijn hoofd meer en makkelijker gaan dragen, echter zonder in een valse knik te komen en geen druk meer aan te nemen.

Als er iemand nog vragen heeft, hoor ik het graag!

Lieve Dani, het komt helemaal goed met jullie, je bent super op weg!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:27

poes schreef:
geerke schreef:
daar ben ik het mee eens,die andere foto's vond ik er helemaal niet slecht uitzien.....dit ziet er zeker ontspannen uit,maar ik heb het idee dat het paard vakantie heeft....ik houd toch meer van iets opsluiten en er wat meer druk oprijden,dan loopt hij mooi bij elkaar....maar iedereen z'n eigen methode toch?

Dat vind ik minder soft klinken anders? Pas op, ik heb niks tegen het paard meer verzamelen, maar opsluiten en met druk rijden klinkt voor mij alsof je dat vooral vanb voor uit doet? Iedereen heeft daar de neiging toe hoor, maar dan zie ik veel liever deze foto's. Geloof dat ik Nero voor het eerst echt los zie lopen Lachen

ik rijd mijn paard van mijn benen naar mijn handen,en daar "vang"ik hem op...je moet los lopen niet verwarren met bijna uitelkaar lopen....ik ben in omgang wat soft met m'n paarden,en wat rijden betreft eigelijk ook....anders had ik het wel verder geschopt...