Longeer dagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:27

Waar staat LDR voor?

Ik longeer zoals je Simba ( Lovers ) longeert, maar wil eerdaags eens een pessoa proberen om die achterhand beter mee te krijgen. Misschien moet ik deze foto's maar eens laten zien en beloven dat ze heel veel worteltjes krijgt als ze zo gaat lopen Haha! .

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:21

Laag Diep Rond?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:40

Klinkt logisch, had ik zelf moeten kunnen bedenken.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:49

Ik vindt het heel erg netjes hoe Sjuimpje de paarden longeert, ze lopen er ontspannen bij. Ik vindt de aanvallen op de manier van longeren niet gepast.
Sjuimpje is serieus met het trainen van de paarden bezig en haar niveau van rijden ligt ook hoger dan van de gemiddelde bokker.
Rij techisch weet Sjuimpje vast wel wat ze doet, ik zou dit nog niet aandurven, omdat ik en het paard hier niet klaar voor zijn.
Daarom krijg ik er ook steeds meer zin om Lammert haanstra om hulp te vragen }> .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:50

Ja Adriana, dat beeld heb ik ook. Daarom vroeg ik ook welke bezwaren de tegenstanders hebben, maar veel reactie heb ik nog niet gekregen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:07

Waarschijnlijk kunnen ze hard schreeuwen, maar van argumenten geven hebben ze nog nooit gehoord.

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:15

Haha, wat een grappig topic!

Ik zou mijn paard niet zo longeren, omdat het me ontbreekt aan ervaring om dat te kunnen doen. Ben al heel blij dat ik mijn paard normaal door de bak kan sturen Haha! Maareh, ik denk echt niet dat ze wat verkeerd doet als ze Z rijd toch(?). En het paard is toch niet gestruikeld? Ze zegt zelf dat er een veiligheidstouwtje aan zit. Als dit zo slecht voor Ozep was, dan had ze gerust geen Z gestart hoor Verward

En voor dat ene 19 jarige meisje, ik vind het dom dat je zo reageert. Je kan beter eerst eens dit topic doorlezen voordat je iemand op momentfoto's gaat zitten afzeiken.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 18:41

Lielle schreef:
Daarom vroeg ik ook welke bezwaren de tegenstanders hebben, maar veel reactie heb ik nog niet gekregen.

Oke, bij deze dan een paar vragen:

Loopt dit paard ongedwongen?
Loopt dit paard ontspannen?
Zijn de gangen regelmatig?
Heeft deze manier van longeren de uitstraling van harmonie, lichtheid en gemak van bewegingen?
Is het paard gesteld volgens de lijn van de volte?
Kan het paard tijdens deze oefening ook ontspanning vinden?
Heeft het paard plezier in het werk op deze manier?

Ik wacht op antwoord... Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 20:20

Appie schreef:
Loopt dit paard ongedwongen?
Loopt dit paard ontspannen?
Zijn de gangen regelmatig?
Heeft deze manier van longeren de uitstraling van harmonie, lichtheid en gemak van bewegingen?
Is het paard gesteld volgens de lijn van de volte?
Kan het paard tijdens deze oefening ook ontspanning vinden?
Heeft het paard plezier in het werk op deze manier?

Ik neem aan dat je met name op Ozep doelt?
Die loopt absoluut ongedwongen, ontspannen te 'joggen'. Ozep is een paard met veel tact en die wordt absoluut niet minder of slechter van de manier van longeren!
De lichtheid controleer ik voortdurend met de longeerlijn die door de bitring heen gehaald is, met kleine vibraties voel ik of hij goed loslaat.
Het paard heeft een correcte lengtebuiging, niet zo scherp als de meeste gewend zijn maar daarom, zei ik al eerder in dit topic, maak ik de volte ook vrij groot. Het paard loopt ontspannen met aanspanning. Totale ontspanning krijgt hij aan het begin tijdens het loswerken en aan het einde als cooling down, dan laat ik hem nog 5 minuten met zijn neus over de grond uitdraven. Daarna nog 5-10 minuten op het harde stappen aan de lijn.
Ozep heeft niet minder plezier als in het gewone dressuurwerk, hij staat liever in de wei, maar welk paard niet.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:55

Ozep loopt zeker wel ontspannen en loopt daar ook zeker van zichzelf. Alleen vind ik, naar mijn mening wel erg diep, ik zou gaan voor iets meer lengte in de hals.

Maar ik zeg absoluut niet dat dit slecht is hoor. Ik train ook laag en rond en mijn paard heeft nog nooit zo mooi (ruime gangen) en ontspannen gelopen. Ik zie 10x liever paarden zo lopen dan zoals ik de meeste paarden zie lopen. (zeker bij ons op stal)

Enne dat 2de paardje is ook gaaf zeg!!!! *LOL*

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:00

Sjuimpje schreef:

Ik neem aan dat je met name op Ozep doelt?

Ja, ik heb het over Ozep. Jij geeft aan dat Ozep absoluut niet slechter wordt van de manier van longeren. Maar elk paard kan zeker slechter worden van de manier van verkeerd longeren.

Wat me opvalt:

Paard loopt teveel op de voorhand waardoor er geen schoudervrijheid mogelijk is en dit wordt veroorzaakt door de sterke wijze van bijzetten. Dit heeft tot gevolg dat alle spieren vanaf achterhand/middenhand/hals en nek niet harmonieus samen kunnen werken, waardoor i.m.o bepaalde spiergroepen minder zullen ontwikkelen.
De aanhechting schoft-hals wordt op dit moment niet goed aangespannen, waardoor deze spier zich niet kan ontwikkelen. Een spier moet zich kunnen samenstrekken en kunnen strekken.
Door deze werkwijze is het paard tijdens het longeren niet in staat zijn gangen te verruimen cq te verkorten, waardoor een belangrijk oefeningsmoment niet wordt benut.
De bedoeling van longeren is o.a. het paard in ontspannen (geestelijk en lichamelijk) evenwicht te brengen. Dit paard is door deze manier van bijzetten gedwongen zijn zwaartepunt teveel op de voorhand te brengen, waardoor onnodig slijtage aan de voorbenen wordt veroorzaakt.
Het resultaat van longeren moet zijn dat het paard afhankelijk van stelling, tempo (middendraf en arbeidsdraf) zijn zwaartepunt zelf kan aanpassen. Dit is de enige garantie tot een harmonieuze ontwikkeling van spieren en geestelijke ontwikkeling.
Ozep is een kwalitatief goed paard met veel atletisch vermogen, waardoor dit dier ook met een slechte spierontwikkeling hoogstwaarschijnlijk nog een redelijke dressuurproef laat zien. Maar ik ben ervan overtuigd dat als dit paard meer economisch gebruik van zijn lichaam kan maken, de harmonie van de bewegingen en de lichamelijke ontwikkelingen veel beter worden.
Ik ben blij dat je deze discussie zo open wilt voeren, maar ik hoop niet dat deze methode door andere mensen wordt overgenomen. Deze methode leidt i.m.o niet tot de klassieke cq en FEI erkende reglementen, waar wij in de basissport ook op beoordeeld worden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:18

Ik vind Ozep juist zo gaaf lopen. Ik longeer Taran veel langer qua touwtje, maar wel laag. Dat heb ik zo geleerd op longeerles. Taran heeft ook een korte hals met heel wat spieren en dan is het beter.
Maar zo kort doe ik niet, behalve als ik begeleiding zou hebben.
Leuke paardjes heb je, en ze doen het netjes aan de longeerlijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:31

Appie schreef:
Paard loopt teveel op de voorhand waardoor er geen schoudervrijheid mogelijk is en dit wordt veroorzaakt door de sterke wijze van bijzetten.

Nou, dat doet die dus niet! Kijk eens naar dat achterbeen, voor de gein.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:48

Een paard kan in principe met zijn kop tussen de knieen lopen en nog de bergop gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:15

ik kan maar 1 ding zeggen Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl
Wat heeft die ozep een geweldig achterbeen.

Ik wil ook wel ff de waarschuwing geven voor huis tuin en keuken gebruikers.
Dit kan dus ook alleen maar met een paard met super veel capaciteiten, doe het aub niet zomaar na.
Een gewoon paard zou dus echt de koprol maken.

En dit echt diepe is ook maar voor enkele paarden weggelegd.
Paarden met zo'n geweldig achterbeen, en geweldige losse rug, zodat ze niet op de voorhand gaan.
Iets wat je ozep ook niet ziet doen Kwijl

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:22

Ik vind de tegen argumenten wel erg kort door de bocht, appie is de enige die met argumenten komt.
Ik ben er van overtuigd dat sjuim zelf wel kan inschatten of deze methode voor haar paard(en) werkt, zij werkt met ze dus zal het wel het beste van iedereen weten lijkt mij he.
Ik zou het zelf niet doen, in ieder geval nog niet. Daarvoor ben ik te onervaren en mijn pony niet genoeg doorgetraind. Ik heb erg veel bewondering voor je methode en wat je allemaal voor elkaar krijgt sjuim.
En ja, Ozep is natuurlijk een geweldig paard maar dat hoef ik je vast niet meer te vertellen, dat heb je nu al zo vaak gehoord Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:31

Ik denk dat deze foto's heel mooi demonstreren dat een paard ook heel diep heel bergopwaarts kan gaan. En dan moet je daar ook nog even bij bedenken dat Ozep van nature niet het meest bergop gebouwde paard is, maar hij gebruikt zijn lijf in de praktijk heel erg goed.

Zelf longeer ik vrij weinig, ik ga er liever opzitten omdat ik dan veel meer informatie krijg en veel directer dingen kan oplossen. Zowel in het rijden als in het longeren laat ik mijn paarden ook wel zo diep komen, een beetje afhankelijk van het paard. Ik wissel dat af met een heel erg ronde maar minder lage halshouding. Imo pak je daarmee net dat stukje achter de schoft wat meer mee. Met name de afwisseling tussen de verschillende hoofd-halshoudingen is daarbij van belang. In het longeren krijg ik dat voor elkaar door het touwtje laag aan de zijkant vast te zetten.

Alle indianenverhalen over gebroken nekken zijn echt onzin. Als je goed longeert/rijdt valt je paard niet zo snelwant hij loopt dus niet op de voorhand! en als er iets gebeurt is het touwtje of het hoofdstel het eerste dat breekt.

Ik rijd overigens met mijn handen wel vrij dicht bij elkaar, zodra dat qua aanleuning kan. Het paard moet dan wel volledig los en rond zijn in de bovenlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:32

En Eleonoor, ik begrijp echt geen hout van jouw verhaal over halslengte Verward Kun je nog eens uitleggen wat je precies bedoelt?

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:36

Ja, daar wilde ik eigenlijk ook nog wel even iets over zeggen, de handen.
Ik rijd over het algemeen met mijn handen dichtbij elkaar maar ik begrijp precies wat sjuimpje bedoeld, je kan wanneer je je handen net wat verder uit elkaar hebt vaak wel eerder voelen wanneer het nodig is een ophouding te geven en dat heeft niets te maken met je handen vast zetten of wat dan ook.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 00:52

Ik vindt het mooie foto's (mooie paarden ook) maar naar mijn mening Haha! is Ozep te kort bijgezet. Met iets meer lengte had hij beter uit de verf gekomen denk ik.
Toch vindt ik wel dat je heel goed kunt zien, dat hij, ondanks de vrij grote 'druk'voor, hij toch goed zijn achterhand eronder zet.

Vandaag had ik Pompidou ook aan de longe. Met pessoa-tuig.
Ik ben zo'n anti-hulpteugel-miep, maar sinds ik een heel gespannen, vastig, en zenuwachtig type uiteindelijk super ontspannen en duidelijk veel beter in de bewegingen aan de longe kreeg, was ik overtuigd van het nut van dit 'werktuig'.
Het paard liep van een hakkerig paard, naar een fijn ontspannen, en goed bewegend paard.

Pompidou longeerde ik altijd zonder wat dan ook. Maar in de galop kon ze zo vreselijk naar buiten vallen, echt vreselijk.Aangezien geadviseerd is voorlopig niet te rijden (mijn rug Verdrietig 0 heb ik haar wat intensiever gelongeerd.
Met pessoa.
Heel losjes, ze kon sterren kijken als ze wilde.
Maar door middel van goed longeren, liep ze heel snel heel voorwaarts neerwaarts. Rug was goed ontspannen, en ze liep lekker ruim en actief.
Toen wat strakker gedaan, maar ze kon nog steeds alle kanten op als ze wilde.
Toen liep ze dus echt heel laag rond en diep, maar ontzettend met haar achterhand eronder. Echt heel gaaf om te zien.
Terwijl ze echt licht bijgezet was, ze werkte zelf naar die manier van lopen toe, heel fijn.
Je ziet haar dan steeds enthousiaster worden, en begint echt te briesen en volop te ontspannen (met de nodige winden Haha! ).
Jammer dat ik geen fotocamera mee had, want het was erg mooi.
Ze heeft een erg sterk achterbeen gebruik, het verging haar echt moeiteloos.

Morgen maak ik ook foto's van het longeren, want ik ben dus echt geen ster in uitleggen.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 01:35

Ik meng me er niet mee, maar Simba is echt geweldig! Kwijl Lovers

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 01:42

runningkawa schreef:
ik kan maar 1 ding zeggen Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl
Wat heeft die ozep een geweldig achterbeen.

Ik wil ook wel ff de waarschuwing geven voor huis tuin en keuken gebruikers.
Dit kan dus ook alleen maar met een paard met super veel capaciteiten, doe het aub niet zomaar na.
Een gewoon paard zou dus echt de koprol maken.

En dit echt diepe is ook maar voor enkele paarden weggelegd.
Paarden met zo'n geweldig achterbeen, en geweldige losse rug, zodat ze niet op de voorhand gaan.
Iets wat je ozep ook niet ziet doen Kwijl

ben het helemaal met kawa eens!

toen ik de foto's ff snel zag dacht ik die loopt diep!loopt bijna 'over de kop' maar toen ik ze beter bekeek zag ik dat hij zn achterbeen er enorm goed onder zet en niet op de voorhand loopt, en t is sowieso moeilijk om vanaf een foto(=mmentopname)iets heel erg zinnigs te zeggen, maar dit kan idd niet ieder paard!

die van mij heeft bv een hele lange hals, laat ik die zo rond lopen, dan gaat hij denk ik echt een koprol maken, hij is dan zn evenwicht kwijt, ik laat hem meestal zoals simba(das de 2e toch?) lopen, en dan gebruikt hij zn achterhand supergoed, en zie je zn bovenhalsspieren, rugspieren en de spieren in zn achterhand echt bewegen&werken!en tegelijkkertijd loopt hij dus niet op de voorhand maar tilt hij zn voorbenen goed op en zet alle 4 zn benen netjes weg, zo diep&laag als ozep, nee dat past niet bij Quentin.maar ozep is dus echt een heel ander type paard dan die van mij, en zo te zien werkt deze manier wel bij ozep, al heb ik wel mn twijfels of t nou echt zo lekker loop voor een paard, zo rond?en of ze het nou eigenlijk nog een beetje leuk vinden?maar ja ik heb ook weleens mn twijfels hoe leuk Quentin bv appuyeren(doet ie nog vrij moeilijk)vind dus ja!

o ja nog ff over het rijden met je handen laag, om Quentin te 'helpen' om vwnw te gaan rijden zet ik mn handen ook iets breder en lager, om hem op te richten als hij eenmaal lekker los en ontspannen maar toch actief loopt, ga ik iets terug in tempo maar hou mn kuit er extra aan, en ga dan met mn handen een beetje mee, richting zn oren, dat helpt hem dan weer om wat opgerichter te gaan lopen.
gewoon handen omhoog, dat heeft vrij weinig zin, maar wat ik dus laatst bij de club moest doen was bij het bergopwaarts en opgericht laten lopen mn handen laag houden, en paard zoekt iets waar hij 'tegenaan' kan rijden dus een lage(inet extreem laag/breed) licht weerstandbiedende hand, en wat extra been, en ja hoor mijn vrij luie paard met hele lange hals en niet altijd even actieve achterhand, ging goed bergopwaarts lopen, maar ben er nog niet uit wat voor mij en quentin beter is, lage hand bergopwaarts rijden, of juist met mn handen wat mee naar voren/onhoog richting zn oren(niet overdreven, je ziet geen mega groot verschil ofzo)

maar ik rij hem 3x per week in de les(2x club 1x prive)en dan nog 1x zelf seriesu rijden en soms wedstrijd, verder longeer ik hem, en ik moet zeggen, hem lekker laag, maar dan net waar meer lengte in zn hals dan ozep(maar Quentin heeft een veel langere hals en loopt sneller op de voorhand, ok met rijden en loopt met rijden ook vrij makkelijk iets achter de loodlijn) maar dan dus lekker vwnw en dat ik voor mij en quentin beter dan alle dagen rijden! wat afwisseling en hij wordt er heel erg lekker los van in zn lijf!
beeld van Q aan longeerlijn is iets meer het idee van simba, maar ook weer niet zo laag en beetje lang als de andere foto's, die van margreet.

maar ja iedereen heeft zn eigen manier!en wat nou de goede manier is, daar moet je per paard naar kijken!

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 01:48

Wou dat die van mij zo liep. Haar rug moet sterker worden, maar ze weigert omlaag te gaan met longeren. Ontspant zich dus niet. Met rijden dus ook niet. Kun je mij niet uitleggen hoe je zover gekomen bent. Hoe ben je begonnen?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 08:41

Appie:
Ik heb het idee dat je niet goed naar de foto's hebt gekeken.
Dit paard loopt (zeker aangezien hij overbouwd is) netjes bergopwaarts en met een goed achterbeen gebruik. Als de verbinding (wat jij harmonieus noemt) van dit paard niet in orde zou zijn, zou hij onmogelijk dit kunnen volhouden! Ook je verhaal over aanspanning kan ik niet anders als weerleggen, er is geen andere manier waarop je hem zo lang kunt maken in de bovenlijn, het is onmogelijk dat hij dan niet zijn hele bovenlijn zou aanspreken.
Verder heeft Ozep een vrij steile schouder, hij heeft dus helemaal niet veel schoudervrijheid, van zichzelf al niet. Het verruimen en sluiten is iets wat ik aan de lijn juist continue vraag, ik snap niet dat jij van een foto kan zien dat hij niet kan verruimen.
Ook het verhaal over slijtage slaat dus kant noch wal omdat hij NIET op de voorhand loopt!
Ozep is id atletisch, maar al het atletisch vermogen wat er nu inzit heb ik bereikt met dit systeem, Ozep was een heel gewoon paard toen ik hem kocht.
Ik ben van mening dat er meerdere wegen naar Rome (de FEI erkende reglementen) lopen, en niet alleen de klassieke methode.

Anneke,
je spreekt over grote druk voor. Dat is compleet niet aan de orde, zoals ik al eerder in dit topic zei heb ik de lijn door de bitring heen lopen, hier mee controleer ik continue of hij los is.

Homiafortuna,
ten eerste heb ik zeer goede begeleiding, ten tweede is het een kwestie van heel goed opbouwen, ik longeer hoogstens 1 keer in de week en ik start vanuit de positie van Simba. Heel langzaam aan zet je ze dan steeds een stukje korter, maar dit gaat heel natuurlijk, zodra je gaat forceren help je je paard echt helemaal naar de knoppen.
Verder is het ook heel belangrijk dat je ze goed op de stem hebt, Ozep en Simba longeer ik eigenlijk altijd zonder zweep

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:30

wauw, wat heeft Ozep zijn achterhand eronder zeg *LOL* (en Simba trouwens ook)!! als ik dat ooit met mijn ponietje mag bereiken...