Ik wil de controle weer terug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Ik wil de controle weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:00

Charlenexx schreef:
Begin met longeren met bijzet en ga er daarna pas opzitten.
Doe een elastiek om en ga dan rijden.
Trap en sla m helemaal de grond in, dit kan dus blijkbaar even duren, daarna niet te veel meer vragen hij moet alleen braaf zijn, afstappen en morgen weer verder.
En qua middeltjes raad ik magnesium aan, dat maakt paarden ook rustiger in het hoofd (ik gebruik Sterivet steri-kalm voor mijn paard).

Ben jij gestoord? Vraag ik even serieus hoor... no offence, maar dit kan een weldenkend mens niet typen toch?
Ik wil zo vreselijk graag niet jouw paard zijn......

Verder vroeg ik nog even af, kon dit niet terugvinden, hoe lang je hem vakantie hebt gegeven op de nieuwe plek?
Hebben we het dan over een weekje of een aantal maanden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:09

Huertecilla schreef:
Urielle schreef:
Ik snoep overal wat me past wat mee als aanvulling op mijn eigen systeem Knipoog

... en het resultaat is?

Jouw paard gedraagt zich in diens perceptie in normale reactie op de omstandigheden. Al doende leert het en raakt het gedrag in meer/mindere mate door succeservaringen verankert.
Jouw paard vertoont gedrag als product van zoals jij het hanteert, een resultaat van jouw ´systeem´.

Jij probeert ondertussen te bouwen op een scheef fundament. Jouw paard geeft helder en onomwonden aan dat er aan de básis iets niet goed gaat. Wáár wil jij dan iets ´gevorderds´ op baseren?

Wát er scheef zit is niet via de buis te beoordelen dus ook niet wat je eraan kan doen.
Je geeft echter een líjst aan verstoringen en stressfactoren van verhuizingen tot relatieverstoringen.
Ik heb vanmorgen een vertaling van de vijf vrijheden naar de nieuwsredactie gestuurd. Daar zit voor jou en jouw paard een handleiding naar een stabiele basis in. Dat is stap één.

Blijft dat jouw paard inmiddels een reeks aan ongewenste succeservaringen heeft en dat is ook voor een ervaren gedragsbegeleider een uitdaging.

Jouw situatie is tweeledig:
- de omstandigheden van het paard welke tot de huidige frictie leiden/geleid hebben
- aangeleerd ongewenst gedrag

Succes.

hc

Het resultaat is hopelijk dat ik uitkom op een totaalplaatje waarin ik de zwakheden en onderdelen waarmee ik minder bekend ben kan ondervangen. Lachen Dat gaat mij niet om 'gevorderde dingen' maar juist om hiaten in mijn basis aan te vullen. Iedere instructeur heeft andere nadrukken en andere blinde vlekken dus er zijn bepaalde gebieden (zoals rechtrichten) waar ik gewoon minder in ben dan op andere vlakken. Verder pretendeer ik geen perfecte ruiter te zijn en erken ik eerlijk dat ik mijn paard opening bied om 'stoute' dingen te doen. Dat hoeft van mij niet extra benadrukt te worden, dat erken ik ten volste.

Ik ben benieuwd naar de vijf vrijheden waaraan je refereert. Waar gaan die geplaatst worden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:12

Ninx schreef:
Verder vroeg ik nog even af, kon dit niet terugvinden, hoe lang je hem vakantie hebt gegeven op de nieuwe plek?

Op zijn tweede stal heeft hij drie weken vakantie gehad en een week of twee alleen wat aan een lange teugel gewerkt cq gelanterfant. Knipoog
Verder staat hij sinds hij zadelmak is regelmatig een week/aantal weken op rust ivm blessures van een van ons (hij heeft bijv. twee keer zes weken stilgestaan met een verdraaide kogel, ik heb twee maanden niet mogen rijden met mijn kapotte rug etc. )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:27

Urielle schreef:
Ninx schreef:

Op zijn tweede stal heeft hij drie weken vakantie gehad en een week of twee alleen wat aan een lange teugel gewerkt cq gelanterfant. Knipoog
Verder staat hij sinds hij zadelmak is regelmatig een week/aantal weken op rust ivm blessures van een van ons (hij heeft bijv. twee keer zes weken stilgestaan met een verdraaide kogel, ik heb twee maanden niet mogen rijden met mijn kapotte rug etc. )

Mensen proberen altijd toch best snel het werk op te pakken. Een paard heeft echter zeker 3 maanden (en soms langer) de tijd nodig om te wennen aan een nieuwe plek. Dit kan tijdelijk zo'n 'schok' zijn dat je je paard niet eens meer herkend.
Veel mensen, waaronder ook ik, hebben dat wel eens meegemaakt en zijn dan bang dat het paard zich daar klote voelt en dat het niet gaat werken en dat er dus weer een verandering moet komen.
Toch geloof ik nu dat je minimaal die drie maanden moet accepteren als periode om te wennen.
Iedere vorm van werken is dan weer een vraag om focus, om te concentreren, en dat is geen makkelijke opgave wanneer het paard dermate onrustig is...
Omdat dit sinds je verhuizingen speelt lijkt het me dat het paard eerst geestelijk tot rust moet komen en dat daarna alles weer even vanaf de basis bekrachtigd en bevestigd moet worden. Best een lange tijd.... dus je wedstrijdaspiraties moeten misschien even wijken.
Ik denk dat je daar echter straks een stabieler paard aan over houdt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:34

Ik heb de link gevonden waarnaar je verwees HC, ik zal de vijf vrijheden vertaald even neerzetten voor de andere bokkers:

- Vrijheid om geen honger of dorst te lijden, door vrije toegang te bieden tot vers water en een dieet dat bijdraagt tot optimale gezondheid en kracht.
- Vrijheid om niet te lijden onder ongemak, door een passende omgeving te bieden met beschutting en een gebied waar het paard tot rust kan komen.
- Vrijheid om geen pijn te lijden, verwondingen of ziekte te hebben, door preventie en snelle diagnose en behandeling.
- Vrijheid om normaal gedrag uit te drukken, door passende leefruimte en ruimte voor oefening aan te bieden met passende inrichting en gezelschap.
- Vrijheid om niet te lijden onder angst of verdriet, door omstandigheden en behandeling te bieden die mentaal lijden voorkomen.

Graag je toelichting op mijn specifieke geval.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:43

Dank je wel voor de advies Ninx Lachen

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:59

Ik denk dat je het advies van Ninx goed in je oren moet knopen. Ik heb na het lezen van je topic het gevoel dat je teveel wilt en teveel doet. En dat terwijl je paard waarschijnlijk van slag is van een aantal keren verhuizen en eigenlijk rust nodig heeft. Je bent van alles tegelijk aan het uitproberen met figuren, teugelhulpen, voorwaarts rijden en terug rijden. Terug naar de basis betekent denk ik dat je je puur moet richten op tempocontrole. Als je been geeft moet je paard voorwaarts gaan. Zo niet, gebruik je je spoor... dan nog niet ... tikje met de zweep. Let erop dat je wanneer je paard voorwaarts gaat je hem beloont door een (nog) zachtere hand. Dan weer terug naar stap en de hele riedel herhalen totdat hij alleen op je been voorwaarts gaat. Die zachte hand is steeds de beloning. Opsluiten tussen benen en handen is raar en tegenstrijdig, je zegt met je been voorwaarts en met je hand stop. Probeer hem als hij voorwaarts is met je zit terug te rijden. Dus langzamer en zwaarder gaan zitten. Wanneer dit lukt kan je dit natuurlijk gaan uitbouwen en gaan afwisselen.
Dat is denk ik nu het enige wat je moet doen.... Hij moet zijn zelfvertrouwen weer terug krijgen en jij ook. Ik zou als ik jou was ook geen wedstijden rijden nu. Je zegt zelf dat hij van slag is omdat hij van omgeving is veranderd en nu stel je hem bewust weer bloot aan een andere omgeving. En waarom zou je in het open veld gaan rijden, als hij nu braver is in een binnenbak?? Maar misschien nog het belangrijkste: neem les van een hele goede instructeur, het is zonde met zo'n mooi paard om maar wat aan te kl*ten. Succes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 13:09

Cerize schreef:
Opsluiten tussen benen en handen is raar en tegenstrijdig, je zegt met je been voorwaarts en met je hand stop.

Dat advies komt van mijn instructeur en van de trainingsweek bij Imke en Tineke Bartels Lachen

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:18

Wat komt er in je op bij het woord "buitenrit"? Als er een plaatje in je hoofd ontstaat van "rust, kalmte, zon, vogeltjes, konijntjes" dan zou dat echt een optie kunnen zijn. Zit je midden in de stad, is je paard mega-gestresst buiten, of ben je er zelf angstig voor... Tja, dan lig ik er ook uit qua nieuwe ideeen. Dit is altijd een lastig probleem, maar blijf wel genieten van je paardje. Als het niet lukt met het rijden, zorg dan dat je vriendjes bent tijdens de normale omgang. Als je paard weet dat je nog dezelfde vertrouwde mens bent als altijd, dan komt het goed. Duurt misschien even, maar dat heb je er vast voor over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:23

Parelli is saai als je de 7 games als doel hebt. 7 games zijn gereedschap, alleen maar die games herhalen zonder doel en variatie is dodelijk saai en geeft vaak initiatief dat niet de bedoeling is. Ookal wil je graag een meedenkend paard. Paard dat level 1 saai vindt snapt het spelletje erg goed en heeft dus heel rap level 2 en daarna 3 nodig.
Gezien jouw omschrijving van een angsthaas die erg aan je hangt en toch ego heeft heb ik het vermoeden dat hij jouw niet 100% als leider ziet, en dus denkt zelf eventuele gevaren te moeten inschatten. Daar is zijn kennis als paard zijnde echter niet naar en hij kan de stress die dat meebrengt niet aan. Resultaat is een stresskip die altijd wil kunnen vluchten. Het kan best zijn dat hij op wedstrijd met alles onbekend inderdaad een omslag maakt en 100% op jouw gaat leunen, maar dan alleen omdat hij geen alternatief ziet. Volgens mij mag je je erg gelukig prijzen dat er een goed karakter inzit.
(Bij een hond zou je dit waarschijnlijk een angstbijter noemen)

Vrijwel iedereen geeft hier trouwens tips basis, maar dan alleen onder het zadel. In mijn optiek is de basis op de grond, erop is al een stap verder.
Paard zal eerst echt tot rust moeten komen in zijn hoofd. Ga goed aan de hand aan de slag, als je rust er echt inzit zal hij zeer waarschijnlijk ook veel makkelijker op gewicht te houden zijn.
Zeg je wedstrijden af en ga eerst een jaar aan die rust in zijn hoofd werken. Dat jaar betaald zich daarna dubbel en dwars terug.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:25

Citaat:
Dat advies komt van mijn instructeur en van de trainingsweek bij Imke en Tineke Bartels

Ik ben een groot fan van Tineke Bartels en kan me er alleen iets bij voorstellen bij paarden die op hoger niveau worden gereden. Maar voorlopig is jouw paard aan het staken en daar zegt ze over "De meeste fouten worden gemaakt door het toepassen van teveel druk. Zeker als die druk ruwe of geweldadige vormen aanneemt (waar ik jou overigens niet van beschuldig, hoor). Ieder afstraffing die het gevolg is van kwaadheid of afreageren maakt de kans kleiner dat een paard een volgende keer wél op de gewenste wijze zal reageren. Als je paard vecht of staakt ben je te ver gegaan!" Aldus Tineke Bartels.
Maar ik ben wel benieuwd wat nu je stappenplan is na al deze talloze adviezen. Ga je een (hoop) stapjes terug? Zoek je een goede instructeur? Laat je je paard behandelen door een goede fysio?

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:29

in wranglers geval zou ik hem zeker geen "stop" geven ,

ten eerste overvraag je hem nooit en je weet heel goed waar de grens ligt ,

als je hem nu stil gaat zetten krijg je er meerdere problemen bij, hij begint nu pas spieren te krijgen, als je hem na een eventuele stop weer gaat oppakken heb je de poppetjes weer aan het dansen, hij is nou eenmaal niet de gemakkelijkste en zou lekker rustig verder trainen,

en afwisseling krijgt hij genoeg, zo ook weidegang, je bent nu weer op de goede weg

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:31

ze heeft alles al gedaan, fysio's noem maar op, het beste voor haar paard en ze gaat zeker niet over één nacht eis

de meeste zouden de moed allang hebben opgegeven

en rij technisch weet je heel goed hoe je hem moet rijden Knipoog
Laatst bijgewerkt door asfact op 04-08-08 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:32

Urielle schreef:
Cerize schreef:
Opsluiten tussen benen en handen is raar en tegenstrijdig, je zegt met je been voorwaarts en met je hand stop.

Dat advies komt van mijn instructeur en van de trainingsweek bij Imke en Tineke Bartels Lachen

Met het been voorwaarts en met de hand stop (tegelijkertijd) is anders tegen de principes van Imke en Tineke, dus volgens mij zitten jullie hier langs elkaar heen te praten. Imke en Tineke kunnen hooguit bedoeld hebben naar links (of rechts indien van toepassing) de schouder begrenzen. En met het been de achterhand in het spoor houden. Dus volgens mij ging het hier om rechtrichten en niet over "gasgeven" of "remmen".

Ik geloof niet dat je een paard 3 maanden rust moet gunnen elke keer dat het van stal verhuist. Dan zou je dus ook nooit op wedstrijd kunnen gaan: immers het paard weet niet of het verhuist is of op wedstrijd is (als je het van de trailer haalt om te gaan rijden).

Ik zou juist proberen om bij een verhuizing zo snel mogelijk weer in het oude ritme te komen, dan blijft alles zoveel mogelijk hetzelfde. Het is ook niet gezond om een paard zo maar van de ene op de andere dag stil te zetten: daar is al onderzoek naar gedaan en "vakanties" in de zin van: enkele weken niet rijden zijn niet goed voor een paard. Tijdelijk minder zwaar trainen is veel beter, en dat doet Urielle al.

kneisell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:34

Ik heb dat ook eens gehad.. Huilen

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:42

@Urielle ik vind het wel een beetje zielig dat je je beklag gaat doen over onze adviezen in het ooseven topic. Dat is nergens voor nodig want je bent in dit hele topic nog geen één keer aangevallen. Als je onzeker wordt van bokt, zoals je zegt, vraag ik me af waarom je zo'n topic opent. Iedereen probeert je gewoon te helpen en te voorzien van goede adviezen. Maar ik denk dat jij maar 1 ding wilt en dat is presteren met je paardje. Geen probleem hoor, maar dan moet je hier niet zielig gaan lopen doen en vragen om advies.
Nog even een citaat van mijn grote voorbeeld Tineke Bartels, waarvan ik het boek zowat kan dromen. "Een veelgemaakte fout is het tegelijk toepassen van verschillende, of zelfs tegengestelde, hulpen (been én hand). Dit kan verwarring veroorzaken". zie blz 103.
Maar in ieder geval wens ik je nogmaals veel succes en hopelijk kom je er ook uit als je op je eigen manier doorblijft gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 13:49

Woeps, voor er misverstanden komen over Tineke en Imke, wat zeker mijn bedoeling niet is: Wat ik moest doen, is de handen laag en breed stil aan het zadel zetten, alsof het een bijzetteugel is. Met je been roep je dermate veel impuls op dat het paard tegen de teugel oploopt en daar nageeft. Elleboog moet flexibel blijven, niet vastzetten dus. Als het paard gewoon nageeft en actief is van achteren blijf je verder stil zitten zonder been te geven of ophoudingen te maken als beloning. Zo loopt hij dan van achteren naar voren in verbinding. Als hij tegen de hand komt geef je met je hand net iets meer druk dan het paard zelf drukt. Wel dus met genoeg impuls van achteruit, dat van achteren naar voren blijft.
Dat is iets wat ik ook van mijn eigen instructeur ken.
Wat voor mij heel moeilijk was, was hoe ik mijn hand laag neerzette zonder mijn arm te strekken en de elleboog vast te zetten waardoor je een stugge hand krijgt. Ik heb me tot hilariteit van mijn trainingsweekgenoten zelfs nog hardop afgevraagd of Imke dan soms langere armen had dan ik hahahaha.
Ik had overigens mijn paard dus mee op trainingsweek en het was Tineke bekend dat mijn paard nogal eens in de staak wilde. Wat hij op de trainingsweek gelukkig niet gedaan heeft.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:52

klinkt misschien heel stom maar het lijkt wel of je paard autisme heeft (weet niet of dat mogelijk is bij paarden), maar het niet kunnen omgaan met veranderingen is daar wel een kernpunt in, snel overprikkeld raken!
Wat ik een beetje begrijp in de binnenbak wel lekker kunnen rijden en in de buitenbak en op wedstrijd niet, heeft die in de binnenbak weinig prikkels in tegenstelling tot buiten??

Ik zou hem wel degelijk op de Resque zetten voor een langere periode dat kan helemaal geen kwaad tot die meer zelfvertrouwen heeft op jullie huidige plek en dit dan weer afbouwen, heb ik met mn huidige paard ook gedaan.

Weetje dat je iets gaat veranderen in je manier van rijden of je gaat met hem ergens anders naar toe dan trek je gewoon de Resque weer uit de kast, blijkbaar heeft die hulp nodig om die situatie's aan te kunnen!

Kun je niet gaan loswerken/grondwerken met hem hij hangt wel aan jou, maar vertrouwd die 100% op jou als ik zijn reactie's lees is hij accepteerd jou, maar vertrouwd jou niet voor 100%, klinkt misschien wat hard, maar denk dat daar mede 1 van de knelpunten zit

Ik denk dat je bepaalde dingen terug moet schroeven op wedstrijd gaan, gaan rijden bij een instructeur, dat zijn prikkels die hij er niet bij kan gebruiken na al het verhuizen zit zijn emmer vol, weet niet meer waar zijn thuis is!

Wat ik lees is dat je ontzettend graag alles goed voor hem wilt doen, toppie jullie komen er samen wel weer!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 13:57

Cerize schreef:
@Urielle ik vind het wel een beetje zielig dat je je beklag gaat doen over onze adviezen in het ooseven topic. Dat is nergens voor nodig want je bent in dit hele topic nog geen één keer aangevallen. Als je onzeker wordt van bokt, zoals je zegt, vraag ik me af waarom je zo'n topic opent. Iedereen probeert je gewoon te helpen en te voorzien van goede adviezen. Maar ik denk dat jij maar 1 ding wilt en dat is presteren met je paardje. Geen probleem hoor, maar dan moet je hier niet zielig gaan lopen doen en vragen om advies.
Nog even een citaat van mijn grote voorbeeld Tineke Bartels, waarvan ik het boek zowat kan dromen. "Een veelgemaakte fout is het tegelijk toepassen van verschillende, of zelfs tegengestelde, hulpen (been én hand). Dit kan verwarring veroorzaken". zie blz 103.
Maar in ieder geval wens ik je nogmaals veel succes en hopelijk kom je er ook uit als je op je eigen manier doorblijft gaan.

Ik doe helemaal geen beklag hoor, ik ben blij met de gegeven adviezen die iedereen vanuit zijn eigen perspectief aandraagt en nuttig kunnen zijn voor ons Lachen
Ik heb in mijn HKtopic gewoon gevraagd wat hun van het advies om op rust te zetten vonden. Het advies gaat tegen mijn gevoel in, maar er zit een factor eigenbelang bij natuurlijk. Daarom heb ik in mijn HKtopic gevraagd hoe zij dat zagen. Zij kennen Wrangler, zij kennen mij en zullen ook gewoon eerlijk tegen me zeggen als zij denken dat het beter is dat hij een tijd vakantie krijgt.
Dat ik onzeker wordt van Bokt zette ik erbij, omdat ik het soms moeilijk vind om mijn gevoel, logica en de adviezen op Bokt van elkaar te scheiden. Ik denk veel na over de juiste manier en aanpak voor ons en ja, daar raak ik in de war van. Beter dan toch dat ik ook advies vraag aan mensen die ons kennen? Lachen Zo probeer ik juist te voorkomen dat mijn eigenbelang (presteren) voorop staat.
Als ik zelf door wil rijden en zowel mensen op Bokt als mensen die ons kennen (HKtopic) stellen dat hij op rust moet, gaat hij op rust.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:02

Tsja....mooie uitleg.
Ik zou gewoon een hele goede instructeur zoeken, bv via/van Tineke Bartels waar je al eens geweest bent en die dus je paard kent. Omdat je toch wilt blijven presteren.
En ik ben ook nog steeds benieuwd naar welke stappen je nu gaat ondernemen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:04

Je rijdt toch al een tijd bij dezelde instructeur?
Wat mij in jouw geval lastig lijkt, is dat er niemand (?) is die jou en je paard een hele poos heeft gevolgd, en jullie dus door en door kent. Je moet nu heel erg op je eigen oordeel afgaan, en hebt weinig klankbord. Ik kan me voorstellen dat je daardoor onzeker wordt Ach gut Ik zou me vooral wat aantrekken van de mensen die het dichst bij jullie staan. Wat wij hier achter het beeldscherm doen, is eigenlijk toch maar roepen in de ruimte, zonder een echt beeld te hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:08

Ik haak af....
Wanneer je mensen in je HK topic vraagt adviezen te posten die in jouw straatje passen ben je verkeerd bezig.
Men maakt zich in dat topic dan druk om 'spieren opnieuw moeten kweken' en 'opnieuw beginnen'? Sinds wanneer is dat het ergste dat er is?
Niemand heeft gezegd dat je een 'prijzen beluste dierenbeul' bent.
Maar ik voel me nu wel een beetje dom dat ik de tijd heb genomen alles te lezen en een reply te plaatsen die absoluut geen waarheid is, of heilig is, maar iets is waar ik wel heilig in geloof. Zo heeft iedereen opties geponeerd, en geen waarheden. Allemaal goed bedoeld en gebaseerd op eigen ervaringen. Het is aan jou wat je ermee doet.

Als je alleen adviezen wilt die je graag zelf wilt horen, en die niet tegengesteld aan jouw wedstrijdambities, dan zou ik dit topic laten voor wat het is en je licht opsteken bij de mensen in het HK topic.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:09

Joyja schreef:
klinkt misschien heel stom maar het lijkt wel of je paard autisme heeft (weet niet of dat mogelijk is bij paarden), maar het niet kunnen omgaan met veranderingen is daar wel een kernpunt in, snel overprikkeld raken!
Wat ik een beetje begrijp in de binnenbak wel lekker kunnen rijden en in de buitenbak en op wedstrijd niet, heeft die in de binnenbak weinig prikkels in tegenstelling tot buiten??

Ik zou hem wel degelijk op de Resque zetten voor een langere periode dat kan helemaal geen kwaad tot die meer zelfvertrouwen heeft op jullie huidige plek en dit dan weer afbouwen, heb ik met mn huidige paard ook gedaan.

Weetje dat je iets gaat veranderen in je manier van rijden of je gaat met hem ergens anders naar toe dan trek je gewoon de Resque weer uit de kast, blijkbaar heeft die hulp nodig om die situatie's aan te kunnen!

Kun je niet gaan loswerken/grondwerken met hem hij hangt wel aan jou, maar vertrouwd die 100% op jou als ik zijn reactie's lees is hij accepteerd jou, maar vertrouwd jou niet voor 100%, klinkt misschien wat hard, maar denk dat daar mede 1 van de knelpunten zit

Ik denk dat je bepaalde dingen terug moet schroeven op wedstrijd gaan, gaan rijden bij een instructeur, dat zijn prikkels die hij er niet bij kan gebruiken na al het verhuizen zit zijn emmer vol, weet niet meer waar zijn thuis is!

Wat ik lees is dat je ontzettend graag alles goed voor hem wilt doen, toppie jullie komen er samen wel weer!!

Autisme weet ik niet. Wel is het een zeer overgevoelig paard (mentaal: moeite met veranderingen, kan ook niet tegen grote correcties, wordt makkelijk heet van de kleinste dingen, zuigt lucht om met de stress van omgevingsfactoren (dat is vooral mensen/dieren die langs komen) om te kunnen gaan, extreme reacties als hij boos of bang wordt, waarbij hij niet aarzelt om zichzelf te verwonden; fysiek: wondjes en schuurplekken van de kleinste en zachtste dingen, heel kleinzerig voor een paard) en heeft hij het slecht gehad als veulen. Hij is lang erg bang geweest van andere paarden en van veel mensen, vooral mannen.

Binnen, buiten, bekend terrein, vreemd terrein maakt niet veel uit, wel of er een omheining staat. Als er een opening is, gaat hij voor de opening staan steigeren of springt erdoor. Daarbij kijkt hij niet of er mensen of paarden voor staan. Als er een omheining is, loopt hij wel een keer een hoek in of naar de poort, maar kan ik hem verder rijden omdat hij ziet dat hij er toch niet door kan. In open veld of een bak met een opening blijft hij steeds maar proberen.

Jouw advies is dus rescue, thuis rustig verder werken en de Parelli wat uit gaan bouwen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:12

Ninx schreef:
Ik haak af....
Wanneer je mensen in je HK topic vraagt adviezen te posten die in jouw straatje passen ben je verkeerd bezig.
Men maakt zich in dat topic dan druk om 'spieren opnieuw moeten kweken' en 'opnieuw beginnen'? Sinds wanneer is dat het ergste dat er is?
Niemand heeft gezegd dat je een 'prijzen beluste dierenbeul' bent.
Maar ik voel me nu wel een beetje dom dat ik de tijd heb genomen alles te lezen en een reply te plaatsen die absoluut geen waarheid is, of heilig is, maar iets is waar ik wel heilig in geloof. Zo heeft iedereen opties geponeerd, en geen waarheden. Allemaal goed bedoeld en gebaseerd op eigen ervaringen. Het is aan jou wat je ermee doet.

Als je alleen adviezen wilt die je graag zelf wilt horen, en die niet tegengesteld aan jouw wedstrijdambities, dan zou ik dit topic laten voor wat het is en je licht opsteken bij de mensen in het HK topic.

Mijn toelichting daarop heb ik al geplaatst. Als je die niet gelooft, dan spijt me dat zeer. Je inbreng wordt iig wel zeer gewaardeerd, want ik weet dat die met de beste wil is geplaatst en ook een goede oplossing kan zijn. Juist omdat ik je inbreng serieus neem, leg ik hem voor in de HK, anders zou ik hem over mijn schouder weggooien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:14

erleyne schreef:
Je rijdt toch al een tijd bij dezelde instructeur?
Wat mij in jouw geval lastig lijkt, is dat er niemand (?) is die jou en je paard een hele poos heeft gevolgd, en jullie dus door en door kent. Je moet nu heel erg op je eigen oordeel afgaan, en hebt weinig klankbord. Ik kan me voorstellen dat je daardoor onzeker wordt Ach gut Ik zou me vooral wat aantrekken van de mensen die het dichst bij jullie staan. Wat wij hier achter het beeldscherm doen, is eigenlijk toch maar roepen in de ruimte, zonder een echt beeld te hebben.

Ik rij nog steeds bij Jo Ja , ben er alleen een tijd niet geweest, juist omdat hij zo ging staken en omdat ik dacht dat het misschien zwaar was voor Wrangler om zo'n hele dag op pad te zijn in vreemde omgeving en met de trailer.