Hoi TS,
ik heb je foto's gezien en je verhaal gelezen, verder niet de reacties doorgelezen. dus wat ik hier zeg is misschien al gezegd... (ik spui hier even mijn mening, ik kan het helemaal mis hebben)
Als eerste wil ik zeggen dat ik het knap van je vind dat je je topic hier plaatst, je wil echt graag hulp bij het goed rijden van je paard. Top!
Knap je dat de Pessoa hebt vervangen voor een normaal bit, zeker als je zo'n hittepetit hebt als jij beschrijft. Die slof kan ik me voorstellen, maar ik zou ook daarvan afstand nemen.
Laat gewoon lopen en laat LOS! Gewoon laten lopen! Jou paard is waarschijnlijk helemaal gewend dat als hij ff gaat rennen, om welke reden ook (angst, pijn, stress, maakt niet uit wat), jij hem tegen houdt. en dat is waar het bij jullie mis gaat.
Dus, gewoon slof eraf (ook niet voor de zekerheid erom laten) en ga lekker rijden. niks willen, gewoon rijden en wat sturen. Gaat ie rennen? los laten en laat hem zelf maar verwonderd raken op dat jij opeens niks meer doet (hij is namelijk gewend dat jij hem inhoudt en raakt daarom gestressd). Hij gaat dan meer vertrouwen krijgen in het rijden en jullie kunnen zo veel fijner rijden. Als hij weer terug is gekomen, gewoon zelf, dan kan je rustig gaan sturen. geen nette voltes volgens het boekje, maar kriskras de hele bak door. Niet terug werken met je hand, maar alleen maar toestaan. in het begin zal ie steeds weer gaan rennen, maar dan gewoon weer loslaten, laat hem vertrouwen krijgen en pas later kan je wat meer gaan vragen. je zal merken dat je paard steeds sneller bedenkt dat ie rustig kan worden.
Dit is heel moeilijk, je moet namelijk gaan voelen wanneer jij terug werkt en overboort gooien dat ie rustig moet blijven. Jij moet gaan wachten op hem, tot hij wat bedaard, daar moet jij nog even niet aan gaan plukken.
Heb je een afgesloten bak? want wat kan je precies gebeuren als je paard een loopje neemt?Zoek iemand die je erbij kan helpen, probeer een paar keer of diegene ook les geeft op de manier waarop jij dat zou willen, zoek anders gewoon verder. Het is erg moeilijk om hier alleen mee te rijden, zeker als het even niet goed tussen jullie klikt.
Heel veel Succes!!!!!!