Arlon en ik @ dressuurwork een beetje in de knup

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Arlon en ik @ dressuurwork een beetje in de knup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:41

nee peerd wordt niet sterker........... Lachen TS is een popje vergeleken bij dit paard......... en ts kan er weet ik veel wat aan hangen, maar ze mist echt het gewicht om in de strijd te gooien.

Ts moet technisch handiger worden door les Lachen want WAT ze er ook aan hangt, dat gaat ze niet winnen van dit paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:47

SuzanLarissa schreef:
Ik ben nou al druk op zoek naar een instucteur/trice en heb er al een paar gevonden ik bel eerst nog wel de gene wie ik nu heb om te kijken of zij niet vaker kan , ik heb vanochtend hem gelongeerd met bijzet en even balkjes laten lopen en een klein sprongetje, dat vind hij dan weer fantastisch Knipoog

Hier geef je zelf al aan dat het dus aan de ruiter ligt en niet aan het paard.
Met longeren is het zelfs een 'slome' zoals je eerder al zei, d.w.z. dat jou paard vlucht voor de ruiter op zijn rug. Je hebt een erg harde hand en de slof gaat hij heerlijk op hangen.
Het is een hartstikke leuk dier om te zien, maar jij moet even iemand hebben die je gaat uitleggen wanneer je moet spannen en wanneer je moet ontspannen. Dat is...met een goede instructeur of trice een les of 5 a 10 en als je eenmaal het knopje hebt gevonden gaat het waarschijnlijk met sprongen vooruit.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:49

Doe eens gek en rij met veel losse teugels, je maakt hem alleen maar gek door hem zo in bedwang te houden. Bitje er wel in laten zitten enz, evt martingaal mocht hij zijn hoofd omhoog doen en wegscheuren, maar dan toch echt met losse teugels. Zo geef je hem wat meer vertrouwen zeg maar. Stap, draf en galop Ja ontspan en zie het als gewoon lol, grappig als hij zo hard gaat, niet eng. Vanuit dat harde probeer je hem dan weer op je zit en stemhulpen terug te rijden. Beloon hem veel, ga niet kijken naar wat er allemaal mis gaat maar beloon alles dat goed gaat Lachen Ik heb meerdere van dat soort paarden gereden en dat is allemaal opgelost door ze meer vrijheid en vertrouwen te geven Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:03

KiWiKo schreef:
nee peerd wordt niet sterker........... Lachen TS is een popje vergeleken bij dit paard......... en ts kan er weet ik veel wat aan hangen, maar ze mist echt het gewicht om in de strijd te gooien.

Ts moet technisch handiger worden door les Lachen want WAT ze er ook aan hangt, dat gaat ze niet winnen van dit paard.

Maar daarom moet je er ook niet aan hangen... Ze moet hem loslaten... Desnoods gaat ze er aan de longeerlijn op de eerste tijd. Dit paard vlucht naar mijns inzien juist omdat ze hem zo vasthoud.

Mijn pony heeft dit ook gedaan en ik dook vaak in het zand (wanneer niet he Knipoog ) ponylief maakte mij op deze manier toch echt duidelijk dat ik ontspannen moest zitten, hem niet tegen houden, maar het lief, duidelijk en consequent vragen... zoniet dan mocht ik het op de grond weer eens uitzoeken.

Daarbij is het nu een beetje een gewoonte geworden denk ik en dat moet eruit. Dat kan alleen met goede les, maargoed daar is iedereen het zoiezo wel mee eens Haha!

Ben het helemaal eens met siscolife

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:13

ik zie in je profiel dat je op stroombroek hebt gereden en nu op het loenhorst, dan moet je haast wel bij mij in de buurt wonen want ik woon in doetinchem.

als je wilt dan wil ik best een keer bij je komen kijken, misschien kan ik je helpen:) want je hebt een hardstikke leuk paard waar best wat inzit denk ik:)

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:20

ben benieuwd hoe dit verder gaat!
mijn mening geef hem ruimte...
de rest is allemaal al gezegd!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:27

Moderatoropmerking:
En vanuit deze kant een compliment naar iedereen in dit topic toe. Jullie geven ontzettend goede tips en hulp aan de TS, op een uiterst vriendelijke manier. Super gewoon! OK dan!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:39

SuzanLarissa schreef:
Bubsj schreef:
Wat ik zie, een drammerig verkrampt paard dat onder je weg loopt, een een ruiter erboven op die net zo verkrampt zit als het paard.

Ik snap het wel, het naar achteren zitten en het tegenhouden van voren. Wat ook al eerder gezegt wordt, bij een paard dat te snel gaat, voorwaards houden! Voltes rijden, meer lengte in je teugel en been been been. Jij begrenst hem zo van voren dat hij juist daardoor gaat drammen, en laten we wel wezen, van een paard a 500 kilo, win je dat touw trekken niet.

Longeren bij een paard dat onder je weg loopt heeft geen zin Knipoog het heeft namelijk vrijwel niets met energie te maken.

Met het sporen rijden laat ik een beetje bij jou. Je geeft aan dat je ze om had omdat hij op de volte door je buitenbeen liep? Vaak zie je dat juist de 'snelle' paarden erg slecht aan het been zijn, omdat veel ruiters ze maar 'laten' lopen. Ook hier weer, veel overgangen rijden! Sporen mogen in iedergeval geen reden zijn voor het 'snelle' weglopen van jou paard (en mag je opzich dus best omlaten, mits je een stille beenliggen hebt). Veel van deze 'snelle' paarden lopen ook veel op de voorhand, hangen in de armen van de ruiters. Vergeet niet een paard rij je van achter naar voor again, eerst voorwaards rijden dus!

Wat gebeurd er als je hem tijdens het rijden loslaat? Hangt hij echt op jou armen (omdat je verteld dat je daar last van krijgt) of komt het echt omdat jij hem blijft tegenhouden. In dat eerste geval, ga eens bezig hem op zijn eigen benen te laten lopen. Veel overgangen, figuren en tempo wisselingen rijden.
list][/list]

Als ik hem loslaat dan loopt hij te dribbelen en gaat hij het liefste als een gek heel hard lopen Knipoog
en het last krijgen van mijn armen komt doordat hij heel erg hangt in draf en dan moeilijk te sturen wordt Knipoog

Even terzijde het feit dat ik van mening ben dat jij je paard goed moet laten nakijken op lichamelijke mankementen, pijnen of verkeerdzittende dingen.

Als eens geprobeerd hem dan juist been te geven?
Dan dribbelt hij toch? Laat hem lekker dribbelen, als hij wil dribbelen goed dan kan hij dribbelen krijgen ook!
Ik lees niets ala; dit paard is gevaar voor zowel zijn als mijn leven, gooit mij er elke les 10 keer af, gaat net zo lang door totdat ik eraf val etc.
Als hij snelheid wilt, goed doen we dat. Ik bepaal, ga jij rennen dan vind ik dat jij nog harder moet rennen.
Geen getrek en geen geduw.
Weg met de slof en al helemaal weg met je sporen.

Elk paard is sterker dan zijn ruiter. ( bijv als reactie op kiwiko. of je nou 150 of 40 kilo weegt, gewicht eraan hangen, pijn dus, is nooit een oplossing i.m.o )
Het gaat om de eenheid, het principe van het paard en de verhouding.
Als een paard wil dan hebben wij weinig te zeggen, soms zelfs nog met helse pijnen.

Je geeft aan dat je zonder slof niet kan rijden want dan krijg je pijn aan je armen etc ( logisch als je er flink druk op zet ), al eens nagedacht dat de druk van de slof vaak nog veel erger is dan je eigen handen en je het paar misschien nog meer pijn doet?

Alles wat niet meegaand is zou ik even niet aan zijn mond gaan hangen. Los het respectvol op ipv van hem te dwingen met druk en pijn.
Ga het karakter van je o zo leuke paardje na, ik vind het werkelijkwaar een leuk ding.. geef mij er maar zo een!
Om even mezelf na te lopen, ik zou pislink worden van een slof oid nog zachtjes uitgedrukt.

Dit alles bedoel ik positief.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:11

]

KIJK...en dit vinden WIJ nu weer leuk...een goen plaatje met een positieve tekst erop! Meestal is het het wijzende vingertje ( en meestal ook terecht!) dus deze vind ik wel een voor aan de muur!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 00:01

TS, ik ken exact je probleem, ik heb juist hetzelfde meegemaakt! Ik had ook een altijd gespannen paardje dat altijd dribbelde, niet echt luisterde en er veel vandoor ging. Slof haalt niets uit, ik heb er ook een tijdje mee gereden en ik ben nu zelf tegen hulpteugels omdat ze gewoon geen *piep* werken. Een probleem los je niet zomaar op door eventjes een hulpteugel te gebruiken, je moet er gewoon samen met je paard aan werken, meer heb je niet nodig Knipoog Het gaat ontzettend traag vooruit, maar bij elk miniscuul stapje ben ik al zooo ontzettend blij. Mijn paard is vroeger manegepaard geweest waardoor ze behoorlijk verknipt is. Ze had wat last van verlatingsangst, rug wegdrukken, altijd gespannen zijn en van het minste schrikken, kop omhoog engaan met die banaan deed ze. Waar ik toen leste werd het er niet veel beter op, er werd te hard gefixeerd op 'het direct goed en juist kunnen lopen' het moest maar ineens gaan. Dit werkte ontzettend frustrerend voor mij en mijn paard en hadden dan ook helemaal geen plezier meer erin. We zijn toen gestopt met daar te lessen. Toen heb ik gewoon veel geoefend op haar 'verlatingsangst' (ze was altijd supergespannen als ze zonder een ander paard was, zat constant te hinninken naar de andere paarden, enz...) Ik heb gewoon veel alleen gaan buitenrijden en het ging altijd beter en beter. Nu is ze alleen als we vertrekken nog een beetje gespannen, na 5min. kunnen we een hele buitenrit aan de lange teugel rijden. En elke keer denkik terug hoe het enkele jaren terug weer was geweest... Ook heb ik sinds enkele maanden een nieuwe lesgeefster en phoe ik wil nooit meer van een ander les. Mijn paard is zoooo ontzettend vooruitgegaan. Mijn lesgeefster had het ook totaal niet verwacht, ze zegt nu nog steeds: "Allez, herinner je u nog de eerste keren dat je hier kwam? En zie nu al wat een verschil" Mijn eerste keren dat ik daar kwam was dan ook wel ahum gespannen Haha! De eerste lessen waren dan ook gewoon laten gaan en uitdraven en vanaf ze maar iets rustiger werd, meteen belonen! Het moet niet meteen perfect zijn. Mijn paard wou in het begin zelfs niet in de hoeken en op de hoefslag rijden, mijn figuren leken nergens naar, ze was de hele tijd gespannen... Maar door heel veel geduld en belonen als ze iets goed doet (Mijn lesgeefster zegt dan ook: Je mag laten weten als je niet akkoord met je paard gaat maar je moet zeker ook laten weten als ze iets goed doet! Dit kan je doen dmv stemgebruik, kriebeltje geven eventjes de teugels uit de handen laten kauwen zodat ze even lange teugel heeft enz...) is het nu echt al veel beter. Het gaat echt in langzame stukjes. Elke week geraakte Debby (mijn paard) meer op haar gemak, ze liep beter op de hoefslag, ik moest eerst van mijn lesgeefster een vierkantje maken ipv een volte , pas nu maanden later zijn we bezig met een fatsoenlijke volte, soms was Debby enkele minuutjes ontspannen en dan was ik al zo ontzettend gelukkig! Daarna is mijn paard tot de ontdekking gekomen dat ontspannen lopen zo zijn voordelen heeft en tegenwoordig heb ik al bijna moeite om haar vooruit te houden Knipoog Ik herken mijn paard bijna niet meer! Je moet jezelf ook gewoon blijven ontspannen, niet gefrustreerd geraken als het niet lukt, je zit geen wedstrijd te rijden waar alles perfect moet! Gewoon rustig blijven en ontzettend gelukkig zijn (en dat laten merken ook!) als er ook maar een iniminiestukje goed gaat! Ik wens je ontzettend veel succes en ik hoop dat je net zoals mij opnieuw samen met je paard geniet!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:07

Ik heb eerlijk gezegd niet alle reacties gelezen... Bloos
Maar wat mij heel erg opvalt is het zadel. Het lijkt me te groot voor dit paardje, waardoor het voorbij de 18e rib komt. Dat geeft heel veel druk achterop de rug.
Ik heb dit met mijn paard ook gehad, ik heb haar gereden met een verkeerd aangemeten zadel, dat veel te lang was. Ze heeft toen ook een blokkade in haar rug op die plek opgelopen. Mijn paard wilde ook alleen maar hard, kop er op en racen, later begreep ik dat ze letterlijk wegliep voor de pijn.
Mijn advies is om hier eens naar te laten kijken.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 08:11

ankem schreef:
Maar wat mij heel erg opvalt is het zadel. Het lijkt me te groot voor dit paardje, waardoor het voorbij de 18e rib komt. Dat geeft heel veel druk achterop de rug.
Ik heb dit met mijn paard ook gehad, ik heb haar gereden met een verkeerd aangemeten zadel, dat veel te lang was. Ze heeft toen ook een blokkade in haar rug op die plek opgelopen. Mijn paard wilde ook alleen maar hard, kop er op en racen, later begreep ik dat ze letterlijk wegliep voor de pijn.

mm daar zeg je wat , ik wou graag een kunsstof zadel van knightrider, ik owu een 17.5 maar die hadden ze niet meer dus hebben ze een 18 inch aangemeten,, ik zal is kijken vanaaf hoe ver hij komt Knipoog

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 08:12

tisby schreef:
al eens bitloos geprobeerd? Mijn paard is ook lang met een pessoa gereden, anders was hij stuurloos. Toen mijn instructrice het voorstelde bitloos te gaan rijden was ik ook sceptisch maar het is een heel groot verschil. Hij is nu alleen maar op mij gericht en we blijken samen veeeeel meer te kunnen dan dat ik dacht. En als ik er een bit inhang, een gewone gebroken trens, dan is ie weer stuurloos!!
Succes!

Jep 2 week geleden had ik dit gebrobeerd, laten we zeggen dat hij dan levensgevaarlijk is Lachen
hij reageert dan helemaal nergens meer op Knipoog

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:13

SuzanLarissa schreef:
ankem schreef:

mm daar zeg je wat , ik wou graag een kunsstof zadel van knightrider, ik owu een 17.5 maar die hadden ze niet meer dus hebben ze een 18 inch aangemeten,, ik zal is kijken vanaaf hoe ver hij komt Knipoog

Je weet hoe je dat moet doen?

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:30

Niemand kan winnen van een paard, dus hoe harder jij hangt hoe harder hij trekt. Hoe meer hulpteugels je eraan gaat hangen om jou te helpen harder te hangen, zoveel minder gaat hij naar je luisteren.

Je zegt dat die vol energie is, en een paar regels door onder zeg je dat je bijna alleen maar stapt. Hier door zou het inderdaad zo kunnen dat hij zn energie niet kwijt kan. Misschien moet je hem eens gaan longeren met een pessoa teugel. Kan hij weer een keer draven en galloperen, maar wel gecontroleerd.

Verder veel lost vast bewegeningen maken, langzaam licht rijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:36

Helemaal losgooien, bitloos etc... Dat heeft allemaal geen nut. Ik sluit mij aan bij wat Kiwiko zegt:

KiWiKo schreef:
Ts moet technisch handiger worden door les want WAT ze er ook aan hangt, dat gaat ze niet winnen van dit paard.

Een paard wat alleen maar hard gaat kan je best eens een flinke ophouding geven. Daarna moet je hem wel direct loslaten. Helemaal losgooien heeft geen nut, dan krijgt TS nooit wat te vertellen. Zodra ze dan haar teugels weer oppakt zal hij toch weer gaan rennen. Iedere keer dat hij gaat rennen moet ze een ophouding geven (een duidelijke, zodat hij ook ECHT terug komt in tempo) en dan direct weer loslaten. Zodra hij weer gaat versnellen: ophouding en weer loslaten. Verder niet je been afsteken, en goed op je kont blijven zitten. Vooral niet gaan hangen in de teugels. Een goede instructeur kan TS hierbij helpen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:17

jasmijn78 schreef:
Helemaal losgooien, bitloos etc... Dat heeft allemaal geen nut. Ik sluit mij aan bij wat Kiwiko zegt:

KiWiKo schreef:
Ts moet technisch handiger worden door les want WAT ze er ook aan hangt, dat gaat ze niet winnen van dit paard.

Een paard wat alleen maar hard gaat kan je best eens een flinke ophouding geven. Daarna moet je hem wel direct loslaten. Helemaal losgooien heeft geen nut, dan krijgt TS nooit wat te vertellen. Zodra ze dan haar teugels weer oppakt zal hij toch weer gaan rennen. Iedere keer dat hij gaat rennen moet ze een ophouding geven (een duidelijke, zodat hij ook ECHT terug komt in tempo) en dan direct weer loslaten. Zodra hij weer gaat versnellen: ophouding en weer loslaten. Verder niet je been afsteken, en goed op je kont blijven zitten. Vooral niet gaan hangen in de teugels. Een goede instructeur kan TS hierbij helpen.

Helemaal mee eens.
Een instructeur kan je helpen om op tijd een ophouding te maken en vooral op tijd los te laten.
Dat gevoel moet je leren en aan de foto's te zien, moet dat wel lukken, want ik zie verder geen grote ruiterfouten die het paard erg tegen werken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:01

Komt je zadel bij Pegasus vandaan? Ik vind 'm ook wat groot lijken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:16

Ten eerste heb je een leuk paard! Ten 2e heb ik geen reactie gelezen om mijn reactie ''neutraal'' te kunnen geven.

Ik zie een amazone wat gespannen op het paard zit. Ook zie ik dat het paard spanning opbouwt. Logisch gevolg is dat je paard zich hieraan wil ontrekken. Neem een paar passen terug en ga lekker aan de ontspanning werken. ga hem eens longeren en stap hem dan onder de man uit. Zelf ontspannen zitten en goed voelen hoe je paard stapt. Voel je paard onder je stappen. Tel de stappen mee die hij zet. Kijk eens of hij dan je hand een keer volgen. De volgende keer stap je op en doe je het stap werk waar je de vorige keer mee geindigd bent. Wie zegt dat je in een training moet stappen draven en galoperen. Als 1 voorwaarde niet de eerste gang er is zal die er ook niet in de 2 en 3e gang zijn. Als je paard fijn en ontspannen stapt en jij voelt je paard onder je stappen kan je een keer aandraven. Als je paard niet voldoende ontspant ga dan ook niet draven, bewaar dat maar weer voor de volgende keer. Als je wel gaat draven is het belangrijk dat jij je ontspant en dat je een kort stukje mee pakt. Spreek bijvoorbeeld af dat je op de volte aandraaf en na bijvoorbeeld een kwart volte weer een overgang maakt naar de stap. Deze stukjes breid je steeds verder uit. Pas als je fijn kan draven, spring je hem een keer in galop aan. Doe dan ook weer een klein stukje.

Bedenk goed dat je niet alles ''moet''. Er is niks mis met een week lang op je paard stappen en een maand lang niet galopperen. Pas als het vertrouwen en de ontspanning in de ene gang er is, ga je over naar de volgende.

Als je eerst niet aan het draven toekomt kan je ook in het stappen schakelen. Ga een halthouden. Neem hem bijna terug tot aan het halthouden en verruim eens een stapje.

En het allerbelangrijkste. Houd niet vast. Als jij niet vast houd heeft het paard ook niks om zich aan vast te houden. Daarbij geef jij je paard heel veel vertrouwen door hem juist los te laten.

Veel succes met hem, het is een erg leuk paard. Ik hoop dat je snel een passende instructie vind.

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:22

Ik zie nu dat je je slof boven je gewone teugel hebt, maar deze moet eronder blijven.
Gewone teugel tussen middel- en ringvinger houden, slof onder de pink door Knipoog

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 07:48

kellyhvj schreef:
Ik zie nu dat je je slof boven je gewone teugel hebt, maar deze moet eronder blijven.
Gewone teugel tussen middel- en ringvinger houden, slof onder de pink door Knipoog

hij zit door het bit ook eronder door , maar ik vind het fijner de gewone teugel onder zodat ik nog makkelijk kneepjes kan geven Knipoog

Maaaar slof is nu verleden tijd Lachen
ik heb gisterenavond een soort van begeleidings les gehad van hans zweers.
Ik moest hem gewoon loslaten en op mijn zit gaan rijden, in het begin was het rennen rennnen rennen maar na een tidje werd hij wel rustiger, moest langzaam gaan staan zitten zodat hij zelf ook langzamer ging, en als hij dan bijna in slaap viel, dan weer wat versnellen.
Hij heeft in een hoek bij de uitgang altijd de neiging om daar heen te gaan en versnelt daar , dus dan weer heel langzaam uit zijn tempo gaan lichtrijden zodat hij weer langzamer ging ga zo maar door.
moest hem ook even laten gaan in de galop, dat ging opzich wel maar alleen op de lange zijde, met bochten rent hij gewoon weer naar de uitgang als ik hem niet tegen hou , dus dat ging een beetje.
Maar ik ben heeeel trots op hem en ben blij dat we hier mee verder kunnen komen Lachen
en voor het eerst in een paar weken , heeft hij ook weer lekker gezweet Lachen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 07:54

Klinkt als de juiste weg, hartstikke goed, ga zo door!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:12

Hoi TS,

ik heb je foto's gezien en je verhaal gelezen, verder niet de reacties doorgelezen. dus wat ik hier zeg is misschien al gezegd... (ik spui hier even mijn mening, ik kan het helemaal mis hebben)

Als eerste wil ik zeggen dat ik het knap van je vind dat je je topic hier plaatst, je wil echt graag hulp bij het goed rijden van je paard. Top! OK dan!

Knap je dat de Pessoa hebt vervangen voor een normaal bit, zeker als je zo'n hittepetit hebt als jij beschrijft. Die slof kan ik me voorstellen, maar ik zou ook daarvan afstand nemen.

Laat gewoon lopen en laat LOS! Gewoon laten lopen! Jou paard is waarschijnlijk helemaal gewend dat als hij ff gaat rennen, om welke reden ook (angst, pijn, stress, maakt niet uit wat), jij hem tegen houdt. en dat is waar het bij jullie mis gaat.
Dus, gewoon slof eraf (ook niet voor de zekerheid erom laten) en ga lekker rijden. niks willen, gewoon rijden en wat sturen. Gaat ie rennen? los laten en laat hem zelf maar verwonderd raken op dat jij opeens niks meer doet (hij is namelijk gewend dat jij hem inhoudt en raakt daarom gestressd). Hij gaat dan meer vertrouwen krijgen in het rijden en jullie kunnen zo veel fijner rijden. Als hij weer terug is gekomen, gewoon zelf, dan kan je rustig gaan sturen. geen nette voltes volgens het boekje, maar kriskras de hele bak door. Niet terug werken met je hand, maar alleen maar toestaan. in het begin zal ie steeds weer gaan rennen, maar dan gewoon weer loslaten, laat hem vertrouwen krijgen en pas later kan je wat meer gaan vragen. je zal merken dat je paard steeds sneller bedenkt dat ie rustig kan worden.

Dit is heel moeilijk, je moet namelijk gaan voelen wanneer jij terug werkt en overboort gooien dat ie rustig moet blijven. Jij moet gaan wachten op hem, tot hij wat bedaard, daar moet jij nog even niet aan gaan plukken. Heb je een afgesloten bak? want wat kan je precies gebeuren als je paard een loopje neemt?

Zoek iemand die je erbij kan helpen, probeer een paar keer of diegene ook les geeft op de manier waarop jij dat zou willen, zoek anders gewoon verder. Het is erg moeilijk om hier alleen mee te rijden, zeker als het even niet goed tussen jullie klikt.

Heel veel Succes!!!!!!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 08:18

driebergen schreef:
Hoi TS,

ik heb je foto's gezien en je verhaal gelezen, verder niet de reacties doorgelezen. dus wat ik hier zeg is misschien al gezegd... (ik spui hier even mijn mening, ik kan het helemaal mis hebben)

Als eerste wil ik zeggen dat ik het knap van je vind dat je je topic hier plaatst, je wil echt graag hulp bij het goed rijden van je paard. Top! OK dan!

Knap je dat de Pessoa hebt vervangen voor een normaal bit, zeker als je zo'n hittepetit hebt als jij beschrijft. Die slof kan ik me voorstellen, maar ik zou ook daarvan afstand nemen.

Laat gewoon lopen en laat LOS! Gewoon laten lopen! Jou paard is waarschijnlijk helemaal gewend dat als hij ff gaat rennen, om welke reden ook (angst, pijn, stress, maakt niet uit wat), jij hem tegen houdt. en dat is waar het bij jullie mis gaat.
Dus, gewoon slof eraf (ook niet voor de zekerheid erom laten) en ga lekker rijden. niks willen, gewoon rijden en wat sturen. Gaat ie rennen? los laten en laat hem zelf maar verwonderd raken op dat jij opeens niks meer doet (hij is namelijk gewend dat jij hem inhoudt en raakt daarom gestressd). Hij gaat dan meer vertrouwen krijgen in het rijden en jullie kunnen zo veel fijner rijden. Als hij weer terug is gekomen, gewoon zelf, dan kan je rustig gaan sturen. geen nette voltes volgens het boekje, maar kriskras de hele bak door. Niet terug werken met je hand, maar alleen maar toestaan. in het begin zal ie steeds weer gaan rennen, maar dan gewoon weer loslaten, laat hem vertrouwen krijgen en pas later kan je wat meer gaan vragen. je zal merken dat je paard steeds sneller bedenkt dat ie rustig kan worden.

Dit is heel moeilijk, je moet namelijk gaan voelen wanneer jij terug werkt en overboort gooien dat ie rustig moet blijven. Jij moet gaan wachten op hem, tot hij wat bedaard, daar moet jij nog even niet aan gaan plukken. Heb je een afgesloten bak? want wat kan je precies gebeuren als je paard een loopje neemt?

Zoek iemand die je erbij kan helpen, probeer een paar keer of diegene ook les geeft op de manier waarop jij dat zou willen, zoek anders gewoon verder. Het is erg moeilijk om hier alleen mee te rijden, zeker als het even niet goed tussen jullie klikt.

Heel veel Succes!!!!!!

bedankt voor je reactie Knipoog maar was misschien handig even 2 ervoor te lezen Tong uitsteken mja
en tja de bak is gewoon afgesloten , maar de uitgang alleen met een dik draad , zon weide draad, en tja hij vind de uitgang zo leuk Lachen Tong uitsteken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:36

Fijn dat het nu al weer wat beter gaat. Zo zie je maar weer wat een lesje met de juiste instructeur kan betekenen. Vaak opend die net even een deurtje waardoor je zelf weer wat licht ziet.
Hou deze man vast.....waarschijnlijk rij je na een aantal lessen de sterren van de hemel met je leuke paard en ga je er ook weer met heel veel plezier op zitten!