Renate en ik aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Re: Renate en ik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:52

Gaaaap Hier heeft Pubelia toch niks aan, geen rijtechnisch commentaar. Lijkt me erg vervelend om dit telkens in je topic te horen... Ach gut

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:55

Ik heb het topic grotendeels gelezen, maar het zou kunnen dat bij het onderstaande nog wat herhaling staat, excuus daarvoor.

Ik begrijp uit je verhaal dat je pony erg snel is, zich sterk maakt en dat ook de reden is dat je met elastiek rijdt. Nu ben ik zelf ook door schade en schande wijs (maar nog lang niet genoeg Knipoog ) geworden en mijn ervaring is dat je toch echt goed moet kijken of je het rijtechnisch op kan lossen. Een stiek kun je tijdelijk gebruiken, maar als je hem daarna er weer vanaf haalt en je bent niet anders gaan rijden, dan zal het probleem weer terug komen. Totdat je niet meer zonder hulpmiddel kunt.

Probeer je pony af te leiden en het werk wat inspannender te maken. Veel figuren rijden, snel wenden, overgangen, zet haar maar weer lekker aan het werk. Zodra ze het qua tempo overneemt een overgang rijden of bijv. een slangenvolte, probeer het aan te voelen en zo snel mogelijk in te grijpen. Zo kan ze haar energie op een goede manier gebruiken.

Daarnaast ben ik het eens met de opmerking dat je soms wat uit balans lijkt in de draf. Nu kan ik me voorstellen dat het met jouw figuur meer inspanning kost om goed te zitten én dat er meer op gelet wordt als het niet goed gaat. Een slanke den komt met wat heen en weer stuiteren in het zadel nog wel weg, maar bij jou valt dat helaas wat meer op (dit moet je zeker niet als kritiek opvatten, je bent je er zelf vast al te goed van bewust en dat respecteer ik). Ik zou proberen om je balans wat meer te trainen zodat je onafhankelijker kan zitten, bijv. door een zitcursus, veel zonder beugels rijden (ogen dicht en goed het ritme en beweging voelen) of aan de longe met instructie erbij.
Ik vind het persoonlijk verstandig van je dat je niet voor een heel iel paardje hebt gekozen, qua bouw passen jij en je pony veel mooier bij elkaar hoewel ik denk dat een mooie fries bijv.(een wat groter/ hoger paard) je ook niet zou misstaan. Mijn enige bezwaar bij mensen met overgewicht die paardrijden is dat ze hun paard vaak storen in de beweging waardoor het rijden voor beide minder prettig wordt. Als je nog meer aandacht geeft aan je balans en zit staat in mijn ogen jullie niets in de weg om samen een heel leuke tijd te hebben.

Veel succes!
Laatst bijgewerkt door patos op 12-07-08 15:57, in het totaal 2 keer bewerkt

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:56

Probeer het goede advies eruit te halen! Je weet zelf wel wat je pony aankan qua gewicht. ( vind het erg netjes dat je aan het lijnen bent en dat vergt veel inzet van jezelf en ik hoop dat het voor je gaat lukken... Persoonlijke tip: Ik ben met de sonja methode 10 kilo kwijt Knipoog )

Verder zou ik de beugels 1 gaatje korter maken om iets meer in het evenwicht te kunnen blijven. Ook zou ik meer vwnw gaan rijden. Mijn fries wat ook eerst een crossmonster maar door in de vwnw ontspanning te creeren ging het later met rijden veel beter. Ook zal je moeten proberen je handen meer te gaan dragen, hoe harder jij trekt hoe harden je pony gaat lopen..

Veel succes en hoop dat het de volgende keer beter gaat.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:58

@Romeo: Nee op zich niet nee en dat is ook vervelend. Echter, ze geeft zelf ook aan dat het wel rijtechnisch een belemmering vormt en daaruit voortvloeiend het paard wellicht niet zo goed ontspannen komt enzovoorts. Dus heeft het invloed? Ja dat zeker wel. Maar dat iemand forser is, wilt niet automatisch zeggen dat ie niet goed rijden kan. Liever een forsere goede ruiter, dan een mager scharminkel wat op haar pony loopt te bonken. Die richt namelijk dan net zo goed schade aan bij het paard.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:59

Ze wil lekker lopen, ik zou toch proberen haar meer ruimte te geven. Het lijkt alsof jij dat dan soms nog niet zo goed durft omdat je denkt dat ze onder je uit loopt, maar door haar zo bij je te houden wordt ze denk ik alleen maar harder en sterker. Misschien gewoon laten gebeuren en ontspannen blijven, zorgen dat ze goed op haar eigen benen loopt en dan later weer wat oppakken? Ondertussen kan je dan ook zelf rustig op je houding en zit letten.

En oja, mijn fjord heeft twee week stilgestaan en daarna een week gestapt, gister en vandaag weer 'echt' gereden, en hij maakte zich ook sterk soms hoor (en bokken en wegrennen), dus ik kan me voorstellen dat het 'anders dan anders' ging.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:02

pubelia schreef:
nee ze krijgt momenteel alleen hooi en gras... Ze is altijd zo snel geweest...

Vergis je niet dat je pony zich ook heel snel kan 'voordoen'. Mijn paard wat nu door mijn zus wordt gereden is van nature goed aan het been, maar zeker geen 'vluchter'. In het Z reed ik haar dan ook met spoortjes om haar af en toe iets scherper te maken. Zeker toen mijn zus haar net reed (zij rijdt nog niet zo heel lang) had Patosca er een handje van om rennerig te doen en zich op te fokken. Zodra ik er op ging zitten was ze weer super braaf.

Bottom-line: als een paard merkt dat hij/zij met bepaald gedrag een bepaalde reactie (in jouw geval onzekerheid/ enigzins angst?) kan uitlokken zal je paard dit trucje vast vaker uit de kast halen.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:05

Ik vind het er super uitzien, ik ben zelf ook wat steviger en dat maakt het niet makkelijker. Ik vind dat jou pony je prima kan dragen. Ga gewoon zo door en dan kan vanzelf de hulpteugel er af! je gebruikt hem na mijn idee paardvriendelijk

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:06

Ik heb je vorige foto's niet gezien, dus over verbetering kan ik niet zo heel veel zeggen.
Wat ik wel zie, ik een gespannen plaatje.
Ik ben zelf een voorstander van, van achter naar voren rijden. Wat ik zelf erg belangrijk vind, is dat het ruggebruik van een paard goed is, en dit kan alleen als de achterhand duidelijk actief is. Dan komt het nageven vanzelf. En dan ziet het plaatje er een stuk ontspannender uit.
Wat ik zelf er merk als ik aan het rijden ben. En dat is iets waar je je bewust van zou moeten worden. Is jouw eigen gevoel op je paard. Zodra jij al denkt 'ze kan elk moment er van door gaan' zit jij al gespannen op je paard. En daarbij wordt je paard ook gespannen. En, zal het tegenwerken.
Stap is met de gedacht op:'Vandaag gaan we lekker ontspannen rijden, en dóe dat ook.
Je eigen lichaamsspanning heeft zeker een invloed op je paard.
En dit gaat tijd kosten, heel veel tijd, je kunt moeilijk een knop omzetten die al een tijd een andere kant op staat.

Probeer het rijden eens te zien als iets ontspannend, en niet als, ik moet mijn paard onder bedwang houden Knipoog

Je hoeft niks met mijn tips te doen, dat moet je zelf weten Lachen

Succes Lachen

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:08

Je hebt het vast al vaak gehoord, en ik begrijp dat je ermee bezig bent, maar op dit moment moet ik eerlijk toegeven dat ik je te zwaar vind voor de pony. Het ziet er verder wel redelijk uit, alleen moeten jullie samen het probleem van de druk op de teugels op proberen te lossen. Heel erg veel succes, en onthoud dat mensen op bokt je alleen maar willen helpen, en niet afkraken!

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:13

Ik vind dat het er goed uitziet. Let er net op dat je je hielen meer naar beneden moet houden en mischien iets trotser op je paard mag gaan zitten. Verder vind ik het helemaal super.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:20

pubelia schreef:
Als ik goede tips wil vraag ik die wel aan mn instructrice. Ik wil alleen weten of jullie vinden of ik vooruit ben gegaan. En als ik dan bijna alleen negatieve kritiek krijg (waardoor al ongeveer 6 topics van mij gesloten zijn omdat de mods dat ook vonden) heb ik het nu gedaan...

Als je er echt zo over denkt, dan is HAW absoluut niet de juiste plaats om een topic te openen. ITP past dan stukken beter, daar zijn nl. reacties zoals "je bent wel/niet vooruit gegaan" wel toegestaan.
Over het 'aanvallen' heeft Cayenne al het nodige geschreven en daar sluit ik me volledig bij aan. Ik ben van mening dat je je zeker in het eerste deel van het topic onnodig aangevallen hebt gevoeld en behoorlijk kortaf gereageerd hebt op bokkers die je goede tips gaven en zich wel aan de regels van het nieuwe HAW hielden.
Ik ga hier een slotje op zetten. Als je wilt dan mag je t.z.t. een nieuw topic openen op ITP. Of later een nieuw topic op HAW, maar dan wel graag eentje dat aan de regels voldoet Lachen

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:25

Na overleg met de topicstarter heb ik besloten om dit topic weer te heropenen.
De gemoederen zijn ondertussen gelukkig weer bedaard Knipoog
De topicstarter heeft aangegeven dat ze wel heel graag rijtechnisch commentaar wil ontvangen en dat ze ook al een aantal hele goede tips gekregen heeft. Uiteraard wel met de kanttekening dat er met respect naar de topicstarter gereageerd wordt, maar hopelijk spreekt dat voor zich Lachen
De topicstarter wil graag een nieuwe start maken in dit topic en heeft ook aangegeven dat ze soms onnodig fel gereageerd heeft.
Daarom de afspraak om dit topic te heropenen en voor een frisse start te kiezen Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 19:27

Dank je wel oscar, en ja klopt wat je er in hebt gezet.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:35

Leuk paard!

Verder... Iedereen bemoei je toch met je eigen zaken, Zelf ben je ook niet de beste, Tuurlijk ze vraagt om advies, maar dan hoef je nog niet gelijk zo agterlijk te reageren... Ze zegt zelf dat ze ermee bezig is, en je zou hetzelf ook niet leuk vinden als andere mensen zo iets over jou zeggen. Verder voor degene die op het paard zit, Iets minder hard aan de teugel, maar kan ook zijn dat je het paard probeert in te houden op dat moment. Succes verder! Haha!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:51

Ik vind dat je op sommige fotos wel en sommige niet vooruit bent gegaan. Met name de laatste foto ziet er heel erg getrokken uit. Een halsverlenger is niet altijd makkelijk bij een rennerig paard. Ze kunnen er van in paniek raken, en zijn eigenlijk ook meer bedoeld om jonge paarden aan druk te laten wennen. (van die paniek spreek ik uit ervaring).

Probeer haar meer op je zit te rijden, je rijd nu voornamelijk met je handen. Waardoor ze juist denk ik ook zo rennerig word. Ze rent gewoon weg van jou druk. Ik zou het stiek weg laten en gewoon lekker op je zit gaan rijden. Misschien probeert je pony je wat te vertellen door zo weg te rennen dat kan ook nog.

Je hebt een mooie pony, dus lekker blijven rijden!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:54

en als je renate nou gewoon laat lopen(ik bedoel gewoon harder dan ze hoort te doen) wat gebeurt er dan? gaat ze echt racen? ik vind op wat van de fotos ook dat het lijkt of je echt teveel in haar mond zit/ hangt. maare verder ben ik blij voor je dat ze weer lekker loopt. jammer dat ze ijzers nodig heeft maar het is niet anders. ga zo door!!!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 20:12

Als ik haar los laat gaat ze echt racen. En racen bedoel ik mee plat door de bocht, en hard, dan in galop en daar dan nog harder in. En ze stopt dan niet met rennen.

het rare is wel. Als ik met haar buiten rij dan kan ik haar wel gewoon met een losse teugel rijden. (hoef dan ook geen contact te hebben...)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:14

ze vind in de bak rijden niet leuk dus? jammer is dat. mijn paardje rij ik ook maar 1 x per week in de bak omdat hij er geen reet aan vind. ik heb les in de bak en oefenen doen we dan maar buiten!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 20:16

Nee, ze vind in de bak rijd absoluut niet leuk. het liefste maakt ze lekker lange ritten. maar ik vind het belangrijk dat ze daar ook gehoorzaamd.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:18

ik heb het halve topic globaal doorgelezen. Daar ga ik verder niet op reageren..
wel heb ik misschien een goede oefening voor je om het "drukke" eruit te krijgen. Begin met stappen lang laag, goed over de rug.. veel tempo wisselingen en 8tjes rijden. Het is natuurlijk belangrijk dat jij ook zeer rustig en relaxt bent, dat geef je over aan je paard Lachen
Houd je been eraan, ga ze dus niet afsteken, dat is namelijk iets wat erg gemakkelijk gaat als je een actief paard onder je hebt. Draaf rustig aan, (zorg dat ze dezelfde hoofdhals houding houdt, zo niet dan neem je haar weer terug en doe je het overnieuw) en blijf dat 8je rijden, dan heeft ze de tijd en de ruimte niet om veel sneller te gaan. Lachen maak veel tempowisselingen, door middel van je zit, en wissel wat af met de grootte van het 8je.. zodra je merkt dat ze wat rustiger is maak je af en toe een wat langere lijn rechtdoor en zo bouw je het langzaam op totdat je fijn de bak door kan gaan en je paard nagevelijk blijft en op hetzelfde tempo rijdt. Dit heeft bij mijn jonge paard onwijs geod geholpen!! Hier heb je dus wel veel geduld voor nodig en ik zeg niet dat het in 1 keer goed gaat.. maarja dat weet je natuurlijk allang Lachen
veel succes ermee!

YoDude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:21

wat me wel opviel is dat je bij de laatste 3 foto's (volgends mij) Je tenen heel erg naar buiten duwt
hier heb ik zelf ook last van ! Het is erg moeilijk om daar op te letten, maar probeer het toch !

Succes!
Laatst bijgewerkt door YoDude op 12-07-08 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:21

Heb het topic ook globaal gelezen en ik ben het met veel mensen wel eens.

het ziet er alles behalve ontspannen uit. Bovendien zou het kunnen dat je paard weerstand geeft omdat jij te zwaar voor je paard bent.

Kortom, het ziet er dus naar mijn idee echt niet lekker uit.....Wel goed dat je aan het lijnen bent, maar ik zou dan toch even stoppen met rijden. Je belast je paard wel erg veel op het moment. Misschien dat ze dan ook wat minder tegen de hand is.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:32

Tempo controleer je met je zit, niet met je handen die heb je om te ''sturen'' en niet om te gebruiken om af te remmen.
Het totaal plaatje komt op mij niet vriendelijk over, je drijft met je hak en plaatst deze naar achter en vervolgens hou je voor met kracht tegen.
Waarom laat je het dier niet eerst lekker lopen en balans zoeken om vervolgens rustig tempo terug te nemen met je zit?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:43

Ik vindt het ook geen fijn beeld geven.
Pony lijkt echt moeite in de rug te hebben om het ruitergewicht te dragen(lijkt ook wat week in de rug?)
Mijn mening is,sorry,dat dit geen geschikte maat pony voor je is,hoe sterk dit ras ook mag zijn.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:51

wendy_x schreef:
het spijt me maar ik vindt het er niet mooi en leuk uitzien Gaaaap
het eerst wat me opviel was een best rank gebouwd paardje voor een haf zijnde , met een stevig persoon erop.
ik vindt de combinatie niet mooi.
je zadel lijkt te klein, beugels te lang, en het lijkt of je je optrekt aan de teugels.

niet aanvallend bedoeld, maar ik vindt het gewoon geen prettig plaatje.
succes!

Inderdaad ik ook, kan er niets aan doen maar eerlijk gezegt vind ik dat het paardje wel wat van jouw mee mag hebben Bloos.