debat paardensector, komen we eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsuuuh

Re: debat paardensector, komen we eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:28

Borg schreef:
En dan zeker niet dagelijks, veel te slecht voor de ontwikkeling van de benen en heupen.

idd mee eens

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 22:54

het probleem is dus idd wat verschillende mensen onder mishandeling verstaan, ken er genoeg die idd een tik met de zweep mishandeling vinden, en ook die op een paard rijden mishandeling vinden, er zijn paarden die gewoon beter afzijn op de box ipv in het land en ook paarden die zich beter voelen op een stand dan in een box, geen dier en mens is gelijk, maar laten we het er maar op houden dat hoe minder de regering zich er mee bemoeit hoe beter dat het gaat, ambtenaren hebben geen verstand van paarden maar helaas weten ze ook niet waar ze de informatie die ze nodig hebben weg moeten halen, die mensen luisteren teveel naar schreeuwers van die pvdd, en niet naar mensen die er wel verstand van hebben, laat de paardenwereld nou maar gewoon over aan paardenmensen komt het wel goed

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 00:54

Kijk eens goed naar het gedrag van paarden in een kudde. Als je eens een dagje over hebt (het is vakantie) ga eens lekker op een mooie dag zitten picknicken met uitzicht op een kudde. Kijk eens hoe ze elkaar aanpakken, dat gaat echt niet zachtzinnig met een zacht duwtje met de neus als een ander iets doet wat ze niet aan staat. Dan meppen ze er flink op los, of bijten gemeen naar elkaar. En dan zou het mishandeling zijn als jij je paard eens een verdiende lel met een zweep geeft als ie niet luistert? Te soft gedoe begrijpen ze niet, doen hun soortgenoten ook niet.

Als jij te soft bent denken ze al snel dat zij dominant zijn over jou, en dan heb je een levensgevaarlijke situatie voor zowel mens als paard. Wat niet betekent dat je er zomaar maar op los moet meppen, maar als je paard een loopje met je wil nemen (en dat proberen ze bijna allemaal, iedereen wil leider van de kudde zijn nietwaar?) heeft een "foei, mag je niet doen hoor" weinig tot geen effect.

Ik heb in totaal heel veel tijd doorgebracht met domweg kijken naar de kudde (had het voordeel dat in mijn vorige huis er een kudde voor mijn raam stond, dat wel, dus dat ik s'avonds alle tijd had om die te bestuderen), en pas mijn gedrag naar het paard erop aan. Sommigen zien dat als mishandeling, doe dat voor mijn part, ik zie het als me aanpassen aan het paardengedrag.

Al die mensen die gebruik van een zweep of sporen mishandeling vinden raad ik aan eens lekker op een vrije dag naar een kudde te gaan kijken, dan leer je wel anders.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:27

Sporen en zweep verbieden komt dus niet in het aanbevelingen lijstje naar de overheid toe te staan.
De vraag is, wat komt er wel in, als er niets komt, gaat de overheid het lijstje nl. maken. Dat wil niemand. We moeten dus zelf met iets komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:18

Paarden zijn duidelijk naar elkaar ja,ze moeten ook hun plaats weten anders krijg je inderdaad gevaarlijke situaties.
Urielle: ja dat kan ook natuurlijk,ook dat is dan niet goed.We moeten inderdaad naar het individuele paard blijven kijken en dat gaat niet met teveel regeltjes.

Zweep en sporen is niets mis mee,indien goed gebruikt.Sporen om te verfijnen en niet om een paard voorwaarts te houden en een zweep om een tik te geven,maar niet om een paard af te ranselen.Hier zie ik een taak in voor instructie,voorlichting etc.En elkaar op het concoursterrein op het gedrag aanspreken.Als iemand een paard afrost bijvoorbeeld.Jammer is dat je dan een grote bek krijgt.Maar je zou het moeten kunnen melden bij het secretatiaat ofzo,zodat een official er wat van kan zeggen en eventueel kunnen waarschuwen/beboeten.