Pony wil niet achter in de bak komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lilke

Re: Pony wil niet achter in de bak komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:44

Ik rij verschillende paarden.
Als paard1 ergens niet langs loopt, ga ik op die plek op een kleine volte rijden net zolang tot hij er langs loopt.
Met een ander paard moet je ter plekke even hard aan pakken (zweepje erbij) omdat die iets dominanter is.
Met een ander paard meot ik er juist geen aandacht aan besteden,maar die springt gewoon een keer weg, dat is niet plaatsgebonden. Erna loopt ie gewoon weer door of er niks gebeurt is.
Ik denk dat je het laatste niet hoeft te proberen omdat het probleem bij jou wel plaatsgebonden is. PRobeer de eerste twee eens zou ik zeggen!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:07

Lilke schreef:
Ik rij verschillende paarden.
Als paard1 ergens niet langs loopt, ga ik op die plek op een kleine volte rijden net zolang tot hij er langs loopt.
Met een ander paard moet je ter plekke even hard aan pakken (zweepje erbij) omdat die iets dominanter is.
Met een ander paard meot ik er juist geen aandacht aan besteden,maar die springt gewoon een keer weg, dat is niet plaatsgebonden. Erna loopt ie gewoon weer door of er niks gebeurt is.
Ik denk dat je het laatste niet hoeft te proberen omdat het probleem bij jou wel plaatsgebonden is. PRobeer de eerste twee eens zou ik zeggen!

Ik tweede kan ik niet uitvoeren omdat ik niet met zweepje rij, en ook niet met sporen trouwens..
Die eerste zou ik evt. wel kunnen proberen, als ie weer weg schiet Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:32

Je kan er ook een zweepje bij pakken.

Dit gedrag is totale aanstelleritis, en mag best aangepakt worden

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:04

Bij mijn pony is het vooral het uittesten. Helaas helpt zweep niet, en op die plek is ze niet te krijgen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 20:09

Vandaag deed hij het weer zo goed Haha!
Hij liep er weer hartstikke goed langs, dit keer zonder te longeren..

Nu heb ik mijn oude aanpak weer opgepakt, kreeg er nog wel eens commentaar op, maar mijn aanpak helpt dus beter dan de aanpak die mensen willen dat ik doe..

Nu doe ik gewoon, verstand op nul, been erbij en lopen met die handel!!
En het heeft zijn effect niet gemist Haha!
Ben echt trots op hem Bloos

Hij is nu overigens veel rustiger geworden.. Haha!:D

mucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:23

Ik heb niet alles gelezen, maar ik ken het probleem ook.
Ik heb het ook gehad met mijn oude merrie.
Alle oplossingen die ik hier lees heb ik ook gedaan, van lief vragen tot wijken en wat ik allemaal nog meer kon verzinnen.
Tot mijn instructeur met de (eigenlijk heel makkelijke) oplossing kwam.
Volgens hem was er vast wel eens iets in de hoek geweest waar ze bang voor was, maar was dat nu allang niet meer aan de orde.
Omdat ik iedere keer bezig was haar maar achter in de hoek te krijgen, merkte ze aan mij een verandering zodra we naar achteren reden.
Ook kreeg ze daar meestal meer been of een schop of begon ik met mijn stem te werken.
Daardoor kreeg ze ook wel het idee dat het daar wel heel eng moest zijn, omdat ik iedere keer reageerde.
Ik kreeg toen het advies om helemaal niet meer te reageren en eigenlijk die hoek helemaal niet in de rijden en de voltes steeds groter te maken, maar het gevecht daar niet meer aan te gaan. Ik snap wel dat je weg draaien en steigeren niet kan negeren, maar je kan er wel voor zorgen (vaak) dat je niet in die situatie komt.
Bij mij heeft dat heel goed geholpen en we hebben nog jaren zonder problemen in die hoek gereden!

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:07

Heb dit topic niet helemaal doorgelezen, maar dit probleem ken ik helaas voor een groot deel Tong uitsteken
Gelukkig steigerd de mijne niet maar hij bokt als de beste Clown
In het begin ben ik er altijd naar toe gaan wijken dit ging goed tot dat hij merkte dat we er dicht bij in de buurt kwamen. Freek begon te trillen ik bleef stijf zitten en jaa hoor het was mis Tong uitsteken
Het enige wat hielp is net doen of er niks aan de hand is. Veel figuren rijden ook daar. Overal even streng reageren. En heb er toch even tijdelijk een zweepje bij gepakt. Freek is net zoals jou paard als de dood voor een zweep, maargoed hij moet weten dat dit niet goed is dus dan maar wat concequenter ( een weekje en het was over)
Ook zijn we veel buitenritten wezen maken, zodat hij veel nieuwe en 'enge' dingen ziet.
Veel succes met dit lastige probleem!

Joyciiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 23:30

En als je je paard nou achter een ander paard aan laat lopen een paar rondjes, zodat ie ziet dat er niks aan de hand is

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 15:08

Joyciiiee schreef:
En als je je paard nou achter een ander paard aan laat lopen een paar rondjes, zodat ie ziet dat er niks aan de hand is

dit had ik al heel vaak geprobeerd..
Maar helaas werkt dit niet Knipoog

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:31

als ie aan de hand, er wel mee naartoe gaat.. daar opstappen Haha!

en anders een keer op zijn sodemieter geven, het is gewoon aanstellerig gedrag

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:33

Als ik er dan op zit gaat ie vanaf daar heel snel achteruit of wijkend terug naar 'het niet enge gedeelte'.
En op zn sodemieter geven heb ik allang gedaan, hoe zielig het er misschien uit zag, ik ben echt goed boos geworden. Maar het heeft niet geholpen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 15:35

absque_dubio schreef:
Als ik er dan op zit gaat ie vanaf daar heel snel achteruit of wijkend terug naar 'het niet enge gedeelte'.
En op zn sodemieter geven heb ik allang gedaan, hoe zielig het er misschien uit zag, ik ben echt goed boos geworden. Maar het heeft niet geholpen.

De mijne week ook altijd uit naar het niet-enge gedeelte..
Dan kijkt ie er al wijkend naar toe..
Er is dan niks mee te beginnen Boos!

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:41

dat is een erg lastig probleem , want je kan het wel weg halen maar de pony moet er ook aan wennen.
het is wel raar dat hij het aan de hand dan wel doet, maar als je er op zit niet.
ik weet verder ook niet zo goed wat je er aan zou kunnen doen.
gebruik je een zweep?
want als je dat wel gebruikt en hij is dat wel gewent als je hem zeg maar een tikje geeft ( dat hij dan niet gaat bokken)
maar dan kan je ook als hij daar echt niet heen wil.. en tik op de hals slaan dat ze echt daar heen moet..
maar ik weet het verder ook niet:$
mijn pony heeft heel vaak dathij de hoeken wil afslaan en hij blijft het maar proberen, en hij is zo sterk dat je hem dan gewoon amper kan houden,en dan doe ik heel vaak met de zweep zo op zijn hals zeg maar..
dat helpt bij mij wel goed Bloos

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:03

Ik heb nog niet ontdekt wat er in die hoek voor engs is, er is namelijk niks verandert, behalve mn pony die raar doet. Clown
En er is idd echt NIKS mee te beginnen, zweep helpt ook niet, wat ik volgens mij al een paar x heb gemeld hier..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:07

absque_dubio schreef:
Ik heb nog niet ontdekt wat er in die hoek voor engs is, er is namelijk niks verandert, behalve mn pony die raar doet. Clown
En er is idd echt NIKS mee te beginnen, zweep helpt ook niet, wat ik volgens mij al een paar x heb gemeld hier..

Ik snap het ook niet..
Op de ene dag loopt aaron er gewoon langs en de andere dag vind aaron dat hoekje eng.. Clown

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:14

Doet 'ie nu weer raar? Clown
Ik heb het met Mel nog niet geprobeert, maar sinds dat hoekje 'eng' was, is er geen verbetering in gekomen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:08

absque_dubio schreef:
Doet 'ie nu weer raar? Clown
Ik heb het met Mel nog niet geprobeert, maar sinds dat hoekje 'eng' was, is er geen verbetering in gekomen.

Niet meer geprobeerd, vandaag en gister niet iig Knipoog
De 2 dagen ervoor ging het nog wel perfect!!
Maar Aaron kennende kan ie elk moment weer springen Tong uitsteken

Het is heel raar, ik dacht ik probeer het gewoon als ie mij er af gooit, het zij zo!

Ik had het wel pgebouwd he, niet ineens flats boem achter in de bak jij!
Nee, rustig de volte vergroot en toen ik nét langs de hoefslag liep dacht ik, oké, poging nummer 1!!
En dan ging meteen goed..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:19

Ja dat punt heb ik ook al bereikt, dat het me niks meer uitmaakte hoe het eindigde, behalve dat dat beest nou is normaal daar moest lopen. Helaas nog zonder resultaat. Scheve mond
Mel staat nu al een tijdje op stal aangezien ze hoefbevangen is, ik hoop dat als we de eerste keer weer in de bak gaan rijden, dat ze dan normaal doet.

Ingeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:46

niet boos worden, gewoon het rustig blijven proberen.
anders hulp van andere mensen vragen?

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:57

als je nu eens na die enge hoek op de hoefslag gaat staan, en dan in zn achteruit erlangs gaat? bedoel wel gecontroleerd achteruit dus op jouw commando...

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:48

Je zegt dat je er wel langs kan rijden als je 1 meter naast de hoefslag rijdt. Dan is het toch niet zo'n groot probleem? Blijf gewoon steeds een meter naast de hoefslag rijden en op een gegeven moment zal hij heus wel op de hoefslag gaan lopen, dan is hij er al zo vaak bij langs geweest. En zo niet, dan blijf je toch lekker een meter naast de hoefslag rijden? Probeer er in ieder geval geen aandacht aan te besteden, want hoe meer je dat doet hoe erger het zal worden. (Tenminste dat heb ik wel altijd met mijn pony.)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 19:46

Cisss schreef:
Je zegt dat je er wel langs kan rijden als je 1 meter naast de hoefslag rijdt. Dan is het toch niet zo'n groot probleem? Blijf gewoon steeds een meter naast de hoefslag rijden en op een gegeven moment zal hij heus wel op de hoefslag gaan lopen, dan is hij er al zo vaak bij langs geweest. En zo niet, dan blijf je toch lekker een meter naast de hoefslag rijden? Probeer er in ieder geval geen aandacht aan te besteden, want hoe meer je dat doet hoe erger het zal worden. (Tenminste dat heb ik wel altijd met mijn pony.)

Nou die ene meter is anders wel erg vervelend als je wilt afwenden oid..
Het beperkt mij erg in de oefeningen die ik wil doen..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 19:47

Ingeee schreef:
niet boos worden, gewoon het rustig blijven proberen.
anders hulp van andere mensen vragen?

Ik heb vanalles al geprobeerd, van smeken tot boos worden van lief vragen tot eisen..

het is nu wel eenmaal een pony met gebruiksaanwijzing.. Slapen
Je moet de juiste knopjes vinden om hem daar goed te laten lopen..
Uiteindelijk ook wel gelukt Haha! nu nog doorzetten en daar extra veel rijden nu..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:42

Ik vind dat er hier heel makkelijk over word gedaan, maar ik, en ik weet zeker _Nancy ook, hebben álles geprobeert, en het werkt niet. En dan nog word er zo makkelijk over gedaan, en wel 10x dezelfde dingen gezegt.. Scheve mond _Nancy, ik ben in iedergeval blij voor je dat het je nu lukt, en ik hoop dat het nu goed blijft gaan! Lachen

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 20:45

absque_dubio schreef:
Ik vind dat er hier heel makkelijk over word gedaan, maar ik, en ik weet zeker _Nancy ook, hebben álles geprobeert, en het werkt niet. En dan nog word er zo makkelijk over gedaan, en wel 10x dezelfde dingen gezegt.. Scheve mond _Nancy, ik ben in iedergeval blij voor je dat het je nu lukt, en ik hoop dat het nu goed blijft gaan! Lachen

Hier wordt inderdaad alles 10x verteld Clown
Maar goed, er zitten ook goede tips tussen die ik evt. wel kan gebruiken mocht het weer nodig zijn.

Ik vind het zelf nog steeds spannend om naar achter te lopen en rechts in de hoek loopt hij ook altijd extra langzaam en écht op z'n tenen zodat hij zodra er iets beweegt weg kan rennen, gelukkig nóg niet gebeurd..

absque_dubio, ik zou het het liefst zelfs een willen zien hoe jouw pony hierop reageert, dat is natuurlijk ook een leerzame ervaring.. maar goed Vork

Heb je het wel al eens aan de longe geprobeerd?
Ik namelijk zelf nog niet, misschien is dat wel een goede tip?
Zag het ergens staan, pagina 2 geloof ik?