met sporen rijden niet zielig en met zweep wel...??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evaat

Re: met sporen rijden niet zielig en met zweep wel...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:28

wake_up schreef:
Licht eraan hoe het gebruikt word.
Elk hulpmiddel kan een martelwerktuig worden, in de verkeerde handen,
maar als het op de goede manier gebruikt wordt, is er niks aan de hand Lachen

Hier ga ik in mee Lachen

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:32

mits op een verantwoorde manier gebruikt, aangepast aan je paard, kan het een zeer doeltreffend hulpmiddel zijn.
met elk hulpmiddel kan je overdrijven en kan je er misbruik van maken. denk maar aan de slofteugel...

pol_Doer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:39

Nou ik ben het daar niet mee eens. Volgens mij heeft sporen namelijk veel meer effect dan een zweep. Verder mogen beginnende manege kinderen wel is met zweep rijden maar nooit met sporen wat natuurlijk ook komt omdat ze nog niet de goede houding hebben. In gevorderde lessen waar de kinderen netjes rijden worden op maneges die ik ken alsnog sporen niet echt getolloreerd.

Ik zit zelf soms te twijfellen om is te rijden met sporen omdat mijn pony tijdens buitenritten zo koppig kan zijn een bepaald pad niet in te willen en we hebben dan letterlijk een gevecht waarbij mijn pony stokstijf stilstaat en af en toe nog een stapje naar achter zet en ik maar zit te schoppen daarna zit te schreeuwen en een paar tikken geef met de zweep. Met heeel veeel geduld heb ik dan net nog gewonnen. Ik heb gehoord dat mn pony het niet pikt als iemand met sporen op haar rijdt. Toch ben ik er wel verschrikkelijk benieuwd naar om is te weten hoe de ritten dan gaan. Als ik er mee zou rijden zou ik het natuurlijk eerst in de bak uit proberen.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:44

pol_Doer schreef:
Nou ik ben het daar niet mee eens. Volgens mij heeft sporen namelijk veel meer effect dan een zweep. Verder mogen beginnende manege kinderen wel is met zweep rijden maar nooit met sporen wat natuurlijk ook komt omdat ze nog niet de goede houding hebben.

Ik zit zelf soms te twijfellen om is te rijden met sporen omdat mijn pony tijdens buitenritten zo koppig kan zijn een bepaald pad niet in te willen en we hebben dan letterlijk een gevecht waarbij mijn pony stokstijf stilstaat en af en toe nog een stapje naar achter zet en ik maar zit te schoppen daarna zit te schreeuwen en een paar tikken geef met de zweep. Met heeel veeel geduld heb ik dan net nog gewonnen. Ik heb gehoord dat mn pony het niet pikt als iemand met sporen op haar rijdt. Toch ben ik er wel verschrikkelijk benieuwd naar om is te weten hoe de ritten dan gaan. Als ik er mee zou rijden zou ik het natuurlijk eerst in de bak uit proberen.

eventjes hierop.
beschouw dit aub niet als een aanval he Knipoog
mijn laatste verzorgpaard deed dit ook. uiteindelijk bleek dat ze mij niet genoeg vertrouwde op die momenten dat ze in verzet ging.
ik heb toen eerst gewekt aan onze vertrouwensband en zo stillekes aan weer gaan wandelen. maar nooit of te nimmer ben ik gaan slaan, roepen of stampen op haar.
en met sporen rijden doe je best in het begin onder goed professioneel advies, niet zomaar wat aanmodderen Knipoog

pol_Doer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:05

krak schreef:
pol_Doer schreef:
Nou ik ben het daar niet mee eens. Volgens mij heeft sporen namelijk veel meer effect dan een zweep. Verder mogen beginnende manege kinderen wel is met zweep rijden maar nooit met sporen wat natuurlijk ook komt omdat ze nog niet de goede houding hebben.

eventjes hierop.
beschouw dit aub niet als een aanval he Knipoog
mijn laatste verzorgpaard deed dit ook. uiteindelijk bleek dat ze mij niet genoeg vertrouwde op die momenten dat ze in verzet ging.
ik heb toen eerst gewekt aan onze vertrouwensband en zo stillekes aan weer gaan wandelen. maar nooit of te nimmer ben ik gaan slaan, roepen of stampen op haar.
en met sporen rijden doe je best in het begin onder goed professioneel advies, niet zomaar wat aanmodderen Knipoog

Ik weet waarom mijn pony dat doet en dat is omdat ze weet dat het pad niet naar huis gaat maar dieper het bos in gaat. Omdat mijn pony het bos zo goed ken en ik het nauwelijks ken sla ik een paar paden in en laat ik de rest uiteindelijk aan mijn pony over met een lang teugeltje die mij dan weer naar huis brengt. Want die bossen hier zijn zo groot als je hier al lange tijd woont verdwaal je er nog.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:39

Sporen worden vaker misbruikt dan zwepen. Bij een zweep heeft een ruiter (omstaande) al snel in de gaten dat hij te ver gaat. Terwijl je met sporen gemeen kan prikken zonder dat jij het bedoeld of in de gaten hebt. Dit komt vaak omdat men niet weet hoe je ermee om moet gaan. Mensen slaan een paard ook vaak om er meer actie uit te krijgen, terwijl het eigenlijk is bedoeld om een paard te corrigeren en niet vooruit te slaan.

InHetZadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:46

Zolang je er netjes en voorzichtig mee omgaat, vind ik zweep/sporen geen probleem. Lachen
Goed beseffen dat het wel hulpmiddelen zijn, en dus niet om mee te straffen!

tjabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:54

Ik was laatst bij een wedstrijd aan het kijken en toen was der ook een meisie die met sporen reed dat paard had echt aan elke kant grote plek zitten van de sporen. Zulke mensen zou je het liefst van hun paard trekken maja kan niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:20

ik hou niet van sporen omdat ze gewoon te vaak verkeerd gebruikt worden.
als ik weer van die mensen(sosm zelf jonge kinderen) uit interessantheid sporen zie dragen.
terwijl ze het bij elke stap prikken word ik daar niet vrolijk van.

zweep kun je minder snel achter elkaar gebruiken.
hoewel daar natuurlijk net zoveel in fout gaat.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:22

feliciaa schreef:
Als de sporen bij elke pas in de buik van het paard worden geprikt dan worden de sporen niet goed gebruikt.
Ik vind zowel met sporen als met zweep rijden niet zielig zolang ze correct worden gebruikt.

Ben het hier helemaal mee eens.
Wat ik alleen niet snap is dat er mensen zijn die er een stang in hangen en tegelijk met sporen en zweep rijden.. Tegenpolen.. Lachen

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 08:51

L_ola schreef:
feliciaa schreef:
Als de sporen bij elke pas in de buik van het paard worden geprikt dan worden de sporen niet goed gebruikt.
Ik vind zowel met sporen als met zweep rijden niet zielig zolang ze correct worden gebruikt.

Ben het hier helemaal mee eens.
Wat ik alleen niet snap is dat er mensen zijn die er een stang in hangen en tegelijk met sporen en zweep rijden.. Tegenpolen.. Lachen

Tja, soms gaat het paard dan mooi in een krulletje lopen, en dat is precies
wat sommige mensen willen zien Hamer

- Op de vraag of sporen neit zielig is en zweep wel: -
Vaak zeg ik: Sporen zijn een hulpmiddel,
maar je moet uitgaan van puur natuur Bloos

Want hoevaak zie je wel niet dat flink met sporen prikken een gewoonte wordt?

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:07

Evaat schreef:
wake_up schreef:
Licht eraan hoe het gebruikt word.
Elk hulpmiddel kan een martelwerktuig worden, in de verkeerde handen,
maar als het op de goede manier gebruikt wordt, is er niks aan de hand Lachen

Hier ga ik in mee Lachen

Ik ook Ja

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:15

Citaat:
Wat ik alleen niet snap is dat er mensen zijn die er een stang in hangen en tegelijk met sporen en zweep rijden.. Tegenpolen..

Als je er zo over denkt, weet je dus overduidelijk niet waar sporen en zweep voor bedoelt zijn.... en juist deze gedachtengang is de reden dat er zoveel misbruik word gemaakt van sporen en zweep. Ze zijn namelijk niet bedoelt als extra gaspedaal!!!!!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:10

ik vind het niet zielig, aangezien het best handig/nodig kan zijn. wilde paarden die ongehoorzaam zijn die krijgen ook een opdonder. al moet het geen gewoonte worden om maar even flink de zweep te gebruiken

Fiett

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:25

Ik rij met sporen én een zweep.
Joke -het paard waar ik op rij- heeft nog geen enkel wondje gehad van mijn sporen, het zijn ook niet de strafste sporen die ik gebruik.
Als Joke teveel op haar teugels hangt dan prik ik met de sporen, maar nooit kloppen in haar buik .. Zonder sporen rijden is onmogelijk voor haar, want ze gaat te traag en je kan er niets mee aanvangen dan.
De zweep gebruik ik als ze te traag gaat..
Maar ik gebruik ze zo weinig mogelijk.
Vooral ter correctie eigenlijk (:
Ik vind een zweep & sporen echt niet 'zielig' voor paarden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:01

Beide hulp middelen zijn aanwijsstokken en geen martelwerktuigen. Met een zweep hoor je niet te slaan en met sporen ook je niet te prikken.

Het ijn hulpmiddelen en een verlengstok van je lichaam. Met je zweep kan je makkelijk de achterhand even aanraken als je paard deze vergeet. Met een spoor kan je je been mooier op de plek te houden als je been hulp niet doorkomt. Je raakt aan aan, maar slaat of prikt nooit.

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:09

Sporen vind ik alleen maar nodig op hogere niveaus om je hulpen te verduidelijken. Niet omdat je paard niet goed reageert op je beenhulp. Dus als je ze goed gebruikt vind ik het niet zielig. Een zweep is ook niet verkeerd als je hem op de goede manier gebruikt.

K_atoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:21

Beiden vind ik niet zielig, als je ze maar op de juiste manier gebruikt. Als een paard niet doet wat je wilt en je gaat gelijk je zweep gebruiken, vind ik niet een goede manier..

tjabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:20

Mijn nieuwe paard werd bij de vorige eigenaren met zweep en sporen gereden terwijl ik het allebij niet nodig heb, als je op de juiste manier met je paard omga heb je ze vaak niet nodig.
En ik zeg dit niet om iemand aan te vallen maar ik heb zelf 3 paarden met een heel slecht verleden die mede door zulke dingen verneukt zijn.

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:42

met zweep rijden is totaal niet zielig.
ik bedoel het is alleen maar om het paard als het niet wil luisteren een klein tikje te geven.
'bijtikken zodat die wat voorwaartser loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:46

ik rijd niet met sporen, nooit gedaan ook. Ik weet best dat als t juist gebruikt wordt dat het geen martel tuig is, maar dan nog een prik in je buik ( ookal is het om de hulp te verfijnen ) lijkt me niet zo lekker. En idd een paard voelt een vliegje ook dus hoef je m echt niet voor in zijn buik te porren. een zweepje heb ik wel in de hand maar gebruik ik niet vaak, als ik m gebruik is t als ze echt vervelend is en dat ze een tikje krijgt van * he let eens op * of als ze inkakt ff een tikje om dr wakker te schudden, maar meestal stellen mijn tikjs niks voor en kan je het zien als een aai Haha!

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:16

ik vind het beide zielig als het niet goed wordt gebruikt natuurlijk, maar een zweep wordt vaker gebruikt als "straf" en sporen zijn gewoon een verduidelijking van de hulp, en eigenlijk niet om een ontzettend lui paard dat niet voorwaarts is vooruit te trappen. een zweep wordt vaak wel gebruikt om een paard vooruit te krijgen

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:06

Ligt er aan hoe je er mee rijd dat is precies het zelfde als een paard met een slof rijden enz enz.

Het is allebij niet fijn als je het op de verkeerde manier gebruikt...
Ik kan me paard een sweep slag geven van hier tot aan tokio of in ene keer me spoor der in ramme. Clown
Maar dat is nou niet echt de bedoeling. Scheve mond
En dat is jammer dat het vaak verkeerd gebruikt word en dan zeggen als het paard niet meer reageerd op been hulpen enz. Clown

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:11

Ik vind het beide niet zielig, het ligt er aan hoe je ze gebruikt. Als je ze goed gebruikt kan het geen kwaad

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:17

Als je allebei de dingen correct gebruikt, voor mij is dat: hulpen even extra kunnen aangeven, en zweepje om evt wat attenter te maken zodat paard niet lui op het been word.
Dan zie ik geen probleem.