Pony is zo lui, hoe krijg ik haar meer voorwaarts?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: Pony is zo lui, hoe krijg ik haar meer voorwaarts?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:42

Eveline, vaak voel je het zelf het beste aan, als je een pony een beetje kent. Als mensen je te soft noemen, dan doen ze dat maar, beter een stap te langzaam dan een te snel.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:08

Wat bij mij erg goed hielp, want mijn verzorgpaard was eerst helemaal niet aan het been. Is elke keer als je een duw met je kuiten geeft en hij/zij reageert niet een tik met de zweep achter je kuit. Bij mij heeft het enorm geholpen, ze is nu heel erg aan het been, en goed voorwaarts!

Succes!

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:14

De pony is nog heel jong. Geef haar de tijd, veel afwisseling in het rijden en werken (wandelen, bak, longeren, gewoon wat 'bakhangen' samen, etc...) en terwijl je bezig bent veeeeeel overgangen rijden/uitvoeren voor de oplettendheid en om je pony wakkerder en alerter te maken.

edti: typfoutje Clown

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:39

Ik denk dat je het best tips aan de vee arts kan vragen.
Zit de pony misschien heel erg vast?
Misschien ander voer?
Beetje haver of iets waar de pony wat pittiger van word?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:28

ach ja, mij noemen ze ook te soft omdat mijn tweejarige nog niet voor de kar loopt... en die MOET er echt wel deze winter voor, hij is dan 2,5. en dat wordt dan gezegd door mensen die heel wat langer meedraaien dan ikzelf.

verder nog iemand hier, met een nu vierjarige, dier is afgelopen winter gewoon dagelijks een uur getraind, vanaf drie en een paar maandjes tot voor kort. de trainer was een dame die een bedrijf heeft gehad voor zadelmak maken en opleren en zelf op zéér hoog niveau heeft meegedraaid...

dus jaren ervaring etc. hoeven ook niet altijd wat te zeggen, mijn ervaring is juist dat mensen die voor sport en prestaties gaan al vaak te snel en te veel vragen van een paard. een paard moet paard kunnen zijn... altijd!

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:29

Heb je gelijk in een paard moet zeker een paard zijn en ik vind dat het op zijn 3e jaar zowieso niet altijd elke dag een uur hoeft te trainen.
Zelf rijd ik wel eens paarden in als we nieuwe paarden thuis hebben en degene die 3 jaar zijn doe ik dan een keertje of 3 per week rijden of longeren.
De rest van de tijd mogen ze in de wei genieten en als ze wat ouder zijn komt alles vanzelf.
Het moet leuk blijven Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:35

helemaal mee eens! drie keer in de week fysiek aan het werk is voor een driejarige ook voldoende... overdaad schaadt.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 13:16

Nou ja, dat is dan weer een pluspuntje voor me... Ik rijd ook niet meer dan dat per week. De rest staat ze lekker met haar veulen op het land! En echt trainen is het ook niet te noemen. Meer recreatief want we willen toch niet de sport in.

Vanmorgen had ze er overigens ook echt weer helemaal zin in.
Voor haar doen lekker voorwaarts en erg braaf!

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:47

Hihi oke. Ja ach ik noem het wel trainen, maar ik ben ook van de recreatieve hoor Haha! Lekker springen, lekker beetje dressuur, beetje longeren met pessoa teugel (wel spiertjes kweken) en als het te warm weer is dan loop ik lekker met haar door het dorp Haha!

Bambi_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 16:56

Dit probleem heb ik ook gehad.
Bij mij is het vanzelf overgegaan, door meer overgangen te rijden.
Maar je pony kan het ook doen omdat hij ergens last van heeft.
Ik zou je pony wel even laten controleren Vork

Hannygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:18

Heel veel overgangen gaan rijden!

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:26

Hoi eveliene,
Wat vervelend voor je, ik heb het zelfde gehad.
Ook de verwijten dat het aan mij zou liggen, dat ik hem verpest had met in rijden , hij zou ziek zijn etc.
Mijn paardje was ook speels en blij toen hij kwam. Er was bijna niet mee te wandellen, altijd wilde hij rennen of stijgeren.
Toen hij drie was begon ik met longeren. Dwz een poging tot, het paard was totaal niet onder de indruk, niet van een zweep, niet van met dingen wapperen, hij bleef gewoon staan geen beweging in te krijgen. Niets hielp dus ook geen join up of zo hij stond daar gewoon te staan.
Eigenlijk kon ik er wel meteen op, hij heeft geen bokje gegeven. Bewoog eigenlijk helemaal niet ook niet achter een ander paard aan.
Ik ben toen naar een trainings stal gegaan, waar ze vaak paarden beleren. Daar stond hij de hele dag op stal in de hoop dat hij dan zou gaan lopen als hij er uit kwam. Dit was ook kansloos, wat we ook probeerden hij was niet onder de indruk eigenlijk liep hij alleen op een stem hulp en dan heel langzaam.
Het paard dus maar weer bij een boer gezet in de buurt van het bos, in de hoop dat hij wat entousiaster zou worden met buiten rijden. Hij liep buiten wel maar heel langzaam. Op het land speelde hij wel weer wat met de anderen.
In de bak ben ik soms een kwartier bezig geweest om hem van het midden naar de hoefslag te krijgen, dan is het niet leuk meer.
We hebben alles onderzocht, beenwerk, bloedtesten een homeopaat erbij ander voer , vitaminetoestanden. Niets hielp.
Dit paard heb ik 4 jaar gehad, van af dat hij twee was. Uiteindelijk kon ik het niet meer, ik heb er een andere baas voorgezocht. Hij is heel goed terecht gekomen bij iemand die er wat aan had.
Probeer gewoon wat je denkt dat goed is, laat je vooral niets aanpraten dat het aan jou ligt. Sommige paarden hebben dit en niet iedereen wil dat begrijpen. Misschien dat je paard er overheen groeit, of dat julie de klik met elkaar nog niet hebben.
Kijk het gewoon nog even aan, misschien helpt het om redcell te geven dat heeft bij mijne even gewerkt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:39

tunes, het lag niet aan jou maar het paard is wel weg... dat zegt in ieder geval íéts. in ieder geval pasten jullie niet bij elkaar, en mijns inziens is het altijd zaak om mogelijke oorzaken onder de loep te nemen, ipv gelijk met 'remedies' te komen. verder ga ik met je advies mee, geef het tijd en laat vooral het initiatief bij het paard liggen. gedwongen voorwaarts rijden levert niets op.

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:37

Ja dat is waar, het paard is naar iemand gegaan die een rustig paardje nodig had, Ze had er veel meer aan dan ik. Natuurlijk was het voor mij wel een domper, het heeft ook heel wat gekost om bij die beslissing te komen. Het paard wat ik nu heb past gewoon veel beter.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:05

en dat is belangrijk, paard en ruiter moeten een combinatie vormen, samenwerken als één geheel. een ambitieuze ruiter heeft niets aan een paard dat niet graag hard werkt, en andersom net zo.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 17:41

Sinds van de week gaat het een stuk beter. Zolang ik haar lekker laat hobbelen heeft ze een goed tempo. Ga ik echt wat van haar vragen dan is ze wat geirriteerd en gaat ze de strijd met me aan. Maar ik ben al erg blij dat ze met het recreatieve hobbelen alweer lekker voorwaarts is!! Ze zit nog een beetje vast op rechts dus dat zal ook wel meespelen. We proberen haar nu weer lekker los te werken en ik ben weer helemaal van haar aan het genieten.
Ze staat trouwens ook sinds van de week 24/7 buiten misschien doet dat haar ook wel goed!

JasmijntJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:19

Misschien moet je er een spel van maken !
Mijn paard wordt dan veel enthouisiaster, positief denken en goed mee bewegen met de ritmes van het paard !

Bij mij heeft het geholpen ik had eerst een luie Jutlander maar nu is hij erg voorwaarts! Haha! Bloos