Fantast voor het eerst op de foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimE

Re: Fantast voor het eerst op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:05

Heb je er wel ens bij nagedacht om een andere instructrice te nemen? Niet om haar in een kwaad daglicht te zetten, maar ik vind het erg 'onprofessioneel' dat ze je een galopwissel laat doen, just for fun ook nog, terwijl je paard niet eens door zijn rug loopt en er aan jou ook nog veel gesleuteld kan worden.
Ik vind je houding niet goed, maar dat heb je al 3 pagina's lang gehoord Knipoog Vraag eens aan je instructrice of ze je zitles wil geven. Verder is het ontzettend moeilijk om jezelf dingen af te leren kwa houding, maar met veel discipline moet het lukken! Lachen Gewoon steeds tegen jezelf zeggen; hakken laag, hakken laag enz, of laat je instructrice het zeggen! Je wordt er horendol van, maar het helpt ontzettend goed!
Ik heb zelf ook zo'n paard te rijden. Een merrie met een lange hals en een lange nek. Zij vind het ook heel moeilijk om door de rug te lopen, om maar niet te spreken van een beetje oprichting. Ik rijd altijd ontzettend lang los, eerst goed aan de hulpen zetten (dus overgangen en figuren om ze los te maken), dat hoofd komt later wel!

De oefeningen als wijken en de galopswissel zal ik voorlopig achterwege laten. Ga maar eens terug naar de basis. Eerst jezelf 'aanpakken', en daarna van voor af aan beginnen met je paard. Lekker lang en laag losrijden, dat oprichten komt ook later.

Longeren is ook een goed middel om je paard los te krijgen. Het mag dan wel saai zijn om te doen, maar als je resultaat gaat zien is het al gauw minder eg om te doen. Zelf longeer ik regelmatig met een pessoa, elastiek ben ik niet zo'n fan van. Naar mijn idee geeft het elastiek niet echt mee als het paard loslaat, er blijft druk op. Mocht je met een pessoa aan de slag gaan, doe dit dan de eerste paar keren met iemand die er verstand van heeft. Het ding kan veel goeds doen, maar zeker zoveel kwaad als het op een verkeerde manier gebruikt wordt!

Ohja, ik geef nu alleen rijtechnisch commentaar, van de osteopaat enz heb ik niet veel verstand, dus laat ik aan anderen over Lachen

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:12

Fantastico schreef:
Niet iedereen heeft bakken met geld. Op mijn vorige stal heb ik nooit een zadelpasser of maker gezien, terwijl mensen wel een nieuw zadel kochten..
Ik zie zelf geen probleem in het zadel, niemand om mij heen ook, dus dat ga ik niet veranderen, hoeveel commentaar er ook op wordt gegeven *komt misschien bitchy over, maar ik heb nou eenmaal geen geldboom in de tuin*

tja een goed zadel kost altijd minder dan de da erna om de schade aan de rug te herstellen. Een vriendin had ook een zadel wat volgens ons goed lag, zit nu wel met een paard met een rugprobleem, mag een maand alleen maar naar longeren en daarna voor een ander zadel gaan kijken.

Verder zou ik eerst een goed aan je eigen houding werken (zitles) en dan aan die van een paard, onder begeleiding van een instructeur die niet meteen de wissels erbij pakt, maar 1 die je eerst helpt met de basis (rechtrichten, op elke foto heeft die zijn hoofd gekanteld) en daarna pas dingen als wijken etc.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:14

@ Olympus: Ik heb er idd aan zitten denken om een andere instructrice te nemen. Zelf zit ze ook niet bepaald charmant, dus misschien dat ze er daarom niks van zegt. Ik zal haar eerst weleens geen vertellen wat me hier op bokt allemaal is verteld, misschien dat ze de lessen gaat veranderen zodat ik gewoon bij haar kan blijven lessen. Dat heb ik namelijk wel het liefst, zij kent mijn paard, en weet dat hij niet bepaald makkelijk is.
Op me houding ga ik vandaag ontzettend goed letten, Fantast is dan maar even een bijzaak;)
Longeren zal ik ook deze week maar eens mee beginnen, als ik het zo hoor is dat wel heel erg handig!

Een bijkomend iets wat ik nog niet gemeld had, Fantast is buiten dat hij lang is, ook nog heel erg snel stijf. Doordat hij nu hele dagen op de wei staat is dit wel minder, maar het is een bijkomende moeilijkheid voor mij. *Wilde dit gewoon even melden*

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:21

Fantastico schreef:
@ Ashley: Haha, uhm nee. Ik vind longeren een beetje saai, dus heb me er nooit echt in verdiept.

@ tita: Als ik zo het commentaar hoor vind ik het ook wel raar dat hij ze doet. maar ik meen het, hij doet ze echt! Mijn instrucrice is er zelf over begonnen dat ik ze weleens kon proberen, en het lukte meteen. heel vreemd, maar wel leuk;)

Dus omdat jij longeren saai vind kruip je er maar op en ga je oefeningen doen die jij en je paard niet beheersen? sorry hoor..
dan ga toch maar wel leren longeren ookal vind je het saai

Edit: je hoeft ook geen bakken met geld te hebben maar koop aub een goed passend zadel(als dit zadel niet goed ligt, laat dat controleren door een zadelmaker). namelijk alleen een zadelmaker kan echt goed zien of het zadel helemaal goed ligt

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:25

@ Maureenn: Volgens mij moet een paard ook gewoon bereden worden om beter te worden. En ik doe heus niet iedere dag alleen maar wissels/wijken. Dit doe ik soms tussendoor.
Beetje rare opmerking dus waar ik ook verder niks aan heb

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:27

Je mag het een rare opmerking vinden maar iedereen probeerd jou hier te helpen en jij blaast het maar in de wind

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:29

Jou opmerking vind ik nou niet bepaald behulpzaam. En heb ik al gereden nadat ik dit forum ben begonnen? nee, dus heb nog niks ervan kunnen uitvoeren.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:30

Ik snap dat je het fijn vind dat je instructrice je paard kent. Maar een goede instructeur heeft snel genoeg in de gaten hoe het paard in elkaar zit Lachen Ik heb bij mijn huidige instructrice eerst een halfuur zelf moeten rijden, zodat zij kon zien waar ik mee bezig was en waar het misging. De meesten doen dat wel Lachen Verder kun je gewoon een proeflesje boeken, is het niets, dan is het niets Lachen
Maar allereerst zal ik een keer om de tafel gaan zitten met je huidige instructrice, en haar vertellen wat je hier voor commentaar hebt gekregen en waar je voor jezelf vastloopt. Even duidelijk zeggen wat je precies van haar verwacht.
Dus:
- paard rechtrichten en door zijn rug laten lopen
- voor de eerstvolgende keer zeker 20 minuten lang en laag laten lopen. Dat bereik je met veel schakelingen in tempo en figuren. Als hij omhoog komt met zijn hoofd, geduld hebben en een nieuw figuur of een overgang inzetten. Niet gaan trekken en duwen, dat werkt averechts en daar gaat je paard juist vast van zitten.
- géén oefeningen als wijken en galopwissels. Zij wil je dat misschien dolgraag leren, maar jíj wil juist terug naar de basis.
- laat haar letten op je houding en zit. Zij denkt misschien dat jij dat op eigen houtje kan verbeteren, maar dat kan bijna niemand.

Mijn instructrice laat me altijd met losrijden een volte rijden, en direct daarna een diagonaal. De volte rijd je met lekker veel stelling en buiging, en op de diagonaal kun je een (schijn) overgang maken. Laat je paard bijvoorbeeld iets uitstrekken en op je ZIT terugkomen. Direct na de diagonaal rijd je weer een volte in, ditmaal op de andere hand. Hier worden ze lekker soepel van!
Ook slangenvoltes met overgangen op de 'rechte' stukken laat je paard zijn koppie erbij houden.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:35

Ik heb pas volgende week woensdag les, dus kan het dan pas bij haar voorleggen. Tot die tijd ga ik er zelf aan proberen te werken. Vooral mijn houding want die vind ik echt voor schandaal. En gewoon lekker lange *niet te lange* teugels. Dit deed ik altijd al wel, dus dat is toch wel een pluspuntje voor mij;)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:38

Haha, je moet nu niet denken dat je een ernstige dierenmishandelaar bent. Het is niet het ideale plaatje, dat heb je nu zelf ingezien (foto's en een hoop commentaar is wel ergens goed voor meestal) en je gaat eraan werken. Dat is toch goed?

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:42

Ja vind ik wel.. Maar vind iedereen dat? maar buiten het rijden om ben ik mega lief voor hem en kan hij echt niks verkeerd doen. Dus dat scheelt ook al vind ik. Ik wissel het rijden vaak af door met hem naar het bos te gaan *is ook rijden, maar dan anders*. Waar hij altijd met lange teugels mag lopen zonder dat ik ook maar iets van hem vraag.. Hij heeft het niet slecht bij mij hoor!

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:43

Fantastico schreef:
Ik heb ooit een stiek gekocht die je van boven zijn hoofd door de bitringen heen moet doen en dan aan de singel moet bevestigen zodat hij met ijn neus wat meer omlaag zou lopen. Meneer deed dit dus nog steeds niet met als gevolg dat het alleen maar in zijn mond trekt. Dit heb ik dus maar 1x gedaan.

Fantastico schreef:
@ Ashley: Haha, uhm nee. Ik vind longeren een beetje saai, dus heb me er nooit echt in verdiept.

Fantastico schreef:
Citaat:
Misschien is longeren een optie, puur om het los maken van zijn rug, zijn gehele lijf. Een elastiek eraan, en los wordt hij.

Over dat elastiekje: zo gemakkelijk gaat dat niet hoor.

Je hebt het dus maar 1 maal gebruikt en omdat hij dan teveel in de mond trekt ben je er maar mee gestopt?
Nu is mijn vraag, heb je het elastiek wel goed gebruikt en hoelang heb je hem aan de longe gehad?
Je moet niet meteen denken dat dit meteen succes heeft, het paard moet hier ook aan wennen.
Ik zou het dus vaker proberen met elastiek!
En dat je paard geen spieren heeft, door de juiste training krijgen paarden vaak wel spieren, alleen hier moeten jij en het paard hard voor werken.
Breng je paard eerst in balans, zorg ervoor dat hij rechtgericht word, dan ben je al een heel eind.
Ik las ook ergens dat als jij je teugels loslaat dat je paard zijn hoofd in de lucht steekt en je daarom de druk maar op de teugels houd, ik denk toch dat je paard ergens moeite mee heeft, laat hem eens nakijken ik denk dat dat het beste is!

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:45

Ik heb het over de rugspieren die van zn hoofd naar zn achterste lopen, ter hoogte van de schoft is dat voornamelijk de trapezium (was helemaal weg bij demijne) en dan over de rug is de voornaamste de latissimus dorsi langs weerszijden van de wervelkolom... (als ik me niet vergis ben namelijk geen fysio of veearts of iets dergelijks)
Ik snap je echt wel, je hebt het niet gemakkelijk en loopt niet over van het geld, ik heb ook lang getwijfeld om er een osteopaat bij te halen omdat het niet zo goedkoop is, maar nu ben ik echt blij dat ik het gedaan heb!
Van het zadel, ja das inderdaad echt heel moeilijk want een goed zadel kost je minstens 500 euro ofzo (tip: ik heb een wintec, ziet er niet zo sjiek uit als een lederen enzo, maar ze zijn goedkoop, heel verstelbaar en makkelijk in onderhoud! Dus als het binnenkort je verjaardag is of je een toffe vakantiejob vindt, raad ik je deze zeker aan!)

eens je zeker bent dat lichamelijk alles perfect zit (je moet er wel écht een proffesioneel iemand bij halen, want een wervel die vastzit zie je echt niet zomaar en iemand die er niet veel verstand van heeft (maar vaak wel gaat beweren dat hij er verstand van heeft) kan dat niet altijd goed voelen)
Dan kun je zeker beginnen met grondwerk, longeren enzo; werken aan ontspanning, rechtrichten en ondertreden!
misschien kan je eens een kijkje nemen op http://www.paardenbegrijpen.nl daar staat echt zéér veel nuttige informatie, helemaal gratis en voor niets!
Ik wens je veel succes en ik ben er zeker van dat jullie gauw verbetering zullen merken!!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:49

Meisje, ik heb nu twee keer opbouwend commentaar geven, en geen woord over jou houding, en niets negatiefs gezegt. Puur omdat ik jou en je paard wil helpen. Omdat het heel duidelijk is dat jij om dit paard geeft en je je doet overkomen alsof je er heel graag aan wil helpen.

Maar voornamelijk geef ik je dit commentaar omdat ik ook het beste met je prachtige paardje voor heb. Je onverschilligheid maakt mij nu toch wel een beetje boos. En dan heb ik het niet over een nieuw zadel kopen, niet over zitlessen, en niet over het aanpassen van je les.

Het feit dat van alle kanten in dit topic geroepen wordt dat je paard eruit ziet als een paard dat last van zijn rug heeft, geeft aan dat er een kans is dat dat is. En dat je paard dat heus wel zou laten merken, en het dus niet zo is, vind ik gewoonweg dom. Het zijn vluchtdieren. En paarden kunnen niet praten. Een paard laat lang niet altijd zijn pijn zien, en paardeneigenaren die hun paard al 20 jaar hebben vergissen zich ook wel eens en kijken er nog overheen.

Paarden kosten geld, en als je het niet kan betalen dan had je deze niet moeten nemen. Het is niet meer dan fatsoenlijk om even je paard te laten controleren, jij vraag om advies en dit is het advies. 1 enkel consult kost geen miljoenen en kan jou zoveel duidelijkheid scheppen. Blijkt het niet zo te zijn, ja dan ben je wat geld kwijt. Dat is heel jammer, maar kan je tegelijk (mocht er wel wat uitkomen) ook een heleboel behandelingen schelen.

Kan jij met jezelf leven, als jij over een paar jaar met een paard rondloopt die of niets meer kan/of afgemaakt moet worden terwijl jij dit jaren geleden al had kunnen voorkomen (rede van mijn frustratie, ik heb dit van dichtbij mogen bijwonen, en geloof me dit ontzettend aardig meisje was helemaal gek op het beestje en was er helemaal kapot van)

Er klopt gewoon iets niet. Ja je paard heeft een slechte bouw, dus hoeft hij maar niet ontspannen te lopen? Zou jij het prettig vinden om de hele dag met gespannen spieren rond te lopen? Jij zou toch ook immers een fisio opzoeken?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:49

Bosritjes zijn ideaal voor de afwisseling. En om weer over het dressuurmatige te gaan zeuren: lange paden zijn erg geschikt om je paard recht te richten! Trouwens, je wil je paard toch aan iedereen showen die in het bos loopt? Lekker rechtop zitten, mag best een beetje arrogant. Ik geloof ook helemaal niet dat hij het slecht bij je heeft, maar wij boktmensen zien nu alleen de foto's waar we ons blind op kunnen staren, wij zien natuurlijk niet hoe jij er verder mee om gaat Lachen

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:52

Ja nja ik heb het stiekje den 3x gebruikt, nog neit echt vaak dus, maar toen leek het niet echt te helpen. Heb nu gehoord dat ik het ook eens met een pessoa kan proberen, dus dat ben ik wel van plan.
Bedoel je met dat rechtgericht dat hij zijn schouders naar buiten wil drukken? Mijn instructrice zegt dat ik dan beide handen een beetje naar binnen moet doen, zodat hij zijn schouders mee naar binnen neemt. Hier ben ik mee bezig, maar vergeet het soms weleens.

Bubsj: Als je goed had gelezen heb ik al eerder in dit forum gezegt dat ik er iemand anders naar zal laten kijken..

@ Olympus: In het bos zit ik ook veel rechter, dit komt denk ik omdat ik dan niet kijk of dat hij wel netjes loopt. Mijn boshouding moet dus mijn bakhouding worden

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:53

het meeste is hier idd gezegd dus ik val misschien in herhaling,

Je kijkt niet een beetje naar onder maar heel veel. Laat alle trucjes even zitten en concentreer je op jou en de ontspanning.
voor mijn part laat je het paard nog niet precies goed lopen met zn hoofd, maar gewoon fijn ontspannen met zacht contact op de teugel. Als jij een betere houding aanneemt dan weet ik dat het paard zelf ook al 10 keer beter loopt!

een tip:
ik reed ook altijd gewoon met stalschoenen (vroeger zelfs met gewone gympies) maar nu rij ik met laarzen en mn been ligging is echt 100 keer verbeterd, ik trek mijn hak minder op, mijn been is stiller en het plaatje veel meer compleet! probeer het het werkt echt!!!

succes!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:57

Ik wou je gewoon even flink wakker schudden Knipoog

Ik denk dat je het niet door hebt, maar doordat jij er duidelijk zelf ook al over nagedacht hebt komt je met een heleboel 'redens' waarom het wel of niet zo is. Maar je bent nu op een punt dat je er gewoon iemand naar moet laten kijken die er echt verstand van heeft. En zo snel mogelijk.

Ik en iedereen hier heeft duidelijk het beste met jullie voor. Het is niet of nauwlijks een reltopic, iedereen probeerd opbouwend advies te geven. Dat geeft duidelijk aan dat iedereen ziet dat jij om je paard geeft, en je hoeft er ook helemaal niet bang voor te zijn dat iemand jou als een slechte baas ziet.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:58

Fantastico schreef:
@ Olympus: In het bos zit ik ook veel rechter, dit komt denk ik omdat ik dan niet kijk of dat hij wel netjes loopt. Mijn boshouding moet dus mijn bakhouding worden

Ik denk dat je hier een een heel goed punt hebt! Jij zit beter, je paard loopt rechter, denk je dan niet dat dit je knelpunt is? Dat je te veel wil en dat ten koste gaat van de ontspanning van jullie allebei.
Zet het 'in de krul rijden' van je af, net als in het bos.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:00

Ik wil gewoon te veel in 1x heb ik gemerkt. Ik zie andere paaden super lopen en denk: dat wil ik ook. En van boven ziet het er ook super uit.. die flits die ik in de ruiten zie weerspiegelen zien er ook goed uit.. totdat er foto's worden gemaakt. Dan zie ik wat anders. Nu ik dit weet, ga ik hier aan werken

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:01

Bloos! Bloos! Meisje jij snapt er helemaal niets van he!
De tips en adviezen worden op een presenteerblaadje aangeboden!
En jij slaat alles in de wind! Als het maar geen geld kost bij jou.
Ik geloof best dat het paard het goed heeft bij jou, maar iedereen ziet hier een paard
dat zijn rug niet goed gebruikt en veel spanning heeft.
Laat er een proffesioneel iemand naar je paard kijken.
Ook de rug en bespiering kunnen veranderen, dus een proffesionele blik op je zadel kan ook zeker geen kwaad!

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:02

marieltje: voor de zoveelste keer: Ik laat er iemand naar kijken..

Duidelijk?

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:04

Duidelijk!
Dan heb ik erover heen gelezen, sorry Bloos

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:05

Fantastico schreef:
Bedoel je met dat rechtgericht dat hij zijn schouders naar buiten wil drukken? Mijn instructrice zegt dat ik dan beide handen een beetje naar binnen moet doen, zodat hij zijn schouders mee naar binnen neemt. Hier ben ik mee bezig, maar vergeet het soms weleens.

schouder wegdrukken heeft idd ook met rechtgerichtheid te maken, maar omdat je zelf nogal streng bent in je binnenhand moet je zelf eerst leren die los te laten, vervolgens duw je je paard met je binnenbeen naar je buitenhand, je binnenhand zou je sowieso los moeten kunnen laten zonder dat de hoofd/hals houding veranderd.

wat je dan het beste kan doen is stukjes contrastelling vragen, paar pasjes en weer recht, eerst nog even geen stelling naar binnen, maar recht, valt ze weer over de buitenschouder dan vraag je weer wat stelling naar buiten enzovoort..

verder buiten kun je lekker met m gaan schakelen, lekker loswerken op de rechte stukken, pasje naar voren en weer terug (op je zit)... laat het hoofd eerst maar voor wat het is...

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:06

Gewoon doorgaan, foto's blijven maken (af en toe, anders wordt je gek), Iemand even het zadel na laten kijken en alles positief oppakken.

Succes meid!! Komt goed.