Ik vind je houding niet goed, maar dat heb je al 3 pagina's lang gehoord
Vraag eens aan je instructrice of ze je zitles wil geven. Verder is het ontzettend moeilijk om jezelf dingen af te leren kwa houding, maar met veel discipline moet het lukken!
Gewoon steeds tegen jezelf zeggen; hakken laag, hakken laag enz, of laat je instructrice het zeggen! Je wordt er horendol van, maar het helpt ontzettend goed!Ik heb zelf ook zo'n paard te rijden. Een merrie met een lange hals en een lange nek. Zij vind het ook heel moeilijk om door de rug te lopen, om maar niet te spreken van een beetje oprichting. Ik rijd altijd ontzettend lang los, eerst goed aan de hulpen zetten (dus overgangen en figuren om ze los te maken), dat hoofd komt later wel!
De oefeningen als wijken en de galopswissel zal ik voorlopig achterwege laten. Ga maar eens terug naar de basis. Eerst jezelf 'aanpakken', en daarna van voor af aan beginnen met je paard. Lekker lang en laag losrijden, dat oprichten komt ook later.
Longeren is ook een goed middel om je paard los te krijgen. Het mag dan wel saai zijn om te doen, maar als je resultaat gaat zien is het al gauw minder eg om te doen. Zelf longeer ik regelmatig met een pessoa, elastiek ben ik niet zo'n fan van. Naar mijn idee geeft het elastiek niet echt mee als het paard loslaat, er blijft druk op. Mocht je met een pessoa aan de slag gaan, doe dit dan de eerste paar keren met iemand die er verstand van heeft. Het ding kan veel goeds doen, maar zeker zoveel kwaad als het op een verkeerde manier gebruikt wordt!
Ohja, ik geef nu alleen rijtechnisch commentaar, van de osteopaat enz heb ik niet veel verstand, dus laat ik aan anderen over