Waar ligt de grens van verkopen/doorzetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bikkellove

Re: Waar ligt de grens van verkopen/doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:29

Ik denk dat opschrijven van de problemen inderdaad een heel goede optie is, mischien kun je er wel een lijn in ontdekken, gaat hij b.v vervelend doen in een periode met weinig tot geen weidegang ( dit was bij mijn paard het geval) en weet je echt zeker dat het niets medisch is, last van rug of iets dergelijks, wat de ene keer meer opspeeld dan de andere keer.

Verder helpt bij mijn onmogelijke merrie, negeren van slecht gedrag, gewoon blijven rijden, dit heb ik van mijn instructrice geleerd en begint nu te werken, eerst zoekt ze de confrontatie op en daar reageerde ik op, hartstikke leuk vond ze en ging nog meer klieren, nu blijf ik gewoon rijden en geeft ze het veel sneller op. Weet niet of je hier wat mee kan , maar geef het maar als voorbeeld, ik snap dat je af en toe radeloos word, na 2 jaar.

Verder veel rij plezier.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 07:51

Een paard verkopen zou ik doen als een paard te wild/druk/heet voor mij is.
Dan heb ik echt totaal geen plezier meer aan het rijden.
Mijn pony's heb ik toen verkocht omdat ik er te groot voor werd.

Doorzetten zou ik doen als het paard bijv. niet de potentie heeft wat ik had gehoopt, stijver is dan ik had gehoopt etc.
Nou vind ik dat heel moeilijk om dat zo te bepalen, want als je in zo'n situatie zit denk je er toch anders over.
Met het paard nu hebben we wel zoiets gehad(in profiel uitgebreid verhaal) die hebben we gekocht voor mijn moeder, en de enige eis was eigenlijk dat hij superbraaf was, en dat is hij!
Toen ik erop ging rijden was hij wel erg stug enzo, maar heb er eigenlijk geen moment aan gedacht om hem te verkopen(nu lag dat natuurlijk ook weer anders omdat hij eigenlijk van mijn moeder is Tong uitsteken ) Hij heeft misschien de potentie, maar hij heeft echt een gouden karakter, en dat vind ik toch ook wel erg fijn, dan maar geen mooie middendraf en 1e prijzen, als ik op wedstrijd ga heb ik plezier met mijn paard, en dat is het belangrijkste.

Ik denk dat je daar dan ook meteen bij het belangrijkste verschil komt, als je geen plezier meer in je paard hebt, is het misschien beter om hem te verkopen....
En tuurlijk zijn er eens mindere momenten, maar die momenten zijn bij jou volgens mij best vaak en heftig.

time_runner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:30

paard weg doen doe je alleen omdat hij je dood kan worden of hij niet voor de juiste sporttak is gekozen

een paard is als een mens , de ene kan veel van dit , de andere kan veel van dat
paarden hebben net als mensen ook een limiet.

als je jaren traint met je paard en niet meer verder graakt , dan zal het zijn omdat je paard zijn hoogste niveau heeft berijkt
als je paard veel kan , en jij nog niet.. dan ga je de eerste maanden afzien , en veeeel mogen rijden om elkaar te leren begrijpen

belachelijk vind ik dan de uitspraken van de " automatiekskes " .. jij als ruiter moet het nog steeds doen
het is de ruiter die met het paard rijd
en niet het paard met de ruiter

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:42

ik zit al denk ik 3 jaar in zon soort situatie Bloos
heb mijn paard nu 5 jaar
in het begin ging het allemaal heel leuk hij deed goed ze best sprong geweldig kon buiten rijdn met m alles.
na 2 jaar toen we besloten hadden dat ik toch wel wat wedstrijden met m wilde gaan rijden en dus de training gingen opbouwen,knapte er wat bij hem.
hij moest aan het werk en dat vond hij maar niets.
hij kent werkelijk waar alle trukjes steigeren (kaarsrecht er ondertussen 8x afgevallen in zon situatie)bokken stilstaan achteruit lopen enz.
als ik hem in de les rij gaat het prima dan is er iemand bij die op me houding reactie en mijn paard rijd.
maar als ik hem alleen rij opent hij zijn truckendoos en haalt hij ze allemaal uit muv steigeren gelukkig.
hij loopt bv on de les keurig zijn voltes linksom en rechtsom zodra ik alleen rij kan hij dat niet meer,geef dezelfde hulpen als in de les.
als ik hem dan een half uur zelf gereden heb (half uur geklooi)dan loopt hij het laatste kwartier heel fijn.
we rijden hem nu ook op een hackemore omdat hij met een bit in niet kan ontspannen en loslaat.
maar mijn geduld raakt na die 3 jaar nu wel een beetje op.
paard mankeerd niets(is wel behandelt voor ataxie maar is weer 100%gezond) is regelmatig onder behandeling van steffi en de fysio.
hij heeft er gewoon totaal geen zin in.
bv aan de longe strekken en los door ze lijf lopen in stap draf galop en vooral heel hard willen als hij ongeveer 10 min gelopen heeft.
onder het zadel wil hij gewoon niets.
en in de omgang is het een compleet normaal paard heeft wel zo zijn eigenaardigheden,en hij is niet heel erg vriendelijk tegen andere paarden
wil nu eigenlijk een reading laten doen om te kijken waar dit gestoorde gedrag vandaan komt.(iemandhier mischien ervaring mee met zon soort paard?)
ik rij hem nu wel bij een nieuwe instructie die hem meer in ze waarde laat rij nu op de meer klassieke manier en doe grondwerk met m n aan de hand werken.
maar nog blijft het rijden en probleem.
ga hem nu een extra supplement voeren super e van equistro en hoop dat hij dan sneller los is en beter loopt.
mijn instructie vind het ook een goed idee om wat met hem te springen dat vind hij leuk en kan hij hartstikke goed,heaas kan dit niet omdat we geen springmateriaal op stal hebben Boos! .
ook moet ik gaan buitenrijden alleen ik krijg m het erf niet af
anders is het jammer en gaat hij in september weg.
conclusie ik kan het niet eeuwig volhouden.
wil gewoon lekker zonder geklooi en angst kunnen rijden.
en het is niet echt niet leuk als iedereen om je heen lekker rond rijd op ze paard en jij al 3 jaar zit te klooien Stoom uit je oren
dit paard is een ruin dus heeft geen last van hengstigheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:30

Die grens ligt puur en alleen bij jouzelf, niet bij wat anderen denken of vinden in jou omgeving. Als jij hem niet meer aankan/wil dan merk je dat vanzelf!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:39

Ik kom heel vaak mensen tegen in een dergelijke situatie, bij mij is die grens heel duidelijk, het kan voor sommigen heel cru klinken, maar paardrijden moet leuk zijn. Ik heb het paard voor mijn plezier gekocht, hij/zij is er voor mij en niet andersom (wat natuurlijk niet inhoudt dat hij niet de best mogelijke verzorging krijgt enz hoor).

Ik moet met lol naar mijn paard toegaan en zin hebben om wat te gaan doen. Tuurlijk heeft een paard een keer een mindere dag, hebben wij ook allemaal. En soms raak je in een periode dat het wat minder gaat. Maar als die periodes zo vaak terugkomen en je paard zo'n sterke wil heeft....dan is de klik paard ruiter denk ik niet optimaal.

Er wordt soms moeilijk gedaan over het verkopen van je paard...maar als ik zou merken dat de ups minder vaak zijn dan dan de downs zou ik een ander huisje voor hem gaan zoeken. Het is eerlijker tegenover jezelf en je paard. Ik denk dat je pas goed bezig bent als je beschikt over een behoorlijke dosis zelfreflectie en durft te zeggen; nee...dit wordt hem zo niet.

Het feit dat je dit topic bent begonnen lijkt mij al een teken dat er iets behoorlijk wringt (logisch als ik je verhaal lees). Volgens mij heb je een hoop tips gekregen om de afweging te maken. Succes in ieder geval met de beslissing!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:08

Hij gaat in de staak maar niet gevaarlijk dus? Wat ik mis in je verhaal is wanneer hij aan de staak gaat? Want er is altijd een aanleiding, het feit dat het dan een tijd duurt, is omdat hij er mee wegkomt. Het is beter deze periodes te voorkomen dan ze te proberen afbreken natuurlijk Knipoog

Ik heb vele paarden gezien waarmee men al jaren niks kon of in vlagen niet, die bij de juiste trainers gouden dieren werden. En die dan zelfs met hun eigen ruiters het geweldig deden. Maar vaak, als ze weer een tijdje thuis stonden, ging het weer mis. Slechts een enkeling houdt vol.
Mijn conclusie: neem dan liever een paard die je op het eerste zicht te weinig uitdaging lijkt, daar krijg je ook nog genoeg moeilijke momenten mee. Een paard waar je je al 2 jaar niet kunt in verplaatsen en niet ziet waarom hij iets doet (en dat bedoel ik echt niet gemeen) is gewoon niet leuk...

Volgens mij kan een ruiter onder permanente begeleiding (dus bij alles iemand die klaarstaat: bij het rijden, longeren, omgang, ...) met élk paard klikken. Maar helaas hebben weinigen die begeleiding en dan is het een stuk moeilijker...

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 10:22

Nee, absoluut niet gevaarlijk. Ik ben er ook nog nooit vanaf gekiept. Wanneer hij in de staak gaat is moeilijk te zeggen. De ene dag loopt hij super fijn, de volgende dag kan het maar zo zijn dat als we aandraven hij in de staak gaat. Ik kan er niet een directe aanleiding voor verzinnen. Het kan zomaar gebeuren dat ik gewoon rechtuit ga op de hoefslag dat hij in de staak gaat. Juist omdat ik niet weet wat de aanleiding is, is het zo moeilijk op te lossen. Wel is het zo dat hij ook gaat staken als ik vanaf het begin al begin met voor hem moeilijke dingen. Als ik nog niet gedraafd heb en dan al beginnen met wijken bijvoorbeeld. Het gaat een heel stuk beter als ik het eerste kwartier lekker naar voren ga, lekker schakelen, maar dat lijkt me vrij normaal denk ik..
Daarnaast kan hij het dus ook gewoon uit het niets doen.

Bijkomend probleem is dat ik straks fulltime stage moet gaan lopen, waaraan ik s avonds ook tijd aan kwijt ben. Ik ga dus of een bijrijder zoeken of..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:24

En hoe reageer je als hij staakt: heb je al een zicht of er dingen zijn die werken? Want vaak missen mensen hier net dat stukje technisch correct doorzetten zeg maar: dus durven én kunnen (ik mis beide vaardigheden Clown ).

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 10:29

poes schreef:
En hoe reageer je als hij staakt: heb je al een zicht of er dingen zijn die werken? Want vaak missen mensen hier net dat stukje technisch correct doorzetten zeg maar: dus durven én kunnen (ik mis beide vaardigheden Clown ).

De ene zegt dat ik het moet negeren, de ander zegt dat ik m naar voren moet schoppen weer een ander zegt omtrekken op een volte van 1m.
Het werkt allemaal tijdelijk. Tot hij na een rondje of zo weer begint.

Maar het gaat ook heel vaak heel goed, dan gaat hij helemaal niet in staking, of maar 1 keer en kan ik heerlijk rijden..
Durven is in het begin een probleem geweest, nu niet meer. Kunnen, tja, wat moet je doen? Iedereen die ik gevraagd heb (goede ruiters/instructeurs) geven een andere oplossing.
Op dit moment is het de eerste keer dat hij gaat staken, zakt mn moed me al in de schoenen. Als hij door blijft gaan, wordt ik gewoon echt radeloos. Ik heb al zoveel geprobeerd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:32

Het maakt meestal niet veel uit WAT je doet, zolang je het maar doet Vork Dus even tonen van: HE DAT HOORT NIET en dan weer even rustig verder doen, ook al is het de 100e keer dat hij staakt. Probeer echt constant de instelling te hebben van: Hoe lang jij dit ook vol houdt, ik heb net iets langer geduld en vooral, ik word niet kwaad maar blijf heel heel heel rustig.

De reden waarom hij blijft staken is omdat het ergens een positief gevolg heeft voor hem.
Ik vraag me wel af waarom hij het blijft doen, ergens vrees ik toch dat er iets mist in de training of zo...

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 10:36

Ik heb geen idee wat er zou moeten missen in de training.
Hij is als 4 jarige ingereden op een dressuur/africhtingsstal. Na 4/5 maanden heeft hij een vakantie gehad en toen is hij weer opgepakt. Heb ook vanaf het begin les gehad, maar hij begon eigenlijk al heel snel.

Ik denk dat ik een deel goede rijtechniek mis. En dat hij zo slim is om elk ding wat ik verkeerd doe aan te pakken. raar alleen dat hij sommige dagen helemaal niks verkeerd doet en ik bij wijze van zo een m proef kan starten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:41

Sja qua rijtechniek dat kan hoor, voor sommige paarden moet je echt heel goed kunnen rijden... Mss heeft hij last van iets dat af en toe wringt of zo... Of is hij soms gewoon snel beledigd of heeft hij geen zin... Feit is dat hije r al heel lang mee wegkomt... Maar het kan nog draaien hoor, ook dat heb ik al vaak genoeg gezien. De vraag is of jij dat kan en of het je moeite waard is?

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:04

Ik kan me goed indenken dat het voor jou niet makkelijk is, al twee jaar zet je je volledig in en die slechte buien worden maar niet minder.
Kan me geod voorstellen dat je er niet echt van gemotiveerd raakt!
Ik denk ook (zoals hier al eerder gezegd is) dat je eigen gevoel alles zegt. Ik denk dat als je er aan twijfelt om hem te verkopen of niet dat je al best ver bent. Vooral als die momenten vaker voorkomen.
Als je gewoon lekker dressuur wilt gaan rijden, zal dit niet het beste paard voor jou zijn. Maar als je een vriend wilt waar je ook mee kan rijden, past hij wel weer...
Kijk goed naar wat je wilt en maak aan de hand daarvan de keuze.

Succes!

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 11:29

Dank jullie wel.. Het is moeilijk in te schatten wat de beste keus zou zijn.
Het is een heel leuk paard in de omgang, een super paard om te rijden als het goed gaat.. dat maakt het niet makkelijker

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:45

Kan me inbeelden dat het moeilijk is Ja ! Wanneer heb je genoeg geprobeerd he?

tropic02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:11

Je verhaal klinkt mij niet onbekend. Ga je niet mij ervaring met mijn haffie vertellen anders ben ik morgen nog bezig. Wil je alleen zeggen dat je op je eigen gevoel moet afgaan, maar ook heel eerlijk tegen jezelf moet zijn. Ik ben nu vier jaar verder en ik heb geen spijt dat ik heb doorgezet.

Het heeft me soms mijn rug gekost met al dat bokken, maar ik heb nu een leuke all-rounder die (afhankelijk van haar bui) voor mij haar best wil doen.

succes verder

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:42

Ik heb net verzonnen/ben tot het inzicht gekomen: ik denk dat ik haar zou verkopen als ik er met tegenzin naar toe zou gaan.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:33

Mijn grens ligt errúg ver. Ik zou net zoalng doorzetten tot het beter ging, maar dat is per persoon verschillend.
Ik geef veel te veel om m'n paardje om niet door te zetten. Ik ben nu al lang bezig met dressuren, en even dacht ik dat het nooit ging lukken. Maar nu begint het eindelijk te komen! En dan is dat echt geweldig.

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:29

Bij mij ligt mijn grens ook heel ver als het bij mij niet gaat wil ik dat het lukt, en dan ga ik net zolang door, maar soms helpt dat niet soms klikt het gewoon niet tussen ruiter en paard! En dan kan je wel doorgaan maar dit helpt niet voor het paard niet leuk en voor de ruiter niet leuk. En dan kan je maar beter voor een ander paard gaan kijken daar zou je dan veel meer plezier van krijgen, en voor je paard een leuke ruiter zoeken waar het wel mee klikt. Succes ermee.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:52

Waar de grens van een paard verkopen ligt zou ik niet weten. Denk dat dit heel persoonlijk ligt wanneer jij een paard hebt waar je heel erg mee verbonden bent zal je dit minder snel doen als eentje waarmee je niets hebt.

Over het staken van je paard.
Heb je al eens geprobeerd een andere tak van de paardensport uit te gaan voeren?

Misschien vind je paard deze oefeningen wel niets...Dit moet je natuurlijk wel alleen doen wanneer je dit zelf ook leuk vind.

Weet ook niet hoevaak je in de week rijd en hoelang en hoe de band met je paard is maar misschien zitten hierin nog wel dingen waar je aan kan gaan werken.
Misschien moet je eens gewoon een keer een lekkere wandeling gaan maken met hem/haar.

Overigens zijn dit natuurlijk alleen maar tips, ken je paard en jou zelf niet. Knipoog

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:13

Ik ben erachter dat ik gewoon te weinig echte rijervaring heb om een jong dier op te leiden. Dit zal met les en fanatiek rijden zeker wel goed komen, zeker nu hij zo super braaf is de laatste tijd!
Aangezien ik straks echt niet meer de tijd ga hebben om fanatiek te blijven lessen en te trainen heb ik besloten hem een nieuw baasje te gunnen die dat wel kan.
Bedankt voor alle reacties!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:13

Een moeilijke maar niet onverstandige keuze dan Ja Ik hoop dat je een leuk baasje voor hem vindt!