Steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:35

Urielle schreef:
Klara16 schreef:
Urielle: paarden die vanuit hun eigen karakter onhandelbaar zijn zullen vast wel bestaan. Maar het zijn er veel minder dan jij denkt.

Ehm, dat zeg ik 'gamma' Clown

Waaraan ik nog toe wil voegen dat het ook onder profs nog zoeken kan zijn naar een passende combi. Ik heb een braaf maar heet en eenkennig paard, en zelfs daarmee stuurde niet elke prof zomaar weg. En da's niet eens een probleempaard, alleen een karakterpaard.
Dus dat _iemand_ er niet mee wegrijdt betekent niet dat _niemand_ het kan.

Sommige paarden laten zich niet berijden, Urielle, ik denk echt dat je een beetje naief bent hierin!
Er is ergens een man (dacht een Amerikaan) die dergelijke paarden nog kan redden waarbij hij vrji rigoureuze methodes hanteert; het is de laatste mogelijk voor ze op je bord belanden.

Keihard, maar waar. ben zijn naam trouwens kwijt. Hij legt ze plat door een ader of id af te klemmen naar de hersenen, misschien weet iemand wie ik bedoel?

De renpaarden die ik reed waren ook fel en hadden een sterk karakter maar die waren gezond als wat en geweldige dieren om mee te werken!
Er zit een verschil tussen hete sterke intelligente paarden en maffe paarden hoor! Knipoog

Linnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:40

Maar is dit paard volgens jou dan intelligent of maf detour?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:50

IN sommige opzichten intelligent (vind de meeste Volbloedpaarden behoorlijk vlug en bij de wkker) maar ook maf, ze leerde niet van haar primaire gedrag, bezeerde zich steeds, het was zo sneu, het doet me nog verdriet als ik er aan terug denk. Als fokmerrie was ze trouwens erg lief en ik had het idee dat als ik haar paard in de wei liet zijn het het beste ging. Ze had een broertje dood aan het werk.
Drie dagen zadeltje op niks aan de hand, dag later dwars door heggen heen etc; mee lopen naar de wei; ineens vooruit rennen dwars door een hek. Fysiek konden ze niks ontdekken.
Als ik dan zo over haar praat vind ik het onwijs verdrietig en had het graag zo anders gewild.
Maar mijn vriend zei op eeng egeven moment:"Nu is het klaar. dat zij zichzelf wil beschadigen, moet ze zelf weten, maar pas jij beetje op jezelf."Hij had geljik. Sommige artsen vonden haar echt een drama en zeiden dat het niet goed zo komen, dan wil je bewijzen dat het wel kan en het gaat niet..OM stapelgek van te worden.

Het stomme is wel dat als ik haar heel dof en ellendig zou treffen haar zou ophalen en in de wei ergens zou zetten, want ze glom hier altijd en was vol leven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:56

detour schreef:
Sommige paarden laten zich niet berijden, Urielle, ik denk echt dat je een beetje naief bent hierin!

Nee hoor, maar het is zo'n grote minderheid en mijn ervaring is dat elke pino die een keer moeilijkheden met zijn eigen paard treft, denkt dat hijzelf een levensgevaarlijk onhandelbaar nietteberijden paard heeft Vork
Vaak zijn er ook nog hele stoere verhalen te lezen over paarden die kaarsrecht overeind gaan en als je ze dan ziet steigeren denk je echt 'is dat nou alles wat ie doet?' Clown
Daarom ben ik er toch voor dat een ruiter eerst zijn eigen ego eens aan de kant zet en een (aantal) prof(s) vraagt om eens te proberen of ze met het paard weg kunnen sturen.
Dat enkele paard wat echt niet te rijden is, komt er dan wel uitrollen en het grote gros van de paarden kan heropgevoed naar een andere baas.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:02

detour schreef:
Dat laatste kan idd een fel karakter zjin maar als het dier het stomweg herhaalt op je erf of in de wei dan is het niet normaal.

Ik heb er zelf ook een die gaat rugzwemmen. Gelukkig alleen aan de hand en aan de longe, maar wel met zadel op, met bijzets, interesseert hem allemaal niks. En da's toch zeker geen dom paard, integendeel. Het is gewoon een paard dat uittermate pissig en paniekerig wordt als hij tegen bepaalde grenzen oploopt en vechtgedrag vertoont op dat moment.

(freeze-flight-fight-faint)

Met rijden kan ik het vermijden doordat ik hem op zo'n manier probeer te rijden, dat ik hem niet kwaad of bang maak. Ik probeer te bereiken wat ik wil met omweggetjes en rustig aan nog eens proberen, eventueel op een later moment als de geestelijke blokkade weer gezakt is. Ik kan me zomaar voorstellen dat hij onder een ik-moet-ik-zal-ruiter een ongelofelijk kl*tebok zou zijn.

Maar dom of lomp is hij niet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:47

Jeetje dat rijd dan toch ook niet prettig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:05

Jawel hoor, het paard kan een heleboel doen zonder dat je tegen zijn grenzen botst. Maar als hij aangeeft dat hij iets eng of moeilijk vindt, moet je niet denken dat je hem er wel even doorrijdt, want dan ben je verder van huis. Soms een sneaky omweggetje en stiekem hetzelfde vragen. Soms besluiten dat een oefening nog te hoog gegrepen is en twee weken later nog eens proberen aan te pakken. Alles met beleid en respect, dan heb je er een wereldpaard aan die voor je tot het uiterste gaat en door zorgvuldig opbouwen kun je meer en meer vragen.

Maar goed, dat staat allemaal los van het paard van TS. Ik wou alleen even aangeven dat het zeker niet alleen de lomperds zijn die omslaan, maar ook, en misschien wel juist, de hypergevoelige paarden. En ik denk zelf dat die gevoeligheid heel fijn is om te gebruiken in de sport.

Steigerende paarden dus niet zomaar afschrijven Knipoog

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:13

Urielle schreef:
detour schreef:
Dat laatste kan idd een fel karakter zjin maar als het dier het stomweg herhaalt op je erf of in de wei dan is het niet normaal.

Ik heb er zelf ook een die gaat rugzwemmen. Gelukkig alleen aan de hand en aan de longe, maar wel met zadel op, met bijzets, interesseert hem allemaal niks. En da's toch zeker geen dom paard, integendeel. Het is gewoon een paard dat uittermate pissig en paniekerig wordt als hij tegen bepaalde grenzen oploopt en vechtgedrag vertoont op dat moment.

(freeze-flight-fight-faint)

Met rijden kan ik het vermijden doordat ik hem op zo'n manier probeer te rijden, dat ik hem niet kwaad of bang maak. Ik probeer te bereiken wat ik wil met omweggetjes en rustig aan nog eens proberen, eventueel op een later moment als de geestelijke blokkade weer gezakt is. Ik kan me zomaar voorstellen dat hij onder een ik-moet-ik-zal-ruiter een ongelofelijk kl*tebok zou zijn.

Maar dom of lomp is hij niet.

Daar ben ik het wel mee eens.
Mijn merrie is ook alles behalve dom hoor mijn instructeur zegt ook dat ze juist heel slim is.
Ik ben nooit met haar achterovergeslagen maar dat zat er niet ver vanaf.
Ook met dit dier bereik je meer door rustig te vragen en nog een rustig te proberen dan ze boos te maken want daar bereik je veel minder mee ook de mijne zou doorslaan bij een eventuele ruiter bij wie die alles perse zou moeten.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:56

Ook ik ga er vanuit dat je paard geheel medisch is nagekeken.

Ik heb sinds 2 maand nu weer een merrie, en liep tegen hetzelfde probleem aan. Nou heb ik wel het een en ander ervaring met uit protest stijgerende paarden, maar dat maakt het er natuurlijk niet leuker op. Ook bij deze merrie zijn alle medische problemen/zadelproblemen en dergelijke eerst uitgesloten. Protest was het enige wat overbleef. De merrie had een jaar lang op het land gestaan (vanwege zwangerschap) en was daarna weer 1 a 2 keer in de week opgepakt.

Al met het proefrijden werd ik uitgetest. Maar dit waren de bekende 'huppeltjes' (zo'n 80 cm van de grond).

De eerste keer thuis was ik redelijk overdonderd. Singel nog niet strak (mevrouw bleek een enorme buikuitzetter, na opstappen kon hij zo'n 5 gaten strakker) en dermate hoog dat ik al tegen mezelf zei 'we gaan zo omklappen'. Gelukkig gebeurde dat niet.

De volgende 3 dagen heb ik er alleen in draf opgezeten. Opstappen en draven, rechte lijnen ook. Elke kans werd namelijk gegrepen. Daarna was het over en uit.

2 weken later kwam het terug, en toen heb ik iets minder paardvriendelijk gehandeld. Binnenhand vast zetten achter je knie en een dreun op haar hoofd. Nou zal ik geheid mensen over mij heen krijgen, maar voor mij is dit gedrag uit protest gewoon de druppel. Ik wil niet dood, en ik wil ook geen dood paard.

Ik kan je dit ook alleen maar als advies geven. Vooruit rijden gaat voor mij altijd voor, op den duur pakken ze dat vaak wel goed op. Mocht het niet overgaan, dan zul je toch even heel streng voor je paard moeten zijn. Ik ben helemaal niet van deze manier van 'paardrijden' maar in dit geval is het gewoon gevaarlijk, zowel voor jou als je paard. Stijgeren is gewoon not done!

Edit* overigens is de merrie 9, maar nooit intensief gereden. Het is dan ook een jong paard. Dit stijgeren kwam niet vanuit iets dergelijks als wijken of iets anders 'moeilijks' voor jonge paarden. Het ging puur om het aan het werken zetten. Een rondje in de bak stappen was al te veel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:26

Urielle schreef:
detour schreef:

Nee hoor, maar het is zo'n grote minderheid en mijn ervaring is dat elke pino die een keer moeilijkheden met zijn eigen paard treft, denkt dat hijzelf een levensgevaarlijk onhandelbaar nietteberijden paard heeft Vork
Vaak zijn er ook nog hele stoere verhalen te lezen over paarden die kaarsrecht overeind gaan en als je ze dan ziet steigeren denk je echt 'is dat nou alles wat ie doet?' Clown
Daarom ben ik er toch voor dat een ruiter eerst zijn eigen ego eens aan de kant zet en een (aantal) prof(s) vraagt om eens te proberen of ze met het paard weg kunnen sturen.
Dat enkele paard wat echt niet te rijden is, komt er dan wel uitrollen en het grote gros van de paarden kan heropgevoed naar een andere baas.

Dan ben ik niet zo'n pino, jammer dat je zo snel oordeelt. Dacht dat je dat wel wist eigenlijk. heb hekel aan wildwest verhalen, ben juist realistisch en heb inderdaad aparte paarden gehad. Daarom merk ik het verschil. Vandaar.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:28

Steigerende paarden dus niet zomaar afschrijven

Er is niemand die beweert dat dat moet, Urielle, er wordt nergens zomaar een paard afgeschreven, niemand heeft stoere Pennyverhalen, mensen vertellen hun ervaringen en wie weet zijn daar ook wel professionele mensen bij geweest.

Vandaar! Knipoog

je ebnt nl niet de enige die een aparte heeft, daar lopen er tig van rond.
van die maffe echter (gelukkig) maar een paar.

En als TS zo'n maffe heeft dan is het slim goed na te denken over de mogelijkhkeden die er wel of niet zijn met zo'n paard.

TS, wat ga je doen eigenlijk na alle reacties? Succes in ieder geval en als je wilt pb en dan mag dat best. Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 05-06-08 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:29

Jij niet Detour
(maar wie weet wie dit leest en ernaar handelt...)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:35

detour schreef:
Steigerende paarden dus niet zomaar afschrijven

Er is niemand die beweert dat dat moet, Urielle, er wordt nergens zomaar een paard afgeschreven, niemand heeft stoere Pennyverhalen, mensen vertellen hun ervaringen en wie weet zijn daar ook wel professionele mensen bij geweest.

Vandaar! Knipoog

Ik wil maar zeggen dat ik vind dat je heel voorzichtig moet zijn met spreken over paard inzetten als weidepaard zolang je hem niet hebt gezien (en wellicht gevoeld!). Wie weet is het allemaal niet zo spectaculair. En wie weet is het wel een knettergekke knol, maar dat hoort TS danwel van de stallen waar ze hem uitbesteedt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:39

Weidepaard zie ik denk ik niet als slachtpaard maar als dier wat aangeeft: Laat me met rust. Ik ben niet zo gelukkig op jouw manier, ik trek het niet, etc.

Al is het bij wijze van spreke maar voor een tijdje en kan een ander er mee aan de slag..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:44

Urielle, ik kan echt neit inschatten hoe heftig het paard stijgert van de TS, herken wel de cowboyverhalen die je bedoelt; de mijne dit de mijne dat, en dan valt het mee.

Maar het feit dat de TS dit topic maakt en het dier in haar beleving echt te heftig is voor haar vind ik heel kwalijke dingen die je gewoon per definitie serieus moet nemen. (Dus ik geloof neit dat dit dier nu meteen "niet spoort", maar weet wel dat het gevaarlijk kan worden als de hierarchie naar zijn grootje is)..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:48

Nee, dat begrijp ik, dat jij met wei geen slacht bedoelt. Maar het grote gros van de eigenaren heeft geen geld voor een extra paard en zal toch besluiten onrijdbare paarden naar de slacht te doen en zelf een nieuwe te kopen waar ze wel plezier aan beleven. En eerlijk gezegd kan ik ze daar niet eens ongelijk in geven, paarden zijn wel duur om als weidesieraadje aan te houden. Maar daar gaat imo een traject aan vooraf van uitbesteden bij profs en daarna ofwel verder rijden ofwel besluiten tot verkoop. Tenzij je dus vanuit meerdere goede correctiestallen hoort dat er niks mee aan te vangen is. Dan kun je er vanuit gaan dat iemand anders ook zijn nek er niet op wil breken Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:59

Ik snap je laatste punt, hoor! Al moet je dan ook maar eens net de juiste correctiestal vindfen, dan zou ik daar weer kritisch in zijn; sommige stallen leveren je paard beroerder af (nee, TS, ik wil je niet ontmoedigen, vind het een strak plan van Urielle) en soms zijn ze echt grof in het behandelen van een paard.
Dat vind ik dan weer niet fair.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:02

Mich_x schreef:
Ik ben pas begonnen aan een 4jarige, maar op momenten heeft ze geen zin meer aan gaat ze kaarsrecht in de lucht staan. Ik ben bang dat ze eens achterover gaat vallen (echt ruimdenkend is ze niet, ze doet wel meer domme dingen zonder na te denken, zoals half over de omheining klimmen en dan niet meer terugkunnen).

Zijn er mss speciale riemen die ervoor zorgen dat het paard niet zo rap/hoog steigert? Zijn deze ook goed in werking & goed voor het paard of is het niet zo goed om deze dingen te gebruiken?

Ken niet zo heel veel van die hulpdingetjes, dus dacht dat k het maar eens aan jullie moest vragen:D

Groetjes,
x

IN wat voor situatie klom ze over het hek?

En met riemen los je het eigenlijke probleem niet op.

na een verhitte discussie tussen mij en urielle ben ik benieuwd wat je gaat doen! Knipoog Ach gut

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:03

Urielle schreef:
Nee, dat begrijp ik, dat jij met wei geen slacht bedoelt. Maar het grote gros van de eigenaren heeft geen geld voor een extra paard en zal toch besluiten onrijdbare paarden naar de slacht te doen en zelf een nieuwe te kopen waar ze wel plezier aan beleven. En eerlijk gezegd kan ik ze daar niet eens ongelijk in geven, paarden zijn wel duur om als weidesieraadje aan te houden. Maar daar gaat imo een traject aan vooraf van uitbesteden bij profs en daarna ofwel verder rijden ofwel besluiten tot verkoop. Tenzij je dus vanuit meerdere goede correctiestallen hoort dat er niks mee aan te vangen is. Dan kun je er vanuit gaan dat iemand anders ook zijn nek er niet op wil breken Knipoog

Ik ben er ook op tegen dit soort paarden aan te houden. Ze zijn veel te duur in onderhoud om alleen maar grasmaaier te wezen, en ermee fokken is totaal uit den boze.
Een veulen neemt niet alleen genetisch, maar ook in de opvoeding véél over van zn moeder. ik zou als koper al bij voorbaat niet geinteresseerd zijn in een veulen met zo'n moeder. Vind niet dat dit soort dieren hun genen mogen verderzetten...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:07

Klara16, misschien heb ik dan geluk maar mijn inmiddels jaarling is een fantastisch aanhankelijk dier, ook wel eens dominant, kan ook overeind komen, maar is niet haar moeder.

het hangt ook af van hoe je start is met een jong paard.

en ik geef mensen die een goede merrie hebben, gezond en levenslustig maar toch lastig- groot gelijk dat ze er mee gaan fokken. je krijgt er nl soms iets heel moois voor terug.

Marijeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:49

Ik heb een pony gehad die hetzelfde gedrag vertoonde..
Heel snel steigeren. Ze had nergens last van, want ze was helemaal goedgekeurd op foto's en ze deed t al stappend aan de hand met een halster om.

Mijn moeder heeft me met deze pony geholpen.. Ik liep met haar aan de hand en mijn moeder met de longeerzweep erachter. Op het moment dat er staking kwam ging ik mijn stem verheffen en mn moeder erachter met de zweep.
Ze heeft het nog een week volgehouden (ook onder het zadel) en uiteindelijk opgegeven.
Ze staat nu nog wel eens met 4 benen aan de grond genageld, maar zodra ik nu mijn stem verhef loopt ze weer keurig mee.

Ik heb geen zware klappen gegeven.. maar gewoon net even slimmer geweest dan de pony.

Ik ben ook wel heel benieuwd hoe het met het paard/pony van de TS gaat en wat ze gaat doen..
Ik heb namelijk het hele topic doorgelezen en iedereen heeft (gelukkig) zijn eigen mening.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:06

detour schreef:
Klara16, misschien heb ik dan geluk maar mijn inmiddels jaarling is een fantastisch aanhankelijk dier, ook wel eens dominant, kan ook overeind komen, maar is niet haar moeder.

het hangt ook af van hoe je start is met een jong paard.

en ik geef mensen die een goede merrie hebben, gezond en levenslustig maar toch lastig- groot gelijk dat ze er mee gaan fokken. je krijgt er nl soms iets heel moois voor terug.

Jij zou ook niet fokken met een merrie die zo'n afwijkende beenstanden had dat ze niet te berijden was, of met een merrie die een erfelijke ziekte vererft. Of dat zou tenminste niet mogen.

Maar paarden met een rotkarakter waar zelfs een prof niet mee overweg kan zouden dan wel voor de fok ingezet mogen worden?

Een goed rijpaard fokken gaat niet alleen over exterieur en gangen, maar ook en vooral over karakter. Ze mogen nog zo'n plaatje zijn om te zien, als ze niet voor je willen werken houdt het op. Dus als je zulke dieren zich laat voortplanten ben je niet aan het fokken, maar aan het vermeerderen imo.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:10

Ik vind dat je een heel goed punt hebt, Klara16, het is in ijn geval misschien dan ook slim dat ik heel bewust voor mezelf fokte, rekening met de consequenties hield en het dier vanaf dag 1 kon laten wennen aan mij.

Jouw punt is echter zo'n belagnrijk euvel dat ik destijds in Deurne bij een Clinic ben geweest waarbij Machteld v Dierendonck, de vader van Imke, en een of andere hoge pief van het KWPN praatten over het belang van de persoonlijkheid van het goed gefokte KWPN paard omdat daar tot nu toe te weinig aandacht aan is besteed. Als vb werd JAzz oa genoemd...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:23

Marijeh schreef:
Ik heb een pony gehad die hetzelfde gedrag vertoonde..
Heel snel steigeren. Ze had nergens last van, want ze was helemaal goedgekeurd op foto's en ze deed t al stappend aan de hand met een halster om.

Mijn moeder heeft me met deze pony geholpen.. Ik liep met haar aan de hand en mijn moeder met de longeerzweep erachter. Op het moment dat er staking kwam ging ik mijn stem verheffen en mn moeder erachter met de zweep.
Ze heeft het nog een week volgehouden (ook onder het zadel) en uiteindelijk opgegeven.
Ze staat nu nog wel eens met 4 benen aan de grond genageld, maar zodra ik nu mijn stem verhef loopt ze weer keurig mee.

Ik heb geen zware klappen gegeven.. maar gewoon net even slimmer geweest dan de pony.

Ik ben ook wel heel benieuwd hoe het met het paard/pony van de TS gaat en wat ze gaat doen..
Ik heb namelijk het hele topic doorgelezen en iedereen heeft (gelukkig) zijn eigen mening.

Klinkt op zich als een dier wat zijn acties vrij gedoseerd laat zien, dan is de oplossing ook dichterbij. Knipoog

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:46

detour schreef:
Jouw punt is echter zo'n belagnrijk euvel dat ik destijds in Deurne bij een Clinic ben geweest waarbij Machteld v Dierendonck, de vader van Imke, en een of andere hoge pief van het KWPN praatten over het belang van de persoonlijkheid van het goed gefokte KWPN paard omdat daar tot nu toe te weinig aandacht aan is besteed. Als vb werd JAzz oa genoemd...

Niet weer!! Er is niks mis met Jazzen. Behalve dat mensen geen tijd nemen om een sensibel paard zoals de meeste Jazzen zijn te leren kennen. Het probleem is dat mensen spectacel willen, bloederige paardjes met mooie koppies en dan het karakter van een koudbloed. Dat kan dus niet! De ruiters overschatten vaak hun kunnen, met de paarden is niks mis.
Moest dit even kwijt...