Ik heb het met mijn merrie ook gehad, die bleek mennen veel leuker te vinden dan onder het zadel. Het heeft even geduurd voor dat terug in orde was
Vind het er netjes uitzien. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vind het er netjes uitzien. polly2 schreef:Je schrijft dat je pony pas is beleerd voor de kar.
Dat is heel ander werk, wat een voor een deel een andere groep spieren aanspreekt, op een andere manier, dan wanneer je er op zit. Voornamelijk de rug en lendenspieren worden behoorlijk getraind bij het trekwerk.
Ik denk dat je pony gewoon spierpijn heeft.
Ons paard is goed getraind, zowel voor de kar als onder het zadel.
Echter, als wij een zware marathon gereden hebben, of een hele lange buitenrit, en ik ga de dag erna er op zitten (wat ik dan bewust doe om de spieren even anders te belasten en te stretchen), dan bolt ons paard de rug ook wel op. En wil ze nog wel eens neigen naar bokken bij het aangalopperen. Ze bokt uiteindelijk niet....omdat ze daar te gehoorzaam voor is. Maar de neiging is er zeker. Dat komt dan door de spierpijn.
Ik ga dan juist veel galopperen, omdat ze dan de rug en lendenspieren laat golven als het ware en dan rijd je de spierpijn er juist uit.
En na een kwartiertje is het paard dan juist veel fijner.
Ik denk dat jouw pony ook last van spierpijn heeft. Ik zou daarom adviseren: doe licht werk onder het zadel, met vooral veel galop. Maar niet te veel verzameld vragen...gewoon lekker los door het lijf, voorwaarts rijden. Geen zijgangen etc..
Later als je pony echt goed doorgewinterd voor de kar loopt, zal dit wel weer weg zijn en duikt het alleen weer op als je echte zware ritten voor de kar hebt gedaan.
Dit is wat ik er van denk.
En...voor het plaatje ben je misschien wat groot voor de pony. Het lijkt me echter dat je 'm prettig rijdt...en dat lijkt me fijner voor de pony dan een klein en lichter iemand, die lekker zit te zagen.
Bovendien....ze zijn niet van suiker. Men kan zo overdrijven tegenwoordig! Met voltige zitten ze soms wel met z'n vijven op een paard/pony....daar hoor je niemand over.
Dus ik zou zeggen: lekker genieten met je pony....ook van het mennen...want dat is ook hartstikke leuk.
met die een na laatste zin ben ik het totaal eens(van het voltige), ik vind het ook dapper van dr dat ze de foto's plaatst nietiedereen zou foto's plaatsen van als het iets minder gaat.Silence schreef:Je moet ook niet alleen naar je gewicht kijken, maar ook naar je lengte.
Lengte kan je paard veel meer hinderen dan gewicht.
De lange mensen raken veel sneller uit balans (nu niet zeggen dat jij dat niet doet, want iedereen doet dat, al is het onbewust) en een paard heeft met een te lang iemand ook meer moeite om in balans te lopen.Ze raken vaak wat meer uit balans en worden onstabieler in hun lopen. Dus bijv. naar binnen vallen of iets.
Dus gewicht is echt niet altijd de boosdoener.
Of je moet inderdaad een tientonner zijn.
Ik vind ook in dit geval niet dat het gewicht het doet, maar wel de lengte.
Mareeq schreef:Een paard kan MAKKELIJK 80% van zijn lichaamsgewicht dragen..
makkelijk, dus dat betekend dat ze zelfs nog meer kunnen dragen..
dus dat té zwaar zijn is onzin
mickey loopt hartstikke goed met laurie, alleen de laatste tijd wat minder inderdaad.
maar het komt allemaal goed, met zijn 'dominantie' probleempje
Mareeq schreef:Een paard kan MAKKELIJK 80% van zijn lichaamsgewicht dragen..
mickey loopt hartstikke goed met laurie, alleen de laatste tijd wat minder inderdaad.
ik bedoelde natuurlijk 20%, dat overige was dan 80%.
Silence schreef:Op zich zal ik niet kijken naar het plaatje want dat hebben al genoeg mensen gedaan.
Maar wel kom ik even op een opmerking die je maakt:Citaat:maar ik stoor hem niet, ben niet te zwaar, hij heeft totaal geen last van me.
Ik vind dat altijd zo´n misselijke opmerking om te lezen.
Dan stel ik altijd twee vragen:
1) ben jij dierenarts?
2) ben jij osteopaat?
Waarschijnlijk zullen allebei de antwoorden een Nee als antwoord hebben.
Met als gevolg dat jij niet in je paard kunt kijken, niet kunt voelen of er wat mis is en geen afwijkingen kunt constateren die van binnenuit plaats vinden.
Dus jij kunt dat helemaal niet zeggen of hij geen last van je heeft.
Wie weet hoe hij zich van binnen voelt.
, en imo niets te groot of te zwaar voor je ponny! Geniet maar lekker van je uk.

Esperanza schreef:Ik vraag me af waar iedereen die percentages vandaan haalt van 20 tot 30 %. Dat is dus niet correct! Dat geld alleen voor de meer sobere rassen (ook maar 20%!), die ook naar verhouding dikkere benen hebben. De dikte van het pijpbeen bepaald namelijk hoeveel gewicht een paard kan dragen. Voor de warmbloeden liggen die percentage´s meer rond de 12%.
Op deze pagina staat een tabel waar je wat meer info uit kunt halen.
http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina1.html
Verder is het zo dat wanneer je overgewicht hebt, je zeker niet langer moet gaan rijden als een uur!
Dit even ter info...
lianne125 schreef:Mareeq schreef:Een paard kan MAKKELIJK 80% van zijn lichaamsgewicht dragen..
een paard kan maximaal 30 % van zijn eigen lichaamsgewicht dragen. maar als een paard veel gereden word door een persoon die meer dan 20 % van het paard zijn lichaam weegt dan kan dat op lange termijn blessures opleveren. verder vind ik het totaalplaatje ook niet echt mooi.

Esperanza schreef:Ik vraag me af waar iedereen die percentages vandaan haalt van 20 tot 30 %. Dat is dus niet correct! Dat geld alleen voor de meer sobere rassen (ook maar 20%!), die ook naar verhouding dikkere benen hebben. De dikte van het pijpbeen bepaald namelijk hoeveel gewicht een paard kan dragen. Voor de warmbloeden liggen die percentage´s meer rond de 12%.
Op deze pagina staat een tabel waar je wat meer info uit kunt halen.
http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina1.html
Verder is het zo dat wanneer je overgewicht hebt, je zeker niet langer moet gaan rijden als een uur!
Dit even ter info...
) maar heb nou niet het idee dat mijn grote (1.73) tank merrie moeite heeft met mij op haar rug. Saul schreef:Weet een dierenarts dan precies wat hij van binnen voelt? Ik denk het niet, toevallig heeft er wel een DA naar gekeken voordat ik hem overnam, en die heeft mij dus verteld dat het geen enkel probleem was.
doen ofzo mr met voltige mag je niet met zo veel mensen tegelijk op het paard hoor!
tita schreef:Waar moet ik beginnne
idinn schreef:loves_candy schreef:Ik ben het met de medebokkers eens dat je te lang bent en dat hindert.
En ik ben het met de medebokkers eens dat ze niet te lang is en dat dan ook niet het paard hindert.
Jij doelt eerder op te lang voor het "perfecte plaatje". Dat ideaal beeld dat tegenwoordig steeds meer mensen hebben over hoeveel millimeters je voet onder de buik uit mag steken. En welke kledingmaat je mag hebben om niet te dik/te zwaar te wezen voor je pony. Om dan helemaal te vergeten dat niet iedereen die er wat steviger uitziet ook gelijk heel erg zwaar is en iemand die wat langere benen heeft niet gelijk het paard in de weg zit. Ik weet zeker, dat wanneer ik op die pony zou gaan rijden, zich niemand druk maakt over te zwaar en misschien ook niet eens over te lang. En dat terwijl ik heel wat groter ben dan degene die er nu op rijdt en qua kilo's niet zo heel veel scheel. Alleen dan is er vast wel wat anders om overheen te vallen...
Daarbij... het paardje werd al ver voor aanschaf gereden door de ts, dat zou betekenen dat volgens een aantal hier het paardje toen al hinder had en dus ergens last van, dan had de DA dat bemerkt en gezegd. Maar nee het was gezond. Ook de instructrice ziet geen problemen, ik neem aan dat die geleerd heeft om les te geven en dan ook wel wat weet over wat wel en niet kan. Ik snap het probleem van sommige niet, eindelijk een paardje van dat formaat die gewoon eerlijk en leuk wordt bereden en mee om wordt gegaan.. ook afwisselend. Waarom de persoon in kwestie dan zo de grond in stampen? Zien jullie dan liever iemand erop die het beest alle kanten op zaagt omdat het anders niet te berijden is door diens karakter???
En zoals Yvon zegt... waarom hier zeiken en bij Zorro bijv. niet? Omdat dat toevallig een shet is die zo geweldig loopt en dat gelijk een wonder is omdat die vaker gezien worden als grasmaaier?
Moet dit paardje dan ook eerst in de dressuur lopen voordat het voor jullie bewezen is dat er niks aan de hand is? Ik neem aan dat zeker een DA het wel zal weten, wat kan en niet kan. Stel ze had er nog nooit op gereden en laat die komen, die zou dan heus wel advies geven als het niet zou kunnen hoor...