Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
robinelma schreef:Ruk maar eens in zn mond en als je het netjes doet kan het geen kwaad..
*ligt dubbel hier*
Zwak zwak zwak..
Apple schreef:Hee is dat Moordrecht?
Snap best dat je even tijdens een bok niet echt denkt aan je rijtechnische oplossingen, maar gewoon even bezig bent met 'boven blijven'.
...
...maar verder een mooi plaatje om te zien erleyne schreef:Ik vraag me af of robinelma en Zwerte wel eens op een paard gezeten hebben dat compleet uit zijn plaat gaat op een druk losrijterrein, wellicht aan de openbare weg, waar naast tientallen andere combinaties ( waaronder kleine pony's ), loslopende kinderen, mensen met kinderwagens, een grote consumptietent en wat nog meer rondlopen? Dan heb je echt geen tijd om even te wachten en je paard langzaam tot rust te laten komen. Dan telt er maar één ding: jezelf en anderen niet in gevaar brengen.
Thuis, in je afgesloten rijbak of op buitenrit waar je de ruimte hebt, zal er niks beter werken dan rust bewaren en de tijd nemen. Helaas heb je daar op concours niet altijd de ruimte en de tijd voor. Dan moet je er gewoon voor zorgen dat er geen ongelukken gebeuren, en als dat even niet de schoonheidsprijs verdient, dan is dat maar zo. Thuis gewoon weer verder werken aan de controle en ontspanning, de veiligheid van jezelf en anderen zijn op dat moment belangrijker.
maar op de momenten van de fotos houd je ze wel goed 
IndyVanity schreef:dit was bij de zuidplasruiters toch?
ik heb je nog zien rijden (alleen 2e proef)
ik vond hem er toen niet zo pittig uitzien eigenlijk, ik vond alleen dat je je teugels wat meer op maat moet houdenmaar op de momenten van de fotos houd je ze wel goed
ik vind het wel een super leuk paardje!
N_fotografie schreef:Goh, het is hier wel het éne uiterste en het andere he:D Ik vind zelf, dat een corrigerende tik/ruk o.i.d. geen probleem is. Je paard moet weten dat jíj de baas bent(vorm van dominantie, in sommige gevallen). Als je hier veel last van hebt, zou ik zeggen: Doe eens grondwerk. Ik neem aan dat jij een verstandige ruiter heeft die alle mogelijke opties heeft uitgekruisd, wat de oorzaak kan zijn van het bokgedrag.
Ga gewoon met haar in de bak en laat haar wat onderdaniger worden met jouw. Mijn paard was ook altijd gestressd, angstig maar nam dan niets meer van mij aan. Hoe rustig ik ook bleef hij reageerde alleen op z'n eigen instinct. Toen ik grondwerk ging doen, begreep hij dat ik zijn leider was, en geen "kuddegenoot". Zo is hij ook rustiger geworden en steeds beter naar mij aan het luisteren.
Natural horsemanship heeft mij bij zulke problemen goed geholpen. Dit niet verwarren met Naturals! (bitloos etc.) Natural horsemanhip is goed te combineren met dressuur/springen, alleen läat het je inzien hoe jouw paard reageert op lichaamstaal, en dat jij zijn lichaamstaal leert te lezen.
Succes ermee
robinelma schreef:Ik wil best vriendelijk doen hoor, Maar tegen mensen die vinden dat het okee is hun paard een ruk in de mond te geven kan ik geen vriendelijkheid opbrengen..
aadjepower schreef:orion_ schreef:Zo, die kan uit zn plaat gaan!!
Knap dat je blijft zitten.
Let erop dat je je handen niet vast zet
Mag ik vragen welke afstammeling dit paard heeft?
Dankje, zijn afstamming is jammer genoeg onbekend.
maar hij si inderdaad soms wel erg pittig .

aadjepower schreef:orion_ schreef:Zo, die kan uit zn plaat gaan!!
Knap dat je blijft zitten.
Let erop dat je je handen niet vast zet
Mag ik vragen welke afstammeling dit paard heeft?
Dankje, zijn afstamming is jammer genoeg onbekend.
maar hij si inderdaad erg pittig .