Rijden met sporen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottje

Re: Rijden met sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:50

Ik rijd niet met sporen. Ik heb het idee dat ik ze teveel ga gebruiken, ga me hak optrekken, ben bang dat ik te hard doe, daarom rijd ik er niet meer mee. Ik gebruik een lange dressuurzweep en geef daarmee een tikje achter mijn kuit.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:58

tammer schreef:
ik heb ooit een meisje zien rijden met wieltjes en die dacht dat ze zo hard moest prikken dat heel de buik van hem paard openlag en begon te bloeden.
met gewoon knopjes komt dit niet zo snel voor, mijn mening is dus rijd met knopjes.

als je datzelfde meisje die knopjes had omgedaan was de buik waarschijnlijk alsnog kapot.. en zoals ik al eerder zei, elk hulpmiddel kan je verkeert gebruiken, als je je zadel achterstevoren op je paard gooit en zo lekker gaat dressuren dan is het ook zeer slecht voor het paard. dus het is maar net hoe je het bekijkt. maar ik heb nog niemand gehoort die tegen het gebruik van een zadel of hoofdstel is. mijn mening natuurlijk. Haha!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:03

Ik heb vandaag op mijn verzorgpaard met sporen (kleine knopjes) gereden ipv een zweepje. Ik moet hem vanuit mn been (kuit) naar mn buitenhand toerijden maar hij reageerde niet goed op mn been en als ik een tikje achter mn been gaf met mn zweepje ging de giraffenek alleen maar hoger de lucht in en gingen we wel harder maar ... geen impuls zegmaar (kan het niet goed uitleggen sorry). Nu met spoortjes reageerde hij net wat beter om mn been en rijd ik dus zonder zweepje Lachen waardoor het tempo ook veel beheersbaarder is anders rent ie echt onder je vandaan. Maar ik ben van plan dat als het goed gaat weer zonder te gaan rijden Lachen want hoe minder kermis aan je paard hoe beter Lachen

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:04

ik rijd met korte spoortjes (kleine knopjes). niet omdat mijn pony
nou zo lui is, in tegendeel, juist erg voorwaarts. maar met spoortjes kan ik mijn hulpen weer net iets meer verfijnen. en als het nodig is wat meer aanpakken. een zweep vind ik erg irritant tijdens het rijden.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:21

En voor diegenen die denken dat ze OOIT in de M komen met dressuur....DAAR IS EEN SPOOR VERPLICHT!!

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:37

Heb dit topic even doorgelezen.
Las dat Broccoli het over een sporenproef had. Grappig, 20 jaar terug Bloos heb ik die ook moeten doen op de manege waar ik toen reed. Vind het niet zo slecht als dat weer wordt ingesteld. Je leert dan heel duidelijk waar een spoor voor is.
Toen ik mijn leasefries nog had reed ik deze ook met spoortje. Er werd regelmatig gevraagd waarom, ze is meer dan voldoende voorwaarts (en dat klopt Haha! ) maar daar gebruik je de spoor over het algemeen niet voor. Het ging bij haar om de buiging en stelling. Heb het eerst maanden zonder spoortje geprobeerd (was ook bang dat ik teveel zou prikken maar uiteindelijk kon dat niet eens daar mijn spoor onder de buik kwam)en uiteindelijk met. En dat hielp echt, moest wel even mijn hak optrekken voor gebruik maar dan gebruik je hem wel echt bewust Clown .
Het blijft een utopie te denken dat iedereen op de juiste manier met een spoortje omgaat, maar als ik dit topic zo lees zijn de meeste het wel over eens hoe je zo een ding moet gebruiken.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:46

Waarom is de spoor in het M eigenlijk verplicht? Als je ook prima zonder kunt..

Zelf rijd ik wel met staafsporen, om meer stelling en buiging te krijgen etc. Ik wil graag overstappen naar kleine knopsporen, omdat die wat zachter zijn Lachen

Tammphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:58

spoortje is idd alleen een hulpmiddel mocht t nodig zijn voor buiging, stelling en wijken...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:38

Heb bij Rano EN geen spoor EN geen zweep nodig...Maar heb ook genoeg paarden gehad waarbij ik wel met spoor of zweep reed. Als je er mee om kunt gaan en je weet wat je doet zie ik het probleem er niet van in.

Maar ben er van overtuigd dat elk paard wat met spoor op een goede manier gereden wordt op gegeven moment zonder spoor gereden kan worden.

Het is een kunst met sporen te rijden en ze niet nodig te hebben...!

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:06

Ik denk dat je voordat je (bijvoorbeeld) sporen met wiel koopt, wel moet weten of het nodig is, en hóe je ze moet gebruiken..
Bij alle sporen ( ookal zijn ze maar 10 mm ) moet je je been goed hebben liggen..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:29

wake_up schreef:
Waarom is de spoor in het M eigenlijk verplicht? Als je ook prima zonder kunt..

Zelf rijd ik wel met staafsporen, om meer stelling en buiging te krijgen etc. Ik wil graag overstappen naar kleine knopsporen, omdat die wat zachter zijn Lachen

Sporen zijn in de wedstrijden ook in de B en de L verplicht, maar het rijden zonder spoor wordt in deze klassen gedoogd.
Het is verplicht omdat het te maken heeft met het geven van corecte hulpen en een onafhankelijke zit waardoor je je been stil kunt houden. Dit is basis en dat zou elke B ruiter moeten beheersen.

poniemiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:01

als ik jouw was zou ik gaan voor de knopjes.
die scherpe vind ik niks. ik rijd af en toe met sporen. hangt van het paard af. en ik rij met knopjes.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:31

Ik heb knopjes en stomp en ik gebruik de stompe altijd, 20 mm.
Ik gebruik ze gewoon puur op reactie als ik die niet krijg, en ja, ook af en toe om mijn paard is naar voren te rijden als ik geen reactie krijg. Je hoeft ze niet te gebruiken, maar het is toch wel fijn als je net wat extra's hebt. Gewoon tenen naar binnen draaien.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:33

Je kan beter sporen hebben dan een zweep vind ik. Zweep blijft toch altijd een soort van "aanwezig" terwijl je inderdaad zoals Renee__ al aangeeft sporen niet altijd hoeft te gebruiken, maar als het nodig is, de nodige impact heeft/geeft Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:31

Ik vind als je goed kunt rijden, dat je geen sporen of zweep nodig hebt.
Bij westernriding gebruiken ze het meestal voor de zier. Maar ik gebruik geen spoor.
En je zult mij ook nooit met spoor zien rijden.
Ik vind als ik iemand zie met sporen rijden, dat ze geen goede controle over hun paard hebben.

LoveFrisians

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:05

Hoi*D

Ik rijd met kleine, 'normale' sporen en probeer ze zo min mogelijk aan te raken zonder mijn benen af te steken en alleen te gebruiken als het nodig is. Omdat ik een paard bijrijd die heel erg voorwaarts is en heel overdreven reageert op kuithulpen, heb ik geleerd om mijn benen stil te houden.
Ik denk dat als je met wieltjes rijd, je anders moet rijden als knopsporen of gewone. Om te 'rollen' met wieltjes, moet je een andere beweging maken met je hak dan als je 'prikt'. Want als je met wieltjes dezelfde beweging maakt als normaal, dan 'prik' je en 'rol' je niet.
Mijn voorkeur gaat daarom uit naar gewone sporen:) Niet te groot, zodat je je paard niet steeds aanraakt met je sporen.
Succes:Y)

Groetjes,,:)

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:36

Sporen? Zweep? Ik rijd zelf met geen van beiden. Een zweep vind ik ieders eigen keus. Sporen..mij is altijd aangeleerd dat daar pas mee gereden wordt als je daartoe verplicht wordt door het niveau van wedstrijd.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:58

sporen en zweep zijn zo hard als de ruiter ze maakt.....

ik ben tegen sporen als er een harde ruiter op zit die ze gebruikt om mee te schoppen

ik ben tegen zweep als je er een paard mee doormidden wil slaan.

Ik rijd de manegepaarden meestal met een zweep.
Bij mijn eigen paard gebruikte ik alleen mn benen op het laatst. zweep en sporen helemaal niet nodig hihi ideaal

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:03

Ik reed (alleen op wedstrijden) altijd met de kortste spoortjes, thuis gewoon zonder, zodat ik hem zelf goed voor het been had. Op de wedstrijd was dat extra stukje dan weer mooi meegenomen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 07:05

chelly12 schreef:
Ik vind als je goed kunt rijden, dat je geen sporen of zweep nodig hebt.
Bij westernriding gebruiken ze het meestal voor de zier. Maar ik gebruik geen spoor.
En je zult mij ook nooit met spoor zien rijden.
Ik vind als ik iemand zie met sporen rijden, dat ze geen goede controle over hun paard hebben.

Dit vind ik onzin. Knipoog
Geeft niks, ieder zijn mening. Ik heb wel altijd het gevoel dat mensen die dit roepen nog niet zo ver zijn qua nivo of zich in ieder geval niet met dressuur bezig houden, maar met NH of zo, niks mis mee, maar om dan zoiets te roepen, tsjah. Er zijn genoeg goeie ruiters die de sporen netjes gebruiken waar nodig en dat geld ook voor de zweep.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:47

Weetje wat ik pas belachelijk vind? Van die kleine meisjes die al met sporen rondhobbelen! Dat is pas schandalig.

Ik rijdt zelf ook af en toe met sporen. Ik kan mijn benen stil genoeg houden voor spoorgebruik, maar grijp toch liever naar de zweep. Een zweep is in mijn ogen makkelijker, en met een lang genoege zweep kan je hem/haar mooi achter je been even bij tikken.

Nu rijdt ik diverse paarden.. En bij de een vind ik sporen veel fijner als zweep, en bij de andere is een zweep gewoon fijner; of allebei. Lachen
Het is zo divers wat je tegenwoordig allemaal kunt gebruiken als hulpmiddeltje. Nu is het gewoon even erachter komen waarop jouw paard het beste reageert en dan kan je dat hulpmiddel toepassen. Lachen

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:50

wat vooral sneu is als ze hun benen nog niet stil houden.

met western gebruiken ze wel degelijk hun sporen wieltjes, ik heb zelf ook 1 x met zulke spoortjes gereden, zijn niet gemeen en stomp, en ik hield mijn benen goed genoeg stil. reed al 5 jaar en had nog nooit sporen gebruikt....
een zweep voor aanwijzingen vind ik geen ramp, en spoortjes is ook niet verkeerd mits je eraan toe bent.

sommige kinderen zijn nog veel te ruig en tikken altijd met de zweep om hun voorwaartse pony nog sneller te laten gaan, dat vind ik wel sneu.
sommige mensen grijpen direct naar sporen als het dier niet aan het been is, eerst proberen met je benen op te lossen zoiets.

voor de gevorderde ruiter zijn spoortjes ideaal, maar die weten dan ook hoe ermee om te gaan. ook hebben zij hun benen superstil...

K_atoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:40

Ik wil het liefst niet met sporen rijden.
Er is 1 paard waar bijna iedereen met sporen op rijd, alleen ik doe het niet. Hij moet maar luisteren naar mij ZONDER sporen, en dat doet ie! Clown

mvkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:42

Ik rijd wel met sporen m2 dus ze zijn verplicht. Thuis train ik haar ook met sporen, maar ik vergeet ze ook wel eens om te doen. maar dat is ook geen probleem , ze reageert dan net zo goed als met.. En dat is voor mij ook wel goed ter controle.. Maar jonge paarden rijd ik zolang mogelijk zonder.

K_atoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:52

mvkj schreef:
Ik rijd wel met sporen m2 dus ze zijn verplicht. Thuis train ik haar ook met sporen, maar ik vergeet ze ook wel eens om te doen. maar dat is ook geen probleem , ze reageert dan net zo goed als met.. En dat is voor mij ook wel goed ter controle.. Maar jonge paarden rijd ik zolang mogelijk zonder.

Waarom is het dan verpicht?