(Recreatie) ruiter mag geen hoge dressuur rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: (Recreatie) ruiter mag geen hoge dressuur rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:21

Het is dan idd verkeerd overgekomen. Momenteel ben ik bezig met de basis. Ik moet meer vertrouwen krijgen in het paard en we moeten aan elkaar wennen.
Ik ben daarnaast bezig met werken aan de hand, voor het het vertrouwen en om het paardenlichaam soepel te maken.

Pas als dat goed gaat en ik netjes het paard rond kan sturen en ontspannen blijft dan zou ik graag met wijken bezig willen gaan om daarna (nouwja een heel tijdje verder) met SB bezig te gaan.
Snap je?

Ik snap dat er ontzettend veel werk vooraf gaat, en juist daarom lijkt mij het gaaf als ik in de toekomst netjes een SB zou kunnen rijden.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:48

Ik vind het eigenlijk wel meevallen allemaal. Ik ben ook recreatieruiter (lees heb nog nooit een wedstrijd gereden) maar train thuis wel heel fanatiek.

Ik kan me voorstellen dat mensen hier op bokt geen idee hebben hoe ik rij omdat er geen wedstrijdniveau als indicatie is. Maar dat doet er voor mij ook helemaal niet toe. Ik hoef hier geen rijtechnisch advies te vragen omdat ik daar goede instructie voor heb. Het kan hoogstens handig zijn om wat extra ideeen op te doen. Daarnaast weten mensen die mij zien rijden genoeg. Ik krijg regelmatig paarden van derden aangeboden om te rijden en ik heb er meestal ongeveer 2 naast mijn eigen paard. Ik heb niet het gevoel dat ik iets moet bewijzen omdat ik geen wedstrijden rij ofzo.

Toch begint het de laatste tijd wel wat te kriebelen. Het is toch weer anders als je onder druk een bepaald aantal oefeningen moet rijden. Thuis improviseer je veel meer. Loopt een paard even niet lekker op het achterbeen dan rij je een stukje schouderbinnenwaarts of schakel je wat met alle mogelijke combinaties en variaties. In een proef kan dat niet. Dan heb je niet de luxe om te doen wat op dat moment nodig is. Die uitdaging lijkt me ook wel weer leuk. Helaas is mijn eigen paard niet geschikt i.v.m. artrose maar misschien dat ik in de toekomst 1 van de anderen kan starten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:24

jasmijn78 schreef:
Nadya schreef:
maar als ik hier in het dorp en omgeving naar wedstrijden ga kijken en zie hoe sommige ruiters trekken, plukken, zagen en schoppen tijdens die wedstrijden, dan is het me duidelijk dat ze er toch echt wel tussen zitten.

Ik krijg altijd een beetje kriebels van zulke opmerkingen...
Ik kan weinig met zulke opmerkingen. Iedereen ziet altijd in zijn omgeving slechte voorbeelden (of wil ze zien, dat is altijd nog maar de vraag) en haalt die aan om het andere kamp zwart te kunnen maken. Dat vind ik altijd erg flauw. Ze zullen er ook ongetwijfeld zijn. Maar zet 50 recreatieruiters bij elkaar op een veld en laat ze dressuurrijden; ik weet zeker dat je daar ook slechte voorbeelden tussen ziet. Dus wat is dan je punt?

Oja, bij de recreatieve ruiters zie je natuurlijk ook ellende, helaas Verdrietig . Als ik op een gemiddelde manege kijk, bijvoorbeeld.....

Mijn punt hier was/is dat voor mensen die voor een jury rijden en blijkbaar niet zo netjes met het paard omgaan, ik echt sta te kijken dat ze zichzelf zo geweldig vinden en toch die wedstrijden blijven rijden. Ben blij dat (las ik o.a. in Bit van de week) men toch bezig is om o.a. de juryleden te leren hier attenter op te worden. Ja
Heel terecht en van mij mag het keihard afgestraft worden!!! Boos!

En voor jouw kriebels (ach meid, je moet eens weten waar ik allemaal kriebels van krijg en dit is jouw interpretatie, he Knipoog ), datzelfde geldt voor elke ruiter, dus zowel recreatief als wedstrijdgericht, wat mij betreft. Ja

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:52

Nadya schreef:
Mijn punt hier was/is dat voor mensen die voor een jury rijden en blijkbaar niet zo netjes met het paard omgaan, ik echt sta te kijken dat ze zichzelf zo geweldig vinden en toch die wedstrijden blijven rijden.

De vraag is of ze zichzelf daadwerkelijk zo geweldig vinden of dat jij dat zo ziet/wil zien/of interpreteerd. Ik heb nog nooit iemand de baan uit zien komen die verschrikkelijk aan het rijden was en zichzelf daarna op de borst sloeg dat hij het zo goed had gedaan. Dus daarom zei ik 'het is soms maar net wat je WIL zien'.

Jij kijkt misschien al bevooroordeeld naar wedstrijdruiters, en grijpt elke gezichtuitdrukking misschien aan om te kunnen zeggen 'kijk eens hoe geweldig die zichzelf vindt?' Terwijl de ruiter in kwestie dat misschien helemaal niet zo voelt. Dus ik vind zulke opmerkingen stemmingmakerij. Ze zijn niet concreet en subjectief (want waarom moeten wij jou geloven dat wat jij ziet echt waar is? Jij gaat een keer bij een wedstrijd bij jou in het dorp kijken en doet meteen uitspraken over paardensport en wedstrijdruiters in het algemeen? Dat vind ik kortzichtig.)

Misschien vind ik wel dat jij jezelf heel erg geweldig vind; omdat jij denkt te kunnen beoordelen welke ruiters al dan niet zichzelf geweldig vinden en of ze wel of geen wedstrijden zouden moeten blijven rijden?

Als je dan toch slechte voorbeelden van wedstrijdruiters aan wil halen, maak ze dan concreet. Onderbouw je opmerking. Zeg waar die wedstrijd was, om wie het ging, plaats er foto's en filmpjes van etc. Dan weten we waar jij het precies over hebt en kunnen we er ook onze mening over geven. (en informeer dan ook even degene over wie je het gaat hebben, wel zo beleefd en krijgt die ook de gelegenheid om zijn kant van het verhaal te doen, wat ook weer leuk is voor de discussie) Het enige wat jij nu bereikt met een dergelijke opmerking is dat je de niet verder dan hun neus denkende ja-knikkers op je hand krijgt. Je krijgt in ieder geval met zulke opmerkingen geen leuke discussie. Een volwassen discussie gaat iets verder dan 'bokt is een openbaar forum en ik mag zeggen wat ik vind en als je het er niet mee eens bent heb je pech'... Lachen We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar als je wat beweert, neem dan ook de moeite om je mening te onderbouwen.

Nadya schreef:
Heel terecht en van mij mag het keihard afgestraft worden!!!

Misstanden worden al heel regelmatig afgestraft hoor; kijk maar eens in de paard en sport, daar staan alle uitspraken van het tuchtcollege.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:22

Ach Jasmijn, dus ik mag niets zeggen over een bepaald soort ruiters (waarvan de meeste mensen weten dat ze helaas bestaan, zowel westrijdgericht als recreatief), omdat ik geen filmpjes, foto's e.d. maak? Kom op, zeg, ik heb wel wat beters te doen. Tong uitsteken
Overigens heb jij makkelijk praten met een leeg profiel, vind je zelf niet? Haha!
Dit dorp is vrij klein, hoor, het paardenwereldje in deze omgeving al helemaal, en ik denk dat ik als uitgesproken type over bepaalde zaken genoeg bekend sta. Clown
Naast de watersport is de ruitersport een enorme business in deze buurt. Knipoog

En die tuchtcollege, ach.... Als ik zie hoe zo'n Coby van Baalen ergens vanaf komt.... Verdrietig

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:25

ik heb niet alle posten gelezen want daar heb ik nu even geen zin in omdat ik op dit gebied mijn eigen mening heb en die wordt niet bijgesteld Haha!

Of je nu recreatie ruiter bent of iemand die wedstrijden rijdt, maakt mij niet uit.
Ik vind dat je gewoon weg geen oefeningen moet doen of tracten je paard te leren, als je ze zelf niet ken.

Dus een paard wat makkelijk verzameld en je hebt nog nooit een verzameling gereden of passage, dan maar het een en ander doen zodat je denkt dat je verzameling rijdt of passage achtige sprongen maakt.

Je hebt je begeleiding dan is het weer goed.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:56

Nadya schreef:
Ach Jasmijn, dus ik mag niets zeggen over een bepaald soort ruiters

Dat zeg ik toch niet? Lees gewoon even:

jasmijn78 schreef:
Als je dan toch slechte voorbeelden van wedstrijdruiters aan wil halen, maak ze dan concreet.

In het kader van een 'volwassen' discussie is namelijk heel fijn...

Nadya schreef:
Overigens heb jij makkelijk praten met een leeg profiel, vind je zelf niet?

Wat heeft mijn lege profiel daarmee te maken? Ik onderbouw mijn mening toch? Ik haal waar nodig ook foto's, links etc. aan.

Nadya schreef:
Dit dorp is vrij klein, hoor, het paardenwereldje in deze omgeving al helemaal, en ik denk dat ik als uitgesproken type over bepaalde zaken genoeg bekend sta.

Dus??? Wat is nu je punt? (niet om je te zieken, maar ik vraag je om verduidelijking??? Ik begrijp namelijk niet zo goed wat je hiermee zil zeggen?)

Nadya schreef:
En die tuchtcollege, ach.... Als ik zie hoe zo'n Coby van Baalen ergens vanaf komt....

Het is ook nooit goed; is er een tuchtcollege, doet hij het niet goed. Worden er straffen gegeven, zijn ze te licht etc. etc.... Slapen Bekijk het van de positieve kant; wees blij dat er 1 is! Dat is tenminste al een stap in de goede richting.

tita schreef:
ik heb niet alle posten gelezen want daar heb ik nu even geen zin in omdat ik op dit gebied mijn eigen mening heb en die wordt niet bijgesteld

Oke, maar wat is dan jou doel van deelname aan een discussie? Of kwam je hier alleen even je mening neerkwakken?

KJR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:58

Ik denk dat de recreatie ruiters nog 't leukste paardrijden ook!
Lekker gewoon jij en je paard en niet de stress van wedstrijden,
alhoewel ik rijd ook wedstrijden en het is erg leuk!
Maar als jij je paard netjes kan berijden of je nou wedstrijden rijdt of niet,
vind ik je top! Bloos

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:01

KJR schreef:

Verdrietig Ik ga echt stoppen met deze discussie... Ik geef het op...

Is er dan niemand die met goed onderbouwde meningen en argumenten op de proppen kan komen? Het is een leuk onderwerp, en het ging even goed... Jammer hoor!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:03

@ jasmijn
Ik moet zeggen dat ik het nog niet zo bekeken had..
Je hebt gelijk als je zegt dat een wedstrijd een goed toetsings moment is van je kunnen...

Misschien moet ik dan in de toekomst toch maar wat onderlinge wedstrijden gaan rijden... (verre toekomst.. pablo moet nog beleerd worden)
Een instructrice is er ook maar 1 natuurlijk, en een "onafhankelijk " jurylid heeft er waarschijnlijk een frissere blik op.

Ik denk wel dat als je geen wedstrijden rijdt de kleine foutjes er sneller insluipen, hoe goed en vaak je ook traint, en hoe goed je instructie toch is..

Hmmm het heeft mij aan het denken gezet.. thanxx

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:21

@ Jasmijn: de vraagstelling is erg voor interpretatie vatbaar. Natuurlijk mag je hogere dressuur rijden als recreatieruiter. Maar wat is hogere dressuur? Is dat Z niveau zoals we dat op wedstrijden zien? Is dat klassieke dressuur (ook zo'n lekkere term die op vele manieren uitgelegd kan worden)? Is Prix St George pas hoog? Is hogere dressuur het correct kunnen uitvoeren van bepaalde oefeningen, zoals een vliegende galopwissel (met inachneming van het scala, zoals je terecht opmerkt)? Ik weet het niet.
Is recreatief rijden geen wedstrijden rijden? Maar is iemand die wedstrijden rijdt voor de lol, dan ook geen recreatieve ruiter? Ik vind die definities lastig en daarom een discussie ook. Als ik alleen al naar mezelf kijk, weet ik het al niet meer. Ik rijd geen wedstrijden, maar ben absoluut geen boshobbelaar (liever niet zelf), ik vind de technische en theoretische kant van dressuur mateloos interessant en schep er genoegen in beter te worden. Daarbij ben ik me bewust dat een objectief oog zo nu en dan belangrijk is. Maar ja, ik ben en blijf geen wedstrijdruiter. Mag ik dan uberhaupt mijn paard geen appuyementen en changementen aanleren? Want dat doe ik wel. En ik durf te stellen dat ik daarbij het scala in acht neem, omdat ik regelmatig feedback van verschillende mensen vraag, alleen geen jury's.

Het is een beetje als de discussie over klassieke rijkunst vs. grand prix die een tijd gelopen heeft op Rt-d discussies: is het enige verschil tussen beiden dat het één een wedstrijdelement kent en het ander niet? Maakt dat het bestaansrecht van de één groter dan het ander en de argumenten sterker (ongeachte welke partij, want daar meng ik me niet in)?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:38

jasmijn78 schreef:
KJR schreef:

Verdrietig Ik ga echt stoppen met deze discussie... Ik geef het op...

Is er dan niemand die met goed onderbouwde meningen en argumenten op de proppen kan komen? Het is een leuk onderwerp, en het ging even goed... Jammer hoor!

Dit soort disscusies vallen nu eenmal onder hte type van onneindig.

Niet personlijk bedoelt maar de een vind dat en ander dat.
De argumenten zijn al weerlegt en meer kan je er niet aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:42

ach gut...dezelfde vooroordelen maar weer in het topic... Ach gut

Wedstrijd ruiters geven niks om hun paard, maar rijden alleen voor de prestatie...lukt het niet slaan en schoppen ze hun paard in elkaar.

De recratie ruiter rijd goed, altijd lief en vriendelijk en rijd een paard nooit naar de knoppen...

Mensen, kom uit die illusies
Beide soorten mensen kunnen paarden naar de knoppen rijden, beide soorten kunnen een paard vriendelijk en goed rijden.

Wat mij dan wel vaak (vaak is dus niet altijd) opvalt is dat mensen die nog nooit wedstrijden hebben gereden hun nivo te hoog inschatten.
Ik zie dan in een advertentie bijv staan, paard loopt op M nivo..maar een naar binnen getrokken hals is geen SB.... zo'n paard haalt geen punt in de B...laat staan M

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:35

runningkawa schreef:
Wat mij dan wel vaak (vaak is dus niet altijd) opvalt is dat mensen die nog nooit wedstrijden hebben gereden hun nivo te hoog inschatten.

dit valt mij ook vrij vaak op... maar goed dat komt misschien omdat een wedstrijdruiter zijn niveau gewoon kan zeggen en diegene die geen wedstrijden heeft gereden zelf een niveau aan zijn kunnen vast koppelt...
ik heb het zelf met een bijrijdster gehad Bloos meisje zei leuk te kunnen rijden eigen paarden gehad m niveau blablabla... maar toen ik haar zag rijden en zag dat ze niet eens fatsoenlijk kon zitten of lichtrijden heb ik vriendelijk bedankt Knipoog ik weet van mezelf dat ik niet geweldig ben. ik zeg altijd van ja ik rij gewoon voor me lol maar ik bak er verder weinig van Clown dan kan het toch nooit tegenvalen toch? Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:10

Rianneke schreef:
ik weet van mezelf dat ik niet geweldig ben. ik zeg altijd van ja ik rij gewoon voor me lol maar ik bak er verder weinig van Clown dan kan het toch nooit tegenvalen toch? Vork

Ik zeg ook altijd dat ik niet geweldig ben, zeker omdat ik lange tijd niet veel gereden heb. Ik denk eigenlijk dat ik beter 'op de grond ben' dan er op. Clown
Ik heb dan ook niet voor niets lessen in centered riding en klassieke dressuur. Lachen
Mijn niveau? Geen idee eigenlijk.... Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:11

Mijn niveau weet ik ook niet (nog lang geen B denk ik Clown )
Volg momenteel lessen in rechtrichten volgens Brent Branderup en Antoine du Boidt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:00

jasmijn78 schreef:
Dat is ook de extra moeilijkheidsgraad als je wedstrijden rijdt; het moet allemaal op dat moment in die volgorde goed gebeuren (in omstandigheden die anders zijn dan thuis). Daarom wordt ook vaak gezegd; thuis zijn we allemaal Anky. Thuis kan je zelf bepalen wanneer je een oefening inzet, in een proef niet. In de proef moet je alle onderdelen ook nog eens netjes aan elkaar plakken, ontspannen bllijven, blijven rijden, ademhalen, nadenken. Daarom is de kans groot dat ruiters die denken thuis op een bepaald niveau rijden, hard op hun *** gaan wanneer zij eens een wedstrijd gaan rijden.

Ik vind dit toch een vreemde uitspraak. Als je het zo bekijkt is een wedstrijd niet een test op je dressuur kunst, maar op je kunde van het wedstrijdrijden.
Als je dressuur rijdt voor het paard, waarbij je dus je paard soepel en verzameld probeert te krijgen, wat is dan de toegevoegde waarde van een wedstrijd? Ik rijd de oefeningen die op dat moment nodig zijn voor het paard, om het uiteindelijk te kunnen verbeteren. Waarom zou je dan op vaste plekken een sb of travers gaan rijden? Wie bepaald er wanneer je een goede sb rijdt? wanneer je hem op het juiste moment kan inzetten zodat je door het inzetten van de sb je paard kan verbeteren, of wanneer je hem op een moment rijd dat in het proefje aangegeven is, terwijl het op dat moment geen doel heeft?

De proefjes zijn niet perse een logische volgorde, het ligt aan de trainingmethode die je volgt. Bij een aantal methodes worden eerst de zijgangen geoefend in stap, dan is de opbouw dus al totaal niet hetzelfde als in de proefjes. Uitgestrekte gangen worden juist vaak veel later gereden, etc etc.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:15

Ik hoop dan altijd weer dat iedereen met een (jong) paard instructie krijgt in rechtrichten. Nors opkijken

Sanne83 schreef:
Citaat:
Ik vind dit toch een vreemde uitspraak. Als je het zo bekijkt is een wedstrijd niet een test op je dressuur kunst, maar op je kunde van het wedstrijdrijden.
Als je dressuur rijdt voor het paard, waarbij je dus je paard soepel en verzameld probeert te krijgen, wat is dan de toegevoegde waarde van een wedstrijd? Ik rijd de oefeningen die op dat moment nodig zijn voor het paard, om het uiteindelijk te kunnen verbeteren. Waarom zou je dan op vaste plekken een sb of travers gaan rijden? Wie bepaald er wanneer je een goede sb rijdt? wanneer je hem op het juiste moment kan inzetten zodat je door het inzetten van de sb je paard kan verbeteren, of wanneer je hem op een moment rijd dat in het proefje aangegeven is, terwijl het op dat moment geen doel heeft?

Een paard dat op zeker niveau loopt, daar mag van worden verwacht dat hij zo voor elkaar is, dat de ruiter hem vanuit een bepaalde verzameling en balans in de SB kan zetten. Ook mag worden verwacht dat het paard deze oefening met voldoende kracht en techniek uitvoert, zodat hij daarna weer een andere oefening kan uitvoeren zonder impulsverlies enz.

Als jij nog een lange aanloop/uitdrijftijd nodig hebt rond de SB is dat een indicatie van je niveau.

De proeven zijn weldegelijk zo opgebouwd dat een krachtiger en leniger paard dat waarschijnlijk dus ook op een hoger niveau uitgebracht word niet alleen ingewikkelder en zwaardere oefeningen moet uitvoeren, maar ook sneller op elkaar.

Dat is niet voor niets: van een ver afgericht paard mag je verwachten dat hij een constante in de verzameling heeft en geestelijk ook voldoende evenwichtig blijft. En van de gevorderder ruiter mag je verwachten dat hij al tijdens de ene oefening vooruit kan denken, en het paard in korte tijd kan voorbereiden op de volgende oefening.

Bovendien rijdt je oefeningen ideaal gesproken pas op wedstrijd als je ze thuis bevestigd hebt, dus als je paard de oefening al zodanig beheerst dat de verbetering die met deze oefening kan bereiken, al voor het grootste deel is bereikt.

Ik begrijp dat bovenstaande een beetje hoogdravend overkomt, maar voor mij is er wel degelijk een verschil tussen altijd maar freewheelen en je kunde op wedstrijden laten toetsen.

En dat besefte ik pas toen ik eens een paar keer op concours was gegaan.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:24

tita schreef:
Ik vind dat je gewoon weg geen oefeningen moet doen of tracten je paard te leren, als je ze zelf niet ken.

Wat ik niet snap is hoe mensen die oefeningen zelf leren dan.

Eens moet een eerste keer zijn, en ik denk niet dat er mensen zijn die deze oefeningen "vanzelf" kunnen zonder eerst te oefenen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:37

randalinpony schreef:
Een paard dat op zeker niveau loopt, daar mag van worden verwacht dat hij zo voor elkaar is, dat de ruiter hem vanuit een bepaalde verzameling en balans in de SB kan zetten. Ook mag worden verwacht dat het paard deze oefening met voldoende kracht en techniek uitvoert, zodat hij daarna weer een andere oefening kan uitvoeren zonder impulsverlies enz.

Als jij nog een lange aanloop/uitdrijftijd nodig hebt rond de SB is dat een indicatie van je niveau.

Ik ben het in theorie helemaal met je eens. Alleen is de praktijk vaak anders Knipoog mensen zijn helaas vaak niet goed voorbereid en de oefeningen gaat dan ten koste van het paard, dat vind ik jammer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:19

By the way; je zult mij NOOIT horen beweren dat ik thuis Anky ben, hoor. Clown
Alsjeblieft niet......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:56

Het probleem is dat "niveau" gekoppeld wordt aan wat er in wedstrijden wordt gevraagd.

Hier spreekt men bij paarden nooit van hun niveau, maar zeggen gewoon welke ofeningen ze beheersen (bevestigd zijn) of waar mee ze bezig zijn.
Ik verkoop dus paarden waarbij "zijgangen bevestigd zijn", of "begonnen is met piaffe" , "zeer buigzaam zijn" etc. Als ik er een niveau bij zet, is dat omdat hij dan daar in uitkomt of uitgekomen is. Als ik een GP paard verkoop, dan IS hij GP. Als hij Hoge School oefeningen doet, doet hij precies dat.

Ik denk dat zoiets veel meer duidelijkheid geeft dan het aangeven van een bepaald wedstrijdniveau dat je dan maar moet schatten (als hij niet start).

Het gaat erom dat je met bepaalde oefeningen bezig bent die op dat moment passen in de opleiding van het paard en ik zie echt niet wat dat te maken heeft met wedstrijden rijden, of dat het meer of minder zou zijn dan wat wedtrijdruiters al of niet doen.

Als ik mijn paard in piaffe zet, hoef ik geen verantwoording af te leggen aan mensen die op grond van het feit dat ik geen wedstrijden meer rijd, denken dat ik dat niet zou moeten doen....

Als ik een paard in piaffe dwing met vreemde methodes, vind ik wel dat iemand daar wat van mag zeggen.
Zo vind ik ook dat je een wedstrijdruiter aan mag spreken als die methodes gebruikt die niet door de beugel kunnen.
Ruiters zijn gelijk wat dat betreft, of ze wedstrijden rijden of niet. Ze moeten eerlijk blijven tegenover de paarden, geen dingen eisen waar ze geestelijk of lichamelijk niet aan toe zijn en een bepaalde kunde hebben en een visie volgen die het welzijn van het paard tegoed komt.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:02

Nadya schreef:
By the way; je zult mij NOOIT horen beweren dat ik thuis Anky ben, hoor. Clown
Alsjeblieft niet......

Mij zul je ook zo niet horen praten. En recreatieruiters kunnen toch ook gewoon een keer een wedstrijd rijden. Ik vind mijzelf een recreatieruiter, maar ik rij ook wel eens onderlinge wedstrijden op de manege.
Lustitana voor de rest ben ik het helemaal eens met jouw uitspraak.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:11

Lusitana, ik sluit me helemaal aan bij jouw woorden. Ja

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:52

Ik rijd ook geen wedstrijden, maar dat wil toch niet zeggen dat ik mijn niveau niet wil/mag trachten te verbeteren? Als je zelf vanalles wil proberen en geen idee hebt hoe het aan te pakken, vind ik het wat anders. Maar met goede instructie zie ik geen probleem en mag iedereen beter worden. Het maakt toch niet uit of je nu wedstrijden rijdt of niet...