Jong paard; iets voorover zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Jong paard; iets voorover zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:51

Als het zo nauwkeurig is bij jou Nadya, betekend dat dan dat jij nooit met je paard verlicht over een grasveld kan galloperen omdat hij je dan niet meer snapt?
Centered riding is trouwens hetzelfde als klassiek duitse stijl maar in een nieuw begrijpbaar (jip en janneke) jasje (aldus een bekend centred riding instructrice) omdat paardrijden tegenwoordig niet meer met de paplepel ingegoten wordt.
Als klassieke ruiters geen hinder ondervinden van verlicht zitten zou jij dat ook niet moeten hebben. (ik had trouwens ook een klassieke instructeur en rij toch regelmatig verlicht los).

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:52

Afbeelding

Even voor de duidelijkheid, zo zit ik dus als ik op een groene zit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:55

runningkawa schreef:
welnee nadya, dat is niet verwarrend
Niet moeilijker er over denken dan het is Lachen

En voorover en verlicht, nogal flinke termen voor gewoon niet helemaal recht zitten Haha!

Maar is het dan zo'n ramp als je dat gewoon niet doet? Die van mij maalde er niet om dat ik er op ging zitten, hij zwalkte niet en we hebben het zo spelenderwijs gedaan allemaal. Ik zat gewoon heel losjes, niet in 'de' houding ofzo. Is toch allemaal prima gegaan, niks geen stress bij het paard, verre van...... (op de opvliegende eenden vorig jaar en een paar weken geleden een plonsende kikker na dan Haha! ).

Sizzle; ik stapte alleen maar in het begin Knipoog . Zoals ik al zei, we hebben het nogal rustig opgebouwd. Daarbij heb ik heel veel geoefend met het sturen en halt houden op zit en dan is het niet zo handig als je voorover zit. Knipoog
Dat waren namelijk de moeilijke zaken voor mijn paard, niet het galopperen. Dat kon hij wel. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:57

Asjemenou, fijne round pen hebben jullie!!! Wij hebben van dat enge gaas en nu ook een stroomdraadje erboven. Ben er niet kapot van als ik daar moet rijden, maar ja, zo'n afgezet stuk is wel fijn in het begin.... Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:58

Zanda zwalkt ook niet, maar ik ga gewoon niet recht zitten

ik hou ook halt op de zit, maar daar hoef ik echt niet kaarsrecht voor te zitten Lachen
En ik heb dat ook nooit gemerkt bij paarden dat ze veranderingen bemerkte

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:01

Ik moet van mijn instructrice ook verlicht zitten op mijn jonkie, vind het niet meer dan logisch eigenlijk. Je zit veel makkelijker als er eens iets geks gebeurt, en je bent altijd mee in de beweging ( nou ja, als je het vol houdt, ik ben helaas wel eens met mijn kont op de lepel geklapt ). Ik ben nu zo ver dat ik langzaam wat meer ga 'zitten' en meneer stampt gewoon fijn verder hoor. Geen enkel probleem met de overgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:02

Afbeelding

Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:03

runningkawa schreef:
Zanda zwalkt ook niet, maar ik ga gewoon niet recht zitten

ik hou ook halt op de zit, maar daar hoef ik echt niet kaarsrecht voor te zitten Lachen
En ik heb dat ook nooit gemerkt bij paarden dat ze veranderingen bemerkte

Ik zit ook niet kaarsrecht (ik rij geen Engelse stijl meer), ik zit losjes, maar wel gewoon rechtop. Ik rij mijn paard nog steeds met nauwelijks teugelgebruik. Krijg les van iemand vanuit de klassieke dressuur/centered riding richting en ik vind dat ze prima werk aflevert, als ik zie wat ze mij en mijn paard tot nu toe aangereikt heeft. Lachen
Mijn paard's rug is een paar weken terug nog gecheckt en die is in orde. Waarom zou ik dan voorover moeten zitten?
Doe ik het dan fout in jullie ogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:04

fout is ook een groot woord, ik zou het anders doen, dat wel Ja

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:08

Maar Nadya, vind je ons zo erg voorover zitten dan?
Ik denk eigenlijk dat we ongeveer wel hetzelfde zitten, nl losjes!

Veel mensen die nooit jonge paarden hebben gereden is, dat ze heel stijf keurig rechtop proberen te blijven zitten, Dat werkt dus niet, dan kun je de beweging niet goed volgen. Maar bij een verder doorgereden paard ziet dat er wel super netjes uit, want die blijven toch wel in de tact en regelmaat.
Maar de groene doen dat dus niet, en als je dan stijf rechtop zit, dan stoor je ze al gauw.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:08

Jaaaaaa, maar jij doet wel meer anders met jouw paard(en) dan ik met mijn paard, toch? Haha!
Ik doe het dus al maanden zo en het gaat prima. Ben heel tevreden met de ontwikkelingen in elk geval. Lachen

Leuke foto's trouwens van jou en Zanda. Zo te zien gaat dat ook lekker!!! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:12

Dank je
Jij doet het maanden, ik doe dit al jaren, op heel veel paarden.
En echt geen 1 die daarna last had van een dressuurhouding, of het niet snapppen van het "remmen" op de zit enzo.

En wat doen we zo anders? Op een bit na, wat ik ook niet eens echt anders vind, rij daar namelijk ook zo min mogelijk op en komt pas na de andere hulpen Lachen

Soms vraag ik me dat wel af, wat is er zo anders?
En dan heb ik het niet over trek en pluk ruiters...die moeten ze vandaag eraf trekken... en nooit meer laten rijden Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:14

asjemenou schreef:
Maar Nadya, vind je ons zo erg voorover zitten dan?
Ik denk eigenlijk dat we ongeveer wel hetzelfde zitten, nl losjes!

Veel mensen die nooit jonge paarden hebben gereden is, dat ze heel stijf keurig rechtop proberen te blijven zitten, Dat werkt dus niet, dan kun je de beweging niet goed volgen. Maar bij een verder doorgereden paard ziet dat er wel super netjes uit, want die blijven toch wel in de tact en regelmaat.
Maar de groene doen dat dus niet, en als je dan stijf rechtop zit, dan stoor je ze al gauw.

Nee hoor, valt inderdaad wel mee hoe voorover jullie zitten. Lachen

En ben met je eens dat je op een jonkie nooit als een stijve kaars Haha! moet gaan zitten. Juist heel losjes, meegaan met de bewegingen en de energie van het paard. Ik werk ook heel erg met focus, moet echt nadenken bij het rijden. Dat is best pittig, maar het werkt wel. Ik doe dat met grondwerken ook, ik denk mijn paard de richting op waar ik hem wil hebben, zeg maar.... Mijn lichaamstaal geeft dan vanzelf ook duidelijker aan, wat ik wil en hij snapt het.

Juist bij centered riding mag je helemaal niet zo stijf rechtop zitten. Ik moet juist heel erg meegaan met de bewegingen, moet de benen alle vier aanvoelen onder me. Daarom zeg ik ook, er zit echt een verschil tussen centered riding en de echt traditionele manier van rijden. Daarbij rij ik boomloos, dan moet je wel mee met de bewegingen van het paard, want die voel je heel duidelijk. Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:16

Ik rijd 'klassiek' maar ik moet toch ook echt voelen wat alle vier de benen onder me doen hoor! Anders kan je toch niet rijden? Ja meeliften, maar echt rijden niet. Ik zie het verschil niet zo eerlijk gezegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:17

Nogmaals hoor ik geen verschil nadya

Alle 4 de benen aanvoelen als voorbeeld
Herriner me echt de lessen waarop de de instructrice vroeg welk been nu naar voren gaat. En dat moest ik dan elke pas zeggen.

Focussen vind ik niet fijn. dan gaat het bij mij juist fout, dan zit in in gedachte, niet meer in mijn gevoel Lachen
Maar dat heb ik ook met andere dingen dan paardrijden

edit: ik vraag me af wat voor pokke instucteurs jij hebt gehad voordat je ging C.Riden...
Als dit allemaal anders is als eerst

Ga er bijna van janken (niet tegen jou maar om die instructeurs)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:18

Die lessen heb ik ook gehad, drama in het begin! Elke keer het verkeerde been noemen, ondanks mijn gespiek bij de schouder ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:20

spieken was ogen dicht Haha!

Zelfs springen met de ogen dicht...voelen wanneer je naar voren mocht komen, niet door te zien dat de sprong er aan kwam...en ik dan vaak voor de sprong al wat naar voren ging.

oogjes dicht... zo vaak... en bij een groene qua springen mocht ik naar de toppen van de bomen kijken Clown
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-08 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:20

Die heb ik nooit gehad, moet er niet aan denken!
Dan mislukt het toch.

Zelfde als met aangeloperen, dat kan alleen op het moment dat 1 bepaald naar voren gaat. Maar welk been dat is? Geen idee.
Doe ik automatisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:21

Nu is het automatischme ja, maar ook als je 11 bent en je hebt een paar lessen gehad?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:22

runningkawa schreef:
Dank je
Jij doet het maanden, ik doe dit al jaren, op heel veel paarden.
En echt geen 1 die daarna last had van een dressuurhouding, of het niet snapppen van het "remmen" op de zit enzo.

En wat doen we zo anders? Op een bit na, wat ik ook niet eens echt anders vind, rij daar namelijk ook zo min mogelijk op en komt pas na de andere hulpen Lachen

Soms vraag ik me dat wel af, wat is er zo anders?
En dan heb ik het niet over trek en pluk ruiters...die moeten ze vandaag eraf trekken... en nooit meer laten rijden Tong uitsteken

Heb in mijn leven ook wel eens paarden ingereden, hoor, maar dat is alweer wat jaartjes terug. Knipoog
Ik deed het toen ietsje anders dan hoe ik het nu doe met Sam (ik longeerde toen meer, gebruikte stemhulpen, reed met bit Knipoog ).

Wat er nu anders is bij mij? Ik werk nu veel meer met lichaamstaal, doe de oefeningen eerst op de grond (bv. wijken/travers/galopwissel) en vervolgens op mijn paard. Het is lastig om helemaal uit te leggen, maar ik vind waar ik nu mee bezig ben toch echt heel anders. De mensen op mijn stal kunnen het beamen, die zien natuurlijk dagelijks wat ik aan het doen ben. Ook het gehannes soms, maar ook de vooruitgang. Haha!

Verder heb ik het niet over de plukruiters. Ga er vanuit dat wij dat niet zijn. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:25

wijken travers ed op de grond is idd anders
Maar ik bedoelde het met de zit rijden... Lachen

je hebt het zonder bit topic van mij gezien...waarom kan kawa zachter zonder bit, zonder hand?
Omdat hij gewend is dat ik aan de teugels ga hangen?
Of wellicht dat hij dat geleerd heeft op mijn zit?

idem met sturen
rij vrolijk met een touw om de nek rond, heb daarmee ook gesprongen.
zou dat kunnen als dat rechtzitten er niet is in het begin? Als de zit en beenhulpen zo weinig aanwezig zijn?

En dat jij het vroeger anders deed geloof ik best als dit zo'n openbaring is...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-08 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:25

runningkawa schreef:
Nu is het automatischme ja, maar ook als je 11 bent en je hebt een paar lessen gehad?

Hebben ze me nooit uitgelegd om eerlijk te zijn.
Galop was gewoon hard draven en dan gingen ze vanzelf een keer in galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:26

nee, dat heb ik toch anders geleerd....en zeker niet via hard draven, dat mocht echt niet Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:27

Je bent gewoon een natuurtalent Asjemenou Knipoog Haha!
Hard draven mocht ik ook niet hoor Nors opkijken Het was niet voor niks aanspringen!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:27

De manege waar ik heb leren rijden was ook niet echt van hoog niveau, en de pony`s al helemaal niet.
Kreeg gelukkig al vrij snel een leuke oude leerpony, die sprong gewoon in de goede galop aan.