Bokken uitzitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimRemy

Re: Bokken uitzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:23

wat hier voor al gezegt is , bokken kun je onder je door laten gaan, in een soort van verlichte zit ! is je aante raden , zo blijf je lang zitten!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:12

Ik weet niet of deze tip ook al gegeven is maar laatst kreeg ik hem van mijn instructriece: Blijf boven je paard zitten!

Haha ja klikt heel simpel en logisch maar soms is het heel goed om dit in je achterhoofd te houden!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:20

Uhmm ik noem maar wat

* Je eigen goed zwaar maken
* Niet te korte beugels
* Goed klemmen
* NIet voorover vallen
(* Soms werkt het als je gaat staan, dan krijg je een mindere klap in je rug*)

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:22

Klinkt misschien raar, maar wanneer mijn paard bokt ga ik juist staan? Wanneer ik blijf zitten en achterover ga zitten word het alleen maar moeilijk.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:09

het is belangrijk dat je niet de bokken gaat uitzitten!,
maar juist zorgt dat je je paard laat weten dat dat niet de bedoeling is door hem voorwaards te drijven en zoals ik al zij niet gelijk op de rem daarna, ze gaan vaak rennen als in o dan maak ik je zo wel bang, dus zorg ervoor dat je paardje denkt dat je juist zo hard wil, de bedoeling is dat jij de controle hebt.. je hebt niet veel aan bokken uitzitten, hoogstens twee ofzo om uit je handen getrokken teugels op te pakken, en dan en schop geven. btw een manege paard zal je het niet afleren maar je kan hem wel laten weten dat het in ieder geval niet bij jóu de bedoeling is.

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:02

Veel zonder zadel rijden, daar krijg je onbewust een beter houding en zit van, toen ik dat een tijd veel heb gedaan merkte ik ineens dan ik mijn benen veel beter kan plaatsen en dat ik sinds die tijd niet meer van een paard ben afgevallen (sinds bijna een jaar) en zelfs niet als ze bokken zonder zadel Lachen

mijn tip is dus: veeel zonder zadel rijden!

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:46

ik had van de week in de les nog dat het paard waar ik op rijd uit het niets gigantisch begon te bokken, echt gemeen bokken. hij ging maar door. ben gaan staan in de beugels en achterover gaan hangen en zo nog blijven zitten ook. was wel even heftig! als ik was gaan zitten had ik er binnen 3 seconden al afgelegen volgens mij......

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:31

mijn paard bokt ook weleens uit joligheid en dan best hoog vooral op buitenrit,ben er nu achter dat inderdaad in de verlichte zit wel werkt

x_LoTjE_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:50

Mijn paard bokt ook wel eens regelmatig.. Ik heb nu vooraan aan mijn zadel een "bokriempje" waaraan ik mij aan vasthouden, hierdoor kan ik mezelf stevige in het zadel drukken.
Soms help het bij mij ook wel om in een verlichte zit te gaan, of staan in de stijgbeugels.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:03

meisje23 schreef:
ik had van de week in de les nog dat het paard waar ik op rijd uit het niets gigantisch begon te bokken, echt gemeen bokken. hij ging maar door. ben gaan staan in de beugels en achterover gaan hangen en zo nog blijven zitten ook. was wel even heftig! als ik was gaan zitten had ik er binnen 3 seconden al afgelegen volgens mij......

nogmaals niet uitzitten maar voorwaards drijven ;p

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:53

tuurlijk...... logisch dat je een paard dan voorwaarts drijft, maar blijven zitten is ook wel handig!
en heb het echt niet over een paar simpele huppeltjes....

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:41

Deze tip is volgens mij nog niet gezegd.
Bindt je beugels langs onder de buik door met elkaar vast. Gebruik daarvoor een beugelriem of zo, lang genoeg dat je met je benen kan werken. Zorg er ook voor dat hij daar eerst aan went, anders kan je het onmiddelijk uitproberen Knipoog
Door deze manier kunnen je beugels en dus je voeten niet teveel flapperen en omhoog komen. Waardoor je niet zo snel zult vallen. Dus zolang je je voeten in de beugels hebt, kan er weinig gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:10

Ik denk dat in dit geval verschillende dingen kunnen helpen.
Als het bokken zijn, die tijdens bijvoorbeeld de galop gebeuren vind ik het zelf vaak fijn om iets verlicht te zitten, omdat ik dan me met de juiste delen van mijn benen vast klem. Ipv dat ik in elkaar kramp en met alles ga klemmen waardoor je nog slechter zit.

Als het bokken zijn wanneer je pony/paard gewoon "op zijn plaats" blijf bokken, probeer ik juist zo ontspannen mogelijk te zitten. En goed boven het paard te blijven zitten.

Is het niet mogelijk om gebruik te maken van een "bokriempje" dit heeft bij mij vroeger nog weleens geholpen. Knipoog

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:44

Het belangrijkste is denk ik je knieën in het zadel en in de verlichte zit.

Mijn paard bokt zo hoog dat ik altijd z'n witte voetjes in me ooghoek zie, dit is puur uit joligheid hoor maar het zijn wel gemene bokken, ala hoofd tussen ze benen, met 4 benen de lucht in, rug bolmaken en een paar flinke bokken.

Wat echt helpt is die knieën in het zadel persen, dan kan hij geen kant met je op en blijf je muurvast zitten!!
Ook al heb je je beugels los of weet ik vee wat als die knieën maar vast zitten.
Achteroverhangen zou ik je niet aanraden maar gewoon in de verlichte zit gaan staan (dat gaat niet samen met achteroverhangen).

En inderdaad zoals iedereen al zegt gewoon goed voorwaarts rijden.

Edit: desnoods spring je aan in de verlichte zit als hij vaak bokt met het aanspringen.

Overgangen zou ik niet doen want dan rij je hem toch weer terug en dat kan irritatie veroorzaken waardoor het bokken alleen maar erger word, gewoon goed aanspringen, vanuit een voorwaartse draf..

Succes ermee..

Ik begrijp goed dat je bang bent maar zo eng is het ook niet om er een keertje naast te liggen hoor, leer je alleen maar van Pling

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:48

veel oevenen op je zit, dus veel doorzitten en veel zonder beugels rijden!!
ook goed achter over blijven zitten wanneer het paard bokt, vaak maken mensen de fout dat ze voor over gaan hangen als ze bang zijn, niet doen dan val je er af Clown succes met de bokken Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 03:02

ook door nuchterheid blijf je vaak zitten Knipoog

Ik heb verschillende bokkers meegemaakt, en ja ik ben in het verleden ook wel eens flink gelanceert!!! 5 keer over in tien minuten uit frissigheid.. haha.

tis vooral inderdaad gewoon naar voren blijven denken, rustig uit zitten (vooral ontspannen). ik heb het geluk dat ik lange benen heb als man zijnde, dus kan me redelijk goed klemmen en nog het paard naar voren duwen.. voor de mensen met wat kortere beentjes, is het inderdaad het handigst om te gaan staan en hem onder je door te laten bokken..

Persoonlijk als ik dat doe.. raak ik uit balans.. als ik blijf zitten op mijn kont zit ik het eigenlijk altijd wel uit.. hoe lang ze ook door kunnen gaan..

*klopt even af*

KimRemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:28

Voorwaardsdrijven gaat wel moeilijk met een springende pony onder je kont ... blijf liever zitten dan vliegen or .
Staan in de beugels is je zeker aan te raden!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:31

niet naar beneden kijken, zodra je naar beneden kijkt, lijkt het allemaal harder te gaan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:35

Achterover, maar ook gaan staan en je knieëen in het zadel klemmen, zo laat je ze onder je door bokken. Klemmen en trekken heeft geen zin, want je gaat een paard midden in het bok toch niet omhoog krijgen. Ik heb nog wel meer tips bv wat je precies bij welke soort bok moet doen, dus als je nog vragen hebt... Ervaring heb ik opgedaan op mijn eigen ex-stuiteraar, die er toen ik hem net had een heuse religie van had gemaakt hoe je je ruiter nu het beste en het snelste van je rug af kreeg.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:42

Ik ga licht zitten en probeer er recht boven te blijven. Verder goed proberen te voelen wat het paard doet en daarop in spelen, want anders kan het heel hard in je rug komen. Ik zou niet teveel verlicht gaan zitten.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:25

liindii schreef:
Heeft iemand tips om bokken beter uit ze zitten?
Elke keer als er een paard bokt dan lig ik er meteen af( of bijna )
en zo gaat me zelfvertrouwen onwijs naar beneden.
Iemand tips?
dankjullie. Ach gut

mischien is het handig om een bokriempje aan je zadel te zetten aan de 2 voorste ringetjes van t zadel

verder jezelf lang maken achterover hangen en hakken naar beneden drukken
en vooral niet je benen helemaal aan het paard vast klemmen want daardoor blijft ie alleen maar door gaan

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:50

Benen goed klemmen, achterover hangen, holle rug maken en je hakken goed uitduwen. En misschien eventueel het zadel vasthouden?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:00

Miracle_ schreef:
Benen goed klemmen, achterover hangen, holle rug maken en je hakken goed uitduwen. En misschien eventueel het zadel vasthouden?

Juist niet met je benen klemmen, hierdoor maak je je lichaam als een plank en word je met gemak gelanceerd, en tevens val je dan harder.

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:19

Ik heb het op heel veel verschillende manieren van verschillende mensen geleerd:P iedereen zegt het anders
maar achterover zitten met je rug is wel goed alleen niet naar achter gaan zitten met je kont, eerder wat naar voren want dat is dichter bij de schoft en die gaat t minst omhoog.
als je te ver naar achter zit wordt je gelanceerd.. verder pak in je reactie niet de teugels omhoog maar pak een pluk manen
of als je weet dat het een bokker is, een beugelriem om zijn nek Knipoog en hem daarmee corrigeren

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:15

Op dat moment heb je even zoiets van wouwwwww... ik trek gelijk zijn hoofd omhoog omdat die van mij bol en rond en dubbel klapt... en er dan nog eens een 5e versnelling achteraan gooit... dus zaak is dan voor mij om toch diep te gaan zitten en gelijk been eraan...