Picasso (Zuidhorn x Makelaar) @ springwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Re: Picasso (Zuidhorn x Makelaar) @ springwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:53

Maysie schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens.. Die van mij is ook zo'n heethoofd en of je nou 1.40 neer zet of 30 cm hij wil met 200 km per uur eroverheen. ze moeten leren wachten. Tuurlijk als het een onzeker paard van zichzelf dan moet je daar wat voorzichtiger mee omgaan. Stillzetten betekend ook niet boem hangen aan teugels en klaar. hij moet gewoon net als bij normaal halthouden stil staan pasje terug en weer opnieuw aanrijden. Je kan ze wel na de sprong terugzetten maar je heb paarden die doen wegrennen na de sprong, je hebt paarden die rennen naar de sprong toe en je hebt beide. Je moet per paard in mijn ogen gewoon kijken naar de aanpak. Hoe gevoelig is het paard, hoe is hij in dressuurmatig werk en hoe is hij in zijn koppie. En belonen, aangeven dat hij het goed doet is super belangrijk. En basis werk die moet er eerst inzitten voordat je echt de hoogte / breedte in gaat springen. Gun het paard zijn tijd Knipoog

ik maak altijd bij de dressuur een geluidje bij overgangen in tempo terug. Dit begint hij langzamerhand wat te snappen als hij een keer wat stuitert in de bak of weer hard probeerd te gaan. Misschien ook nog wel een tip Knipoog

Zeg ook niet dat het bij ieder paard zo is. Maar vaak is het gewoon oppassen en niet alle ruiters hebben die handigheid daarin. Bij die van mij die in het begin ook zo sprong als op deze foto's werkte het niet hij werd boos en pissig en ging met nog slechtere techniek springen.
De ruiter moet gaan puzzelen met erge lage hindernissen of balkjes en dan kijken wat er gebeurt.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:56

Ja Ja En dat is nou juist de kunst van het rijden. Zo je aanpak kiezen dat jullie samen tot en zo goed mogelijke combinatie worden. En het meeste eruit komt. Ja.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:02

Anouska schreef:
Hij wil alleen nog wel eens raar doen als je vergeet een bontje om de singel te doen, want daar is hij gevoelig.

Tikt ie zich niet aan onder de buik? Geen idee hoor, maar als ie daar zo gevoelig is is misschien zo'n buikflap een idee. Maar kan me niet voorstellen dat ie daar ineens beter van gaat springen hoor.

Wat doet ie eigenlijk als je hem bijgezet over balkjes of een laag sprongetje longeert? Misschien kan ie daar eerst wat vertrouwen mee opdoen (met over de rug springen) omdat ie vrijspringend ook al zo reageert. Verder zou ik inderdaad echt alleen maar suffe kruisjes springen tot ie dat beheerst wil doen. Met heeeeel veeeeeel geduld en dressuurwerk tussendoor. Lekker op eigen benen laten sloffen, neusje naar de knietjes laten zakken (handjes loslaten!) en dan op zijn elfendertigst naar zo'n huppeltje toe. Trekt ie teveel dan nonchalant op een volte sturen (gingen we springen? nee toch?). Proberen hem zo ontspannen te krijgen dat ie in stap valt voor het kruisje/de balk. En dan is het de kunst om hem los te laten voor (vooral voor!) en boven de sprong, ik kan me voorstellen dat je als ruiter zo gauw niet weet hoe je mee moet komen als er zulke sprongen gemaakt worden! (niet meer doen dus voorlopig Haha! )

Heb overigens ook al eens een paard te rijden gehad dat door een Echte SpringRuiter gereden was. Heb nog nooit op zo'n scheef, vastgereden, op-de-kop-lopend dier gezeten! Maar ik weet natuurlijk niet wie er op dit paard hebben gezeten, ik geloof best dat ie op zijn zachtst gezegd wel moeilijk is op de sprong.

Ben erg benieuwd of jullie het voor elkaar krijgen!

@Prisca: ben het daarin ook met je eens. Je moet gewoon erg creatief zijn!

Edit: kijk eens naar de "afschiet"-foto: daar lijkt ie zijn voorbeen toch behoorlijk richting de buik te brengen. Misschien is het wat.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 14:08

Je weet maar nooit. Wie nooit probeert zal nooit weten!

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:13

Zooo, die kan springen zeg Bloos!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:40

Anouska schreef:
Ja, das makkelijker gezegd dan gedaan, haha. Maar we gaan het proberen. Ik denk dat ik dan Bas maar helemaal van tot tot teen in de beschermers doe Haha!
[/quote]

Jaa , dat is het altijd ( meen ik niet dat je het verkeerd opvat .. ) . Maar probeer het rustig te doen , blijf rustig is er spanning , spring je niet.
Je snap wel wat ik bedoel. Waarom oefen je anders het vrijspringen niet ?

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 14:46

Omdat je dan helemaal geen controle hebt en hij dan helemaal zijn gang kan gaan.

Als hij daarmee nou rustiger was geweest was het zeker een oplossing, maar ik denk niet dat we daar veel verder mee komen.

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:47

Ik heb zelf ook een racemonster maar ik zou in ieder geval beginnen om de combinatie te verbreken. Om een paard als dit te corrigeren heb je veel ervaring nodig en niet een ruiter die in onbalans is. Niet aanvallend bedoeld maar anders word het echt niet beter.

Zet een betere ruiter op zijn rug en heel langzaam aan opbouwen. Gewoon lekker balkjes draven en galopperen. Dan netjes vanuit de draf met een drafbalk ervoor naar een heel klein sprongetje rijden en pas als alles goed gaat kun je hoger gaan bouwen.
Veel overgangen rijden, ook tussen de sprongen in.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 14:50

Das het probleem, er hebben hele ervaren springruiters op zijn rug gezeten, die er niet meer op durven.

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:54

Een ruiter die niet op een paard durft te stappen is in mijn ogen geen prof. Ik stap net zoals veel profs echt overal op, hoe gek ze ook zijn.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 14:56

Ik heb het ook niet over een prof, maar over een ervaren ruiter. Daarbij komt dat er echt paarden zijn, waar ook profs niet op stappen. Sommige paarden zijn levensgevaarlijk (en dan heb ik het nu niet over Picasso hoor).

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:06

chertunzi schreef:
Een ruiter die niet op een paard durft te stappen is in mijn ogen geen prof. Ik stap net zoals veel profs echt overal op, hoe gek ze ook zijn.

Iets heel anders hoor (sorry offtopic), maar zodra een prof niet op een bepaald paard durft te stappen is 'ie meteen geen prof meer? Verward
En iemand die overal opstapt maakt zich daarmee nog geen prof.
Je hebt er verschil in: mensen die overal opstappen en goed zijn met moeilijke paarden, en mensen die de juiste paarden die bij hen passen uitzoeken en daar verder mee komen.

@ TS: houd je ons op de hoogte? Ik vind het iig wel leuk om jullie 'in de gaten te houden' / te kijken hoe de vorderingen zullen verlopen Lachen

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 15:08

Zal ik zeker doen. Volgende keer gewoon weer foto's en dan hopen dat er verbetering te zien is!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:35

Anouska schreef:
Das het probleem, er hebben hele ervaren springruiters op zijn rug gezeten, die er niet meer op durven.

Nee omdat de meeste hun nek niet gaan wagen op een paard van iemand anders. En geef ze gelijk.

Denk dat dit zo'n voorbeeld is wat ik al eerder bescheef snel presteren en anders eruit.

Dit paard door een ervaren ruiter laten rijden is een optie maar wel iemand die de tijd en rust heeft en niet iemand die het ff snel snel oplost. Denk dat jullie het best zelf kunnen met goede hulp op de grond. Denk dat je daar meer mee bereikt dan het door een ander te laten doen. Plus dat jullie de tijd en geduld hebben en hun niet.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:36

chertunzi schreef:

Er zijn maar weinig topruiters die hun eigen paarden zadelmak maken en doorrijden tot een aannemelijk niveau.

saphyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:11

oei,oei..
dit paard springt echt niet goed als ik het eerlijk mag zeggen..!!!
dit is niet natuurlijk springennn..!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:25

Citaat:
Bij een heet en druk paard werkt voor de hindernis stilzetten vaak slecht ze worden dan onzeker en gaan nog vager springen. Vaak beledig je ze en worden gevaarlijk. Na de hindernis is wel een optie als het maar rustig gebeurt. Ik zou het eerder oplossen op dressuurvlak.

om even hier op terug te komen ik heb zelf ook zn monster, normaal gesproken super nuchter en koel. Maar zodra er hindernissen zijn zo gek als een deur, zo ben ik eens een springles uitgezet omdat hij gewoon te link was. Zo graag wilde hij, zo gek en heet werd hij.

Stilzetten voor de hindernis dus NIET doen bij zulke paarden, worden ze echt kwaad van en terecht. Ze willen graag en dan trek jij even flink in die smoel dat hij niet mag, die van mij pikte het niet kan ik wel zeggen. Na de hindernis kan wel maar vergt nog wel veel moeite om dat voor elkaar te krijgen. Wat bij die van mij de sleutel bleek te zijn, was het durven loslaten voor. Dit is voor je gevoel erg tegenstrijdig "want hij gaat al zo har'd" maar het werkt echt, die van mij is heel gevoelig op dat gebied en werd daar steeds heter van. Wat bij mij ook heel erg heeft geholpen was veel overgangen rijden, zorgen dat je paard super op je been en zit is...Dan heb je ook bijna geen teugels nodig om te regelen!

Verder succes met dit dier, ik denk dat het wel een en ander mee heeft gemaakt, en het helemaal eruit krijgen zal misschien niet lukken. Maar verbeteren kan altijd Knipoog

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:52

randie: Precies zo heb ik het ook!

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:58

Ik vind het er ook niet echt fijn uitzien.
Het paard gooit steeds zijn hoofd omhoog en ik heb wel een idee waarom...
omdat er telkens in zijn mond word gestrokken, en doordat hij een martinggaal heeft en zijn hoofd omhoog doet is het een stuk minder.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:10

een meisje die ik ken heeft ook op een merrie gereden met Zuidhorn als afkomst,,
bij haar zit er een passoa in maar dan een rubber mond stuk zou maar zeggen.. Verder als zij juist aan de teugels begon te trekken ging ze idd rug wegdrukken en op een gegeven moment ook bokken. Zij heeft veel met der stem en zit gedaan, en vanuit een volte die hinderniss af, zodat ze niet de tijd had om naar de hinderniss te kijken zo maar zeggen..(natuurlijk wel genoeg afstand dat ze normaal kan afzetten)
zelf heb ik ook op een hete pony gereden met het springen, en daar moest ik gewoon voltes voor de hinderniss rijden, tot dat ze er niet meer aan trok, en zomaar zeggen als plotseling wordt verwacht. En volte om de hinderniss hielp bij mij ook..
Succes verder, wel een erg mooi paard.

Trouwens die Zuidhorn die ik ken heeft ook parcours 1.20 gereden, die van jullie dan hoger maarja..mischien dat je er tog wat aan hebt Knipoog

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:14

Anouska schreef:
Omdat je dan helemaal geen controle hebt en hij dan helemaal zijn gang kan gaan.

Als hij daarmee nou rustiger was geweest was het zeker een oplossing, maar ik denk niet dat we daar veel verder mee komen.

Oh , is het dat voorn paardje , moeilijk zeg !
Vrijspringen ook geen idee ?

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:17

Misschien iets meer meezitten?!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:19

Ik denk als de ruiter mee zit het paard ook minder stesst.
Hij is bang voor wat er komen gaat imo...en blijft zelfs super braaf. wat de reden dan ook is van de ruiter van het niet meekomen...veel paarden zouden hier volledig de rem ingaan Lachen
Ik zou zeker de hoogte niet ingaan als een ruiter nog niet fijn mee kanz etten.
Lekker laag houden en veel op de houding gaan oefenen Lachen

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:21

Bloos!
Moet er niet aan denken om op zo'n paard te springen, lijkt me verschrikkelijk. Bloos
Wel een mooi beest, succes. Ja

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:50

Ik weet niet wat er allemaal gezegt is, dus ik kan dingen herhalen Clown . Maar tog even mijn mening:

Oeii. het paard spring op een manier dat hij meot vluchten en ik zie ook totaal geen ontspanning.
Probeer de hindernis niet alleen hoog te maken maar zorg eerst dat je paardje goed en ontspannen springt.
Zie liever een paard dat goed spring, maar niet hoog, dan een paardje dat totaal niet goed/blij springt en wel hoog.

Dus probeer eerst eens rustig laag en goed te springen.
En zorg dat het voor bijde plezierig is. Nog heel veel succes en werk er hard aan Haha!
Dan zie graag nog eens een topic terug maar dan een groot stuk ontspanner en bijde heel Happy Pling