Ace (v. oo-seven) voor het eerst met zadel @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Re: Ace (v. oo-seven) voor het eerst met zadel @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:51

Ik sluit me aan bij Runningkawa, in ieder geval voor wat betreft dat ik er ook niet veel ken die nog magerder zijn. Zie de foto van mijn merrie... En ook wat betreft deze vacht in mei. En nogmaals gezellig of niet, ik ben heel benieuwd naar de uitslag van een (de?) bloedproef.

En @ts, zoals jij zegt, ze is ook nog maar drie, dus dan zou ze ook nog niet hoeven te werken naar mijn mening. Mijn mening is namelijk pas inrijden met vier. Zeker met zo'n eentje als deze.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 17:53

Ace is qua verharen net zo ver als de andere paarden bij ons op stal. Alleen (zoals ik al zei) heeft Ace meer wintervacht dan de rest. Op haar schouders en hals is ze al bijna door de wintervacht heen. En daar zit een mooi zwart glimmend velletje onder.
Dat is dus niet iets waar ik me zorgen om maak.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:07

Nee, ik maak me ook geen zorgen om die vacht, maar om wat er onder zit. Jij blijft zo leuk over die vacht babbelen!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:12

Ilzas schreef:
Nee, ik maak me ook geen zorgen om die vacht, maar om wat er onder zit. Jij blijft zo leuk over die vacht babbelen!

Ik denk dat TS wel rekening houdt met haar jonge paardje.
Ze weet wat ze doet, zoals je kunt lezen in haar profiel heeft ze ervaring met jonge paarden door oa stage lopen bij diverse stallen. Ze zou nooit iets doen wat niet goed is voor haar paard, ze traint hem maar een paar keer in de week en niet elke dag zoals op sommige stallen.

Ik zou zeggen ga gewoon door zoals je nu bezig bent. Het komt helemaal goed met Ace Knipoog

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 19:38

Dankje Chance! Lachen

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:54

Wat pakt Ace het allemaal braaf op zeg!! Ze ziet er inderdaad nog een beetje jeugdig uit, maar ik denk niet dat jij iemand bent die haar zou gaan forceren, het ziet er net allemaal erg vriendelijk uit! Ja Doe gewoon lekker op het gemakje verder, en dan komt het helemaal goed! OK dan!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:42

Leuk diertje hoor, idd nog puppy maar die ken je over 1 jaar niet weer terug Vork
Prima dat je haar zo rustig aan wat meer beweging geeft, het ziet er vriendelijk uit (zouden meer mensen een voorbeeld aan kunnen nemen!) al zou ik daar persoonlijk mee wachten tot na de zomer, als ze voller in haar lichaam is gekomen. Ze heeft nu alle energie nodig om aan te komen.
Mag ik vragen wat je haar aan krachtvoer geeft? Als je van plan bent om haar naar de keuring te brengen (wat ik persoonlijk niet zou doen Bloos ) zou ik haar nu non-stop in de wei zetten en haar flink gaan bijvoeren + olie door het voer om haar aan te laten komen.
Maar ook al zou je haar nu flink in het voer gaan zetten, red je het nu eigenlijk niet meer voor de keuring in juni/juli. Bespaar je de teleurstelling, echt waar - en houdt haar lekker thuis. Haar tijd komt nog wel!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:11

Persoonlijk vind ik 2 tot 3 keer in de week 20 minuten aan de longe en nu met zadel helemaal niet heel rustig aan doen geloof ik Nagelbijten / Gniffelen Zeker niet als je paard nog zo schraal is.

Ik zou haar nog een zomer op het land zetten en haar nu nog echt met rust laten.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:43

Wij hebben ook een 3 jarige die vrij schraal was toen we begonnen met africhten. Doordat we nu 3x in de week ermee bezig zijn is ze echt aan het opknappen. Ze krijgt bespiering, de vacht ziet er beter uit, haar conditie is super. Ze krijgt nu 3x per dag brok en hooi. Dus ik vind dat ze best met ace aan de gang kan, ze doet het best rustig aan. 3 x in de week is niet veel voor zo'n paardje. Op sommige handelstallen moeten 3 jarige binnen 1 a 2 maand klaar zijn voor de verkoop en zijn ze er dus bijna elke dag mee bezig.

Ik zou zeggen kijk eens over 2 maand als ze verder is met ace, ik weet zeker dat je dan verbaast bent hoe die er dan uitziet. Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:48

runningkawa schreef:
Ze is niet alleen schraal, ze is zoals je zelf zei nog niet zo volwassen. En totaal zonder spieren. Laat haar aub nog haar krachten gebruiken om te groeien en bij te komen...dat heeft zij nog zo hard nodig. Niet haar kracht gebruiken om te werken...dat kan ze niet aan.

En persoonlijk vind ik die vacht voor deze tijd van het jaar wel erg dik en zonder glans...is dat wel zo oke? Ook een wintervacht glanst
Gewoon een keer een bloed onderzoekje en je weet het zeker Lachen
Het is te opvallend dat zoveel mensen er hetzelfde over denken.

Ik heb mijn 3 en 4 jarige ook van het weekend weer naar de wei gebracht voor een half jaar.
Het is jammer dat ze weg moeten als het net zo goed gaat, maar de gezondheid en het welzijn van de paarden staat bij ons op nr. 1!

Ik zou er echt eens over nadenken hoor, TS. Lachen

edit; ik heb nog eens naar de foto's gekeken, en het paard "oogt" ook niet gelukkig. Maar misschien dat dat nu beter is?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:54

Renske_W schreef:
Ace zit rond de 1,56/1,57 heb haar al een tijdje niet meer gemeten maar veel zal ze nog niet gegroeit zijn sinds de laatste keer *LOL*

Afgezien van de schraalheid en de vacht, is het met zo'n maatje uberhaupt wel lonend om naar de keuring te gaan? Ster wordt ze er sowieso niet mee, en stamboekopname is vanaf 1.58 ( maar dat haalt ze misschien nog wel ).

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:37

Ik vind het een erg leuk paard, maar eerlijk gezegd zou ik ook niet blij worden als ik deze nu aan het andere eind van de longe zou hebben! Ik vind haar echt heel schraal, en zou ook in ieder geval een paar maanden wachten tot ze er wat beter uitziet!

Een beetje slungelig-en-zonder-spieren mag het er wel uitzien, maar dit komt op mij ook niet over of ze heel gezond is!

(ik krijg al honger als ik naar d'r kijk, ga gauw een boterhammetje pakken!)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 14:30

@ Celine: Dankje!
@ Aldewereld: Dankje, Ace krijgt ong. 2 kilo krachtvoer per dag. Maar ook een behoorlijke hoeveelheid ruwvoer (hoeveel precies weet ik niet).
@ chance: idd er zijn genoeg stallen waar een 3 jarige bijna dagelijks loopt.
En ik zal over 2 maand weer een topic maken van Ace Ja
@ Mexxuna: Ace is een ontzettend vrolijk paard, ik merk in de omgang met haar echt niet dat ze niet gelukkig is.
@ erleyne: Daar was ik naar opzoek geweest! De minimale stokmaat, maar kon het niet vinden.
Ik zal het er eens over hebben op stal of het dan idd niet beter is om een jaartje te wachten.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:46

Voor ster moeten ze minimaal 1,60 zijn. Maar dan nog denk ik, dat als jouw paard wel 1,60 was geweest, ze dit jaar nog geen ster zou worden. Ze heeft duidelijk meer tijd nodig Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:51

Een kennis van me had een merrie, die er goed uitzag, niet schraal nog eerder dik zelfs, super in de vacht. Maar wel ook nog echt een 3 jarige verder. Werd geen ster, puur door het te jeugdig.
Jaar erop, paard was lekker in de breedte gegaan en echt paard ipv puppie om het zomaar te zeggen.
En met een makkie was ze ster.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:53

Als ik jou was zou ik het werken met je paard op een heel laag pitje zetten en eerst zorgen dat Ace aankomt. Keuring zou ik ook zeker nog niet heen gaan, daar ga je niet hoog scoren. (niet om sneu te doen, maar zo is het wel) Ook zou ik het werken met Ace voor eerst even laten. Geef hem/haar wat tijd om aan te komen en ga dan weer wat dingetjes met hem/haar doen. Persoonlijk zou ik op den duur ook die singel om de zweetbladen weg laten, zodat hij/zij ook al een beetje schriktraining krijgt.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:35

Rens, het is niet mijn bedoeling om in herhaling te vallen, maar ook mijn advies is haar niet dit jaar mee te nemen naar een keuring.
Het is nu bijna half mei. Juni of juli is zo ontzettend kort dag, dat haalt ze nooit om zover op te knappen als zij nodig heeft.
Je gaat er neem ik aan niet voor jan met de korte achternaam naartoe. Het kost geld en ik geloof niet dat het de bedoeling is weer huiswaarts te keren met de gedachten, had ik maar....

Ik vind haar er niet uit zien als een puppy, maar gewoon als een paard dat nodig wat kilootjes moet aankomen.
Je ziet het aan haar nek, aan haar slanke lijntje, aan haar platte billen, eigenlijk zie je het stiekem overal wel aan.
Dat is absoluut niet negatief bedoelt hoor.
Zet voor de sier eens een longeer foto van Wedge naast een longeerfoto van Ace uit dit topic.
Dat geeft een beetje boel verschil.
Daarmee zie je vast ook dat een paard zoals Ace er nu uitziet, er niets aan heeft op een keuringsterrein rond te dwarrelen.

Is het misschien mogelijk dat Ace een gehele week dag en nacht op de weide kan lopen?
Wat voor brok krijgt Ace nu (2 kilo van wat?)

20 minuten rondjes slingeren heeft geen nut als dat langere stukken aan een stuk zijn.
Wat stappen en draven kan ook in een rijbak, zonder touwtje.
10 minuten is meer dan prima, als daarbij gewerkt word aan het luisteren op de stem.
Lager en hoger tempo, geen 5 rondes hetzelfde.
Als afwisseling eens een balkje of 3 a 4 neerleggen waar ze na een paar rondjes zo eens overheen kan.
Tillen ze de voetjes van op (worden ze bewuster van hun benen en gebruiken ze eens spier)

Ik persoonlijk zou ervoor kiezen dat dit paard er nog niet klaar voor is om al ergens voor te gaan voorbereiden.
Eerst er als normaal in het vel zittend paard er uit gaan zien en dan pas aan een carrière gaan denken.

Katinkatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:24

Wat leuk! ziet er super uit hoor, goed datje zo rustig aan doet! Mijn ouders kennen de eigenaren van Ace (van stal Dundijk!) Hun zijn klanten van het bedrijf van m'n ouders. Komen er ook regelmatig, en een kindje van de eigenaar van de stal was ik geloof (bijna) gelik met Ace geboren toch? Want toen hebben we voor dat kindje nog een cadeautje laten maken (bodywarmertje of spijkerjasje wash et, met erop geborduurd een paardje en dan de naam "Ace". Echt toevallig dat ik dat beestje nu eens op bokt zie! Veel succes er nog mee!

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:42

Je hebt een leuk paard met makkelijke beweging, maar ze is erg schaars. Ik zou ze goed op het ruwvoer zetten en dagelijks gebroken mais bijvoeren. Wanneer je ze nu (licht) aan het werk zet heeft ze dit echt nodig voor haar spieren, want anders brand ze alles op en houd je dadelijk echt niks over en dat zou zonde zijn.

Ik zelf houd van gespierde, maar wel volle (geen vette) paarden. Ruwvoer is het belangrijkste. Van krachtvoer krijg je ze niet vol (de mais wel en zorgt ook voor een mooie vacht).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:53

Renske Lachen bedenk je wel dat een jury heel anders jouw paard beoordeeld dan jij Lachen Voor jou is ze de mooiste, beste en gaafste paard van de wereld Lachen voor een jury is het een fokproduct, en die stellen hele andere eisen Lachen

ik zou inderdaad gewoon even een jaartje wachten Lachen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:27

Daarnaast, een minder positief oordeel dit jaar werkt volgend jaar niet in je voordeel...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 19:55

We hebben besloten om dit jaar nog niet naar de keuring gegaan, omdat Ace zoiezo de 1.60 niet meer gaat halen. Ben al meerderemalen opzoek geweerst naar de minimalen stokmaten maar heb ze nooit kunnen vinden. Nu dus wel! Lachen
@ supertinkie: Straks wil ik haar longeren met de beugels eraan, ik vind het niet zo bevordelijk voor het zadel om de zweetbladen te laten klapperen (doen ze ook niet als ik erop zit)
@ holly: Maar Wedge is dan ook weer te zwaar Nagelbijten / Gniffelen Die mag wat kilo's af vallen *LOL*
Maar ik snap wat je bedoeld, ik zie ze dagelijks samen in de wei lopen.
2 kilo basissportbrok en muesli, en nog 1 kilo zemelen.
Ik laat Ace ook veel overgangen en tempo wisselingen maken in stap en draf Ja Om haar dus de stemhulpen te leren.
En balkjes draven is een goed idee, zat van de week idd te denken dat ik eens wat anders moest gaan doen.
@ Katinkatjuh: Klopt! Wat is de wereld toch klein he! Ace is 2 dagen later geboren Lachen
@ Zitah: Ze krijgt idd ook een behoorlijke hoeveelheid ruwvoer Ja