Mijn kids met hun pony's @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Mijn kids met hun pony's @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:14

Volgens mij heb je dan maar half gelezen als dat onderste je conclusie is

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:16

laat mij mijn mening hebben oke als dit aan mij bedoeld is? dankjewel Lachen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:17

Blue_Eyes schreef:
Volgens mij heb je dan maar half gelezen als dat onderste je conclusie is

Ehm.....ik heb de foto's bekeken en het verhaaltje erbij gelezen.

Er is niets te zien van netjes rijden of respect. Ik zie weggedrukte ruggen, geirriteerde pony's(en TERECHT) en kids die met veel te scherpe bitten rijden en dat helemaal nog niet kunnen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 22:18

dank u x_Marr.

Dat probeer ik hun idd te leren. Daar moet leergeld voor betaald worden, maar dat mag idd niet ten koste van de pony's. Daarom alleen heel af en toe en onder toezicht van een volwassene.
Ik wil de kids leren dat ze zo zacht in de mond moeten zijn dat je met een garendraadje aan het bit kunt rijden.

Sophie haar reaktie trouwens op de pelham na 15 minuten les : "mama, nee, dat moet eruit. Gassie vindt het NIET fijn". Ik heb toen gezegd : "laat hem losser" (foto 5) Dan zijn we op de sidepull verder gegaan.

@aerdenhoudt1 : heb het al enige keren gezegd : kinderen krijgen goede les, pony's worden met normale optomingen gereden (trens, sidepull, touwhalster), maar moeten weten wat het effekt van een scherp bit is. Hun dat effekt even laten voelen (onder deskundig toezicht), daar gaat de pony niet dood van. Onze pony's zijn vrolijk en vriendelijk en er wordt niet aan gerukt en geplukt. Hun monden zijn niet bedorven en kennen geen zweep noch sporen. Onze kids rijden behoorlijk goed voor hun leeftijd en hebben hun bewegingen onder controle.

Ik probeer deze bitten geen week uit !!! Waar staat dat nu weer ? Pelham was een probeersel, geen succes, afgevoerd.
Verhaal van de shank staat er al tig keer.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:19

dat staat nergens
ik bedoel meer dat je na 1 dag al zegt : het bit werkt niet
vind ik niet heel gek als er zo mee omgegaan wordt, maar een bit probeer je meestal wat langer uit
maar dat is niet nodig hier hoor! Scheve mond

pak dr maar mooi een martingaal bij ofzo Ja

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 22:25

Het bit werkt niet. Ik hoef het niet langer uit te proberen. Het werkt niet en Sophie vindt het ook. Als ze rijdt zoals altijd, met een lang teugeltje, zie je geen verschil. Dan kun je erin hangen wat je wilt. Maar als ze er dan op buitenrit tijdens galop even zou aan trekken, dan krijg je dit. En dit is niet goed.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:26

Sorrie, maar ik begrijp je nog steeds niet. Een 9 jarige die waarschijnlijk nog niet eens weet wat nagevelijk rijden is, moet maar ervaren wat een scherper bit doet?
Als jij een goede instructeur (trice) hebt voor je kinderen dan leert deze ze eerst eens om onafhankelijk te zitten en respect te hebben voor de mond van een paard en niet onbelangrijk...een paard te begrijpen.
Ik kap ermee, want ik maak me nu ontzettend kwaad.
Succes verder met je pony's.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:26

sevke schreef:
Het bit werkt niet. Ik hoef het niet langer uit te proberen. Het werkt niet en Sophie vindt het ook. Als ze rijdt zoals altijd, met een lang teugeltje, zie je geen verschil. Dan kun je erin hangen wat je wilt. Maar als ze er dan op buitenrit tijdens galop even zou aan trekken, dan krijg je dit. En dit is niet goed.

waarom probeer je dan uberhaupt een NOODrem... het IS en BLIJFT een dier... ik gok dat als ie echt gaat, ze met een bit ook niéts te zeggen heeft...

maar probeer lekker een martingaal, ben benieuwd hoe dat gaat werken Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:29

@ Jolliegirl: ze gaat ook een martingal proberen, wees gerust.

@ aerdenhout: ik ben het volledig met je stelling eens. Maarja de TS doet er mee wat ze wil Lachen. Als dit haar defenitie is van met een zachte hand leren rijden dan doet ze dat maar. Ik vind het alleen jammer voor de pony's want je kan ook leren rijden met zachte hand zonder het effect van shanks te voelen als je er wat te hard aan trekt.
Laatst bijgewerkt door lindake op 08-04-08 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:30

dat zeg ik toch ook Knipoog ben benieuwd hoe dat gaat werken, mij hoef je neit gerust te stellen Tong uitsteken

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:31

Jolliegirl schreef:
dat zeg ik toch ook Knipoog ben benieuwd hoe dat gaat werken, mij hoef je neit gerust te stellen Tong uitsteken

Sorry verkeerd geïnterpreteerd dan Bloos

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 22:35

aerdenhout1 schreef:
Sorrie, maar ik begrijp je nog steeds niet. Een 9 jarige die waarschijnlijk nog niet eens weet wat nagevelijk rijden is, moet maar ervaren wat een scherper bit doet?
Als jij een goede instructeur (trice) hebt voor je kinderen dan leert deze ze eerst eens om onafhankelijk te zitten en respect te hebben voor de mond van een paard en niet onbelangrijk...een paard te begrijpen.
Ik kap ermee, want ik maak me nu ontzettend kwaad.
Succes verder met je pony's.

DAT leren ze juist. Onafhankelijk zitten : zonder zadel met de barebackpad. Zonder hoofdstel, met touwhalster rijden. Begrijpen wat een scherp bit kan doen. Begrijpen hoe een bosal werkt.
Ze kunnen hun bewegingen goed genoeg controleren om dit nu te leren. Daarvoor moet je geen Z-dressuurruiter zijn.

Of de martingaal wat is, zullen we de volgende buitenrit wel merken. Sophie heeft anders toch de tegenwoordigheid van geest om haar pony op een veld op de volte te sturen als hij er vandoor rent. En dan de volte rustig te verkleinen tot hij weer kalm is.
Een kind dat zo slecht rijdt als jullie allemaal beweren, zou er gewoon gaan aanhangen lijkt mij zo...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:39

lindake schreef:
Jolliegirl schreef:

Sorry verkeerd geïnterpreteerd dan Bloos

no problem ! Lachen

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 22:41

slaapwel iedereen. Doei, doei
Zal morgen nieuwe foto's nemen, normale dan, kunnen jullie zien hoe het er anders bij ons aan toe gaat.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:42

Wat ik me het hele topic al afvraag... Waarom leer je ze niet op je quarter hoe shanks werken? Die is er immers al aan gewent.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 23:17

Ik trek ook een paar bitten uit het rek om te kijken hoe peerd erop reageerd Verward
Ik hecht veel en veel meer waarde aan het ontspannen vwnw lopen op een trens, of ben ik nou gek?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 23:36

Idd Patsur. Ik kan rijden op een trens en s&t. Een pelham oid heb ik zelfs nog nooit van dichtbij gezien, maar ik heb toch echt niet het idee dat ik iets mis Verward

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 23:42

Mwah ik deel de heftige reacties van veel mensen hier nauwelijks. Ja, ik schrok ook van de eerste foto's. En toen zag ik de latere foto's en toen dacht ik: goh, daar kan menig dressuurruiter een puntje aan zuigen, want wat die allemaal om en aan hun paard hangen is ook niet grappig.

Neemt niet weg dat ik zo'n scherp bit nogal heftig vind voor een pony die er 'alleen' maar vandoor gaat en dat ik het wat sneu vind voor de pony om hem dan nog extra op de rem te rekken, maar de rest van de foto's vind ik prettig kijken!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 00:04

Misschien komt het topic zoals ie nu geplaatst is dan een beetje verkeerd over. Men ziet niet dat het normaal er anders aan toe gaat en dit pelham bit om te proberen was.

Ik heb zelf ooit toen ik misschien 13/14 was een pelham op buitenrit in mijn pony gehangen. Zij was erg druk en met een trens moest ik steeds contact houden.
Ik had de bovenste ring de gewone teugel en die door de martingaal. De onderste was kort en hing los op de hals. In nood of in galop kon ik die erbij nemen.
Het werkte prima. De hele rit was veel meer ontspannen door die extra zekerheid. Deze pony liep in de bak uitstekend en met de pelham dus buiten ook. Nogh wel druk, maar controleerbaar en dat zit een stuk fijner voor ruiter en pony.
Ik heb de pelham wel eerst uitgeprobeert, want er buiten opeens contact mee maken is niet handig. Moet je wat opbouwen en laten wennen.

Daarnaast rijden mijn zoontje en ik ook western. Hij rijdt al vanaf zijn 3e op zijn shet. Dat zijn sterke beestjes en daar is ie al vaak vanaf gevallen. Pas dat ie 5/6 werd ging ie er meer echt op rijden. Ik nam hem buiten aan de longe mee. En dan nog, als zo een pony gaat, gaan ze echt. Gelukkig blijven die van ons altijd bij elkaar, dat scheelt ook.

Wat je ook zegt, heb ik ook gedaan. Mocht ie er vandoor gaan buiten, 1 kant op trekken. Dat kan hard zijn, maar een ongeluk kan ook voor kind en pony pijnlijk zijn en voor veel langer dan dat ene moment. Hopelijk gebeurt dat nooit. Misschien wat schrik training erbij, is ook lachen met de kids.

Ik ben het niet eens dat er geoordeeld wordt naar de leeftijd. Kinderen die al heel lang meelopen en rijden weten behoorlijk veel. Mijn zoontje was echt 5 of 6 dat ik hem uitlegde wat de goeie galop was en dat ook zag! Hij ziet ook als een paard onregelmatig loopt en wanneer een paard in de krul getrokken wordt etc etc. dat geef je ze vanzelf mee als je er elke dag samen mee bezig bent.

Die van mij is 10 en rijdt die van mij ook al even en weet dondersgoed wat er gevraagd wordt. Hij mist wat kracht nog om op zijn zit en been te rijden, maar dat komt ook vanzelf.

Hij heeft ook al vreemde paardjes gereden en dat kan er al heel netjes uitzien.

Ze kunnen alleen in de mond wel al heel veel kracht zetten. Zeker met een hefboom werking, werkt het altijd in. Maar als mijn zoontje been geeft en zijn handen wat optilt, komt dat goed over. Als hij eens boos moet worden op zijn shet die toch de andere kant op probeert te gaan, komt dat ook zeker over.

Ga lekker door met de lessen en er zijn nog meer bitjes om uit te proberen evt. Of wat ik zei, bovenste door martingaal, die werklt dan nauwelijks streng in en later de onderste erbij voor echte nood. Handig als die korter is. Verder, wat je al doet, op een volte laten zetten.

Succes

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 05:53

Ik snap niet echt waarom je die pony`s zulke bitten in te hangen als die ene ook bitloos kan!? Ten eerste zit die pelhalm helemaal niet goed, want het bakstuk hangt wat door of zie ik dit fout? Ten tweede is de ruiter (bijde) veelste onervaren voor zo`n bit. Naar mijn idee Hoe kan een kind van 9 weten wat zo`n bit in de paardenmond doet?
Nee ik vind het erg onverantwoord. En erg tegenstrijdig!

En als die pony ervandoor gaat tijdens een buitenrit, is dat gewoon een teken dat ze er bijde nog niet aantoe zijn, en anders ga je er zelf toch naastlopen!? Ik snap dit echt niet!

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 06:15

ik vind dat het kindje op de witte pony gevaarlijk ver met haar voeten in de beugels zit.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 07:24

nog even voor de duidelijkheid, ik vind je kids echt super rijden! OK dan!
Zeker voor hun leeftijd... MAAR absoluut nog niet ervaren genoeg om met zulke bitten te rijden OF om op wandeling te gaan. Hoe goed ze ook kunnen rijden, ze missen de ervaring en zijn ook echt niet sterk genoeg om hun ponys op de rem te trekken als ze er vandoor gaan richting snelweg(voorbeeldje hé Knipoog )
Als ik weet wat ik soms allemaal tegenkom op buitenrit, no way dat ik mijn kids(als ik die zou hebben Knipoog ) op buitenrit zou meenemen.

Daarbij zeg je dat ze je met die shanks laat rijden om ze er mee te leren omgaan Verward
Waarom moeten ze daar in godsnaam mee leren omgaan Verward
dat begrijp ik even niet?
om ze met zachte hand te leren rijden hoef je er niet zo'n zwaar ding in te stoppen hoor, gewoon instructie die de hele tijd wijst op het handengebruik!
Ik vind het onzin, en ook jammer als ik zie hoe goed het gaat met een normale optoming

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 07:49

Je bent al een ruime tijd lid hier van BOKT.
Dus je weet ook heus wel wat er zal gebeuren als je zulke foto's plaatst.
En dan kun je nog rustig er onderzetten hoe en waarom, maar zodra de foto's er "zielig of onprettig"uitzien, zal "bokt" toch je blijven aanvallen.

Ook ik vind het er niet al te prettig uit zien,maar goed dat is jullie style van rijden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 07:55

patsur schreef:
Ik trek ook een paar bitten uit het rek om te kijken hoe peerd erop reageerd Verward
Ik hecht veel en veel meer waarde aan het ontspannen vwnw lopen op een trens, of ben ik nou gek?

Het vwnw lopen zullen die kinderen zowiezo nog niet voorelkaar krijgen.
Daarin missen ze nog een boel ervaring in. En de rijkunst en stijl is er ook niet naar,bij hun.
Ze rijden western. En niet engels/klassiek. Knipoog

Het is beter om die kinderen te leren rijden met pony's waarbij ze op een normaal bitje of bitloos het gevoel met hun pony proberen te ontwikkelen. En dit verder uit te bouwen naar basis en controle.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:01

Shank eruit en twee teugels aan de pelham, normaal rijden op de bovenste, en als je dan toch van mening bent een noodrem nodig te hebben pakt ze de onderste teugels maar. Dan ben je al een heel stuk verder als je het mij vraagt.