Tuigpaard (of iig niet PRE) en toch Hogeschool?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Re: Tuigpaard (of iig niet PRE) en toch Hogeschool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:48

Ik rijdt ook klassiek, maar we zijn nog wel met basis bezig.
Ik zie alleen de basis wat ruimer dan de meesten, want wijken/sbw/eenvoudige galopwissels/etc. zit er ook in bij mij Knipoog

Maar ik rijdt gewoon op mijn KWPN'er, die is ook niet barok Lachen

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 15:51

Nagelbijten / Gniffelen Als dat de basis is ben ik nog aan het warmdraaien voor ik in de startblokken plaats neem Knipoog Hoe gaat het bij jou nu? Heb je ook helemaal bij het begin (zadelmak maken) moeten beginnen of reed je dit paard al een tijdje?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:52

Nee, het paard was al L niveau geloof ik, en ik ook.
Maar dan op de verkeerde manier Nagelbijten / Gniffelen
Dus we hebben wel bij het begin moeten beginnen..

En tja, ik leer nog steeds elke keer van hem, vandaar dat ik het basis noem, maar hij is gelukkig al wel enorm recht.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:04

Heb trouwens als "beginneling" een clinic van Bent Branderup meegedaan, er viel toevallig iemand uit en er kwam dus een plaats vrij (weliswaar in Duitsland, NRW). Bij mijn instructrice (ook ridder, ahum)
in Duitsland (NRW) hoef je niet op een bepaald Branderup-niveau te zijn om mee te doen aan zijn clinic. Alleen is het erg duur en achteraf kun je zeker de basis net zo goed bij een goede leerling doen. Voor zulk bedrag kun je dan wel wat meer lessen volgen. Zijn theorie-gedeelte is overigens een aanrader, heel uitgebreid en duidelijk onderbouwd. De oefeningen maken mijn paardje mooi recht en veel soepeler en relaxter, maar uiteraard oefen ik tussendoor net zo veel aan de basis. Oefeningen als Spaanse pas zijn ook gymnastiserend en kun je ieder paard zonder veel moeite leren, zeker aan de hand.

Het boek van Alois Podhajsky is trouwens heel goed te lezen, weet alleen niet of er een Nederlandse vertaling van is, heb het Duitse.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 13:43

toontje20 schreef:
Ben net nieuw hier maar vind het wel leuk om te lezen dat jullie Bent Branderup als een klassieke grootmeester zien...Ik vind het heel knap hoe hij alles zo commercieel in de markt zet, maar waarom duurt een opleiding in de scholen ( Jerez, Wenen etc) tenminste ik hoop dat jullie met mij eens zijn dat dat echt klassiek is, minstens 10 jaar????
Leuk wat hij doet, maar verder dan de basisschool is hij nog niet echt en om dan een opleiding te beginnen vind ik jammer voor diegene die echt de klassieke rijkunst beoefenen. En uiteindelijk ook jammer voor de paarden.....
Laat je inspireren door Kotthas of een van de ruiters van de scholen of iets bereikbaarder David de Whispelaire of Bastiaan de Recht. Overigens ben ik het wel met de meeste eens dat goede sportdressuur niks verschilt met goede klassieke dressuur ze heben allebei het zelfde einddoel perfecte harmonie!!!
Enuh er zijn vele wegen die naar Rome leiden als het paard er maar niet de dupe van wordt.....

Late reactie, maar goed, Toontje ik geef je helemaal gelijk. Helaas is voor de meeste ruiters het volgen van een 10 jaar durende opleiding niet echt een optie gezien werk, kids enz. In dat opzicht is Branderup een goed alternatief, en nog altijd wel zeker een gedegen opleiding, en geen geknoei om maar zo vlug mogelijk commercieel te zijn en een klap geld te verdienen. Je zult toch moeten toegeven dat de man een goede ruiter is. (en als ik eerlijk ben moet ik wel toegeven dat ik hem inderdaad niet in het rijtje van grootmeesters vind thuishoren, al was het maar omdat je zijn hulpen zo overduidelijk kunt zien)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:48

nou dat ben ik niet met jullie eens , ik ben bij hem thuis geweest en heb fantastische dingen gezien.
En de beste man is ook nog jong wie weet wat hij nog gaat laten zien

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 13:09

Ben idd benieuwd (moet wel zeggen dat ik alleen film- en fotomateriaal van hem heb gezien dus misschien lag dat ook nog aan het opleidingsniveau van de paarden...)