Sun(fjord) @ Dressuur work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Sundance_

Re: Sun(fjord) @ Dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 12:31

Simba_ schreef:
sronnie schreef:
Haal de slof er van af, vergeet de zijgangen en begin gewoon bij het begin.
Zorg dat je paard eerst correct aan de hulpen staan, actie = reactie en dan ook de juiste reactie.
Rij hem op 2 teugels en op 2 benen (gelijke druk op beide teugels, gelijke druk geven met jouw benen), veel schakelen en overgangen maken.

Pas als de basis echt goed/in orde is kun je gaan kijken naar zijgangen etc.

JUIST
Dat bedoel ik dus de hele tijd te zeggen,, maar ze snapt het niet geloof ik Clown

ik snap wel wat jullie zeggen;) en ik zal ook proberen met dat maar te stoppen:P
ik heb alleen nog 1 maar ik ga proberen foto's te laten maken zonder slof;) en dan kijken of jullie dan nog rijtechnisch commetaar hebben;) waar ik dan aan kan werken ik zal de tips echt wel mee nemen in het rijden;) en ik hoop ook dat het gaat lukken met deze tips;)
ik heb nog wel 1 vraag dan want bij sun is het de ene keer als je je been naar achter legt dan krijg je meteen reactie en dan soms nog beetje te veel maar de andere keer krijg ik gewoon geen reactie weten jullie dan misschien wat een oorzaak hiervan kan zijn en zijn basis zit er al in da wel;)
en sun is echt eigenwijs hij heeft soms ook echt wel gelijk en daar leer ik dan van;)

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:35

een te snel tempo los je op met de zit. niet met de slof.....
als hij bij bepaalde moeilijke oefeningen onder je uit rent, dan is dat een rijtechnisch probleem vanaf jouw kant.
moet hij daarom maar in de krul getrokken met de slof?

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:40

Ach en heel bokt gaat er weer overheen.. en waarom?!? De slof! Clown
Sjongejongejonge zeg het 1 keer en klaar dan weet ze het wel en geen 50 keer kom op zeg!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:44

Lin_sOnaldO schreef:
Sjongejongejonge zeg het 1 keer en klaar dan weet ze het wel en geen 50 keer kom op zeg!

Ik heb met geen WOORD over slof gesproken!!
Alleen over een mislukte travers!

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:49

Sorry dan geld het niet voor jou maar wel voor 9 van de 10..
Sorry voor de mensen die zich niet aangesproken hoeven voelen Knipoog

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:50

nou ik heb dit allemaal even doorgelezen en het volgende rest mij nog te zeggen
@ Simba OK dan!
@ sronnie OK dan!

pak inderdaad de basis weer eens op. Zijgangen en dergelijke komen pas als
je je paard recht hebt, en op twee benen. (kleine edit JOUW 2 bene Bloos )

Het gegeven dat hij soms wel en soms niet reageerd is dat hij simpel weg NIET
op je been is!!!

Rijdt rechte lijnen met hem, neem les van iemand die zelf ook niet snel naar een hulpmiddel grijpt maar het probleem vind en deze oplost met je!

Rechtrichten,wegrijden(al is dit maar tweepassen) en weer terug,

paard moet ten alle tijden wachten op de hulp van de ruiter, en mag niet uit eigen initiatief
bepalen wanneer er wel of niet gereageerd wordt op een hulp.

Dit zeg ik NIET zodat je hem de schuld kan geven van eigenwijzigheid, dit is een fout die JIJ en eventuele andere ruiter ERIN gereden hebben,

dus nu niet meteen gaan afstraffen maar met beleid gaan corrigeren.

laat je niet verleiden tot hogere oefeningen

zover is het nog niet voor zover ik het kan concluderen uit deze foto's

succes

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 12:54

Rana schreef:
nou ik heb dit allemaal even doorgelezen en het volgende rest mij nog te zeggen
@ Simba OK dan!
@ sronnie OK dan!

pak inderdaad de basis weer eens op. Zijgangen en dergelijke komen pas als
je je paard recht hebt, en op twee benen. (kleine edit JOUW 2 bene Bloos )

Het gegeven dat hij soms wel en soms niet reageerd is dat hij simpel weg NIET
op je been is!!!

Rijdt rechte lijnen met hem, neem les van iemand die zelf ook niet snel naar een hulpmiddel grijpt maar het probleem vind en deze oplost met je!

Rechtrichten,wegrijden(al is dit maar tweepassen) en weer terug,

paard moet ten alle tijden wachten op de hulp van de ruiter, en mag niet uit eigen initiatief
bepalen wanneer er wel of niet gereageerd wordt op een hulp.

Dit zeg ik NIET zodat je hem de schuld kan geven van eigenwijzigheid, dit is een fout die JIJ en eventuele andere ruiter ERIN gereden hebben,

dus nu niet meteen gaan afstraffen maar met beleid gaan corrigeren.

laat je niet verleiden tot hogere oefeningen

zover is het nog niet voor zover ik het kan concluderen uit deze foto's

succes

oke dankje;)
ik zal dat wegrijden en dan na 2 passen terug nemen eens gaan proberen want ben benieuwd of hij dat wel doet;)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:01

_Sundance_ schreef:
ja maar sun is al 13 hij is nooit echt dressuur matig bereden en zo dus is het gewoon moeilijk ik zeg niet dat het niet kan zonder slof maar ik vind het makkelijker met maar dat is mijn mening

Onzin, mijn fjord wordt dit jaar ook 12, en ook wij zijn ook nu pas begonnen met het 'echte' dresuurwerk... en weet je wat ik de eerste weken van mijn lessen heb gedaan? Haar leren reageren op mijn zit, zodat ze netjes onder me zou blijven in stap en draf. Toen ze dat eenmaal deed kon ik beginnen met het nageefelijk rijden, want daarvoor moet je paard eerst beheerst zijn, alvorens je hem van achter naar voren kan laten lopen.

Inmiddels zit de basis er in stap en draf in, en gaan we nu ook bezig met de galop... dit alles hebben we in 12 weken voor elkaar gekregen met enkel een goede instructrice en een hoop geduld en belonen... maar zonder slof...

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 13:19

Loesje88 schreef:
_Sundance_ schreef:
ja maar sun is al 13 hij is nooit echt dressuur matig bereden en zo dus is het gewoon moeilijk ik zeg niet dat het niet kan zonder slof maar ik vind het makkelijker met maar dat is mijn mening

Onzin, mijn fjord wordt dit jaar ook 12, en ook wij zijn ook nu pas begonnen met het 'echte' dresuurwerk... en weet je wat ik de eerste weken van mijn lessen heb gedaan? Haar leren reageren op mijn zit, zodat ze netjes onder me zou blijven in stap en draf. Toen ze dat eenmaal deed kon ik beginnen met het nageefelijk rijden, want daarvoor moet je paard eerst beheerst zijn, alvorens je hem van achter naar voren kan laten lopen.

Inmiddels zit de basis er in stap en draf in, en gaan we nu ook bezig met de galop... dit alles hebben we in 12 weken voor elkaar gekregen met enkel een goede instructrice en een hoop geduld en belonen... maar zonder slof...

ik zeg toch niet dat ik de slof gebruik voor het stap en draf en galop? en dan nagevelijk lopen

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:25

Ik zeg toch ook niet dat je dat doet... ?

Lezen blijft ook een kunst... Rolleyes

Ik geef alleen aan dat het onzin is dat je een slof gebruikt omdat je het lastig vind om een 13 jarige fjord iets te leren... Zoiets gaat niet over nacht.. dat kost gewoon wat tijd en moeite... maar dat zit hem nu eenmaal in de sport... een paard in de krul rijden met een slof erom is geen kunst.. Clown

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 13:27

Loesje88 schreef:
Ik zeg toch ook niet dat je dat doet... ?

Lezen blijft ook een kunst... Rolleyes

Ik geef alleen aan dat het onzin is dat je een slof gebruikt omdat je het lastig vind om een 13 jarige fjord iets te leren... Zoiets gaat niet over nacht.. dat kost gewoon wat tijd en moeite... maar dat zit hem nu eenmaal in de sport... een paard in de krul rijden met een slof erom is geen kunst.. Clown

neej oke;) dan had ik dat verkeerd gelezen sorry daarvoor dan;)
en ik ga vanaf nu ook proberen om te kijken of het zonder slof net zo goed gaat en dan proberen zonder slof daar verbetering in te brenge;)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:31

Lachen Ik ken het drammerige wel hoor, het kost echt heel veel rust en tijd (en bergen met geduld)... maar het zal je heus wel lukken hoor Ja

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:36

goh wat gezellig weer !!

mijn pony is ook oud en na geduld lukt het wel maar ik vind dat je hem erg netjes heb lopen en vind het ook een leuke om te zien ! Haha! !! opzich kan je nu gewoon het beste afbouwen met je slof en steeds wat losser doen Knipoog
veel succes, dat gaat vast wel lukken ! Knipoog

Bellie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:39

Simba_ schreef:
Lin_sOnaldO schreef:

Ik heb met geen WOORD over slof gesproken!!
Alleen over een mislukte travers!

nou en dat is het zelfde..
jullie zeggen allemaal het zelfde er kunnen toch ook leuke reacties geplaats worden? zoniet dan plaats e toh niet,
ze weet het nu ondertussen wel hoor van die slof en van de travers...
Verward

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:48

Het gaat helemaal niet over de slof (tenminste niet in mijn reaktie) het gaat om het feit dat als je een slof nodig hebt om tegen te houden dat pony op eenzijdige kuitdruk versnelt, dan is er iets niet goed. En dan is het beter om dat eerst op te lossen, en dan pas met allerlei zijgangen te beginnen.
Maar ik geloof dat TS dat nu wel doorheeft en er ook mee aan de slag gaat. Dan is het toch goed?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:32

Neem aan ts, dat je zonder slof gaat rijden. Let dan gelijk goed op je handen, want zelfs met slof zijn die veelste streng. Ook vind ik je nog lang niet klaar voor de zij-gangen, dus doe lekker rustig aan. Probeer je pony eerst goed aan de basishulpen te zetten, zodat je geen druk op de teugels nodig heb.
succes

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 15:30

natas_joy schreef:
goh wat gezellig weer !!

mijn pony is ook oud en na geduld lukt het wel maar ik vind dat je hem erg netjes heb lopen en vind het ook een leuke om te zien ! Haha! !! opzich kan je nu gewoon het beste afbouwen met je slof en steeds wat losser doen Knipoog
veel succes, dat gaat vast wel lukken ! Knipoog

dankej wel dit is nou een leuke reactie maar toch met een tip dat kan toch ook?:D

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 15:31

superwoman schreef:
Neem aan ts, dat je zonder slof gaat rijden. Let dan gelijk goed op je handen, want zelfs met slof zijn die veelste streng. Ook vind ik je nog lang niet klaar voor de zij-gangen, dus doe lekker rustig aan. Probeer je pony eerst goed aan de basishulpen te zetten, zodat je geen druk op de teugels nodig heb.
succes

ja je hebt gelijk over mijn handhouding en zo dat viel me meteen ook op dat die zo erg was wist ik niet? ik ga er nu op letten;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:34

_Sundance_ schreef:
superwoman schreef:
succes

ja je hebt gelijk over mijn handhouding en zo dat viel me meteen ook op dat die zo erg was wist ik niet? ik ga er nu op letten;)

Dat is nu eenmaal de kracht van foto's. Dan zie je dingen die je normaal gesproken nooit ziet. Wat ook erg wilt helpen: laat je eens filmen als je rijdt! Dan zie je later ook heel veel dingen waar je van kunt leren.

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 15:35

_Sundance_ schreef:
superwoman schreef:
succes

Dat is nu eenmaal de kracht van foto's. Dan zie je dingen die je normaal gesproken nooit ziet. Wat ook erg wilt helpen: laat je eens filmen als je rijdt! Dan zie je later ook heel veel dingen waar je van kunt leren.[/quote]

oke dankje;) maar dat van mijn handen dat viel mij ook heeel erg op meteen ik keek de foto's ik zat zo van wtf doe ik daar mijn handen die vliegen echt nog een keer weg.Tong uitsteken