Waarom vastzitten aan leeftijden met het beginnen aan iets?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isjtar

Re: Waarom vastzitten aan leeftijden met het beginnen aan iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:58

K bedoel ook eigenlijk niet echt de profs op heel hoog niveau, maar meer mensen die een eigen veulen hebben...Die vinden dan met 3 jaar dat het wel eens tijd wordt om dat beestje in te gaan rijden en te beginnen met springen, waardoor ie vervolgens ook dus al vrij vroeg moet stoppen met hele serieuze springwedstrijden...Ik hoor en lees echt wel dingen van dat mensen hun pony al vroeg hebben ingereden zodat kindlief lekker kan gaan springen...
Ik zeg natuurlijk niet dat dit altijd zo is, want vaak mag het beestje gewoon nog lekker in de wei lopen en even uitgroeien... Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:06

Slechte dingen gebeuren overal.. Jonge kinderen die teveel belast worden, en ga zo maar door.. We moeten altijd maar hopen dat mensen het beste met hun paard voor hebben..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:12

@ dinopino Haha! Bij sommige paarden (hengsten of merries, maakt in dit geval niet uit) kan het handig zijn om ze wat vroeger zadelmak te maken, heel licht aan te rijden en dan terug het land op om uit te zwaren.

Een voorbeeldje....

Wij hadden in de opfok een hengst die rond de 166 was als 2,5 jarige. Hij was overduidelijk "de baas" was een zoon van Pion. Echt, echt een brutale flikker. Zo een paard dat zich niets liet vertellen, door niemand niet. In de opfok hebben ze natuurlijk te maken met de smid en de va. Over het algemeen zijn smeden en va redelijk bekend met de omgang van paarden, die zijn niet zo snel onder de indruk als een paard even wat praatjes heeft, en zeker niet de jonkies....

Maar zelfs de smid EN de va zeiden, tjongejongejonge.......... dasmeereen!! Een mannetjesputter wil je niet weten. En ik, ik ben ook wel heel wat gewend van die schreeuwlelijken Lachen

Als je zo een paard eerst laat uitzwaren en dan pas gaat inrijden KAN (ik zeg kan, want moet niet Haha! ) het een behoorlijk riscante onderneming worden. Zolang zo een dier wat slap is is het voor een ruiter makkelijker te handelen.

En aangezien ik niet op een paard ga zitten om mijn nek te breken, kies je altijd voor de veiligste weg........ toch??

Deze meneer heb ik dus op 2,5 jarige leeftijd zadelmak gemaakt en licht beleerd, en geloof me........ heb mijn handen vol gehad aan die blaaskaak. Hij is al met al 6 weken op stal geweest, en toen de rem, gaspedaal en stuur redelijk bevestigd was (en ja hij was bij pas een al nageeflijk, en kon eigenlijk zo een B proef in) is hij weer terug gegaan het land op. Hij is in een ander koppel gegaan waar de hengsten een jaar ouder waren. Daar is hij als 4 jarige vanaf gekomen........ en in alle rust weer opgepakt waar we gebleven waren. Omdat hij dus in een andere groep terug kwam, heeft hij daar ook het lesje geleerd dat er echt bazen boven bazen zijn Lachen

als ik deze had laten staan tot hij "volgroeid" was, had niemand het dier zadelmak gekregen, want meneer wist het allemaal wel en de wereld lag aan zijn voeten. Als zo een paard dan ook nog de kracht heeft die een uitgezwaard paard heeft...... dan kan je het wel shaken, kom je er niet op Lachen

en dat is een beetje de gedachtengang. Nou moet ik zeggen dat je dit soort lawaaipappagaaien niet heel veel tegen komt hoor Haha! gelukkig, maar ze zijn er wel

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:12

Isjtar schreef:
K bedoel ook eigenlijk niet echt de profs op heel hoog niveau, maar meer mensen die een eigen veulen hebben...Die vinden dan met 3 jaar dat het wel eens tijd wordt om dat beestje in te gaan rijden en te beginnen met springen, waardoor ie vervolgens ook dus al vrij vroeg moet stoppen met hele serieuze springwedstrijden...Ik hoor en lees echt wel dingen van dat mensen hun pony al vroeg hebben ingereden zodat kindlief lekker kan gaan springen...
Ik zeg natuurlijk niet dat dit altijd zo is, want vaak mag het beestje gewoon nog lekker in de wei lopen en even uitgroeien... Lachen

Ben ik helemaal met je eens!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:04

@Kiwiko: maar als die hengst al direkt in een oudere groep was geplaatst nadat was gekonstateerd dat hij te bazig was, had het effect hetzelfde kunnen zijn Haha!

Overigens kun je hetzelfde met een merrie hebben. Als moeder Alpha is zal het kind ook altijd hoger in de rangorde staat en zich dus een baziger karakter eigen maken. Daar kun je dan ook je handen aan vol hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:07

precies, daarom zei ik ook Hengst of Merrie maakt in zo een geval niet uit Lachen

Die hengst ging in het laatste half jaar onheus gedrag vertonen richting va en smid. Veel van de leiders van de kuddes zijn nog altijd beleefd richting het wezen mens Haha! deze niet Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:12

De merrie die wij hier hebben staan, hebben we overigens gekocht op 4 jarige leeftijd. Is momenteel 5, die had ik voor geen goud willen beleren.. Ze is sowieso wat te vroeg beleerd in onze ogen. Maar ik zou haar op oudere leeftijd niet graag beleerd willen hebben, als je iets van haar vraagt gaat ze steigeren tot ze echt rechtop staat, als dat geen zin meer heeft trapt ze je voeten uit de beugels en als ze dan nog niet haar zin krijgt gaat ze flink staan bokken of er vandoor rennen. Je kan niks van haar vragen of ze gaat in verzet, mijn zus heeft grote moeite haar überhaupt een oefening als het wijken aan te leren.. Want ze doet dingen alleen onder dwang. Haar nu beleren zou mij te gevaarlijk zijn

mutageen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:13

Ik vind dat leeftijd niets uitmaakt,

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:20

Haha! iets uitgebreider mag wel Clown

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:22

Kort maar krachtig kan ook fijn zijn Haha! Haha! Als leeftijd niks uit maakt kun je dus ook met 2 jaar beginnen

mutageen

Ja kort maar krachtig, daar hou ik van.

DubbelFun

Of 1 ....of meteen na de geboorte Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:24

ALs je gelijk in de imprentingsfase een zadeltje oplegt, heb je dat probleem ook niet meer Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:25

met 1 jaar pas? Ik ben al bezig onze 1,5 maand oud veulen te beleren

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:28

Wanneer ik mijn merrie nu een zadel laat opeten wanneer ze dragend is. Misschien heb ik dan gelijk een veulen die zadelmak is. Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:29

Keihk, das pas handig Lachen (moet het geen tuigersbloed zijn natuurijk Haha!)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:31

oeps dan wordt het een heel tuig opeten en een koets Vingers aflikken

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:31

Mijn 16 jarige merrie is met pensioen omdat ze met 3 jarige leeftijd beleerd is Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:34

omdat ze met 3 jaar beleerd is OF omdat ze niet goed gereden is?????????

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:35

Het is een grapje hoor, mijn paard is met 3 jarige leeftijd beleerd en nooit goed gereden. Ik waag nu al 4 jaar een poging en het gaat de goede kant op. Ze is nog steeds heel gelukkig.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:35

Ik begrijp ook niet waarom mensen er met drie al op willen en dan er ook niet meer af willen. Als je een paar maal op een driejarige gaat zitten en hem aan het zadel went en hem daarna weer in het land zet om verder te groeien en het nieuwe te verwerken, vind ik dat acceptabel.

Maar echt regelmatige onder het zadel aan het werk, daar moet een paard toch minimaal 4 voor zijn, gezien de ontwikkeling (groei).

Je kunt een paard voordat hij onder de man wordt gebracht al zoveel leren. Ook de training kun je best licht oppikken (zoveel mogelijk onbelast).

Ander onderwerp maar nog steeds on topic:
Op welke leeftijd vinden jullie dat een merrie gedekt kan worden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:36

hahahaa iets in mij had ook zo iets van "huh"??? past niet Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:37

HippoLogic schreef:
Ander onderwerp maar nog steeds on topic:
Op welke leeftijd vinden jullie dat een merrie gedekt kan worden?
Ik vind minimaal 4 anders zijn het zelf nog baby's.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:37

ik frons mijn wenkbrauwen als een merrie als jaarling gedekt wordt........ en het gebeurd, echt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:38

Ik vind dat een merrie in haar 4e levens jaar moet zitten, of heel goed 3 zijn. Maar het gebeurt regelmatig al met 2,5 en dat vind ik echt zeer slecht

Friezen worden vaak vroeg beleerd bij stallen, helaas, misschien is ze ook nog wel eerder beleerd. Ik heb er nog geen nadelen aan onder vonden.