Wat doen jullie als je paard expres schrikt of wegspringt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wietse_07

Re: Wat doen jullie als je paard expres schrikt of wegspringt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:47

@ Pharagirlke niet ieder paard is het zelfde hé Knipoog Bij de mijne werk dat iig wel, dus als ik dat zo op kan lossen denk aan harder aan het werken zetten ect. Doe ik dat zo. Dat wat jou paard doet zou ik idd ook niet negeren.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:15

Rustig blijven en negeren is inderdaad het beste.
Als je erop reageert kan dat alleen maar negatief gaan werken.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:25

De eerste keer dat het paard om zo'n reden 'schrikt' is vaak onverwachts, dus die negeer ik meestal door gewoon stoicijns weer verder te rijden. Eventueel door te galopperen omdat we opeens een versnellingkje omhoog zijn gegaan.
Ik ben daarna wel heel alert en probeer zo'n nieuwe actie zoveel mogelijk met mijn binnenbeen op te lossen. Dat kan ook wel eens resulteren in een flinke por, paard even goed doorvragen tot hij weer nageeft en daarna meteen weer in de ontspanning (=beloning). Vooral niet met spanning gaan oplossen, dit werkt dit gedrag alleen maar in de hand. Gewoon zoveel mogelijk lalala (i know, is lastig Haha! ) .

Ik ben het overigens totaal niet met de mensen eens die roepen dat een paard nooit zomaar 'schrikt'. Ik heb met meerdere paarden de ervaring dat ze gaan 'schrikken' als ze hard(er) aan het werk moeten. Vaak is het ook op de hand waar ze moeite mee hebben.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 06:31

Foxy1980 schreef:
Ik ben het overigens totaal niet met de mensen eens die roepen dat een paard nooit zomaar 'schrikt'. Ik heb met meerdere paarden de ervaring dat ze gaan 'schrikken' als ze hard(er) aan het werk moeten. Vaak is het ook op de hand waar ze moeite mee hebben.

Gewaagde uitspraak (en niet alleen van jou) wanneer je rekening houdt met het zicht van een paard (dus: dode hoeken, zijkant alleen vaag, alleen voor scherp wanneer beide ogen erop gefixeert zijn), het betere gehoor wat paarden hebben, een beter reukvermogen wat paarden hebben (wat gepaard gaat met angst bij sommige geuren, ik noem bijv.; zure geur van varkens, geur van dode dieren) plus het feit dat een paard een vluchtdier is. WIJ weten wel dat een stuk plastic niet gevaarlijk is. Maar als dit stuk plastic zich net beweegt wanneer het paard er langs loopt en dit gepaard gaat met een (misschien voor ons onhoorbaar) geluid, kan dit aanleiding zijn voor een paard om te schrikken en een paar galopsprongen te maken, dit is immers zijn instinct. Een instinct wat hem al eeuwen lang heeft gered, dus waarom zijn instinct negeren? Omdat er een ruiter opzit die hem anders in elkaar rost?

Ik geloof wel dat een paard extra sensibel is wanneer het dingen moet doen waar het moeite mee heeft e.d. (overigens is mijn ervaring dat wanneer ik Hugo harder aan het werk zet, hij zich meer op mij fixeert dan op de omgeving, maar dat is een persoonlijke ervaring). Maar je kunt dan nog niet zeggen dat een paard met opzet schrikt. Je kunt hooguit zeggen dat je paard door een hogere vorm van alertheid schrikt van dingen waar hij normaal niet voor zou schrikken.

Slaan of afstraffen e.d. heeft dus geen enkele zin, het vergroot alleen de paniekreactie. Dit hoef je slechts een paar keer te doen en een paard zal in een enge situatie alle controle verliezen, omdat het EN bang is voor bijv. het object waar het langs moet EN voor de straf die hij gaat krijgen omdat hij bang is. Zowel voor paard als ruiter een onplezierige situatie.

Wat ik doe is: Ten eerste: het paard ruimte bieden wanneer het schrikt en een paar galopsprongen maakt, hangen aan de teugels vergroot in veel gevalleen de paniek. De meeste paard creeren eerst een veilige afstand door een paar galopsprongen te doen en draaien zich dan om omdat de nieuwschierigheid hen daar weer heen trekt (nogmaals, dit is een persoonlijke handeling die IK heb gevromd op basis van de ervaringen die ik met veel paarden heb gemaakt). Verder negeer ik het niet. Ik leg een hand op de hals en zeg iets als "Is al goed, rustig maar" en rij dan ook verder. Niet te veel andacht eraan besteden, even geruststellen en weer verder. Geruststellen is voor het paard weten dat het allemaal oke is en verder werken betekend; het was niks, gewoon weer aan het werk. Twee impulsen die de meeste paarden op lange duur tot bomproof-paarden gaat maken, of ja, dat zijn die van mij inmiddels wel Lachen

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:11

Adil18 schreef:
Ik geloof wel dat een paard extra sensibel is wanneer het dingen moet doen waar het moeite mee heeft e.d. (overigens is mijn ervaring dat wanneer ik Hugo harder aan het werk zet, hij zich meer op mij fixeert dan op de omgeving, maar dat is een persoonlijke ervaring). Maar je kunt dan nog niet zeggen dat een paard met opzet schrikt. Je kunt hooguit zeggen dat je paard door een hogere vorm van alertheid schrikt van dingen waar hij normaal niet voor zou schrikken.

Ieder paard is anders. Werkwillige paarden zullen zich inderdaad meer op de ruiter fixeren. Ik heb ook ervaring met minder werkwillige paarden, die laten zich makkelijker afleiden - juist als je ze aan het werk zet.
Ik kan me overigens in je omschrijving hierboven wel vinden. Is misschien iets genuanceerder dan ik het heb gesteld Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:22

Foxy1980 schreef:
Adil18 schreef:

Ieder paard is anders. Werkwillige paarden zullen zich inderdaad meer op de ruiter fixeren. Ik heb ook ervaring met minder werkwillige paarden, die laten zich makkelijker afleiden - juist als je ze aan het werk zet.
Ik kan me overigens in je omschrijving hierboven wel vinden. Is misschien iets genuanceerder dan ik het heb gesteld Knipoog

Lachen

En ja, elk paard is weer anders, ik ben daarom altijd zo voorzichtig met adviesen geven. Dat ik niet de teugels aangrijp als een paard schrikt werkt bij mijn paarden wel, maar ik weet ook zeker dat wanneer je dat bij bepaalde paarden niet doet, ze in no time in verweggiestan zijn Knipoog Om maar een voorbeeldje te noemen Lachen Knipoog

patatjemet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:56

Mijn paard doet het juist andersom.
Als ik met hem aan het stappen ben, rustig(voorwaarts neerwaarts) maar gewoon heel saai, ontspannen.. dan wordt het hem na een tijd te saai en wilt ie nog vaak ineens ergens voor weg rennen enz.
Heb ik hem aan het werk gezet, doet hij het niet meer.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:51

Adil18 schreef:
Lachen

En ja, elk paard is weer anders, ik ben daarom altijd zo voorzichtig met adviesen geven. Dat ik niet de teugels aangrijp als een paard schrikt werkt bij mijn paarden wel, maar ik weet ook zeker dat wanneer je dat bij bepaalde paarden niet doet, ze in no time in verweggiestan zijn Knipoog Om maar een voorbeeldje te noemen Lachen Knipoog

Het is te allen tijde karakterafhankelijk. Mijn ene paard moet je met fluwelen handschoentjes aanpakken, m'n andere paard moet je soms echt op zijn donder geven.
Toch heb ik bij de laatste van de twee soms echt het gevoel dat hij het erom doet. Ook dat 'schrikken'. Misschien 'denken' paarden wel helemaal niet zo hoor, paarden reageren natuurlijk instinctief. Maar toch... Hij kijkt me wel eens aan en dan denk ik: jij snapt veel meer dan ik denk dat je snapt Haha!

Lotte91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:46

GamblersCup schreef:
Ik reageerde op de topic: wat doe je als je paard exprex schrikt. De titel is daarna veranderd.
Schrikken en wegspringen zijn mijns inziens 2 verschillende dingen. Als mijn paard schrikt, verstijfd ze. Wegspringen doet ze niet bij schrikken.

Mijn paard verstijft soms wel als ze schrikt.
Maar soms draait ze zich om en loopt ze met haar hoofd heel hoog (en met opengesperde neusgaten) weg. Ze loopt dan naar het hoekje van de piste en gaat daar stilstaan om wat na te trillen.
Dat is wel alleen als ze heel bang wordt van iets.
Maar ik ook wel paarden die wegspringen als ze schrikken.

karlynnn

Re: Wat doen jullie als je paard expres schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:58

GamblersCup schreef:
Een paard schrikt niet expres.

nouu daar geloof ik niks van.
Myn pony doet het anders wel.

voorbeeld.
we zijn met iets bezig wat ze moeilijk vind,
ondertussen zijn we al tien keer langs een paaltje gekomen met een slingertje eraan
nu opeens schrikt ze ervan en gaat ze moeilijk doen.

Mijn oplossing. Vedergaan met je oefening maar ik reed er gewoon niet meer langs.
na eentijdje lukte het moeilijke waar we mee aan het oefenen waren.
Toen reed ik er weer langs en was er geen probleem of rare schrik actiemeer te bekenen.

Dus paarden schrikken niet zomaar is bullshit.
Of het is onder het werk uit komen of ze zitten zich gewoon aan te stellen en proberen je uit.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:59

Ik volg dit topic ook maar even want mijn bijrijdpaardje is echt een dramaqueen.

Als we in de binnenbak rijden dan mag er geen paard in de buitenbak zijn want ze gaat helemaal over de flos en bij ieder geluidje spuit ze weg. Het mag niet waaien want dan springt ze weg bij iedere keer dat er een dakplaat trilt.
Er mag niemand zn paard uit de stal halen op het moment dat ze langs de deur komt want ze springt weg. Er mag niemand in de hoek staan, geen vogel op het dak zitten... enz enz.

Negeren is zowat onmogelijk omdat ze ook begint te bokken en te steigeren. Haar te hard aanpakken werkt niet want dan gaat ze helemaal over de flos...

En de volgende dag is weer niets meer aan de hand. Geen pijl op te trekken.

Wordt er langzamerhand een beetje moedeloos van. Vooral omdat het ong 50-50 is dat ze loopt te etteren. En of ze nou wel of niet hard gewerkt heeft de dag van te voren, maakt allemaal niets uit. Heb al zo veel uitgeprobeerd.
De theorie dat ik er gespannen op zit: het begint over het algemeen juist wanneer ik er niet op voorbereid ben! Ik word iedere keer volkomen verrast door haar. Want dan gaat het 2 weken goed en ben ik helemaal blij en doe ik een simpele oefening in stap en vlieg ik er bijna af omdat madam bedenkt dat ze toch echt dat bordje met E wel heel eng vindt. En er daarna dus niet meer langs willen lopen. Om de volgende dag er weer langs te sjouwen alsof er niets aan de hand geweest is.

Hoop in dit topic nog iets op te steken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:32

karlynnn schreef:
GamblersCup schreef:

nouu daar geloof ik niks van.
Myn pony doet het anders wel.

voorbeeld.
we zijn met iets bezig wat ze moeilijk vind,
ondertussen zijn we al tien keer langs een paaltje gekomen met een slingertje eraan
nu opeens schrikt ze ervan en gaat ze moeilijk doen.

Mijn oplossing. Vedergaan met je oefening maar ik reed er gewoon niet meer langs.
na eentijdje lukte het moeilijke waar we mee aan het oefenen waren.
Toen reed ik er weer langs en was er geen probleem of rare schrik actiemeer te bekenen.

Dus paarden schrikken niet zomaar is bullshit.
Of het is onder het werk uit komen of ze zitten zich gewoon aan te stellen en proberen je uit.

Ik quote even mezelf:

adil18 schreef:

Jij geeft duidelijk aan dat je een moielijke oefening voor je pony in petto hebt. Dit geeft, hoe je het ook went of keert, een stukje stress af aan jouw pony. Immers doe je iets waarin jullie verder moeten komen (je geeft aan dat het moeilijk is, het moet dus makkelijker gaan worden). Het vergt veel van je pony (concentratie, alertheid, werkwilligheid etc.). Je geeft aan dat jouw pony tien keer langs het slingertje gelopen is zonder wat te doen. Dit zou je kunnen zien als het "gemist hebben" van het slingertje door de hoge concentratie die jij van hem eist. Bij de elfde keer echter merkt hij het slingertje wel op (en misschien wel op het laatste moment) en hij schrikt. Voor jou een reactie om onder de oefening uit te komen, maar voor jouw pony waarschijnlijk een welgemeende schrikreactie.

Ik zeg niet dat dit bovenstaande een FEIT is, dit is zoals ik het zie, ik probeer jouw verhaal even vanaf de kant van de pony te belichten zeg maar. Ik vind het namelijk altijd maar raar dat wij als mens, een "dier" met relatief zwakke zintuigen een schrikreactie van een wezen met veel scherpere zintuigen durven te interpreteren als "met opzet".

Laatst heb ik iemand nog geholpen met haar paard. Ze heeft een Trakhener, een ongelooflijk sensibel diertje. Ze vertelde me, dat ze tijdens de wintermaanden is ze altijd ten einde raad is. Ze kan wanneer ze wil trainen vaak alleen in een binnebak, niet buiten. Het waait vaak hard en dan ziet haar paard "spoken" zoals zij vertelde. Echter was dit tijdens een buitenrit niet het geval. Goed, ik heb gezegd dat ik haar wel wilde helpen. Ik ben naar haar toe gegaan, het probleem lag wellicht bij haar bij de bak. Het diertje loopt aanvankelijk rustig, tot er een goede windstoot komt. Het paard knijpt zijn staart tussen zijn billen en trekt een sprintje, draait zich om en snuift even van zich af. "Kijk, dat bedoel ik". zei de eigenaresse. Waarom ik zei: "Ik hoor, ik hoor wat jij lang niet zo hard hoort....". Het ging dus om de wind die door de gaten van de staanders een fluitgeluid creeërden. Een paard hoort dit nog scherper dan wij, en het was voor de Trakhener genoeg om telkens weer te schrikken. Ze gaan er nu mee aan het werk, ze lost het probleem niet meer op door naar de binnenbak te gaan. Ze weet ook dat het na verloop van tijd minder wordt, dus vind het top dat ze dit nu zo aanpakt (want de reacties van het paard zijn niet te zuinig). Het verklaarde ook meteen waarom het paard binnen de sterren van de hemel sprong en buiten al moeilijk deed over een kruisje Clown

Om maar een voorbeeld te noemen....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:52

Mijn paard wil ook nog wel eens schrikken, wegspringen of verstijven in de bak zowel als buiten. De eerste twee keren mag hij even kijken. Dan blijven we net zolang staan tot ik hem voel ontspannen. Daarna rijden we gewoon verder en is er normaal niets aan de hand.
Soms, als we iets moeilijks of nieuws aan het doen zijn, wil hij nog wel eens proberen, omdat dat makkelijker is dan de oefening die ik vraag. Ik begrens hem wat meer (hij loopt doorgaans op de binnenschouder weg, dus dan doe ik mn binnenhand wat hoger) en dan is het klaar. Ik laat sowiesow na iets moeilijks altijd even de spanning afvloeien.
Ik geloof niet dat hij expres schrikt, maar gewoon wat meer adrenaline heeft als we met moeilijkere dingen bezig zijn. Ik ben allang blij dat hij niet meer wegrent maar verstijft en snorkt :p

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:00

Alicia2u schreef:
Mijn paard wil ook nog wel eens schrikken, wegspringen of verstijven in de bak zowel als buiten. De eerste twee keren mag hij even kijken. Dan blijven we net zolang staan tot ik hem voel ontspannen. Daarna rijden we gewoon verder en is er normaal niets aan de hand.
Soms, als we iets moeilijks of nieuws aan het doen zijn, wil hij nog wel eens proberen, omdat dat makkelijker is dan de oefening die ik vraag. Ik begrens hem wat meer (hij loopt doorgaans op de binnenschouder weg, dus dan doe ik mn binnenhand wat hoger) en dan is het klaar. Ik laat sowiesow na iets moeilijks altijd even de spanning afvloeien.
Ik geloof niet dat hij expres schrikt, maar gewoon wat meer adrenaline heeft als we met moeilijkere dingen bezig zijn. Ik ben allang blij dat hij niet meer wegrent maar verstijft en snorkt :p

En dat laatste heb je aan jezelf te danken, omdat je hem de kans geeft het object te bestuderen en daarmee eigenlijk de boodschap overbrengt "Kijk maar, dat is niet eng, het doet je niks". Je hebt hem blijkbaar al zoveel vertrouwen gegeven dat hij bij jou blijft. Het vergt een stukje geduld en oefening, maar dan heb je ook wat Lachen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:03

GamblersCup schreef:

Nee schrikt niet nee, maar laat wel de 'symtomen' van schrikken zien Knipoog
Mn vzpaard heeft er een handje van op bepaalde plekken in de bak, gewoon stelling + buiging naar binnen vragen en met je binnen been er door heen rijden. Maakt me in het begin niet uit hóe we er door heen gaan, al springt ze aan in galop en gaan we plat door de bocht, we gaan 'er doorheen. Na een paar keer gaan we al weer normaal door de hoek Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:04

benangelique schreef:
GamblersCup schreef:

komt dat eens aan noob vertellen!
ik ben er van overtuigd dat sommige paarden doen alsof ze schrikken (wegspringen, wegdraaien) om onder het werk uit te komen. als noob dit doet, ligt het eigenlijk altijd aan mij. ik ben gespannen op dat moment en noob voelt dat hij een spelletje kan gaan spelen.

Dan schrikt hij dus niet van niets.... Hij merkt dat de leider gespannen is....als zijn leider gespannen is, moet hij dus ook alert zijn...want dan is er wat. En dan gaat een paard dus inderdaad spoken zien, die er niet zijn. Een paard doet dat echt niet om onder het werk uit te komen. Zo kan een paard niet redeneren...het is geen mens...
Het paard reageert op wat jij uitstraalt en als jij gespannen bent, is je paard over-alert...zo werkt dat nu eenmaal, omdat een paard er bijzonder goed in is om lichaamstaal te "lezen" ...dat is namelijk onderdeel van het overleven voor een paard.

Om terug te komen op wat de TS beschrijft: het kan best zijn dat hij zwaar aan het werk gezet is en dat degene die hem reed dit met stress, of druk deed, of frustratie of noem maar op. Ook dat geeft het paard een onbehagelijk, onveilig gevoel, waardoor ze spoken gaan zien. Het kan bijv. best zijn dat er in die hoek net even de schaduw anders was, of er ritselde een muis...of er was een zuchtje wind...of noem maar op. Dat zal normaal gesproken geen probleem zijn, maar als het paard zich onveilig voelt doordat de ruiter bijv. iets moeilijks van hem vraagt, of dat de ruiter gespannen is, of zenuwachtig, of het paard onder druk zet...dan kan dat hele kleine ietsje pietsje wat daar in de hoek wellicht één keertje aan de hand was (en wat wij als mens niet eens signaleren) ineens voor het paard behoorlijk bedreigend uitvallen.

Maar een paard schrikt nooit expres om jou te pesten of om onder een oefening uit te komen.
Voor het laatste heeft een paard andere noten op zang, als je bijv, een dominante hebt, die niet voor jou wil werken...dat kan zich uiten in: staken, bokken, steigeren, op de loop gaan, stilstaan, bijten in je tenen en noem maar op....maar nooit in schrikken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:09

een paard kan wel degelijk doen alsof het schrikt. Ik zit geheel ontspannen op mijn merrie...Ben totaal niet bang voor haar, integendeel, en tóch heeft madam geregeld een "schrikactie" waarop een sprintje volgt, maar dan wél met die oortjes er op en een volledig ontspannen rug Rolleyes ik voel echt wel wanneer mijn dame schrik heeft... Knipoog En de helft van de sprongen die ze maakt, heeft ze geen schrik Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:14

pharagirlke schreef:
een paard kan wel degelijk doen alsof het schrikt. Ik zit geheel ontspannen op mijn merrie...Ben totaal niet bang voor haar, integendeel, en tóch heeft madam geregeld een "schrikactie" waarop een sprintje volgt, maar dan wél met die oortjes er op en een volledig ontspannen rug Rolleyes ik voel echt wel wanneer mijn dame schrik heeft... Knipoog En de helft van de sprongen die ze maakt, heeft ze geen schrik Knipoog

Dan is het dus ook geen schrikreactie maar gewoon een ongehoorzaamheid die ze met een ruk inzet. Dat is wat anders. Dat doet onze Fries soms ook wel eens...en dat heeft niks met schrikken te maken.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:21

Nog even een voorbeeldje, want ik blijf het een interessante discussie vinden.
Naast de bak liggen een soort rubberen matten opgerold. Als het paard los staat dan staat hij de hele tijd in de hoek waar die matten liggen, geen probleem, geen angst, geen stress.
Zodra ik erop zit zijn die matten opeens eng.
Ik kan dit soort gedrag maar moeilijk verklaren. Hopelijk jullie wel? Knipoog

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:24

Dat is nou het leuke van paarden! Anders zou ik wel een brommer rijden Knipoog

Doen mn vzpaarden ook, alleen dan bij de hoek waar de mesthoop is de andere hoek waar het schapenhok staat.
Gewoon dus elke keer maar weer opnieuw paard bezig houden, met stelling en buiging naar binnen en binnenbeen erbij door de hoek heen (of langs de plek). En niet 1x dulden dat ze de hoek afsnijd of er wat anders doet.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:40

Eens hoor Appel. Imo is dat ook de enige oplossing: stelling, buigen om het binnenbeen en dan weer in de ontspanning verder.
Maar het gaat om de verklaring van dit gedrag. Volgens een aantal in dit topic schrikt een paard niet 'zomaar'. Ik ben het met deze mensen eens dat paarden niet rederen zoals mensen en dat het instinctief gedrag is. Desalniettemin kan ik het soort gedrag als in mijn voorbeeld hierboven toch moeilijk volgens dat principe verklaren. Waarom is het dan niet eng als hij los in de bak staat? Verward

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:36

Ben het er mee eens dat een paard niet zomaar schrikt.
Die van mij schrikken dan ook zeker niet op die momenten, ze lopen te stangen en wéten door ervaring dat ze het vroeger hiermee voor elkaar kregen om onder het werk uit te komen.
Sinds een poos laat ik me 'er echt niet meer door bang maken, zit er rustig en ontspannen en en rijd gewoon weer de hoek in, en toch willen ze in het begin nog wel eens schrikgedrag vertonen. Maar zodra ik gewoon verder rijd werkt het tructje niet en merken ze dat ze aan het werk moeten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:40

polly2 schreef:
pharagirlke schreef:

Dan is het dus ook geen schrikreactie maar gewoon een ongehoorzaamheid die ze met een ruk inzet. Dat is wat anders. Dat doet onze Fries soms ook wel eens...en dat heeft niks met schrikken te maken.

het lijkt op schrikken, zelfde beweging enz Knipoog En ik vind het vreemd dat de TS hier maar niet begrepen schijnt te worden...Want volgens mij is dat soort acties precies wat ze bedoelt met "expres" schrikken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:53

pharagirlke schreef:
En ik vind het vreemd dat de TS hier maar niet begrepen schijnt te worden...Want volgens mij is dat soort acties precies wat ze bedoelt met "expres" schrikken.

Misschien moet de TS har vraag dan anders formuleren? Bijv. "Wat doen jullie als je paard expres wegrent of wegspringt?"

Zij brengt namelijk wegrennen en wegspringen met "expres schrikken" in verband, terwijl veel mensen dus beweren dat iets als expres schrikken niet bestaat. Het is dus niet zo dat de TS niet begrepen wordt, als ze een ander antwoord wil moet ze de vraag anders gaan formuleren Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:58

Dat klopt 'schrikken' is per definitie altijd een reflex. Daar kun je dus niets aan regelen.
Maar het gedrag van wegspringen of hetzelfde wat... tja... daar is nog wel iets aan te regelen door paardlief.

Het is net zoals iemand hierboven zegt. Staan ze los in de bak, is niets eng. Zit je erop en moet ze werken, dan is het ineens wel eng. Ja daaag.