Mulan schreef:Hé meis,
stop toch met je verdedigen. JIJ weet toch hoe het zit?
Laat die mensen die het zo leuk vinden om te zeggen dat Barbara aan 'het zagen' was dat dan maar fijn vol blijven houden.
Je hebt het nu wel vaak genoeg uitgelegd. Ik neem aan dat je prima weet dat je je paard misschien zo nageeflijk krijgt, maar pas aan de teugel wanneer je van achteren naar voren rijdt. Nou dan.
Jij kent je pony het beste, je weet of hij fijner ging lopen, of je waardevolle tips hebt gehad en of je plezier hebt gehad tijdens de clinic. En daar gaat het toch om?
Ik ben het in zoverre met bovenstaande opmerkingen eens dat je met een zeer storende houding je paard in de weg zit, maar het gebeurt ook regelmatig dat mijn paard MIJ in de weg zit met HAAR houding.
En sorry, maar dan kan IK niet netjes zitten. Erg nobel streven hoor, altijd met een onberispelijke zit te paard, maar ik heb er een hard hoofd in.
Je moet ook prioriteiten kunnen stellen tijdens het rijden, en niemand maakt mij wijs dat ALLE punten van houding boven het 'gaan van het paard' staan.
En kom nou niet aan met een verhaal dat een ruiter die totaal uit balans zit en op en neer bonkt op een paardenrug een paard onder zich heeft dat zijn rug niet zal ontspannen, dat snapt een kind.
Bonken, klapperende benen, trekkende of zeer onrustige handen met een los/vast-verbinding, prikkende sporen... dat zijn allemaal open deuren.
Maar handen die voor het nette wat te breed/hoog/laag staan... kom nou. Dat komt in de afwerking wel. Keurige stille benen? Voor je uit kijken? Juiste mate van knik in de armen? Beetje afstekende benen? Net niet genoeg op je kont zitten?
Dat is in mijn geval nog niet aan de orde wanneer ik op een stuiterend energie-bommetje zit, of een paard met een hele stoute/dwarse bui.
Dan moet ik goed blijven zitten en er flink aan rijden of d'r eens op d'r mieter geven, flink naar voren rijden, allemaal termen waar ik iets mee opschiet. Niet: verbeter je pianohanden eens. Dat komt toch echt een stadium daarna.![]()
Veel succes met je pony!
dank je voor je post!
ik ben ook zeker niet van plan nu nog meer uitleg te gaan geven! de foto's waren het laatste.. vaak weten mensen het beter en blijkt dat ze zelf geen ervaring hebben.. ik ben nog steeds geen anky en ik stel idd iedere dag weer prioriteiten waar ik eerst aan moet werken.. als ze er contstant van door gaat denk ik enkel aan terug nemen en opnieuw beginnen.. daarna pas aan mijn houding.. ook rijd ik haar los met mijn handen breed en laag omdat ik haar daarin fijner kan begeleiden. wanneer ik een volte draai, open ik mijn binnenhand door deze *(opzij) naar binnen te halen. ze loopt hier nu eenmaal fijn op, en ook is er iedere keer weer een andere aanpak nodig als de ene dag het een fijn werkt werkt dit de volgende dag absoluut niet!! het is niet makkelijk allemaal maar als ik zo slecht reed, zou ik ook mijn winstpunten neit behalen (ook tussen de paarden)