navaja @ work tijdens clinic van barbara koot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

j0rinda

Re: navaja @ work tijdens clinic van barbara koot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:17

Mulan schreef:
Hé meis,

stop toch met je verdedigen. JIJ weet toch hoe het zit?
Laat die mensen die het zo leuk vinden om te zeggen dat Barbara aan 'het zagen' was dat dan maar fijn vol blijven houden.
Je hebt het nu wel vaak genoeg uitgelegd. Ik neem aan dat je prima weet dat je je paard misschien zo nageeflijk krijgt, maar pas aan de teugel wanneer je van achteren naar voren rijdt. Nou dan.
Jij kent je pony het beste, je weet of hij fijner ging lopen, of je waardevolle tips hebt gehad en of je plezier hebt gehad tijdens de clinic. En daar gaat het toch om?

Ik ben het in zoverre met bovenstaande opmerkingen eens dat je met een zeer storende houding je paard in de weg zit, maar het gebeurt ook regelmatig dat mijn paard MIJ in de weg zit met HAAR houding.
En sorry, maar dan kan IK niet netjes zitten. Erg nobel streven hoor, altijd met een onberispelijke zit te paard, maar ik heb er een hard hoofd in.
Je moet ook prioriteiten kunnen stellen tijdens het rijden, en niemand maakt mij wijs dat ALLE punten van houding boven het 'gaan van het paard' staan.
En kom nou niet aan met een verhaal dat een ruiter die totaal uit balans zit en op en neer bonkt op een paardenrug een paard onder zich heeft dat zijn rug niet zal ontspannen, dat snapt een kind.
Bonken, klapperende benen, trekkende of zeer onrustige handen met een los/vast-verbinding, prikkende sporen... dat zijn allemaal open deuren.
Maar handen die voor het nette wat te breed/hoog/laag staan... kom nou. Dat komt in de afwerking wel. Keurige stille benen? Voor je uit kijken? Juiste mate van knik in de armen? Beetje afstekende benen? Net niet genoeg op je kont zitten?
Dat is in mijn geval nog niet aan de orde wanneer ik op een stuiterend energie-bommetje zit, of een paard met een hele stoute/dwarse bui.
Dan moet ik goed blijven zitten en er flink aan rijden of d'r eens op d'r mieter geven, flink naar voren rijden, allemaal termen waar ik iets mee opschiet. Niet: verbeter je pianohanden eens. Dat komt toch echt een stadium daarna. Cool

Veel succes met je pony!

dank je voor je post!
ik ben ook zeker niet van plan nu nog meer uitleg te gaan geven! de foto's waren het laatste.. vaak weten mensen het beter en blijkt dat ze zelf geen ervaring hebben.. ik ben nog steeds geen anky en ik stel idd iedere dag weer prioriteiten waar ik eerst aan moet werken.. als ze er contstant van door gaat denk ik enkel aan terug nemen en opnieuw beginnen.. daarna pas aan mijn houding.. ook rijd ik haar los met mijn handen breed en laag omdat ik haar daarin fijner kan begeleiden. wanneer ik een volte draai, open ik mijn binnenhand door deze *(opzij) naar binnen te halen. ze loopt hier nu eenmaal fijn op, en ook is er iedere keer weer een andere aanpak nodig als de ene dag het een fijn werkt werkt dit de volgende dag absoluut niet!! het is niet makkelijk allemaal maar als ik zo slecht reed, zou ik ook mijn winstpunten neit behalen (ook tussen de paarden)

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:32

Hey Jorin. Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld. Ik vind je je poownie netjes rijden en je bent er echt serieus mee bezig maar de manier van rijden van barbara koot vind ik niet prettig. door middel van druk je pony nageeflijk rijden is niet de bedoeling vind ik, maar als jij je prettig voelt met deze manier van rijden dan moet je er vooral mee doorgaan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:05

Ik rij zins een paar maanden bij Barbara en ik moet je zeggen dat we niet op druk rijden. Een stille en soms weerstand biedende hand wel als mijn paard niet "los "laat. Maar alles gaat op zo min mogelijk druk en lossigheid. Ik heb in die maanden nooit hoeven trekken en als zij erop gaat doet ook zij niets van dit alles. Wel is ze duidelijk tegenover mijn paard. Je kan een paard nu eenmaal niet aan het bit krijgen met losse teugels.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:17

Ziet er leuk uit en natuurlijk zijn er nog verbeterpuntjes genoeg. Eigenlijk zoals bij elke ruiter Lachen
Over foto 3 heb ik een duidelijke mening:
Je moet naar nagevelijkheid toe rijden en niet naar toe trekken. Dit is een snelle manier om je paard in de krul te zetten. In mijn ogen is dit niet zoals het hoort. Blijf zelf er dus keer op keer netjes naar toe rijden want hier wordt je als combinatie niet beter van.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 11:51

tjee schreef:
Hey Jorin. Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld. Ik vind je je poownie netjes rijden en je bent er echt serieus mee bezig maar de manier van rijden van barbara koot vind ik niet prettig. door middel van druk je pony nageeflijk rijden is niet de bedoeling vind ik, maar als jij je prettig voelt met deze manier van rijden dan moet je er vooral mee doorgaan.

ik ken haar verdere manier van trainen helemaal niet ik weet alleen dat het op dit moment nodig was naar aanleiding van navaja der gedrag.. verder houd ik het lekker bij mijn les want dat gaat super.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:29

Ik vind dat een paard niet op druk naar beneden te rijden is, en op foto 3 zie je duidelijk heel veel druk, ik vind dat je als instruktrice niet aan het paard hebt te zitten tijdens de les. Het is haar werk juist om de ruiter voldoende bij te brengen zodat hij/zij het zelf kan oplossen. Verder vind ik dat je handen erg laag zijn en het ziet er idd uit alsof je ze vast zet.

Maar ik snap best dat niet alles in 1 keer lukt. Ook kan alles verbetert worden, en ik wed dat je over een jaar heel veel verschil ziet, oefenen helpt altijd, en als je lekker blijft oefenen kom je er wel Lachen Je hebt een hele mooie pony trouwens

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 13:15

Tatort schreef:
Ik vind dat een paard niet op druk naar beneden te rijden is, en op foto 3 zie je duidelijk heel veel druk, ik vind dat je als instruktrice niet aan het paard hebt te zitten tijdens de les. Het is haar werk juist om de ruiter voldoende bij te brengen zodat hij/zij het zelf kan oplossen. Verder vind ik dat je handen erg laag zijn en het ziet er idd uit alsof je ze vast zet.

Maar ik snap best dat niet alles in 1 keer lukt. Ook kan alles verbetert worden, en ik wed dat je over een jaar heel veel verschil ziet, oefenen helpt altijd, en als je lekker blijft oefenen kom je er wel Lachen Je hebt een hele mooie pony trouwens

dank je,
normaal gesproken zit mijn instructrice er ook niet aan, zij wilde enkel (omdat er maar 45 min waren) even voelen hoe ze aanvoelde, waarop de pony dus zo reageerde. verder rijd ik enkel los met mijn handen laag en breed en haal ik mijn binnenhand wat naar binnen in wendingen (openen) wanneer ze los is en we echt aan het werk gaan is het heel anders. dan zijn mijn handen waar ze horen, niet dat dit altijd lukt .. en ik ben van mening dat je druk nodig hebt met enkel wat licht contact kom je er ook niet.. het schijnt dat een paard leert mert druk erop druk eraf.. of dit werkelijk waar is weet ik niet! verder ga ik in mijn les gewoon lekker verder waar ik mee bezig ben aangezien ze dit super doet!

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:53

Blablabla wat een gezeik weer!!
Jullie hebben zeker nog noooooooooooit iets wat meer druk gegeven dan normaal? Nee vast niet want bokt weet altijd alles en iedereen kan alles perfect, yeah right!!

@Jor het blijft een hele knappe pony het gaat helemaal goed komen in het M dalijk Lachen

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 19:25

xjessx schreef:
Blablabla wat een gezeik weer!!
Jullie hebben zeker nog noooooooooooit iets wat meer druk gegeven dan normaal? Nee vast niet want bokt weet altijd alles en iedereen kan alles perfect, yeah right!!

@Jor het blijft een hele knappe pony het gaat helemaal goed komen in het M dalijk Lachen

dank je jess..
we blijven nog even in hjet L2 tot het allemaal bevestigd is.. tja het is en blijft een kleintje en makkelijk is het niet tussen de paarden.. althans.. heb laatst ook 2 winst gereden en was niet eens laatste Tong uitsteken

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:14

j0rinda schreef:
verder ga ik in mijn les gewoon lekker verder waar ik mee bezig ben aangezien ze dit super doet!

Moet je dan vooral doen, bij deze methode voel jij je fijn en als je lekker rijd dan gaat de vooruitgang ook sneller. Over een jaar zijn jullie vast zo'n goed team dat je de Z1 met gemak aan kunt.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:20

xElsjeeh schreef:
wat nou 400 gram in je handen op de foto's zie je tog echt dat ze hem naar beneden probeert te trekken.
je kan zeggen wat je wil maar iedereen ziet ook wat er op de foto's gebeurt.
ik ben het er niet mee eens en als je zuljk comentaar niet wilt zou ik zeggen plaats je foto's dan niet!
en gymnastiseren van het paard doe je door het losser maken van de spieren niet door ze in de krul te trekken.
ik vind het er niet fijn uitzien.

Geloof niet dat het nog enig nut heeft om jouw iets uit leggen...................

Jorinda succes morgen !!

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 23:22

Tatort schreef:
j0rinda schreef:
verder ga ik in mijn les gewoon lekker verder waar ik mee bezig ben aangezien ze dit super doet!

Moet je dan vooral doen, bij deze methode voel jij je fijn en als je lekker rijd dan gaat de vooruitgang ook sneller. Over een jaar zijn jullie vast zo'n goed team dat je de Z1 met gemak aan kunt.

is dit gewoon normaal bedoeld of wat. hoe moet ik dit bericht opvatten? dit was gewoon een clinic. en ik les bij heel iemand anders met een andere manier..

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 23:24

valiantS schreef:
Geloof niet dat het nog enig nut heeft om jouw iets uit leggen...................

Jorinda succes morgen !!

dank je.. ze liep vandaag aardig fijn ondanks ze rechtsom vaak nog erg sterk blijft.
ik blijf haar veel op de volte er door rijden door te vergroten en te verkleinen en vooral veel 8tjes rijden dan komt het wel goed.. en met doorzitten is ze een stuk fijner.. ik hoop morgen mijn laatste punten voor de M1 te behalen

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 07:49

tjee schreef:

Zonder druk/ weerstand, krijg je een paard echt niet fastsoenlijk recht en op twee teugels en nageeflijk, ga zo maar door!
En je moet toch een fatsoenlijke aanleunig hebben!
Al dat losse geflodder is meestal nog storender en vervelender voor t paard dan n klein beetje weerstand bieden waar het nodig is hoor!

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 08:09

de manier van rijden van barbara koot vind ik niet prettig.
verder een leuk beessie maar ben je er niet iets te graat voor

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 08:23

j0rinda schreef:
benangelique schreef:
leuk paardje!
de foto waarop barbara je pony naar beneden 'zaagt' vind ik ronduit storend. waarom doet ze dat? iedereen weet toch dat je een paard alleen maar rond krijgt door van achteren naar voren te rijden en niet door zagen?
waarom heb je niet op je houding gelet of beter... waarom heeft barbara niet op je houding gelet? je eigen houding is vereiste nummer 1 om een goede houding van je paard te kunnen verwachten.

dit ben ik helemaal met je eens, enkel heeft ze niet mijn pony naar beneden gezaagt, ze gaf hier enkel een aanvulling op de druk waarin ik net niet sterk genoeg was. misschien lijkt het anders maar ik kan me even niet beter uitleggen dan dit.
Ik heb niet constant met mijn houding voorover gezeten hoor, en ze heeft er een aantal keer wel wat van gezegt. enkel als ik met lengte buiging etc. bezig ben kukel ik nog al snel naar voren. Dat is iets waar ik enkel nog flink bewust van moet worden gemaakt, ik heb dan ook regelmatig iemand die dit tegen mij zegt.

het laatste waar het bij paardrijden om gaat is om wie er sterker is!!!!!!!!!!!!!!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 08:33

j0rinda schreef:
hier dan nog een foto voor degene die denken dat ik alleen maar trek!!

Afbeelding

ik hoop dat jullie hier dan tenminste kunnen zien dat ik niet enkel vasthoud..
en als jullie toestaan, duw je dan heel je handen naar voren of open je enkel je vingers?

Op deze foto kantelt je pony wel zn hoofd; is toch iets niet goed in jou aanleuning Knipoog

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:57

ik kan eigenlijk niet van deze foto opmaken dat ie zn hoofd kanteld!
En als er gekanteld wordt, is dat maar minimaal.
Muggenzeverij wordt het nu hoor!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:24

ik wil alleen even reageren op
"Ik vond het behoorlijk pittig en wist niet dat navaja werkelijk zo sterk was"
hoe harder jij in de handen, hoe sterker je pony, vraag jij hard, (zie die ene foto) krijg jij harde reactie terug, ik vind het een giga leuke pony en in je profiel ziet het er ook top uit, maar ik hoef geen clinic van barbara koot, je kan het prima zonder haar zie ik in je profiel!

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 22:19

dank je..
ik plaatst zo een topic van mijn wedstrijd en ik houd het ook lekker bij mijn eigen les. ik ken haar manier van trainen helemaal niet en ik weet ook dat ze toch een eigen wil heeft en ik het met zoveel druk niet oplos.. ik moet haar gewoon hard aan t werk zetten en moeilijke dingen en vooral steeds andere digen aanbieden!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:06

j0rinda schreef:
benangelique schreef:
leuk paardje!
de foto waarop barbara je pony naar beneden 'zaagt' vind ik ronduit storend. waarom doet ze dat? iedereen weet toch dat je een paard alleen maar rond krijgt door van achteren naar voren te rijden en niet door zagen?
waarom heb je niet op je houding gelet of beter... waarom heeft barbara niet op je houding gelet? je eigen houding is vereiste nummer 1 om een goede houding van je paard te kunnen verwachten.

ja, ze werd daar zo sterk, en zoals ik eerder zie, is het geen zagen, maar was het enkel druk.
Ze werd hier zo sterk en gaf veel protest op de druk, het was niet eens veel.

en dan 3 rukken in de mond en hij moet zich maar weer gewoon gedragen ? (en dat bedoel ik niet aanvallend naar jou hoor want barbara was diegene die dat dee.. )
vind dat iig een rare manier van training van haar..
dat jij zo hard tegengas geef met je handen maakt zo'n pony ook sterk want die begint dan ook tegengas te geven wat dus een pony die tegen de hand is (of wat jij noem sterk) oplevert.

Ik had ook niet verwacht dat jullie al aan het einde van de L2 zijn... ik zie op vele foto's geen nagefelijkheid en op de meeste foto's een gefoceerde nagefelijkheid of ontspanning maar dat een gekanteld hoofd..
Pony moet je van achter naar voren rijden maar niet alleen druk geven op de teugels ? en volgensmij geef jij ook nog eens flinke druk ook.. je moet lichte druk geven en wil je dat je pony dr wat door heen kom lichte ophouding geven.
En ook hoor je zelf de pony rond te krijgen en niet iemand die dr naast staat, maargoed vind het er iig gedwongen uit zien..

verder vind ik jullie een leuke combinatie samen en ik vind je niet te groot voor de pony, kan ook zo niet van de pony aflezen dat hij daar last van heeft ook...

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 23:19

__KELLY schreef:
en dan 3 rukken in de mond en hij moet zich maar weer gewoon gedragen ? (en dat bedoel ik niet aanvallend naar jou hoor want barbara was diegene die dat dee.. )
vind dat iig een rare manier van training van haar..
dat jij zo hard tegengas geef met je handen maakt zo'n pony ook sterk want die begint dan ook tegengas te geven wat dus een pony die tegen de hand is (of wat jij noem sterk) oplevert.

Ik had ook niet verwacht dat jullie al aan het einde van de L2 zijn... ik zie op vele foto's geen nagefelijkheid en op de meeste foto's een gefoceerde nagefelijkheid of ontspanning maar dat een gekanteld hoofd..
Pony moet je van achter naar voren rijden maar niet alleen druk geven op de teugels ? en volgensmij geef jij ook nog eens flinke druk ook.. je moet lichte druk geven en wil je dat je pony dr wat door heen kom lichte ophouding geven.
En ook hoor je zelf de pony rond te krijgen en niet iemand die dr naast staat, maargoed vind het er iig gedwongen uit zien..

verder vind ik jullie een leuke combinatie samen en ik vind je niet te groot voor de pony, kan ook zo niet van de pony aflezen dat hij daar last van heeft ook...

waarschijnlijk kun je hier zien (mijn eigen rijdstijl) dat we dit dus wel zijn, bedankt voor je post
[HAW] navaja tijdens onze misschien wel laatste L2 wedstrijd

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:52

jaa daar ziet het er echt heel veel fijner uit Ja
jullie hadden dus kennelijk een mindere dag ?
maar vergeet dan ook niet gewoon te reageren op je pony in plaats van zo in de blok te gaan met je handen want dat werkt ook niet bevorderend maar begrijp dus dat je zo moest rijden van Barbara dus dan moet het wel goed komen denk ik.

veel succes in de M1 en hopen op veel winstpunten.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:19

Ik vind dat je op een mindere dag. Geen "aanvulling" zoals het hier wordt genoemd! Op de teugels te geven. Wat een onzin! Boos!
Het paard vertrouwd je handen. Als de ruiter hiermee gaat lopen trekken of zoals het hier wordt genoemd aanvulling op de teugels geven! Druk het paard zijn rug weg. En je kunt niet met een stilstaand pony hem nagevelijk rijden!
Verder vind ik het een mooie en brave pony. Pony's die ik ken hadden als ze dit kregen je er meteen afgegooid. Sorry.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:02

Het ziet er veeeeeeel beter uit, je eigen rijdstijl!
Nou ja, gelukkig maar! Je hebt Barbara Koot dus blijkbaar helemaal niet nodig Haha!
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar fotos van mensen die ook bij haar een clinic hebben gevolgd, maar das heel erg off topic!
Veel succes in de M!