[FILM] Telandra @ Lanceer Work!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: [FILM] Telandra @ Lanceer Work!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:56

potverdikkie! ondanks dat ik een val had verwacht, schrok ik toch van deze actie!
wat herken ik mijn eigen bange ik (heb ik soms nog last van) in jouw houding en zit. je bovenbenen zijn wat knijperig, al kan je al hele stukken mooi afvloeien. Je hebt een fijn paard onder je kont volgens mij, want het zag er prettig uit.
Jij rijdt jouw paard net als ik Noob rijdt, net onder zijn tempo om zelf het overwicht te kunnen behouden. Tuurlijk moet het soms meer voorwaarts, maar als dat ten koste gaat van jouw houding, zit, balans en dus controle, dan maar even niet.

Moest wel lachen om die instructeur; op de volte!
hoe dan? Clown

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:08

Ik schrok wel.. Het leek zo een rustig paardje.. Het rijden daarvoor ziet er netjes uit. Wat iedereen zegt over het draven ben ik wel mee eens, maar ik vind het wel goed dat als je altijd aan de longeerlijn rijd het zonder geprobeert hebt. Het is denk ook energie wat ze er uit gooit omdat ze een blessure heeft gehad. Hoe lang heb je haar al?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:15

als je goed luistert hoor je een tik net voordat je paard er vantussen gaat.

volgens mij was je paard gewoon ergens van geschrokken. balen, tuurlijk, maar zo iets kan nou eenmaal gebeuren.

Wel een mooi paard hoor! en het rijden zag er verder ook goed uit. probeer je handen alleen wat stiller te houden

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:23

Auw, dat moet zeer gedaan hebben!
Het zag er eerst juist inderdaad heel goed uit, maar wel wat 'mat', zoals ik al ergens zag. Ik las ook dat je (nog) niet echt durfde het paard flink aan het werk te zetten, maar ik vrees dat dat weleens een goeie oplossing zou kunnen zijn, dan heeft je paard minder 'tijd' om te schrikken. Praat er met je instructeur over, vraag of hij/zij je ermee helpt... Het werkt écht, ik heb precies hetzelfde gehad met een paard dat ik tijdelijk reed, ik durfde er niet aan te rijden en dat heb ik geweten Vork
Ik vind het er wél heel goed uitzien, je hebt een mooi paard!

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:12

Schrok je paard ofzo?
Echt heel weird, want eerst heel braaf en dan hoepatee, Verdrietig
Ik schrok wel zeg. Hoop dat je niks hebt.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:52

van die klik kan ze idd erg geschrokken zijn en dan alles er even uitgegooit, ik was alleen even bang dat je langs de andere kant zou vallen, recht op de wand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:40

Wow, daar schrik je toch wel even van hoe een rustig paard ineens kan veranderen tot een bokkend gevaarte! Ongelooflijk eigenlijk...

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:51

Het ziet er helemaal niet uit als een 'laat-ik-eens-gek-doen-actie' met voorbedachte rade.
Doet mijn paard ook weleens, als ik haar te weinig aan het werk zet, maar dat voel ik altijd aankomen. Bolt haar rug wat op, spant ze aan, of ze 'gromt' en keer en dan weet ik; Oei, foute boel'
Kan ik (als ze het niet té bont maakt) meestal nog wel ingrijpen.

Dit (jouw filmpje) ziet er imo echt uit als schrikken. Dat ze dat vervolgens wel wat uitbuit... ja, oké. Dat komt ws omdat ze haar energie en werklust niet kwijt kan in de huidige activiteiten.
Helpt het niet al wat als je haar eerst even lekker aan't werk zet aan de longe? Kan ze haar ei al een beetje kwijt voor jij erop stapt.
Wanneer je dan vervolgens gaat rijden, dan sluit ik me aan bij voorgaande tips: JUIST wel er aan rijden en goed bezig houden...

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:57

Zonde van de uitspatting, maar ik denk ook niet dat het was met voorbedachte rade, haha. Lachen Zo ziet het er in elk geval niet uit.

Ik snap wel dat je haar wat tegenhoud van voren omdat jouw eigen angst je in de weg zit, maar juist dán is het zo belangrijk dat je haar lekker aan het werk houd en lekker laat lopen. Als ze actief zijn gaan ze minder zoeken om van te schrikken.

Sterkte met je hersenschudding, maar het komt vast weer helemaal goed tussen jullie. Haha! Het is wel een leuk paardje zeg!

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:04

Zo dan, dat gaat echt hard.
Hoe kwam dat joh, dat ie zo schrok??

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 23:04

Jezus wat schrok ik zeg. Ik had verwacht dat je ging vallen maar dat je ook zo even "weeh weeh waa" zei, toen je half door de lucht ging, dat is echt eng.
brrr beterschap

Chardonnay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 01:55

Hé Fleur,

Ik wist niet dat je er zo hard vanaf gevallen was zeg!! Echt vervelend.. ik hoop dat je snel weer wat vertrouwen krijgt en zelf weer lekker kan rijden.. Als ik trouwens iets voor je kan doen weet je me te vinden..

An

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 08:39

Jemig zeg, wat een vreselijke smakkerd maak jij!! Doodeng!!!
Je word echt gelanceerd, ik ben ook niet zo´n held, zelfs niet op mijn eigenlijk altijd koele fjord, en als ik jou dan zo zie gaan..
Ik kan heel goed begrijpen dat je ECHT bang bent..
Meid beterschap, en hoop dat je weer wat vertrouwen in je paard mag krijgen, jullie zijn een leuke combi.

_Kissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:25

Ik schrok er zelf ook van.. Gaaaap Maar gaat het wel met je?

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:39

Jeetje zeg die gaat echt uit dr panty.
Het zag er eigenlijk allemaal lekker ontspannen uit en dacht is het wel het goeie filmpje dat ie er hier vandoor gaat.
Ik heb ook een periode gehad dat ik verschrikkelijk bang was begrijp wel wat je voelt durfde het paard niet voorwaarts te rijden bang dat ik de controle zou verliezen en dat het paard er met me vandoor zou gaan.
Kan me ook heel goed voorstellen dat dit een deuk in je zelfvetrouwen heeft gegeven.
Maar ook jou gaat het lukken om over je angst te komen!!
Hoop wel dat het al wat beter met je gaat je maakt een behoorlijke klap.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:41

Op zich vind ik je houding niet verkeerd.
Probeer alleen niet continu te porren met je voeten. Duidelijk aansporen en geen reactie is strenger aanpakken.
Nu stomp je het paard min of meer een beetje af en raakt deze op den duur ongevoelig op je been.

Wat betreft het buiten komen, wat iemand al zei, probeer daat toch iets aan te doen. Desnoods een andere stalling.
Het kan een hele grote verandering voor het gedrag van je paardje betekenen. Jij zou ook gaan springen als je 23 uur per dag opgesloten word op de wc en 1 uurtje mee naar buiten mag. Dan word je ook wel gek en ga je ook wel rennen.

Als je zo bang bent zou ik proberen meer grondwerk te gaan doen en het rijden op te pakken op een rustiger paard.

Succes er verder mee.
Hoop dat je hoofdpijn al een beetje gezakt is.
(hersenschudding wordt in mijn ogen iets te snel gezegd. Ik lees het nog al eens hier op bokt, maar ondertussen kunnen ze wel allemaal op internet enz. Dat kun je met een hersenschudding echt niet. Dan wil je alleen maar liggen en slapen. Tevens kun je die diagnose denk ik zelf niet stellen zonder dokter/ziekenhuis, mits je een dokter bent of in de familie hebt)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:45

Meer naar buiten is niet altijd een oplossing merk ik zelf. Die van mij komt elke dag buiten 5-10 uur. Behalve met heel slecht weer.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:58

Zo, ik werd echt misselijk hoor, van je val en dat paard dat er inene vandoor ging, schrok echt...
Ach gut
Je rijd netjes, maar ik vraag me af of je paard zijn activiteit niet gaat minderen doordat je hem zo langzaam rijd, ik denk dat hij nog beter loopt als je hem actiever rijd. Hij loopt wel netjes zo, maar het moet ook niet van voor naar achter worden. En ja, inene die uitspatting kon je zelf ook niet verwachten Ach gut

[edit] ik weet niet waardoor het kwam, maar misschien is het wel omdat je zo rustig rijd en hij zich misschien meer gaat concentreren op andere dingen. Knipoog

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:19

Sow dat ging wel eventjes hard! Zoals hier al gezegd is, zorg dat ze eerst haar ei kwijt kan, want dit is niet bevordelijk voor jou vetrouwen in haar! Ook als dit nog eens gebeurd probeer haar dan op een volte te trekken.. Dat zal haar waarschijnlijk niet stoppen, maar het zal allicht wat in snelheid schelen...
Zorg dat ze op jou geconcentreerd is! Gaat ze ergens naar kijken, laat je haar een tempowisseling maken enz.
Succes

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:14

Silence schreef:
Op zich vind ik je houding niet verkeerd.
Probeer alleen niet continu te porren met je voeten. Duidelijk aansporen en geen reactie is strenger aanpakken.
Nu stomp je het paard min of meer een beetje af en raakt deze op den duur ongevoelig op je been.

Wat betreft het buiten komen, wat iemand al zei, probeer daat toch iets aan te doen. Desnoods een andere stalling.
Het kan een hele grote verandering voor het gedrag van je paardje betekenen. Jij zou ook gaan springen als je 23 uur per dag opgesloten word op de wc en 1 uurtje mee naar buiten mag. Dan word je ook wel gek en ga je ook wel rennen.

Als je zo bang bent zou ik proberen meer grondwerk te gaan doen en het rijden op te pakken op een rustiger paard.

Succes er verder mee.
Hoop dat je hoofdpijn al een beetje gezakt is.
(hersenschudding wordt in mijn ogen iets te snel gezegd. Ik lees het nog al eens hier op bokt, maar ondertussen kunnen ze wel allemaal op internet enz. Dat kun je met een hersenschudding echt niet. Dan wil je alleen maar liggen en slapen. Tevens kun je die diagnose denk ik zelf niet stellen zonder dokter/ziekenhuis, mits je een dokter bent of in de familie hebt)

Hoi ts,
Misschien lig je nu inderdaad wel plat, want je bent al eventjes niet meer hier geweest natuurlijk.
Ik ben wel benieuwd hoe je tegen mijn voorstel aankijkt, en dus hetzelfde voorstel als hierboven wordt gedaan.
Groetjes Ninx

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:40

Ik vond het nog lang duren voordat ze explodeerde, die van mij was allang de lucht ingegaan als ik hem zo tegen zou houden.

Je maakt de spanning dan veel erger, dus gelijk vanaf het begin even een flink drafje inzetten, dan zal ze snel rustiger worden.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:25

Silence schreef:

Misschien even off-topic, maar toen ik een hersenschudding had waren er écht wel momenten dat ik achter de computer kon hoor. Knipoog En die hersenschudding was toch echt vastgesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:20

Ik denk dat een hoop mensen erover heen lezen dat de merrie uit een blessure komt. Haar even lekker voorwaarts rijden kan dus helemaal niet bevordelijk zijn, of aan de longe zetten. Paarden die uit een blessure komen, en aan het revalideren zijn, mogen maar beperkt bewegen, en 5 minuten langer draven of over het tempo zijn kan dan al funest zijn.

Raja, ik vind het er erg fijn uitzien, beetje onder het tempo, maar dat hoeft ook niet altijd verkeerd te zijn. Ik ben ook zo vaak tijdens opbouwen door de bak gevlogen...

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:49

Zier er allemaal erg netjes uit, alleen jammer dat ze dan aan het einde in een keer zo'n uitbarsting krijgt! Kon zien en horen dat je aardig hard terecht kwam! Ze heeft netjes haar achterhand eronder het grootste gedeelte van het filmpje.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:00

ShannaY schreef:
Ik denk dat een hoop mensen erover heen lezen dat de merrie uit een blessure komt. Haar even lekker voorwaarts rijden kan dus helemaal niet bevordelijk zijn, of aan de longe zetten. Paarden die uit een blessure komen, en aan het revalideren zijn, mogen maar beperkt bewegen, en 5 minuten langer draven of over het tempo zijn kan dan al funest zijn.

Raja, ik vind het er erg fijn uitzien, beetje onder het tempo, maar dat hoeft ook niet altijd verkeerd te zijn. Ik ben ook zo vaak tijdens opbouwen door de bak gevlogen...

Zit wat in, maar de actie op het filmpje lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor een herstellende blessure. Jammer genoeg houden paarden daar zelf weinig rekening mee Haha!
Ik gooide Mulan ook nooit los in herstelperiode, maar als ze echt zo gek was dat ze zelfs aan een hengstenketting bijna niet meer te houden was (ze kwam op 4 benen zo ver van de grond dat ik mijn arm zwaar kneusde), niet in de stapmolen kon omdat ze daar uit sprong (jawel), dan durfde ik er zelf ook niet altijd zo op.
Daarvoor had ik ondertussen iets te vaak op de eerste hulp gezeten.
Dan koos ik toch echt voor even longeren en bedoel ik uiteraard niet: rondslingeren aan een halster en als een gek laten bokken.
Misschien dat ik onder het zadel wel wat meer controle had, en ik begrijp ook dat teveel op de volte lopen ook meer belastend is, maar dat wordt deels weer gecompenseerd door het ontbreken van ruitergewicht.
Soms is het een beetje kiezen uit twee 'kwaden'.