Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
malloesje schreef:Daarnaast moet je een paard hebben dat van nature gedragen en impuls loopt.
. Shine liep dat van nature niet, maar juist door deze manier van rijden had ik in korte tijd flinke verbetering!malloesje schreef:Ook moet ik zeggen dat het voor mij onnatuurlijk klinkt om meer met je hand dan met je been te doen. Maar dat is weer afhankelijk van hoe je het geleerd hebt. (krijg nu een waanbeeld van een ruiter met zijn tenen vér vooruit en maar sturen op de hand)
malloesje schreef:Maar ook dat heb je je paard waarschijnlijk moeten leren door eerst (grote) hulpen te geven. Hoe verder je komt in de africhting hoe minder en hoe kleiner je hulpen zouden moeten zijn.
Manon88 schreef:Ik heb mijn been er rustig constant aan. Wanneer ik van gang wil veranderen (als in stap-draf, draf-galop) druk in mijn been ietwat aan.

malloesje schreef:Je komt dan ook tot de discussie wat is been eraan? Heb je dan ook druk of niet?
Kingsley2 schreef:Je begrijpt mij niet ik bedoel je kuit aangesloten houden als je een overgang maakt, en nee ik drijf niet constant ik geef been wanneer dat nodig is maar om je paard bijelkaar te houden bij een overgang dan houd je altijd je kuit aangesloten. Je geeft niet echt been maar je vangt hem wel op met je hand in een overgang terug en je houd je kuit aangesloten. been stil.
, dat ik zonder extra been erbij een overgang terug kan maken. Ik ga niet vóórdat het paard de 'fout' maakt (dus impuls verliest) hem al helpen door been bij te geven, ik corrigeer pas als het fout gaat, zodat ze de volgende keer (hopelijk
) de fout niet maken. rietuhs schreef:Zal het ook niet aan de instructie liggen?! Misschien gaat dit wel erg ver op het onderwerp door maar goed....
, ik wist niet beter dan dat je met je been naar je hand toe moest rijden en oh wee als je een keer met je hand in kwam zonder been te geven of een overgang terug maakte zonder extra been erbij

Remember schreef:miekske schreef:en hoe meer druk voor hoe meer been!
Wil je dit wat nader uitleggen?
)Kingsley2 schreef:hoe streef jij dan naar die impuls en voorwaartse drang hoe doe jij dat dan, en we corrigeren toch allemaal nadat het fout is gegaan we moeten toch allemaal leren van onze fouten het gaat toch nooit de eerste keer goed.
hoe maak jij dan een overgang?????
, maar goed, nog een keer dan....
), omdat ik verwacht dat hij met dezelfde impuls en voorwaartse drang de overgang terug loopt. Doet hij dat niet, 'stop' ik met de overgang rijden, herstel ik wat er fout ging, en zal ik het nog een keer proberen. Maar in een overgang terug zal ik niet bij voorbaat al mijn been eraan houden, omdat dat niet nodig is. Ik ga dus terug zitten, kan evt. mijn handen nog ietsje sluiten, en het paard komt dan terug zonder impuls te verliezen omdat ze die zelf behouden.
, maar ik ben wel overtuigd van de 'kracht' van dit simpele rijden. Want het is júist heel simpel, alleen zijn we zo anders gewend en hebben we zo anders aangeleerd. En die automatismen, en 'ingebakken' ideeën zijn zo moielijk te veranderen
miekske schreef:(iig zo is dat bij mijn paard)
Snap je t nu een beetje?
Remember schreef:Doet hij dat niet, 'stop' ik met de overgang rijden, herstel ik wat er fout ging, en zal ik het nog een keer proberen.

Remember schreef:miekske schreef:(iig zo is dat bij mijn paard)
Snap je t nu een beetje?
Omdat je hem zo gereden hebt![]()
En ik snap je wel hoor, want ik heb ook altijd zo gereden, maar ik was benieuwd naar de achterliggende gedachte, even een wat diepgaander 'waarom' zeg maar!
Urielle schreef:Als Wrangler bij de overgang terug achter niet doortreedt, dan kom ik met het been in maar blijf ik wel bezig met de overgang terug. Dus gelijktijdig been en hand.
). Even 'wakker' maken nog in de overgang zelf. Open daarbij wel een fractie mijn hand, terwijl ik dan met mijn zit terug blijf vragen. Nibbit schreef:Overgang terug rij ik ook met hand (ophouding) en iets been, om de moter aan het draaien te houden.
Over de vergelijking met een auto:
Als je in een auto het gas loslaat en op de rem drukt slaat de motor af. Ik zie dat beetje been in de overgang dus meer als "koppeling"
, maar wel waar ik naar toe wil