Relatie been/hand (gas/rem).

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rietuhs

Re: Relatie been/hand (gas/rem).

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:33

Zal het ook niet aan de instructie liggen?! Misschien gaat dit wel erg ver op het onderwerp door maar goed....

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 16:38

malloesje schreef:
Daarnaast moet je een paard hebben dat van nature gedragen en impuls loopt.

Dit ben ik niet met je eens . Shine liep dat van nature niet, maar juist door deze manier van rijden had ik in korte tijd flinke verbetering!

malloesje schreef:
Ook moet ik zeggen dat het voor mij onnatuurlijk klinkt om meer met je hand dan met je been te doen. Maar dat is weer afhankelijk van hoe je het geleerd hebt. (krijg nu een waanbeeld van een ruiter met zijn tenen vér vooruit en maar sturen op de hand Tong uitsteken )

Ik doe niet meer met mijn hand dan met mijn been hoor! Ik wek met mijn been voorwaartse drang en impuls op, is dat aanwezig, dan stop ik met die hulp, en heb ik alleen nog een bepaalde, ontspannen aanleuning in mijn hand. Wil ik een overgang terug, of verzamelder, zal ik mijn zit wat sluiten, heeft dat (te) weinig reactie maak ik een ophouding. Verliest hij impuls in de overgang, of gedragenheid, zal mijn been pas weer inkomen. Doe je dit consequent genoeg zal het paard leren om zélf de impuls vast te houden, en hoef je dus steeds minder te ondersteunen met je been.

malloesje schreef:
Maar ook dat heb je je paard waarschijnlijk moeten leren door eerst (grote) hulpen te geven. Hoe verder je komt in de africhting hoe minder en hoe kleiner je hulpen zouden moeten zijn.

Klopt, dat heeft het paard geleerd door consequent reactie te 'eisen', óók op kleine hulpen, kan wel zeggen, júist op kleine hulpen. Ben er nog lang niet hoor, dat ik 'm zo fijn voor m'n been heb als ik wil, maar met Shine (die al verder in de africhting was) kon ik al veel 'miniemer' communiceren.

Manon88 schreef:
Ik heb mijn been er rustig constant aan. Wanneer ik van gang wil veranderen (als in stap-draf, draf-galop) druk in mijn been ietwat aan.

Waarom heb jij je been er constant rustig aan? Als je paard weet dat 'ie ook een motor heeft als je je been er níet aan houdt is dat toch juist fijner? Weer een hulp minder, weer een kans op verwarring minder, zo zie ik het Haha!

malloesje schreef:
Je komt dan ook tot de discussie wat is been eraan? Heb je dan ook druk of niet?

Been eraan is been eraan, dan heb je dus druk. Mijn been is wakend, ik laat 'm zo stil mogelijk afhangen, maar 100% stil heb ik 'm niet dus er zal wel eens wat 'vervuiling' optreden. Ik merkte trouwens bij Shine (die enorm iel was en in combi met mijn lange benen had ik best wiebelbenen op d'r) wel dat ze precies het onderscheid kon maken tussen een 'wiebel' en een drijvende hulp.

Kingsley2 schreef:
Je begrijpt mij niet ik bedoel je kuit aangesloten houden als je een overgang maakt, en nee ik drijf niet constant ik geef been wanneer dat nodig is maar om je paard bijelkaar te houden bij een overgang dan houd je altijd je kuit aangesloten. Je geeft niet echt been maar je vangt hem wel op met je hand in een overgang terug en je houd je kuit aangesloten. been stil.

En ik streef dus na, om zo veel impuls en voorwaartse drang op te kunnen wekken én behouden Knipoog, dat ik zonder extra been erbij een overgang terug kan maken. Ik ga niet vóórdat het paard de 'fout' maakt (dus impuls verliest) hem al helpen door been bij te geven, ik corrigeer pas als het fout gaat, zodat ze de volgende keer (hopelijk ROFL ) de fout niet maken.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 16:41

rietuhs schreef:
Zal het ook niet aan de instructie liggen?! Misschien gaat dit wel erg ver op het onderwerp door maar goed....

Túúrlijk ligt het ook aan instructie Ja, ik wist niet beter dan dat je met je been naar je hand toe moest rijden en oh wee als je een keer met je hand in kwam zonder been te geven of een overgang terug maakte zonder extra been erbij Vork

Tót ik het gevoel heb mogen ervaren van een paard dat dat gewoon zélf doet, want dat kunnen ze best hoor, maar wij houden ze 'dommer' en 'luier' door ze met veel te veel hulpen te overspoelen, waardoor ze het wel erg makkelijk krijgen Clown

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:00

En ik streef dus na, om zo veel impuls en voorwaartse drang op te kunnen wekken én behouden , dat ik zonder extra been erbij een overgang terug kan maken. Ik ga niet vóórdat het paard de 'fout' maakt (dus impuls verliest) hem al helpen door been bij te geven, ik corrigeer pas als het fout gaat, zodat ze de volgende keer (hopelijk ) de fout niet maken.

hoe streef jij dan naar die impuls en voorwaartse drang hoe doe jij dat dan, en we corrigeren toch allemaal nadat het fout is gegaan we moeten toch allemaal leren van onze fouten het gaat toch nooit de eerste keer goed.

hoe maak jij dan een overgang?????

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:43

Remember schreef:
miekske schreef:
en hoe meer druk voor hoe meer been!

Wil je dit wat nader uitleggen Haha! ?

Als je meer druk op de teugels neemt, met bijvoorbeeld een ophouding of als je net iets meer wilt vragen, dan moet je meer been geven zodat de aanleuning mooi blijft en je paard niet tegen de hand komt. (iig zo is dat bij mijn paard Clown )
Snap je t nu een beetje?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 17:46

Kingsley2 schreef:
hoe streef jij dan naar die impuls en voorwaartse drang hoe doe jij dat dan, en we corrigeren toch allemaal nadat het fout is gegaan we moeten toch allemaal leren van onze fouten het gaat toch nooit de eerste keer goed.

hoe maak jij dan een overgang?????

Volgens mij heb ik dat al tig keer verteld Haha!, maar goed, nog een keer dan....

Ik geef been, 'eis' daar reactie op (door met een grovere hulp door te komen als ik geen of te weinig reactie krijg), en dan doe ik niks. Gaat het paard daarop vertragen, impuls verliezen, versnellen, hangen, noem iets geks, corrigeer ik dat met een zo kort mogelijke, klein mogelijke en simpel mogelijke hulp, om vervolgens weer niks te doen. Paard zal dan steeds meer leren zelf door te blijven lopen, zonder daarbij ondersteuning (bijv. been blijven geven) nodig te hebben.

In een overgang terug geef ik geen been bij (op been moet hij immers voorwaarts Pling ), omdat ik verwacht dat hij met dezelfde impuls en voorwaartse drang de overgang terug loopt. Doet hij dat niet, 'stop' ik met de overgang rijden, herstel ik wat er fout ging, en zal ik het nog een keer proberen. Maar in een overgang terug zal ik niet bij voorbaat al mijn been eraan houden, omdat dat niet nodig is. Ik ga dus terug zitten, kan evt. mijn handen nog ietsje sluiten, en het paard komt dan terug zonder impuls te verliezen omdat ze die zelf behouden.

Het gaat écht nog niet altijd goed hoor Haha!, maar ik ben wel overtuigd van de 'kracht' van dit simpele rijden. Want het is júist heel simpel, alleen zijn we zo anders gewend en hebben we zo anders aangeleerd. En die automatismen, en 'ingebakken' ideeën zijn zo moielijk te veranderen Ja

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 17:51

miekske schreef:
(iig zo is dat bij mijn paard Clown )
Snap je t nu een beetje?

Omdat je hem zo gereden hebt Knipoog

En ik snap je wel hoor, want ik heb ook altijd zo gereden, maar ik was benieuwd naar de achterliggende gedachte, even een wat diepgaander 'waarom' zeg maar!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:09

Remember, ik geloof dat wij hetzelfde rijden/bedoelen alleen definieren wij het anders.. Ook mijn been probeer ik (wakend) af te laten hangen. Maar ik zie dit als mijn been aan het paard houden.. voor mij is been eraan niét drijven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 07:56

Remember schreef:
Doet hij dat niet, 'stop' ik met de overgang rijden, herstel ik wat er fout ging, en zal ik het nog een keer proberen.

En daar zit het verschil in wat jij doet en wat ik doe denk ik.
Als Wrangler bij de overgang terug achter niet doortreedt, dan kom ik met het been in maar blijf ik wel bezig met de overgang terug. Dus gelijktijdig been en hand.
Been kan imo nl. ook zijn dat hij niet voorwaarts moet maar achter meer onder moet treden. En daarvoor heb ik de combi hand en been.

Ik heb een paard dat van zichzelf al niet zo graag terugkomt in tempo. Ik heb al dagen dat ik puur bezig ben op tellen: Binnen de 3 seconden terug. En dan interesseert het me even weinig of dat op de achterhand is of niet Haha!

Ik denk dat als ik terug te veel met schijnovergangen werk, dat ik dan heel vele correctiewerk krijg Haha!

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:35

Remember schreef:
miekske schreef:
(iig zo is dat bij mijn paard Clown )
Snap je t nu een beetje?

Omdat je hem zo gereden hebt Knipoog

En ik snap je wel hoor, want ik heb ook altijd zo gereden, maar ik was benieuwd naar de achterliggende gedachte, even een wat diepgaander 'waarom' zeg maar!

Nja, bij mijn paard is het als je iets fout doet dan doet zij ook niks meer zegmaar Clown

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 10:47

Urielle schreef:
Als Wrangler bij de overgang terug achter niet doortreedt, dan kom ik met het been in maar blijf ik wel bezig met de overgang terug. Dus gelijktijdig been en hand.

Ik probeer dat te voorkomen, maar betrap me er zeker nog wel eens op dat het gebeurt dat ik het zo doe (die automatisme dat er ingebakken zit hè Vork ). Even 'wakker' maken nog in de overgang zelf. Open daarbij wel een fractie mijn hand, terwijl ik dan met mijn zit terug blijf vragen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:02

Overgang terug rij ik ook met hand (ophouding) en iets been, om de moter aan het draaien te houden.

Over de vergelijking met een auto:
Als je in een auto het gas loslaat en op de rem drukt slaat de motor af. Ik zie dat beetje been in de overgang dus meer als "koppeling"

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 13:22

Nibbit schreef:
Overgang terug rij ik ook met hand (ophouding) en iets been, om de moter aan het draaien te houden.

Over de vergelijking met een auto:
Als je in een auto het gas loslaat en op de rem drukt slaat de motor af. Ik zie dat beetje been in de overgang dus meer als "koppeling"

Ik probeer te zorgen dat het paard zélf de 'koppeling' wat gebruikt, door te zorgen dat de voorwaartse drang onvoorwaarderlijk aanwezig is en daardoor de impuls gemakkelijk en door het paard zelf vastgehouden wordt. Dat is nog een beetje het ideale streven hoor Vork , maar wel waar ik naar toe wil Ja