Wild in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pasdedeux

Re: Wild in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:31

Het paard moet toch leren dat hij door de bocht kan galloperen zonder uit te glijden? Als je vanaf nu dravend door de bochten blijft gaan, ga je toch alleen maar zijn angt bevestigen. Vallen en opstaan, hoort bij het leven ook voor jouw eigenwijze fries. Galloperen met dat paard!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:41

Indd daar hebben we een goede raad gever. Dit meisje moet gewoon echt concequenter worden.

superMacho En al zou hij niet meer durven galoperen jij bevestigd het door niet met hem door te zetten. Als een paard jou angst voelt dan denk hij ook ik moet hier bang voor zijn. of jou in de maling nemen.
Je moet gewoon doorzetten hup galop. Je hoeft niet te scheuren met die hap maar je moet hem wel aanpakken en zekerheid geven.
En jij maakt hem niet banger als je gaat galoperen je geeft hem zijn zelf vertrouwen terug en als je te lang gaat wachten hier mee dan gaat hij je zeker in de maling nemen en dan is het geen kwestie meer van een angstig paard. Maar een paard die jou de baas is.

dus gewoon rijden en longeren met zweep en je stem wat zwaarder maken.

En als het jou niet lukt laat je vader het dan doen of je oom die altijd op hem reed of nog rijd en dan doe jij het alleen met de les en aan de longeerlijn of laat hem los galoperen want als hij dat kan, kan hij ook onder de man galoperen.
Of zoek een andere instructeur/trice als je met deze geen klik hebt.

echt het probleem ligt bij jou en niet bij het paard.
KiWiKo schreef:
gewoon aangalopperen en niet meuten Lachen

Zitten op de kont, binnenachterbeen vrij houden door een correcte stelling zonder enige druk op het bit......

Ding is niet onzeker van het glijden, want dan zou hij ook niet los of aan de lijn galopperen. Dit soort dingen zijn altijd ruiterfout Lachen

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 10:46

okee dan gaan we dus over op eerst zelf probeeren wil het echt niet hebben we vandaag een 5 minuten curses..

Ik ga meteen uit school naar hem toe dus dna doe ik wel even verslag..

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:49

probeer als hij hard en onder je uit wil ophoudingen met je handen te maken, en sluit hem op van voren en gebruik daarbij je stem door hem te sturen met bijvoorbeeld HO,

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 10:53

de HO is de nood rem ehm ik hem aan geleerd dna moet hij in 1x stil staan..

Dus we doen dan maar even de eassyy
of de rustig als hij heel langzaam moet:P

Zit een gebruiksaanwijzing bij hem dat hou je niet voormochelijk..

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:56

je hoeft ook niet perse HO te gebruiken maar je kan altijd die ophoudingen proberen, vaak helpt het namenlijk wel want je sluit ze op en je geeft aan dat JY het te hard vind gaan,. heb je die noodrem ook echt nodig?? nou succes ermee ik hoop dat het snel opgelost word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:02

Nee Pukkk, juist geen ophoudingen met de handen want daar gaat het het eerst fout mee, zitten op die kont en als ie te hard gaat, zwaarder zitten en iets verder achter in het zadel, beetje achterover, dan komt hij vanzelf wel terug. Juist terugnemen met de handen is in dit geval funest, bovendien, ik ga er vanuit dat ze toch in een bak gaat rijden, beest kan dan geen kant op.
Als hij hard wil (maar hij wilde toch niet galopperen???? daar ging het topic toch over???) dan vooral niet terugnemen maar nog beter, spoor het beest nog maar wat meer aan, zodat hij niet weer uit de galop valt. Dus geen HO maar GASSSS.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:08

Lise81 schreef:
Voorlopig niet onder het zadel galloperen in de bak, hij heeft hier nog niet de balans. Hij gaat hard en wil alleen rechtuit omdat hij dit het makkelijkste is. Hij heeft nog niet de kracht in de achterhand om te gaan dragen. Dit wordt wel gevraagd als je hem op een volte zet.

Oefen aan de longe (zonder ruiter) de galop of bijvoorbeeld buiten op een recht zandpad.

Hij kan ook de angst hebben weer onderuit te gaan, maar zijn tempo helpt natuurlijk niet mee.

Heb je geen les/begeleiding?

Door de val kan er lichamelijk ook wat aan de hand zijn. Het paard lichamelijk na laten kijken (dierenarts / dierfysio) is geen gek idee.

Ik ben het hier helemaal mee eens ik heb zelf ook een fries en wij hadden hetzelfde probleem en zijn toen ook samen onderuit gegaan omdat die gewoon niet sterk genoeg was in zijn 8terhand inmiddels heb ik iedere week prive les en gaan we met sprongen voor uit het is nog niet wat het moet zijn maar met gedult kom je een heel eind

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:16

SuperMacho schreef:
suleilitha schreef:
Kingsley, ik rij zelf een jonge fries (vier jaar nu) Stokmaat van over de 1.70 en hij heeft ook moeite gehad met de galop, maar het gaat al een tijd vlekkeloos. Kwestie van sterk maken in de achterhand door gericht te trainen en dan komt het vanzelf.
Ik heb nergens kunnen lezen dat het met Supermacho en haar Fries goed is gegaan, wel dat hij onder een andere ruiter M1 liep, vandaar dat ik denk dat dit niet het juiste paard is.
Je moet gewoon voldoende overwicht hebben en durven aanpakken en vooral doorpakken en dat zie ik hier nergens naar voren komen.
Verder is er echt iets aan de hand met een bereden Fries van alweer 8 jaar die nog steeds niet fatsoenlijk kan galopperen, Kingsley. Het is makkelijk om aan te nemen dat die van je het meisje op stal naar de knoppen is gereden maar dat hoeft niet zo te zijn. Je kunt ook te makkelijk en te zacht zijn overigens, en dan krijg je dit soort taferelen ook.

een fries boven de 1,70 is een afgekeurde fries.

En hij is nog maar 5 tot 6 jaar (weet niet of hij al jarig is geweest in ieder geval hij word bijna 6 of is 6)

En denkt dat het wel kan zijn dat ik tezacht met hem ben.
Maar hij loopt niet echt met me weg.

Sorry maar een fries boven de 1.70 is echt niet afgekeurd hoor mijn fries wordt 6 is nu nog 5 en is al 1.74 en die is niet afgekeurd maar gewoon opgenomen in het stamboek en we hebben ook premies behaalt dus dat is echt niet waar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:23

Nee joh, is alleen maar afgekeurd door Supermacho, maar de regels van het stamboek vermelden geen maximale maat. Nu is het wel zo dat 1.70 ongeVEER het maximum is maar er wordt ook altijd nog gekeken naar bloedlijnen en naar exterieur, en ze keuren een paard niet af omdat hij een paar cm, te groot is.
Dit peerd van Supermacho heeft al M1 gelopen dus hij kan makkelijk galopperen, het punt is dat hij nu letterlijk en figuurlijk aan de haal gaat met het gezag van zijn berijdster.
Het kan inderdaad voorkomen dat een paard nog niet sterk genoeg van achteren is, met name een Fries staat daar op jeugdige leeftijd om bekend maar als je dit topic zo doorleest lijkt me hier geen sprake van, dan was hij nooit door de L1 enL2 gekomen.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:26

suleilitha schreef:
Nee joh, is alleen maar afgekeurd door Supermacho, maar de regels van het stamboek vermelden geen maximale maat. Nu is het wel zo dat 1.70 ongeVEER het maximum is maar er wordt ook altijd nog gekeken naar bloedlijnen en naar exterieur, en ze keuren een paard niet af omdat hij een paar cm, te groot is.
Dit peerd van Supermacho heeft al M1 gelopen dus hij kan makkelijk galopperen, het punt is dat hij nu letterlijk en figuurlijk aan de haal gaat met het gezag van zijn berijdster.
Het kan inderdaad voorkomen dat een paard nog niet sterk genoeg van achteren is, met name een Fries staat daar op jeugdige leeftijd om bekend maar als je dit topic zo doorleest lijkt me hier geen sprake van, dan was hij nooit door de L1 enL2 gekomen.

ik ben het idd met je een want bij mij vorig jaar zeiden ze ook al op de keuring dat die erug groot is maarja kan er ook niks aan doen.
En wat je zeggen friezen staan er nou inmiddels om bekent dat ze een zwakke 8terhand hebben en met goede begeleiding kom je echt een heel eind maar in ieder geval succes met je fries

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:45

Ik bedoel eigenlijk dat Friezen niet zozeer een zwakke achterhand hebben, die kun je zo sterk maken als je zelf wilt maar bijvoorbeeld van een drie of vierjarige kun je nog geen wonderen verwachten, ze zijn nu eenmaal iets later rijp en het heeft allemaal iets meer tijd nodig, maar een paard van een jaar of zes moet toch wel fatsoenlijk kunnen galopperen.
Ze zijn op jonge leeftijd minder sterk dan bijv een KWPNer maar als je ze niet aan het werk zet, wordt het ook nooit wat.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:07

ja oke das waar maar die van mij wordt 6 in mij maar die heeft anderhalf jaar stil gestaan waarbij kwam kijken dat die ziek was en de dierenartsen de oorzaak niet wisten dus ik heb hem sins dit jaar januari weer onder mijn kont dus van hem kan ik ook nog niet zoveel verwachten maar we zijn op de goede weg en ik hoop in 2009 te kunnen starten

xloveingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:30

volg het even, lukt h tal een beetje Bloos Ikweet het dat kan soms eeuwig duren, maar oefing baart kust Haha!

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 15:51

Hier komt het verslag:

Ik was om 20 over 2 uit.
Me vader stond me bij school op te wachten .
En zo reden we naar de manege.
Op de manege heb ik me omgekleed me vader heeft Tjitse (zo heet het paard) op gezadelt en alles wat daar bij hoort .

Ik kwam terug en Tjitse stond klaar in de bak.

Na een half uur in hebben gereden vond me vader hem wel tijd voor een galopje No Cheer
ik ben toen in het midden stil gaan staan om dta me vader dat vroeg..

En toen ehb ik hele mooie sporen+ zweep gekregen Cool

Me vader die zei : die gaan we meteen even uit proberen.
Ik ging toen gewoon normaal op de grote volte bij de A om me vader heen rijden en toen vroeg me vader mij aan te springen.
Eerst wouw het niet dus gaf ik tjitse een tikje met gevolg een BOK!!

Me vader had de longeer zweep bij zich (wat ik niet door had) en gaf Tjitse een dikke tik op zijn achterhand ik zelf schrok er ook van..
Toen hij toen nog niet ging galopeeren heeft me vader hem nog een tik gegeven.

En ja daar gingen we !! Go jij! Go jij!
Met een rot gang door die bak!!
en toen zei mijn vader : hij word vanzelf moe!
Dus laat hem maar lekker.

Na 5 minuten werd het tempo al minder .
Na 10 minuten werd het tempo weer wat normaal

Toen zei mijn vader dat ik op het moment dat hij langzamer ging ik hem heeeeel hard moest laten galoperen.
En Tjitse was zo moe dat hij braaf deed wat hem gevraagt werd!!

En ook weer terug in tempo
Toen zei mijn vader laat hem maar een keer over springen (voor de val kon hij heel goed overspringen)
Dus liet ik hem wisselen.
Toen ging hij weer terug naar draf..!! No Cheer
En toen moest ik hem zoon tik geven dat hij dat nu nog weet Knipoog

Gedaan..
Heeft hij 3 keer gebokt ik 4 keer getikt want me vader zij dat ik de laaste tik moet doen..(als ik vragen stelde dan kreeg ik al antwoord LUISTER)
toen deed hij ook zijn moeilijke galop kant (de kant waar hij op uitgegleden is)
en ging hij weer zo hard weer uit laten razen (na 2 rondjes ging hij weer rustig)
toen nog een keer aan gesprongen .
heb ik na 8 pogingen een volte gagaloperd. (was wel zo scheef als maar kon! En hij ging wel wat hard)

En morgen hebben we het gevolg van deze actie kijken of hij dan nog de stal uit komt Clown )

Hij was met het douchen wel boos hij wouw geen water uit de slang drinken en hij wouw niet met het water spelen.
Want hij was boos Clown Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:00

Nou dan maar boos, maar je hebt nu gezien dat flink doorpakken en ook doorRIJDEN wel degelijk helpt. En dan maar hard, het begin is er weer.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 16:07

ja maar een boze tjitse is niet echt een leuk gezicht..Tong uitsteken

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 16:10

hij staat bij ons thuis..

en zit bijna boven hem
ga strax even naar hem toe
en doe ik net als altijd

doe ik de deur tussen het huis de stal open en roep ik heel lekker ding dan is hij altijd zo blij mij te zien Go jij! Go jij!

en kijken wat hij nu doet..

de laast keer dat hij boos was is hij 4 dagen boos gebleven en dat was omdat hij rechts achter moest lopen terwijl hij normaal rechts voor loopt in de 4 span:P Clown
En in de 2 span moet je hem ook op links zetten want anders word meneer boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:21

Dus meneer is een chagrijn begrijp ik, hoogste tijd om dat in de kiem te smoren haha, een paard heeft niks te willen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:02

Goed gedaan! Zie je wel dat hij het kan.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:06

suleilitha schreef:
Dus meneer is een chagrijn begrijp ik, hoogste tijd om dat in de kiem te smoren haha, een paard heeft niks te willen.

nu zijn er al meerdere mensen die hem meneer noemen Tong uitsteken

en liep net naar hem toe hij was nog even boos als net Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:07

het wordt pas lastig als ze hem de GROHOOTE meneer gaan noemen Lachen

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:09

KiWiKo schreef:

of meneer B:P Sigaar

Of meneer Driftkikker Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:24

KiWiKo schreef:

Haha, ja en nu maar hopen dat ie niet doorgroeit tot 1.70 plus, wordt ie ook nog afgekeurd Clown Clown Clown

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:30

suleilitha schreef:
KiWiKo schreef:

Haha, ja en nu maar hopen dat ie niet doorgroeit tot 1.70 plus, wordt ie ook nog afgekeurd Clown Clown Clown

ja dat zouw egt jmmr zijn ..

Omdat hij al 2 x papa is van 2 halfe Friesen Eigelijk moet hij nog papa worden..