Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KiWiKo schreef:gewoon aangalopperen en niet meuten![]()
Zitten op de kont, binnenachterbeen vrij houden door een correcte stelling zonder enige druk op het bit......
Ding is niet onzeker van het glijden, want dan zou hij ook niet los of aan de lijn galopperen. Dit soort dingen zijn altijd ruiterfout
Lise81 schreef:Voorlopig niet onder het zadel galloperen in de bak, hij heeft hier nog niet de balans. Hij gaat hard en wil alleen rechtuit omdat hij dit het makkelijkste is. Hij heeft nog niet de kracht in de achterhand om te gaan dragen. Dit wordt wel gevraagd als je hem op een volte zet.
Oefen aan de longe (zonder ruiter) de galop of bijvoorbeeld buiten op een recht zandpad.
Hij kan ook de angst hebben weer onderuit te gaan, maar zijn tempo helpt natuurlijk niet mee.
Heb je geen les/begeleiding?
Door de val kan er lichamelijk ook wat aan de hand zijn. Het paard lichamelijk na laten kijken (dierenarts / dierfysio) is geen gek idee.
SuperMacho schreef:suleilitha schreef:Kingsley, ik rij zelf een jonge fries (vier jaar nu) Stokmaat van over de 1.70 en hij heeft ook moeite gehad met de galop, maar het gaat al een tijd vlekkeloos. Kwestie van sterk maken in de achterhand door gericht te trainen en dan komt het vanzelf.
Ik heb nergens kunnen lezen dat het met Supermacho en haar Fries goed is gegaan, wel dat hij onder een andere ruiter M1 liep, vandaar dat ik denk dat dit niet het juiste paard is.
Je moet gewoon voldoende overwicht hebben en durven aanpakken en vooral doorpakken en dat zie ik hier nergens naar voren komen.
Verder is er echt iets aan de hand met een bereden Fries van alweer 8 jaar die nog steeds niet fatsoenlijk kan galopperen, Kingsley. Het is makkelijk om aan te nemen dat die van je het meisje op stal naar de knoppen is gereden maar dat hoeft niet zo te zijn. Je kunt ook te makkelijk en te zacht zijn overigens, en dan krijg je dit soort taferelen ook.
een fries boven de 1,70 is een afgekeurde fries.
En hij is nog maar 5 tot 6 jaar (weet niet of hij al jarig is geweest in ieder geval hij word bijna 6 of is 6)
En denkt dat het wel kan zijn dat ik tezacht met hem ben.
Maar hij loopt niet echt met me weg.
suleilitha schreef:Nee joh, is alleen maar afgekeurd door Supermacho, maar de regels van het stamboek vermelden geen maximale maat. Nu is het wel zo dat 1.70 ongeVEER het maximum is maar er wordt ook altijd nog gekeken naar bloedlijnen en naar exterieur, en ze keuren een paard niet af omdat hij een paar cm, te groot is.
Dit peerd van Supermacho heeft al M1 gelopen dus hij kan makkelijk galopperen, het punt is dat hij nu letterlijk en figuurlijk aan de haal gaat met het gezag van zijn berijdster.
Het kan inderdaad voorkomen dat een paard nog niet sterk genoeg van achteren is, met name een Fries staat daar op jeugdige leeftijd om bekend maar als je dit topic zo doorleest lijkt me hier geen sprake van, dan was hij nooit door de L1 enL2 gekomen.
Ikweet het dat kan soms eeuwig duren, maar oefing baart kust
)
suleilitha schreef:Dus meneer is een chagrijn begrijp ik, hoogste tijd om dat in de kiem te smoren haha, een paard heeft niks te willen.
KiWiKo schreef:het wordt pas lastig als ze hem de GROHOOTE meneer gaan noemen
KiWiKo schreef:het wordt pas lastig als ze hem de GROHOOTE meneer gaan noemen
suleilitha schreef:KiWiKo schreef:het wordt pas lastig als ze hem de GROHOOTE meneer gaan noemen
Haha, ja en nu maar hopen dat ie niet doorgroeit tot 1.70 plus, wordt ie ook nog afgekeurd![]()
![]()