(Bijna) 1e écht aanwinst, Uckfield (Landino x Jackson)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: (Bijna) 1e écht aanwinst, Uckfield (Landino x Jackson)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:31

Pattypaard schreef:
Over het rontgenlogisch keuren. Dit gebeurd niet doordat genoeg mensen mij dit juist afgeraden hebben. Omdat het er op de rontgen wel goed uit kan zien, maar ze irl toch iets kan hebben.
En zo ook kan er op de rontgen wel iets te zien zijn, waarvan ze geen last heeft. En ook niet zal krijgen of wel.
Daarbij vinden mijn ouders ook nog eens dat rontgen niet hoeft. En mijn ouders beslissen hier uiteindelijk toch over.
Verder heb ik nog wat dingen erover gehoord die ik zo even niet meer weet. In ieder geval dingen om rontgen niet te doen.
Mocht de DA nu zeggen dat het toch verstandig is om wel rontgen te maken om het een of het ander. Dan word dit zeker nog besproken met mijn ouders.

Ik ben ook geen grote fan van rontgenologisch keueren. Of igg de waarde die er vaak aan gegeven wordt. Wel kun je dingen zien die je met het blote oog niet kunt zien en daardoor kun je beter de risico's inschatten. Het kost een paar honderd euro, maar je kunt wel beter inschatten of ze last kan krijgen van problemen. Het risico van een paard hebben en dus kreupel kan raken, zal altijd blijven. Toch zou ik een klein gedeelte van dat risico in kaart willen zetten, wanneer het een paard is waar ik verder mee wil en verder niet ken. Een paard van een vriendin die ik al jaren ken, zou ik minder snel op de foto zetten, als hij nooit kreupel is geweest.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:06

pfoeh ik snap niet dat er mensen zijn die geen foto's laten schieten

het is zeker niet heiligmakend, maar ik wil toch echt wel de gewrichten en de straalbenen zien voor ik een paard koop !!

en buiten dat, als het na een tijdje niet blijkt te klikken, raak je het dier niet gauw kwijt, want tegenwoordig willen haast alle kopers keuren ...

weetje welke mensen het rontchenologisch keuren vaak afraden ???--- verkopers van de betreffende paarden Knipoog

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:16

Ten eerste! Leuk.. een Jackson! Ik heb er ook 1! Heel ander type paard wel..
Ten 2e: ik ben het helemaal met crossmonster eens! Als rontgen echt zo'n onzin zou zijn zou het denk ik een kort leven beschoren zijn Knipoog.
Natuurlijk is een rontgenfoto geen "garantiebewijs" dat een paard nooit iets kan mankeren. En nee, niet op iedere afwijking op de foto hoeft een paard kreupel te gaan, maar vaak worden dit soort dingen op langere termijn dan toch weer wel een probleem.
Als je een goede erkende KEURINGS dierenarts hebt, weten ze echt wel wat ze doen, en kunnen ze heel erg veel op rontgen zien. Verder is het ook een stukje zekerheid voor jezelf.. Koop je het paard en blijkt hij over een maand iets te mankeren (wat je hebt gemist omdat ze hem platgespoten hebben wat er na een maand ofzo pas uitkomt), dan heb je zonder rontgenfoto's geen poot om op te staan. (Letterlijk en figuurlijk).
Als je bovendien voor een bepaald bedrag wilt gaan verzekeren moet je ook rontgenfoto's hebben...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:21

Pattypaard schreef:
Over het rontgenlogisch keuren. Dit gebeurd niet doordat genoeg mensen mij dit juist afgeraden hebben. Omdat het er op de rontgen wel goed uit kan zien, maar ze irl toch iets kan hebben.
En zo ook kan er op de rontgen wel iets te zien zijn, waarvan ze geen last heeft. En ook niet zal krijgen of wel.
Daarbij vinden mijn ouders ook nog eens dat rontgen niet hoeft. En mijn ouders beslissen hier uiteindelijk toch over.
Verder heb ik nog wat dingen erover gehoord die ik zo even niet meer weet. In ieder geval dingen om rontgen niet te doen.
Mocht de DA nu zeggen dat het toch verstandig is om wel rontgen te maken om het een of het ander. Dan word dit zeker nog besproken met mijn ouders.

migootje; Bedankt Lachen
Miesie; Oke, bedankt. Lachen

ShannaY; Sorry maar ik vind jou reactie werkelijk nergens op slaan.
Als ik niks zou aannemen zou ik niet nog mensen, die er verstand van hebben, laten kijken naar de filmpjes. En mensen laten komen kijken als ze hier zou zijn. (Ze komt eerst op proef)
Wat is hier niet aannemen van het gegeven advies aan?..
En ik zeg hélemaal niet dat ik dat alleen met een klinische keuring kan bepalen of het paard goed is, dus waar je dat vandaan haalt is me ook een raadsel.
Zowiezo kan je er nooit zeker van zijn dat alles goed is aan het paard.
Daarbij is ze nog niet eens klinisch gekeurd dus of ze echt wel goed is weet ik ook niet en heb ik dan ook nergens gezegd!

Voor over de rontgen, zie eerder in mijn reactie.

En dat eigen paard wil ik al veel langer. Alleen kan en mag het nu eindelijk.
Natuurlijk ben ik daar blij om. Logisch. Maar ik ben toch zeker ook kritisch.
Als er ook maar iets uitkomt bij de keuring, of dat iemand waarvan ik zéker weet dat diegene er verstand van heeft iets op te merken heeft, dat iets niet goed is gaat het allemaal niet door.

Dus a.u.b. ga mij niet zeggen dat ik niks met het advies wat ik hier krijg wil doen en er niets mee doe. Want dat doe ik zeker wel.

Snoevie; Bedankt Lachen

Van je ouders hoeft het niet....hoelang zitten je ouders al in de paarden?
Zoals ik al zei: liefde maakt echt blind. Knipoog
Veel plezier met je paardje

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:43

Passionato schreef:
Als rontgen echt zo'n onzin zou zijn zou het denk ik een kort leven beschoren zijn Knipoog.

kreupele kansen! http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... html" target="_blank

Valt tegen hoor Passionato!

Maar goed er zijn wel een hoop dingen die wel belangrijk kunnen zijn. Zeker bepaalde combinaties van afwijkingen geven een grotere kans op kreupelheid.
De D.A weet daar wel meer over te vertellen... Ik zou igg wel willen weten hoe het er uit ziet en dan beslissen of je het paard nog wil. Stel dat je hoort dat hij 90% kans heeft om "ergens" last van te krijgen Pling

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:46

Kamy schreef:
Op pagina 1 zegt Pattypaard dat ze zo goed als niks in haar handen heeft. Als je dan naar de foto's kijkt, zie je een paard wat wegkruipt achter de loodlijn. Daarmee geeft ze eigenlijk aan dat er geen goede verbinding is. Verder schrijft ze dat ze probeert het hoofd wel in de juiste houding te krijgen, maar dat doe je dus NIET met handen.... Dat was eigenlijk mijn advies. En voor de rest ben ik het zeker met je eens! Knipoog

En over de keuring. Alsjeblieft ook rontgen!!!!!!!! Klinisch is een moment opname wat vrij weinig zegt (behalve over de algemene conditie....)

Ik denk dat je patty's verhaal niet helemaal begrepen hebt dan. maargoed, het lijkt me vrij logisch dat het rijden, en dus ook lengte erin rijden een combinatie van de hulpen is.. dus ook je teugel, door verbinding te houden..dat was mijn advies aan patty, en ze schreef dat ze dat ook probeerde..

maargoed, we kennen nu elkaars standpunten, het lijkt me gezellig het daarbij te laten.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:13

[
Ik denk dat je patty's verhaal niet helemaal begrepen hebt dan. maargoed, het lijkt me vrij logisch dat het rijden, en dus ook lengte erin rijden een combinatie van de hulpen is.. dus ook je teugel, door verbinding te houden..dat was mijn advies aan patty, en ze schreef dat ze dat ook probeerde..

maargoed, we kennen nu elkaars standpunten, het lijkt me gezellig het daarbij te laten.[/quote]

Sorry, je hebt met een eigenwijsje te maken! Knipoog Maar als ik haar verhaal niet goed begrepen heb, dan zijn er meer mensen die het niet goed begrepen hebben. De foto's werpen namelijk nogal wat stof op..... Ik ben nu zelf bezig met het inrijden van mijn paard, dus ik krijg ook heel wat theorie om mijn oren gegooid.
En wat ze nu probeert op de foto's is een paard in aanleuning te rijden, toch op een bepaalde manier waarvan ik zeg, mwah zou in de B zeker niet misstaan (mits goed uitgevoerd). Maar ze geeft zelf aan dat het paard eigenlijk nog groen is en dan is dit teveel gevraagd. Ik kan niet beoordelen hoe haar training er verder uitziet en wat voor adviezen/les ze krijgt. Da's de pest met momentopnames.... Maar de foto's en filmpjes zetten aardig wat mensen aan het denken. Daarom was mijn advies dat ze het eens moest proberen met een lagere aanleuning. Paard is onrustig in de mond, met de staart en het is geen ontspannen plaatje. Daarom moet ze eerst de moter van achter draaiende hebben om het van voren weer in het gareel te brengen. Daarbij mag je best loslaten van voren. Het paard moet eerst leren dat het neusje eruit moet. Doet ze dat, komt er ook ontspanning en een mooiere aanleuning. Daarom stelde ik ook voor dat ze dat eens zou kunnen proberen en dat ze dat zou kunnen filmen. Gewoon voor zichzelf want Bokt overlaadt haar nu met tips en commentaar waardoor ze de bomen misschien niet meer ziet.... Knipoog
Hierbij mijn slotje! Ik ben wel benieuwd wat het resultaat van de keuringen is en of de koop doorgaat. Zal in ieder geval duimen voor Patty!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:18

ik ken niemand die een een rontgenologische keuring af zou wijzen.........ik heb het idee dat het om het geld gaat,idd een keuring kost heel wat geld,maar je kan er een hoop ellende mee voorkomen.
wat is dan de reden dat het van je ouders niet mag/hoeft

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:30

Wat een prachtpaard zeg! Ik hoop voor ej dat hij door de keuring komt en dat je het plaatjes thuis krijgt. Wel vind ik dat je veel te strenge hand hebt.

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:49

Misschien een iets genuanceerdere kijk op zaken mensen?

TS: ik zou het paard minstens klinisch laten keuren. Met extra aandacht voor de hier opgenoemde vermoedelijke problemen (wat ik nooit kan zien aan dit soort filmpjes, veel te schokkerig maar misschien is dat mijn tekortkoming)
Als er ook maar iets raars uit komt zou ik het paard ook röntgenologisch laten keuren (iig de vermoedelijke probleem gebieden)

Als je besluit het paard helemaal niet op de foto's te zetten, maak je ouders dan wel goed duidelijk wat daar de consequenties van zijn. De enige reden om geen foto's te maken is namelijk geld. Daar is op zich niets mis mee hoor. Maar realiseer je wel dat je dan ook dingen over het hoofd kunt zien.
(nb ik heb mijn paard ook niet op de foto gehad ivm lage aanschafwaarde)

Bekijk het verhaal van de kopers nog eens heel kritisch voor jezelf? Weet je zeker dat je het niet te makkelijk aanneemt? Neem daarbij ook even de vraagprijs mee. Is die realistisch? (niet erg laag?)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:51

ik begrijp niet dat er mensen zijn die andere mensen adviseren om GEEN rontgen keuring te laten doen....? (paarden mensen of mensen met paarden? waarschijnlijk de laatste groep)

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:53

Ik begrijp best waarom mensen zich afvragen of ze het zinvol vinden om altijd foto's te maken.

Het afraden vind ik weer een ander uiterste.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:08

Kamy schreef:
Sorry, je hebt met een eigenwijsje te maken! Knipoog Maar als ik haar verhaal niet goed begrepen heb, dan zijn er meer mensen die het niet goed begrepen hebben. De foto's werpen namelijk nogal wat stof op..... Ik ben nu zelf bezig met het inrijden van mijn paard, dus ik krijg ook heel wat theorie om mijn oren gegooid.
En wat ze nu probeert op de foto's is een paard in aanleuning te rijden, toch op een bepaalde manier waarvan ik zeg, mwah zou in de B zeker niet misstaan (mits goed uitgevoerd). Maar ze geeft zelf aan dat het paard eigenlijk nog groen is en dan is dit teveel gevraagd. Ik kan niet beoordelen hoe haar training er verder uitziet en wat voor adviezen/les ze krijgt. Da's de pest met momentopnames.... Maar de foto's en filmpjes zetten aardig wat mensen aan het denken. Daarom was mijn advies dat ze het eens moest proberen met een lagere aanleuning. Paard is onrustig in de mond, met de staart en het is geen ontspannen plaatje. Daarom moet ze eerst de moter van achter draaiende hebben om het van voren weer in het gareel te brengen. Daarbij mag je best loslaten van voren. Het paard moet eerst leren dat het neusje eruit moet. Doet ze dat, komt er ook ontspanning en een mooiere aanleuning. Daarom stelde ik ook voor dat ze dat eens zou kunnen proberen en dat ze dat zou kunnen filmen. Gewoon voor zichzelf want Bokt overlaadt haar nu met tips en commentaar waardoor ze de bomen misschien niet meer ziet.... Knipoog
Hierbij mijn slotje! Ik ben wel benieuwd wat het resultaat van de keuringen is en of de koop doorgaat. Zal in ieder geval duimen voor Patty!

ah dat is jammer dus.. ik lees hier dus iets waar ik me totaal niet bij kan aansluiten. en het lijkt me nutteloos om mijn verhaal helemaal te gaan herhalen, maar nu schrijf je dus wel dat ze moet loslaten van voren.. dus geen verbinding.. en je schrijft dat ze het moet proberen met een lagere aanleuning..(sorry, maar hoe aanleuning zonder verbinding... ?? een raar niet-kloppend verhaal dus)

maargoed, je schrijft dat je zelf bezig bent met een jong paard en hierin begeleid wordt. een goede zaak als je het mij vraagt. maar vergeet niet, er zijn heel veel methodes en manieren, iedereen (en intructeur) zweert bij het zijne of hare, dit soort discussies zijn dan ook vaak eindeloos.(alleen het jammere van alles is dat het er nog maar verdacht weinig zijn, die het kunnen laten zien wat echt netjes rijden is..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:14

esmir schreef:
ah dat is jammer dus.. ik lees hier dus iets waar ik me totaal niet bij kan aansluiten. en het lijkt me nutteloos om mijn verhaal helemaal te gaan herhalen, maar nu schrijf je dus wel dat ze moet loslaten van voren.. dus geen verbinding.. en je schrijft dat ze het moet proberen met een lagere aanleuning..(sorry, maar hoe aanleuning zonder verbinding... ?? een raar niet-kloppend verhaal dus)

Nee, een goedkloppend verhaal. Ze moet wel verbinding houden, maar dat is dan ook alleen de teugels vasthouden. En het paard eens vooruit laten lopen, zodat ze achter aansluit, en de rug meepakt, en daardoor het hoofdje in een fijne aanleuning kan zakken. Een paard dat achter de teugel laat moet je JUIST veel ruimte naar voren geven, zodat hij eruit gaat. Die moet je niet in dat houdingkje laten lopen, en vasthouden.

Maar dit is volledig offtopic.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:19

Dus dan heet het toch een landino x pino ???

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:20

nee, Landino x jackson is correct...
moeders worden niet genoemd..

Landino zelf is dus een Holland's Golden Boy x Indiaan.....
alleen de paarden die dikgedrukt in de afstamming staan worden genoemd....

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:34

Mooi paard hoor! Zal voor je duimen dat je hem kan kopen.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:43

superwoman schreef:
kreupele kansen! http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... html" target="_blank

Valt tegen hoor Passionato!

Ik kan je link niet openen, maar ik doe diergeneeskunde en weet wel een klein beetje wat van rontgenfoto's af Lachen. Je hebt gelijk dat foto's niet zaligmakend zijn en ook voor de prognose of een paard kreupel word of niet (het hangt ook wel heel erg af van hoe ervaren je arts is en de kwaliteit van de fotos!) , maar er word ook wel een heleboel WEl aangetoond op foto's!.

Ontopic: wat leuk die stamboom te zien!

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:46

ik vind het een leuk paard!
hoop voor je dat ze door de keuring komt!
succes ermee!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:54

Is dit nu je zogenaamde probleempaard wat je gaat opleiden en dan zonder pardon weer gaat verkopen voor de volgende?

Niet bot bedoeld, maar heb met open mond jouw topic daarover gelezen hoe makkelijk je daar over denkt.
En hoe jij er tegenover staat dat je je niet hecht aan een paard.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:05

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd wat het paard moet kosten...

_tulpje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:14

ik vind het allereerst een prachtig paard, jammer dat ze op dr zevende nog steeds zo groen is als gras en dat kun je ook zien aan dr manier van doen! ze heeft wel een heel mooi front en kan goed weg met haar voorbeen! ze is geloof ik niet zo groot maar een prachtige verschijning! probeer niet te vaak naar beneden te kijke en je hakken laag te houden(blijft moeilijk met het goed aandrijven) k zou haar wel rontgen en klinisch laten testen want het zou zonde wezen haar direct weer weg te moeten doen omdat ze iets mankeert! je kunt wel zien dat er meer springbloed in zit want ze is iets op de voorhand gebouwt en daardoor loopt ze snel wat te diep!!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:33

ik heb Ts wel geadviseerd nog een kritische vragen te stellen aan de verkoper...
zo groen als gras, uhu.... volgens haar pedigree op paardenfokken is ze L springen......

de kans dat er 2 volle zussen (de complete stamboom van paardenfokken komt nl overeen met de papieren van Uckfield) in hetzelfde jaar (2002) geboren worden is natuurlijk 0,0....
en volgens de verkoper was deze merrie bijna 7.. nu dus nog 6... en Voem Voem (die van de pedigree) is geboren in 2002... Tadaaaa!!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:38

Laat maar.