Oude soort fjord VS nieuwe soort fjord.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Oude soort fjord VS nieuwe soort fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:00

oke op die manier!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 21:21

Antwoord op de vraag waarom hoogte verontrustend is geeft Cowgirl al voor me.. Ben ik het helemaal mee eens..

Rubis, de nieuwe blonde van v/d Berg is inderdaad leuk!! Hij heeft toch massa en heeft maat..
Ik heb natuurlijk het voorrecht dat ik hem bijna dagelijks mag bewonderen, hihi.. Ik loop daar stage..
Ben daarom ook niet onbevooroordeeld..

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:13

Ik vind het eigelijk wel zonde. De oude soort fjord waren stevig gebouwd en dan was 1.45 al erg groot. Nu zie je regelmatig fjorden tekoop staan van toch dik 1.50. Natuurlijk is het mooier voor in de sport om zo'n fjord te zien. Maar ik vind het niets als ze zo slank worden.
Mijne is nog van het oude type. En 1.44. Ik zou het overigens wel dood zonde vinden als er niet een paar van het stevige typen overblijven in het stamboek. Want er zijn altijd mensen die een fjord willen voor de reactie. En dan is het wel fijn als het ook gewoon een beetje robuste paarden bleven Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:10

Jeskim,loop je daar stage?
gááf zeg!

ik vind Rubis een ontzettend mooi dier,en nog zo jong en dan al zo'n massa.
ben zeer benieuwd hoe hij er over enkele jaren gaat uitzien

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:28

Cowgirl schreef:
Ik maak me ook zorgen om de hoogte.

En dan wel vanwege lichamelijke problemen die gaan ontstaan. Ik denk dat het KWPN een goed voorbeeld is. Enkele jaren terug was het helemaal hot als je een paard van min 1.80 m had. Ik heb enkele van deze reuzen gezien en allemaal hadden ze last van de benen.

Wat wij willen is in enkele 10 tallen jaren en grotere en luxere fjord te fokken...terwijl we vergeten dat het paard er miljoenen jaren over heeft gedaan om een stokmaat van 1.35 te halen. Koniks en prezwalski's zijn een mooi voorbeeld. dat zijn toch rassen waar onze fjord aan verwant is.

Een jaar of 3 terug was ik op de HK van het fjorden stamboek en daar werden 3 nakomelingen van de hengst Manus voorgesteld uit verschillende merries. 2 van deze veulens kregen een 4 voor het beenwerk! en die ander een 5.
Of dat nou te maken heeft met de zeer strenge selectie of dat die benen gewoon slecht zijn. Voor mij persoonlijk in iedergeval reden genoeg om niet met deze hengst te fokken.

Verder had Kelly ook nog wel een punt dat de fjorden in hun begin jaren veel slanker zijn. Mijn eigen fjord was ook zo'n slankie. Zo erg dat ik er geen eens op wou..ik had gewoonm niks tussen mijn benen. verder mooi paard om te zien hoor...kreeg overal complimenten en zelf een paar keer de vraag waarom ik zijn ballen eraf had gehaald en niet een poging heb gedaan om hem goedgekeurd te laten krijgen.

Nu is mijn beest bijna 10 jaar en behoorlijk uitgezwaard. Jury was vorig jaar verrast met een ouderwetse fjord in de baan....want die zagen ze niet zoveel meer. (persoonlijk vond ik mijn paard eerder te vet als ouderwets maar goed Tong uitsteken ).
Resulteerde in een reserve kampioenschap bij de ruinen met een 9 voor rastype.(foto in profiel)

Danno meet 1.47m en dat vind ik een mooie hoogte...groter hoeft van mij niet.

Ben het helemaal met je eens.
Wat heb je trouwens een mooie fjord Vingers aflikken echt helemaal mijn type

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:58

Heb het hele topic nu globaal doorgenomen, maar blijf toch een beetje haken bij 1 vraag...een vraag die kelly eigenlijk al een beetje gesteld heeft.

WAT is volgens jullie nu EXACT het oude en nieuwe type?

Ik denk dat ik het wel weet, maar dat verschil was er jaren geleden ook al...heb je het dan wel zozeer over oud en nieuw type? (en dat extreem luxe zijn een paar, maar is voor zover ik weet niet datgene wat nagefokt wordt bij het gros)

Denk dat werk of geen werk-type fjord toepasselijker is. Welke fjord kan nog een zware kar in beweging krijgen en welke niet. Maar ken oudjes en jonkies die groot, klein, dik, dun, breed, smal, grof, iel en noem maar op zijn.

Vind wel dat er de fokkerij niet moet gaan blindstaren op snelle ontwikkeling (hoogte, breedte, etc), dus met 1 jaar al een voor het oog evengoed 3jr kunnen zijn. Het is wel prachtig om te zien, maar brengt volgens mij in de toekomst problemen met zich mee. Dan liever eentje die er 3 a 4 jaar over doet om groot en sterk te worden en nog vele jaren meegaat, dan een die binnen no-time volwassen oogt, maar ook binnen no-time in principe oud & dood is.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 05:57

Exact is natuurlijk moeilijk aan te geven..

Onder een oude versta ik een paard met een meer oorspronkelijke maat, grover, breder, eentje die eigenlijk nergens van opkijkt en makkelijk in het vlees te krijgen is.. Dat is natuurlijk wel kort door de bocht, want er zitten soms ook dingen die dan moderner zijn. Maar dat is een beetje globaal hoe ik dat zie, denk ik..

Moderner, dan denk ik aan een groter, hoogbenig, wat smaller, misschien wat pittiger in omgang, zit wat meer in, maar moet ook moeilijkere dingen kunnen presteren, en daardoor kan er wat meer voer in..

Maar dit is heel globaal, en hoe ik er tegenaan kijk..

Het is een beetje de algmene indruk, mijn oudewetsere merrie is klein, snel aan de dikke kant, niet zo snel onder de indruk, zit wel een kop op, maar heeft weer vrij ranke beentjes.. Je moet een beetje naar het totaalplaatje kijken.

Mijn andere merrie vind ik ook geen sportmodel.. Ze is wel groter, maar grover, breder, maar wel wat pittiger soms, sneller onder de indruk en je kun haar meer voeren..
Maar ook dat is zeker geen hele moderne..

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:42

MiSs_vOsj schreef:
Ik ben opzich wel blij dat ze groter gefokt weorden maar daar in tegen vind ik dat ze wel een minimum van 1.50 moeten aanhouden, want anders vind ik het gewoon geen fjord meer, dan is het een typisch rijpaard.
Een minimum van 1.50? Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren...Of het hele ras wordt naar de kl#te geholpen...

Binnen het stamboek wordt nog steeds niet in twee richtingen gefokt. En het is ook zo dat niet elke fjord onder te verdelen is in ouderwets of luxe.

Mijn eigen merrie bijvoorbeeld is lekker lang gebouwd (makkelijk voor de lengtebuiging) en kan super bewegen. Aan de andere kant is ze vrij breed, maar 1.45 hoog en doet ze het prima voor de remwagen. Heb ik nou een luxe of een ouderwetse?
Of moeten we gewoon eens ophouden met overal een etiketje op te willen plakken?

Wel vind ik dat de fjord de afgelopen 10 jaar te snel de hoogte in is gegaan en of dat nou zo'n goede ontwikkeling is voor de beenkwaliteiten kan alleen de tijd ons leren.

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:00

Ik vind dit erg jammer. fjorden zijn gewoon fjorden vind ik, die horen nou eenmaal niet heel slank. natuurlijk is dat wel geschikt voor wedstrijden op hoger niveau, want dat is nou eenmaal makkelijker met een wat slanker paard, maar neem dan gewoon een kwpn of iets. ik ben ook bang dat ze te ver worden doorgefokt en zou het erg jammer vinden als de fjord in de toekomst wordt gezien als een heel slank paard: geef mij maar eentje met een beetje body!

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:18

ehm... ik heb dus een fjord die 1.51 meet Nagelbijten / Gniffelen
vind het oude type wel heel mooi een stoer maar om te rijden houd ik meer van de 'nieuwe' fjord.

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:11

Het karakter van een fjord is erg braaf en vriendelijk. Ik denk dat het karakter behouden moet worden en het fjordenpaard zelf iets slanker mag zijn, maar zeker zijn fjorden uitstraling moet behouden.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:21

Jeskim schreef:
Moderner, dan denk ik aan een groter, hoogbenig, wat smaller, misschien wat pittiger in omgang, zit wat meer in, maar moet ook moeilijkere dingen kunnen presteren, en daardoor kan er wat meer voer in..

Dan is mijne zeker modern, ik heb Bjorn laten meten en hij is 1.52 valt dus nog wel mee Knipoog .

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:37

plutolover schreef:
Dit heb je helaas ook bij haflingers. ze worden steeds luxer en grooter, ik zie liever de ouderwetse fjord

Ik zag van de week toevallig een adv op Marktplaats, een haf van 1.62m hoog. Er stonden ook foto's bij en dat is volgens mij echt geen kruising
Vind het eerlijk gezegd zonde van het ras

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:55

Ik vind het wel goed dat de discussie wordt gevoerd.. Er wordt bij stil gestaan..
Er is toch een rijtypischere ontwikkeling geweest en dat moeten we kritisch bekijken voor het te laat is, zoals bij andere rassen gebeurd..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:33

Nordal was ook 1.50m.

Die is vorig jaar op 30 jarige leeftijd afgemaakt. Dat was nou niet bepaald een luxe fjord.
Dus ik denk dat een fjord die sporadisch de 1.50 haalt niet zo verkeerd is. Maar we moeten gewoon niet hoger willen.

Citaat:
WAT is volgens jullie nu EXACT het oude en nieuwe type?

Ik heb het stamboekblaadje er even bij gepakt waar daar stonden dit keer alle hengsten in.
Mooie kans om eens een kleine selectie te maken waarvan ik vind of het een ouder type is of een nieuwer type

Oude type

Faun Tor
bjorkman (jammer genoeg naar Frankrijk)
sebastian

Nieuw type

rex
balony
stendis blue

hermansen vind ik bv een hengst die er wat tussen in valt...maar wel een erg mooi type.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:41

Maar Balony fokt dan weer niet die hele nieuwere typetjes. Kán wel, maar ken er ook wel bredere types van. Maar verder kan ik het wel met je type-lijstje eens zijn, als we naar de hengst kijken.

Maar denk dat we toch niet te voorbarig moeten zijn met, zoals Yvette zegt, etiketjes plakken. Dat lukt gewoon nog niet.

En die hoogte in is ook over te discussiëren. Ansgar is ook 1,50 maar oogt qua verhouding niet als nieuw en té groot. Maar er zijn ook paarden die echt hoog op de benen, slank in de body, etc. Daar vindt ik Bjorn van Monique wel weer meer bij passen ja, maarja die heeft dan weer Faun Tor als vader...die link van nieuw en oud kun je dan dus compleet niét leggen. Nu is Bjorn een ruin, dus dan houdt die hoogte ook op, omdat hij een 'eindproduct' is en heb je er een mooie sportieve ruin aan. Maar als het nu een hengst was en die zette je op een soortgelijke merrie...dan denk ik wel dat die hoogte ten koste kan gaan van de kwaliteit en bouw etc. Al kan het natuurlijk ook altijd zo zijn, dat er dan een tank van een fjord uit zou komen. Bij de fjorden zit gewoon nog veel meer die verrassing in de genen, dan bij bijv. de haflinger. Die hebben al veel meer onderscheid gemaakt in de loop der jaren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:19

Ik heb mijn lijstje wel gemaakt puur op basis van type paard. Dus ik heb verder niet gekeken naar afstammelingen etc etc. Het ging me echt puur om hoe het paard eruit zag.

Ik vind ook wel dat veel hengsten tussen de twee types inhangen. dat vind ik zelf opzich wel mooie paarden die van beide wat hebben.
Luxe genoeg om op te rijden en wat sport mee te doen maar ook weer zwaar genoeg op toch echt fjord te blijven.

Ik denk dat het stamboek het op dat punt wel goed doet door in iedergeval verschillende type hengsten op te nemen...beter in iedergeval dan bij de haflingers daar zijn ze gewoon doorgeslagen en is er nog maar weinig over van dat typische oostenrijkse bergpaardje.

Onze huidge fjorden zie ik bijvoorbeeld nog wel werk in het bos doen.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:30

Mijn nieuwere type fjord is van het oude type dus, Faun tor.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:41

izabella schreef:
MiSs_vOsj schreef:
Ik ben opzich wel blij dat ze groter gefokt weorden maar daar in tegen vind ik dat ze wel een minimum van 1.50 moeten aanhouden, want anders vind ik het gewoon geen fjord meer, dan is het een typisch rijpaard.
Een minimum van 1.50? Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren...Of het hele ras wordt naar de kl#te geholpen...

Binnen het stamboek wordt nog steeds niet in twee richtingen gefokt. En het is ook zo dat niet elke fjord onder te verdelen is in ouderwets of luxe.

Mijn eigen merrie bijvoorbeeld is lekker lang gebouwd (makkelijk voor de lengtebuiging) en kan super bewegen. Aan de andere kant is ze vrij breed, maar 1.45 hoog en doet ze het prima voor de remwagen. Heb ik nou een luxe of een ouderwetse?
Of moeten we gewoon eens ophouden met overal een etiketje op te willen plakken?

Wel vind ik dat de fjord de afgelopen 10 jaar te snel de hoogte in is gegaan en of dat nou zo'n goede ontwikkeling is voor de beenkwaliteiten kan alleen de tijd ons leren.

Ik bedoelde een maximum van 1.50

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:57

Bella schreef:
Daar vindt ik Bjorn van Monique wel weer meer bij passen ja, maarja die heeft dan weer Faun Tor als vader...die link van nieuw en oud kun je dan dus compleet niét leggen. Nu is Bjorn een ruin, dus dan houdt die hoogte ook op, omdat hij een 'eindproduct' is en heb je er een mooie sportieve ruin aan. Maar als het nu een hengst was en die zette je op een soortgelijke merrie...dan denk ik wel dat die hoogte ten koste kan gaan van de kwaliteit en bouw etc. Al kan het natuurlijk ook altijd zo zijn, dat er dan een tank van een fjord uit zou komen. Bij de fjorden zit gewoon nog veel meer die verrassing in de genen, dan bij bijv. de haflinger. Die hebben al veel meer onderscheid gemaakt in de loop der jaren.

Lees ik nu pas Knipoog
Ik kan me voorstellen idd. dat als Bjorn een hengst was, en ik wilde dekken dat ik dan geen iele/grote merrie ofzo zou gebruiken.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:11

En als je nu eens vergelijkt met de fjord van 100 jaar geleden..

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:33

Mmh sinds 1954 zijn er pas de fjorden naar NL gehaald, dus dan moet je al duiken in Noorse/Deense gegevens.

Maar als je naar de hengsten in de lijst van voor 1980 kijkt had je ook al spreiding (van 1,38 tot 1,49)

Zidar 1979 1,38 m
Vedor 1976 1,41 m
Stording 1978 1,41 m
Oswin 1974 1,41 m
Barstad 1979 1,43 m
Astrix 1976 1,44 m
Myrstein 1978 1,45 m
Drageset 1979 1,45 m
Toddy 1977 1,47 m
Nordal 1977 1,49 m

Gemiddelde hierover is 1,43 m

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:42

was nordal zo groot? Misschien dat die van mij daarom zo groot is geworden... Hij heeft Ohlsen junior als vader (1.45) en een moeder van rond de 1.40. We vroegen ons al af waarom daar een zoon van 1.53 uitkwam... Nagelbijten / Gniffelen
by the way; mijne is soms erg heet hoor, is hij dan meteen 'modern' ? Hij is wel breed en heeft de goed everhoudingen ed, hij is modelruin.

ik denk trouwens, als ik alle reactie's zo lees, dat we het erover eens zijn dat 'de nieuwe fjord' een maximum mag hebben van 1,50 (met uitzonderingen, maar geen gemiddelde van 1,50), en dat ze niet te smal en hoogbenig mogen worden. Ze moeten de juiste verhoudingen blijven houden.
klopt dat?

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:45

Slotty schreef:
ik denk trouwens, als ik alle reactie's zo lees, dat we het erover eens zijn dat 'de nieuwe fjord' een maximum mag hebben van 1,50 (met uitzonderingen, maar geen gemiddelde van 1,50), en dat ze niet te smal en hoogbenig mogen worden. Ze moeten de juiste verhoudingen blijven houden.
klopt dat?

Rond de 1.50 en niet veel hoger idd. ik vind een beetje smal en hoog op de benen mooi maar de verhoudingen moeten idd kloppen en het moet wel een fjord blijven, dat vind ik.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:29

ik vind dat juist minder,smal en hoogbenig vind ik zelf gewoon niet zo bij de fjord passen.
al zijn er natuurlijk uitzonderingen

voor de rest ben ik het idd met slotty eens