Welke reden voor een scherper bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welke reden voor een scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:09

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:36

Een zwaarder bit erin hangen vind ik voornamelijk geen oplossing
Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter Lachen
Dus als jij een rustige hand heb en niet trekt kan je er voor de echte moeilijkheden er mis een zwaarder bit inhangen
maar als je hem dan ook echt alleen op dat moment gebruikt zeg maar Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:40

alleen op de buitenrit doen we wel eens een iets scherper bit in, voor de veiligheid, om net even wat meer te zeggen te hebben, maar ook echt alleen buiten als je dit elke dag zou doen, went het en heb je hetzelfde probleem als voor het andere bit buiten, binnen heeft ie gewoon een simpele bustrens in het komt toch voornamelijk neer op snel zijn ipv kracht

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:41

runningkawa schreef:
Wat dacht je van veel verschillende hulpen die toch ook weer op elkaar lijken en zo duidelijker kunnen zijn als alle oefeningen snel achter elkaar komen?
Verder zit er uiteraard nog altijd de trens bij, dus de ruiter zit nooit alleen maar aan dat scherpe ding te trekken

Voor de duidelijkheid
http://www.stareclipse.com/paarden/uitrus21.gif
stang

http://www.stareclipse.com/paarden/uitrus14.gif
Ongebroken trens, dus géén stang

Daar zat ik ook al aan te denken, ging het nu over zo`n echte stang of een simpel ongebroken trensje, wat voor veel paarden nog vriendelijker is als een gebroken trens? Veel mensen noemen dat ook een stang, maar is nogal een groot verschil.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:44

Roos_s schreef:
Nou stang werkt daadwerkelijk echt wel scherper in dan een enkel gebroken trensje!!! je hoeft misschien niet vaker een ophouding te maken, omdat die scherp inwerkt en je paard zich wel bedenkt nog tegen je hand in te komen. Ik rijd overal met trens en vind onzin om met buitenrit opeens met stang te gaan rijden. Dan is je paard niet voldoende aan de hulpen naar mijn idee.

En danielle in de Z rijden ze met ST omdat je daardoor je paard iets meer kan verzamelen en naar oefenen zoals later piaff en passage kan toewerken. Dit zou ook kunnen met trens, maar met stang is paard daar scherper op te maken. die hangt er echt niet in voor mooiheid Nagelbijten / Gniffelen

Ja dat snap ik ook. Rolleyes
Maar ik vind dat het ook op een trens moet kunnen. Als je dan zo goed bent, laat ook zien dat je paard op een trens goed kan lopen.
En het kan toch echt lijkt me. Zelfs de paarden op de stal waar ik werk kunnen piaff op een tens. Daar heb je geen stang voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:48

Dat kunnen ze ook
De meeste paarden worden echt niet altijd met S&T gereden
Maar met S&T kun je wel net de puntjes op de i zetten...en waar wil je dat juist...idd op wedstrijd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:09

Equidea schreef:
Ik denk persoonlijk dat mensen uit pure egoisme grijpen naar de echt scherpe bitten (scharenbitten bijvoorbeeld).
Egoisme om meteen alles te willen, ipv geduld te nemen.

Dus ik ben egoïstisch omdat ik op scharenbit rijd?
Ik zou het anders durven stellen; ik rij op scharenbit OMDAT ik een goede ruiter ben.
Alles wat ik op scharenbit kan met m'n paarden, kan ik ook op trens. Of op stalhalster. Of met een touwtje om de hals. Wat je maar wilt. Maar het échte mooie werk kan ik je op scharenbit laten zien; met hulpen die jij vanaf de kant niet eens waarneemt, zodat mijn paarden en ik superlicht in harmonie kunnen samenwerken. Wat is daar egoïstisch aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:42

Roos_s schreef:
Nou stang werkt daadwerkelijk echt wel scherper in dan een enkel gebroken trensje!!! je hoeft misschien niet vaker een ophouding te maken, omdat die scherp inwerkt en je paard zich wel bedenkt nog tegen je hand in te komen. Ik rijd overal met trens en vind onzin om met buitenrit opeens met stang te gaan rijden. Dan is je paard niet voldoende aan de hulpen naar mijn idee.

En danielle in de Z rijden ze met ST omdat je daardoor je paard iets meer kan verzamelen en naar oefenen zoals later piaff en passage kan toewerken. Dit zou ook kunnen met trens, maar met stang is paard daar scherper op te maken. die hangt er echt niet in voor mooiheid Nagelbijten / Gniffelen

Nee Roos idd mijn paard is ook niet voldoende aan de hulpen, daar heb je gelijk in en ik ben ook geen wereldruiter en heb een drammerig eigenwijs paard. Maar met de stang kan ik wel met een relaxed teugeltje rijden en met een gebroken bit dus niet omdat die ophouding niet door komt en hij het bit tussen zijn kiezen kan nemen als hij geen zin heeft om op een normaal tempo te lopen. Het gevecht verlies je altijd bij hem en het is nog gevaarlijk. En nee ik ga niet overloos in de bak oefenen, mijn paard vind dressuur geen klap aan, wordt hij vervelend van. Fijn voor jouw dat jij met je paard met een trensje buiten kan rijden, maar kennelijk weten de mensen met hun makkelijke gehoorzame paarden niet dat het ook wel eens heel anders kan zijn bij sommige paarden. Dat het niet fijn is om met een trekpop buiten te rijden.

Ik ken ze genoeg hoor de makkelijke paarden, maar de moeilijke ken ik ook. Heb jaren met een trensje buiten gereden, ,kwam altijd doodmoe en uit elkaar getrokken thuis. Ik vind het zo een onzin om altijd maar met die trensjes aan te komen. Wat wil je nou duidelijk maken, dat jij zo een pracht paard hebt? jij zo fantastisch kan rijden? Ik zeg dan altijd, neem die van mij dan maar eens mee met zijn trensje. Mag je alleen weg. By the way, die van mij heeft een draftempo waar de dressuurpaarden een vlotte galop bij nodig hebben..., dus veel plezier met je trensje. Tong uitsteken

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:55

ik zeg niet dat ik super goed rijd, maar wat ik wil zeggen is dat meeste mensen dr maar een scherper bit in hangen omdat het paard niet doet wat ze willen en dat er daarom maar een scherper bit in moet.. Moet het paard dan daarvoor boeten, omdat ze het zelf makkelijk willen hebben?? En btw een mooi paard zegt niet over dat ze makkelijk in de mond zijn Clown en miss draaft je paard dan iets over het tempo Tong uitsteken

En danielle idd kunnen paarden die oefeningen ook op trens, maar als jij hoog wilt scoren op een wedstrijd dan zul je het perfect voor elkaar moeten hebben en oefeningen precies uit moeten voeren...en dan zul je soms de stang wel ervoor nodig hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:44

Ik denk dat je te makkelijk oordeelt. Al die zogenaamde zachte bitjes maar wel trekpoppen en een uur lang wordt er vervolgens in die monden getrokken, mondjes open e.d. Dat is een beeld wat je vaker ziet dan die geweldige aan de hulpen staande paarden, lekker over de rug en een fijne aanleuning.

Zolang je nog ophoudingen nodig hebt, zal hij niet over zijn tempo draven hoor Tong uitsteken , ook weer zo een makkelijk oordeel vanachter je pc. Ik nodig je graag uit mijn paard met een trensje te gaan rijden, zeker met dit weer. Niks strak teugeltje, mondje open en bit in de schaar getrokken....